Råning (de 10 bud)!

Folkens, nå er jeg i ferd med å ta for meg en av verdens mest utbredte tradisjoner. En tradisjon som er lik fra land til land, fra kontinent til kontinent, og mulig også fra pol til pol. Den norske forklaringen lyder som følger: RÅNING. Det er virkelig en en ting som engasjerer ungdom og voksne fra alle samfunnsklasser og fra alle steder. Fattig som rik. Råning foregår nærsagt over alt. Hvordan blir man så en råner? Her kommer rånernes ti bud.

Første bud tar for seg bilen. Eller sleden som den kalles på rånespråket. Den burde være anskaffet før man i det hele tatt har lov til å tenke på å kjøre uten L i bakruta. Det fordi at hvis noe skal mekkes, fjærer skal kappes slik at bilen blir lavere, ruter skal sotes, eller lysannlegg skal monteres, så tar det gjerne litt tid. Hvis ikke sleden har 2,5 eller mer i sylindervolum, må spira også borre et lite hull i potta, for å liksom få den rette lyden. Det står vanvittig mange arbeidstimer bak en ekte råneslede. Alt av biler som er eldre enn 87-88 kan brukes. Det mest utbredte er gamle Forder. Helst en Granada. Det nevnte lysannlegget er veldig viktig. Har man plass, kan gjerne fire tusenmetere monteres mellom de faste lyktene på bilen.

Andre bud tar for seg førerkortet, eller kalt lappen på det riktige språket. En ting man må huske, er at man ikke må klare å kjøre opp ved første forsøk. Det er liksom ikke kult nok. Jo flere ganger man mislykkes, jo bedre. Men, selvom man har mislykkes flere ganger ved å kjøre opp, skal førerprøven være bestått nærmest mulig attenårsdagen. Man kan jo ikke miste noen dager. Det skal kjøres fra første stund.

Tredje bud er veldig enkelt. Det viktigste nå, etter at man har fått lappen, er å skaffe seg medlemskort på samtlige bensinkjeder. Det fordi at det lønner seg å ha medlemskort, og at en ekte råner veit aldri hvor han kan finne på å ha behov for å fylle opp tanken. Om det blir på Esso`n, Stattåil`n eller på HT`n (HydroTexacostasjonen) veit man ikke før man er der.

Fjerde bud er for de som enda ikke har klart å skaffe seg et realt stereoannlegg. Da skal man ta far eller mor sin bil (kan ikke kjøre egen uten skikkelig annlegg) og kjøre til nærmeste elektriske butikk, og ta med seg alt de har av brosjyrematriell. Deretter til alle andre butikker som man tror kan ha annlegg til bil. Når du føler du har samla nok brosjyrer, tar du og slenger alle inn i baksetet på sleden. Da kan man i teorien begynne å kjøre. Hvis noen spør etter annlegg, så svarer man bare at: "Det hakke kommet fra steit`n ennå" (Steit`n = USA) Det med at den gjeldende råneren har bestilt annlegg fra USA er selvfølgelig bare en blank løgn. Men, annlegget MÅ være innsatt innen tre måneder.

Femte bud tar for seg interiøret i bilen. Forsetene skal selvfølgelig kastes, og inn skal nye "hotte" seter komme. Gjerne seter fra Recaro.Baksetet må man ikke gjøre så mye med, men hvis sleden er en gammel Opel, kan man gjerne putte inn et stort saueskinn eller lignende. Wunderbaum hengende i speilet er en selvfølge.

Sjette bud lyder som følger: Dekkene skal minst være 1/4 av bilens bredde tilsammen. Noe som ofte ikke byr på problemer. Og, dekkene skal selvfølgelig ikke sitte på vanlige stålfelger med plastikkhjulkapsel på utsida. Titanfelger er gromt, men man kan også klare seg med aluminium, eller annet lettmetall. Kjører man Ford, skal det helst stå RS i midten av felgen.

Sjuende bud. Rutene skal være komplett umulige å se igjennom utenfra. Om de er det innenfra også, gjør egentlig ingenting. Det som betyr noe, er at rutene enten er helt svarte, eller sølvfargede. En ting er at man da unngår at folk ser hva som skjer i baksetet. En annen ting, er at sånne ruter er rånesledenes kjennetegn.

Åttende bud tar for seg bruk av annlegget ombord i sleden. Noe svakere enn 1500W er selvsagt ubrukelig. Lydnivået i en slede er ikke i seg selv så viktig. Det er det utenfor som betyr noe. Man kan gjerne kjøre rundt å ha bare bassen gående i bagasjerommet. Her kommer reglene. De er fastlagt i forhold til fartsgrensa og sledens posisjon.

50 km/t og tettbebygd strøk: Spill det sleden og øra tåler. Her er det fare for folk. La dem høre at du er der!

50 km/t: Det viktige nå er at bassen ikke mister kraft og volum. La dem høre at du har vært der!

60 km/t og fare for

bebyggelse,

bussholdeplasser eller andre

biler: Du kan godt ha dempet bassen noe. Musikken er ikke lenger så farlig. Hvis du treffer

på noen så er det viktigste at de merker at du både kan og vil spille fletta av dem.

80 km/t: Nå kan du gjøre hva du vil. Hvis øra trenger en pause, så la dem få det.

Niende bud: Det å være en ekte råner forplikter deg til å plukke opp alt av det som står av mennesker langs veien. Hvor du kjører dem betyr ingenting. Det som er viktig, er at du har plukket personen opp. Har han eller hun dyr, så ta de for all del ikke med inn i sledekontrollen (kupeen). Putt de baki, og la de få merke hva virkelig smerte er.

Tiende og siste bud tar for seg damer. Det å være råner, forplikter deg til å ha en blondie å være sammen med. Hårfarge spiller ingen rolle. Det er det inni som teller, vet du. Om dama er tre år yngre enn deg, spiller ingen rolle. Selvom man gjerne vil, så er alt under tretten år strengt forbudt. Har noe med myndighetene og gjøre. Sjefen har lagt en grense på tretten, for at det liksom ikke skal bli for ekkelt. Myndighetene er lennsmannen i Nordre Land Kommune.

Når man råner, så er det viktig å huske følgende: Om du har kjørt på det samme stedet for fem minutter siden, så gjør ikke det noe. Ei heller om du bare har kjørt på det samme stedet, fram og tilbake, hele kvelden.

Nå, jeg veit ikke om du fortsatt vil bli råner jeg. Har prøvd å legge frem et rånerliv på best mulig måte. Hvis det er noe som føler seg truffet, eller får vonde følelser for meg fordi jeg skrev dette, så får de maile meg og fortelle sine problemer. Jeg håper også at noen blir rett og slett flaue etter å ha skummet seg igjennom Nygaards ti rånebud. Hvorfor jeg er så velinformert om råning, veit jeg ikke. Er vel bare sånn jeg har plukket opp etterhvert i mitt seksten år lange liv. Hvis du som leser tror at jeg er en værsting blant all verdens rånespirer, så tar du grundig feil!

Råning foregår i også andre former enn de jeg har tatt for meg i de ti bud. De rike pappagutta, har ofte hver sin cabriolet de kjører med. Her er ikke annlegget så viktig, men fete dekk og felger er en selvfølge. I stedenfor å spille mye musikk for å bli hørt, hender det de sitter i hver sin bil, og tar tiden på at taket skal gå på og av, på og av. Dermed blir de garantert sett.

Hvis du er usikker på hvordan en rånebil ser ut.. Se her:

Lukter svidd....?

Full gass!

Fin bil

Golf Gti!

Rånebil!!!

Gå tilbake til Innholdsfortegnelse

Sist oppdatert 22. januar 2000 av TaZ-crëW