Historien om första maj

Det finns otroligt många liknande historier men jag har valt att ta med den just här eftersom vi fortfarande går ut och demonstrerar första maj. Men vet vi varför?
Första maj som är arbetarnas kampdag, kom till efter den stora Haymarketmassakern i Chicago USA är 1866 och till minnet av avrättningen av fem oskyldiga anarkister. Första maj 1886 gick 400 000 amerikanska arbetare ut i strejk med krav om åtta timmars arbetsdag. De strejkande mycket hårt polisvåld och som protest mot detta så ordnade de en till demonstration den fjärde maj, på Haymarket i Chicago. Vid slutet av mötet kom polisen till platsen, och trots att demonstrationen hade tillstånd så gick polisen till attack med pistoler och batonger. Från en sidogata kastades en bomb som exploderade i närheten av några poliser. Polisen började då skjuta som galningar in i människohopen och ett fyrtiotal människor dödades. Efter en intensiv jakt på de skyldiga arresterades och anklagades åtta anarkister från Chicago för att ha orsakat massakern på Haymarket. De anklagades bl.a. alla för att ha kastat bomben. Efter en som tog två år, med falska vittnen och en domare som redan från början hade fördömt de anklagde, föll domen. Trots att deras skuld aldrig bevisats, endast deras revolutionära bakgrund så sju av åtta till döden. Men för två av dem ändrades domen till livstids fängelse. Den elfte november 1888 avrättades de dödsdömda. En av de avrättade var August Spies, hans sista ord var: "Den tid skall komma då vår tystnad i graven blir mäktigare än våra stämmor som ni kväver idag." En annan av dem sa: "Jag protesterar mot dödsdomen. Jag har aldrig dödat någon. Men ändå skall jag dö för att jag är anarkist, för kärleken, friheten och brödraskapet." De tre som dömts till livstids fängelse frisläpptes 1893 när det bevisades att det var civilpolisen som utfört bombdådet USA världens största demokrati?

Startsidan