Suddeutsche zeitung

Toll og avgifts- direktoratet

Amcar Magazine

Aftenpostens valutakalkulator

Click here to visit our sponsor
Free Advertising from Click2Net!

Denne siden tar for seg bruktbilimport fra Tyskland. Jeg har selv kjøpt to biler i Hamburg. Jeg snakker ikke særlig bra tysk, men min erfaring er at det går helt fint med engelsk. Det er ikke alle biler det lønner seg å importere. Sjekk prisene her i Norge også. Visst du kjøper fra bilforhandler i Tyskland ordner de alle papirer. Dette må du regne med å betale ca. kr. 2000,- for inklusive skilt og forsikring. Du kan jo se på sidene til Toll og avgiftsdirektoratet, der finner du alt du trenger å vite om dokumentasjon og papirer du må ha.

I Tyskland følger vognkortet bilen. Det er derfor lett å se hvor mange tidligere eiere bilen har hatt.

Det er også fullt mulig å prute på biler i Tyskland, men det er nok mindre prutningsmonn enn hva som er vanlig her i Norge. Det lønner seg å kjøpe bil som du kan få refundert den tyske momsen på. (15%). Det er selvsagt tryggest å handle hos merkeforhandler.

Mange bruktbiler i Tyskland har høy km.stand. Gjennomsnittlig kjørelengde er gjerne 30000-40000 km. i året. For å danne seg et inntrykk av prisene på tyske biler finnes det flere tyske aviser og bilforhandlere på internett. BMW og Mercedes har har et godt søkbart utvalg. Avisen Suddeutsche zeitung har tusenvis av bruktbilanonser.

For å regne ut toll og avgifter må du vite vekt, motorvolum, hestekrefter eller kilowatt og alder på bilen. Amcar Magazine har en grei avgiftskalkulator hvor du raskt kan regne ut hvor mye bilen vil komme på ferdig reg. i Norge. Det lønner seg å kjøpe en bil med mye utstyr. Utstyret har ingen betydning for avgiftene.

Når du passerer grensen til Norge går du til tollkontoret og får et tollpass som gir deg tillatelse til å kjøre bilen til hjemstedet ditt. Visst det er ventetid hos tollvesenet er det mulig du må sette bilen på toll-lager noen dager. Du må også regne med ventetid hos biltilsynet. Har selv erfart at det kan være en måneds ventetid. Visst det er mulig så ring gjerne flere biltilsyn i omliggende distrikt. Det er vanligvis kortere ventetid utenom de største byene.