Vorige pagina Volgende Pagina Inhoudsopgave Homepage Stage München


4.7 Honger?

 

Er zijn twee verschillende Infineon-restaurants (Kasinos), waar je tussen ca. 11:00 uur en 14:00 uur kan eten. Vaste Infineon medewerkers kunnen met hun Infineon-pas betalen. Praktikanten moeten cash betalen. Er zijn altijd verschillende menu's, waarvan eentje vegetarisch is. Meestal ben je minder dan 8 DM kwijt. Het ene restaurant bevindt zich op het terrein van de Balanstraße zelf. De andere is op de St. Martinstraße (een eindje verderop). Er is ook een bedrijfswinkeltje (supermarktje) waar je broodjes, snoep, drinken en dergelijke kan kopen. Op het terrein is ook nog een personeelswinkel waar je Siemens-produkten kunt kopen (Deze zit onder de personeelsafdeling).

 

 

4.8 Een beetje misselijk?

 

Wat misschien belangrijker is: op het terrein aan de Balanstraße is ook een bedrijfsziekenhuis en tandarts aanwezig. Voor kleine behandelingen kun je hier terecht (er is zelfs een apparaat speciaal tegen je verkoudheid!). Hieraan zijn geen kosten verbonden (maak hier gebruik van).

De afdeling waar je werkt heeft een Kostenstelle die je moet opgeven bij je bezoek aan een arts. Daar wordt de rekening naartoe gestuurd. Wanneer je iets hebt waar de bedrijfsarts je niet verder mee kan helpen, verwijst hij je dan wel door naar een specialist of andere dokter in München. De dag dat je daar heen moet geef je dan als ziektedag op bij je secretaresse van de afdeling m.b.v. een papiertje die je van de bedrijfsarts krijgt. (Je hebt bij Infineon een aantal ziektedagen).

 

4.9 Gewoonten?

 

Het hangt een beetje af, op welke afdeling je komt, maar zowel Hochdeutsch als Bayrisch wordt er bij Infineon gesproken. Vooral het Bayrisch zal even wennen zijn.

Ook wensen veel collega's elkaar een goede morgen door een hand te geven.

Op sommige afdelingen wordt ook vrijdagsochtends bier met Weißwurst gedronken en gegeten. Lekker als je de vorige avond bent wezen stappen (zie ook 4.11).

 

 

4.10 Mahlzeit?

 

Wat wel overal gebeurt, is dat men elkaar vanaf zo'n uur of 11:00 met 'Mahlzeit' bestookt (Mahlzeit betekent ongeveer "neem de tijd om te eten"). Dit blijven ze vaak volhouden tot ca. 15:00 uur. Ook de kassa-vrouwtjes krijgen maar geen genoeg van dit woord. Op het begin klinkt dat 'Mahlzeit' een beetje raar. Vooral als de plaats niet echt met eten, of een maaltijd te maken heeft. Op de toiletten bijvoorbeeld 'Mahlzeit' dus.

Dit wordt overigens alleen binnen Infineon gezegd, buiten het terrein zul je het vrijwel niet horen.

 

 

4.11 Socialize or not Socialize?

 

Afhankelijk van de afdeling waar je komt, wordt er koffie, thee gekocht.

Of bijvoorbeeld vrijdags Weißwursten, Kuchen, Bier etc. Ook of er verwacht wordt dat je als nieuwe medewerker een 'Einstand' houdt, is per afdeling verschillend.

Een 'Einstand' is op een morgen de afdeling bij elkaar halen, en voor hapjes en drankjes zorgen. Bij het afscheid nemen heet het dan 'Ausstand' maar het ritueel is hetzelfde. Ook bij verjaardagen gaat het vaak zo.

'Brotzeit' is 's-ochtends met je collega's wat broodjes eten.

Niet op alle afdelingen wordt dit gedaan.

 

 

Pagina 14


Vorige pagina Volgende Pagina Inhoudsopgave Homepage Stage München


Html-code: A.W. Vijfvinkel ------ Tekst: K.G. Baksteen, H.H. Kruizinga, M.A. Lugtenberg, M.J. Polman, M.A.R. Ijff ------ Aanpassingen: A.W. Vijfvinkel

Voor vragen, veranderingen, suggesties: mail [email protected] of [email protected]

© 1999 Webmaster A.W. Vijfvinkel

No rights reserved. All parts off this site may be reproduced, stored in a database or retrieval system, or published in a electronically way and when printed it may be used as toiletpaper or other means of paperuse but only with permission from the authors.