Cyprinodonter og en skildpadde...     |   home

To nye Limia arter
I september, 2000, fik jeg gennem Kim Jensen, Poecilia Scandinavia, to nye Limia arter hjem fra Tyskland. Det drejer
sig om henholdsvis Limia cf. rivasi (perugiae), Etaing Bois Neuf, Haiti 1999 og Limia species (dominicensis?) Rio Cavillion,
Rio Cavillion, Haiti 1999. Begge arter er fanget af Isla Dominic under hans fangstrejse dette år til Haiti.

Som der måske antydes ved mit forsøg på at give fiskene et videnskabeligt navn, så er der uenighed om hvilke arter
fiskene tilhører. Førstnævnte skifter mellem at være en helt ny art og en form af Limia perugiae, og den næste svinger
mellem at være en ubeskreven art og så den "ægte" dominicensis. Jeg vil ikke her komme ind på hvad eksperterne
bruger som argumenter for det ene eller det andet, men blot nævne at fiskene svæver mellem et par identiteter.  

Limia cf. rivasi, Etainf Bois Neuf, Haiti 1999
Dette er en relativ stor fisk. I form er den som en høj Limia perugiae. Hannens rygfinne er høj og knaldsort. Hen af
siderne har han en flot skinnende blå farve, og halefinnen er olivenfarvet til gul med sort rand. Alfa-hannen er i øjeblikket
cirka 5,5 centimeter.
Hunnen er mere beskeden farvet, har en brun grundfarve, men med forskellige nuancer af blå og gul. Hun er særdeles
kraftig, og er som højgravid på grændsen til at være uformelig. Den største hun har paseret de 6 centimeter, men hun
vokser stadigt.

Fiskene er livlige, der er et tydeligt hierarki hannerne mellem. Det er en produktiv fisk og ungerne er store. Jeg har
derfor altid masser af unger selvom jeg holder arten sammen med Ataeniobius toweri. Fisken er livlig selv ved relativt
lave temperature på omkring de 20 grader, men vil man se farver skal temperaturen op på over 24 grader celcius.

Limia sp. Rio Cavillion. Billede 1: en han. Billede 2: par.

Limia sp. Rio Cavillion (dominicensis), Rio Cavillion, Haiti 1999
Dette er en slank fisk. Alfa-hannen har som foregående en knaldsort rygfinne, men er en mere slank fisk. Hen af
siderne har den en række lodrette sorte streger med turkis-skinnende skæl. Halefinnen er helt gul. Hunnen er en
mere farveløs udgave af hannerne. Alfa-hannen er cirka 4,5 centimeter og hunnerne kan blive lidt større.

Arten er særdeles varmekrævende og fiskene er først virkeligt smukke ved temperaturer over 26 grader celcius.
Jeg har i perioder haft fiskene ved temperaturer helt op til 35 grader celicius hvilket har virket befordrene for
væksten. Fiskene er grundet de høje temperaturer desværre ret kortlevende og de får ikke mange unger selvom
de går alene.

Hos mig lever begge arter på en grundkost af forskellige alger, rejer, forskellige former for levende foder og
døde insekter.

De er smukke fisk til mindre akvarier fra 80 liter. Jeg har som regel overskud af Limia cf. rivasi og giver gerne
fisk væk til interesserede. Limia sp. Rio Cavillion har jeg endnu ikke nok af, men det håber jeg at få i løbet af vinteren.