Tomb Raider PS2
Av Sparhawk
Utgivare: Eidos
Utvecklare: Core Design
Genre: Äventyr
Släpps: Julen 2001
Det har nästan blivit tradition med ett nytt Tomb Raider varje jul till PSX. Men tyvärr så har de inte blivit bättre och bättre efter var del. Serien är i desperat behov utav nytänkande. Att de sedan nu tvingades till att göra en sista del i serien på PSX mot sin villja kan ju inte heller vara något gott tecken. Det är arbetsmoral det!
Så vad kan vi vänta oss utav PS2 versionen?
Min första tanke var: "Åh nej! Inte ett till!" Men ny
hårdvara ger nya möjligheter. Tomb Raider teamet klagade ju
mycket på att man inte kunde göra mycket mer med PSX:s hårdvara
och var grymt trötta på att de inte kunde tillföra så mycket
nytt till den sista delen. Indirekt så borde ju detta betyda att
de kommer att få användning av alla de till denna del. Jag
minns väldigt klart den gamla Mega Man serien på NES. Efter fem
delar utan någon större variation så var den serien i desperat
behov utav nytänkande. Inget nytt kunde tillföras, men de
fortsatte i alla fall.
När SNES kom så släppte de dock Mega Man X som verkligen var
en vitamininjektion till serien. Dock så fortsatte man med högar
utav uppföljare så att även det konceptet kändes gammalt till
slut, men övergången till en ny konsol kändes verkligen rätt
där. Vi kommer förhoppningsvis att se samma utveckling även
med denna serie. Fast det kan ju också bli tvärt om, men Core
har verkligen visat att de har villjan att göra något nytt.
Så vad vet vi om PS2 versionen? Som ni kanske ser på dessa bilder, som för övrigt är realtime modeller på hur Lara kommer att se ut på PS2. Ser nästan identisk ut med FMV:n som varit i de förra spelen, men jag står fortfarande fast vid att Lara är en väldigt ful datamodell. Varför kunde de inte passa på att uppgradera henne efter dagens datorstandard? Core borde ta en titt på Dead or alive 2. Men det är väl så att hon blivit som ett varumärke att de inte vågar göra det eller helt enkelt inte vill.
Annars så vet vi väldigt lite om denna nästa del i serien. Core har sagt att man ska satsa på ett mörkare scenario till denna del och äntligen göra något nytt som de inte kunnat göra innan. Vet inte hur många gånger Core lovat att nästa del i serien ska bli mycker mer nyskapande och att man inte tänker släppa den förräns de lyckats. Med facit i handen så vet vi att detta inte är sant, men denna gång så tror jag dock att de menar det. De har ju trots allt haft mycket tid och jobbar med denna titel samtidigt som Chronicles och att man förmodligen kommer att få användning för sina idéer man inte kunnat uppfyaa förut.
Det är vad vi vet än så länge damer och herrar... Återkommer när vi får in något nytt!
Efterlängtelse betyg
8
Om det blir så många ändringar
jag hoppats på