Le Grand Bleu.html

LE GRAND BLEU

"Le Grand Bleu" eller "The Big Blue",som den også er kendt som, blev i 1988 lavet af den franske filminstruktør Luc Besson.

Jacques Mayol(Jean-Marc Barr) og Enzo Molinari (Jean Reno) dyrker fri dykning.Det vil sige fri for maske, fri for iltflaske, fri for livline. Fri.
Jacques er franskmand, Enzo er italiener. Som børn dykkede de sammen i det græske øhavs blå dybder.Et flashback.Nogle drenge har opdaget en mønt på bunden af havnen, Jacques skal dykke efter den. Men Enzo møver sig frem, dykker og får mønten. Han går på snold med de andre drenge. Jacques står alene tilbage. En gammel præst har set det hele. Han udpeger en ny mønt for Jacques og siger, at den er til de fattige. Da drengen kommer op med mønten, er præsten væk. Jacques dykkede ikke for vindings skyld, men fik alligevel skatten.

Jacques og Enzo mødes mange år senere som voksne. De er nu professionelle dykkere og hører til verdenseliten indenfor deres felt. Enzo er dynamisk og målbevidst. Han vil være rig og berømt. Han vil være den bedste. Jacques virker veg og passiv, for ham er målet tilsyneladende kun at overskride sine egne grænser. Med sin udflydende personlighed virker han gådefuld, nærmest mystisk. Det fascinerer både Enzo og den amerikanske pige Johanna(Rosanna Arquette)

Tiltrækningen mellem Jacques og Johanna er gensidig, men det er som om han kun dårligt kan begå sig på landjorden blandt mennesker. Genert og kejtet trækker han sin tegnebog frem og viser et foto af nogle delfiner." Det er min familie" siger han, og han mener det. Havet er hans hjem.
Dette har Johanna lidt svært ved at forholde sig til. Specielt da hende og Jacques har ligget og dyrket lidt vidunderlig sex, og Jacques bagefter går ned til vandet og svømmer en tur med en delfin...En tur, som varer resten af natten!!!

Det centrale i filmen er dog forholdet mellem Jacques og Enzo. Den ene prøver at betvinge havet, den anden giver sig hen til det. Deres indbyrdes konkurrence spidser til, da de skal kæmpe om verdensmesterskabet i fri dykning.Kampen bliver lang,dødsens-
farlig og meget spændende. Jeg skal ikke røbe slutningen her, men den er åben for fortolkninger, som er op til den enkelte.

Le Grand Bleu er, udover at være en spændende film, også en meget smuk film. Der er de skønneste naturbilleder med. Dette har en slags beroligende virkning een, når man ser den. Både filmen og skuespillerne er i sig selv en gåde. Det hele er meget mystisk. Derfor kan man nok godt regne ud, at filmen på en måde har en meget overraskende slutning. Man må på en eller anden måde selv regne slutningen ud. Alt dette gør, at man sagtens kan se filmen op til flere gange, for hver gang lægger man mærker til noget nyt.

Nogle af dykkerne, som også stiller op til verdenmesterskabet.. Og bliver totalt til grin!

FACTS

Le Grand Bleu er også kendt som:
The Big Blue.

Priser:
C�sarN

Produceret af
20th Century Fox(USA)/Gaumont International(Fr)

Certifikation:
Tyskland:12/Sverige:11

Sprog:
Fransk/ Engelsk

Genre/Nøgleord:
Eventyr/Romance/Drama/dykning/havet/delfiner

Spilletid:
Fransk:132 min.(original)/ USA:119 min./ Tyskland:168 min.(udvidet version)

Instrueret Af:
Luc Besson.

Skrevet Af:
Luc Besson
Robert Garland
Marilyn Goldin
Jacques Mayol
Marc Perrier

Original Musik Af:
Eric Serra(den europæiske version)
Bill Conti(den amerikanske version)

ROLLELISTE