Pähkinän kennel
Pähkinä Kallinen


Harrastukseni=työni ja elämäntapani, joskaan koirankasvatuksella ei leipää pöytään saa, kaikki mikä koirista tulee se koiriin menee...Kokeilkaa itse jollette usko! (tai kysykää mieheltäni, kenen rahoilla eletään...)  
Perheeni koostuu erinäisestä määrästä chihuvauvoja. Nuo aikuisetkin ovat minulle ikuisia vauvoja. Eräs henkilö sanoikin minulle kerran, etteivät koirani opi koskaan kunnolla puhumaan, kun lässytän niille aina!   Kaiken kaikkiaan chihuja on pari-kolmekymmentä... Heillä on nimet jokaisella, tiedän kyllä jos joku heistä puuttuu!
Ihmisiä meitä on (vain) 3 kpl: minä=Pähkinä, aviomieheni=Ossi ja 3,5-vuotias poikamme=Mikael.
 

Aikuisilla chihuillani on oma talo, jossa tytöillä ja pojilla on omat kodikkaat huoneensa. Huoneissa on tietenkin sohvat, valokuvatauluja seinillä (aihe tietenkin chihuahuani), paljon pehmeitä pikkuisia pesäkoreja, pehmoleluja, puruluita, radio, viherkasveja, yms. Sähkölämmitys, vesijohto, pesukone ja puhelin ovat välttämättömiä kennelissä.  
Chihujeni ulkoilualueiden koko on yli 250m2. Ulkoilualueena on aidattu puutarhamme puineen ja pensaineen. Chihut kaivavat mielellään kuoppia sinne tänne. Pennut ja emot asuvat kotonamme olohuoneessamme, keittiössä ja makuuhuoneessa. (enempää huoneita meillä ei olekaan...)  

Ensimmäisen chihuahuakoirani hankin 1991 Ranskasta, Pariisista, jossa silloin olin töissä. Tämän takia annan koirilleni (yleensä) ranskankieliset nimet. Olin haaveillut rodusta jo vuodesta 1983 saakka!   Vuosina 1992-94 asuin Australiassa, Sydneyssä. Sieltä  löysin Apocodeodar-kennelin ja Bill Stevensonin. Hän oli muuttanut Sydneyn liepeille Englannista, vaimonsa Sylvian kuoltua. Australiassa hän meni uusiin naimisiin, (yllätys, yllätys), Morrilyn kennelin omistajan tyttären, Margon kanssa. Heiltä sain ostaa kasvatukseni peruspylväät, Millan ja Kikkan, eli Apocodeodar Melanie:n ja Apocodeodar Spellbound:n .  

Uroksistani, tähän mennessä eniten, kasvatustyössäni on vaikuttanut (Ossia lukuunottamatta) Multi CH De´Fatis Veneziano, joka on vuoden 1999 voitokkain lk jalostuskoira. Tästä(kin) uroksesta saan kiittää Tuula Lehtinen-Cochettia, joka hänet minulle myi.   Alkuun en ollut lainkaan innostunut näyttelyistä, minua kiinnosti vain kasvattaminen. (miksi?-koska:) En osannut lainkaan esittää enkä näyttelykouluttaa koiriani, sain keskitasoa paremmillekin koirille kakkosia, joskus tuurilla ykkösen...Onnekseni naapurissamme asuvat Sini ja Sylvi Kangaspeska "pakottivat" minut näyttelyihin, muuten kaikki kasvattini olisivat jääneet sohvachampioneiksi. Vähitellen kylläkin vasta viime vuosina näyttelyistä muodostui "huumetta".  

Tavoitteenani on kasvattaa rodunomaisia, hyväluonteisia ja terveitä chihuja, jotka rakastavat ihmisiä. Tyytyväinen omistaja=tyytyväinen koira (tai päinvastoin).   Tavoitteenani on myös hyvä, luotettava ja toimiva yhteistyö chihuahuaihmisten kanssa ympäri maailmaa!  

Lisää tietoa ja paljon kuvia löydät hauskoilta ja värikkäiltä kotisivuiltamme URL: http://personal.phpoint.net/pahkina/

 


Takaisin Kasvattajia-sivulle