Courtney Thorne-Smith: Ally reddet meg!

Kilde: Seriemagasinet PÅTV nr. 3/99

Skrevet av: Frøydis Haug

Navn på artikkel: BILL. MRK. Sliten stjerne søker suksess

COURTNEY THORNE-SMITH (31) SMUGSPISTE FRA SØPPELBØTTA SOM LITEN, DRIKKER CAPPUCCINO MED ORGASMISK NYTELSE I "ALLY McBEAL," KJØPER 1000 RULLER MED TOALETTPAPIR I SLENGEN - OG TRAFF KJÆRESTEN PÅ "BLIND DATE." NÅ VIL HUN GIFTE SEG!

Etter fem år som alkoholisert, gråtende vrak i Melrose Place var 29 år gamle Courtney Thorne-Smith så utbrent og lei at hun ikke var i stand til et eneste gråtetokt til. Hun forlot serien og satset på at dørene ville åpne seg. Så feil kan man ta. Hun kunne like gjerne tatovert "MELROSE" i panna. For produsentene var hun fremdeles Alison i MP. Ingen ville satse på en halvgammel, avdanka Spelling-babe. Courtney strevde og strevde, men fikk ikke napp noen steder. Til slutt ga hun rett og slett opp. - Jeg ringte en venn og fortalte at jeg ville ta et år fri. Så ringer telefonen. Det er agenten min som forteller at David E. Kelley hadde ringt. Det overser du ikke! sier Courtney til Entertainment Weekly.

Sex og styrke
Skaperen av Chicago Hope og Advokatene ville ha henne til en rolle i sin nye serie Ally McBeal. - Vi trengte en som ikke ville havne i skyggen av Calista Flockhart, sier David E. Kelley. Han er full av lovord om Courtney som han også jobbet med da hun spilte i Lov og rett i L.A. - Hvis du ser bort fra sexappellen hennes, som jo ligger i dagen, så utstråler hun styrke, sier Kelley. Og for første gang kom Melrose-spøkelset til nytte. - Å ha med et Melrose-fjes kunne faktisk hjelpe serien, sier Kelley. Mulig det bidro i starten, men Ally McBeal har for lengst gått forbi Melrose når det gjelder popularitet (fy og fy! MPNorge anm.), og Courtney har fått et helt nytt register å spille på. Nå fremstår hun som en suksessrik, sexy og intelligent advokat. - Da jeg spilte i Melrose sa alltid folk "du er så pen!" Nå stiller de meg juridiske spørsmål og snakker til meg som jeg var intelligent, ler Courtney.

Vil alltid elske Billy
Selv om Courtney kanskje føler seg mer vel med rollen som den modne Georgia, er det rollen som den forfyllede Alison i Melrose hun kan takke stjernestatusen for. Alison og Billy (Andrew Shue) var Melroses mest populære par, men etter fem sesonger hadde Courtney fått nok av deres selvsentrerte kjærlighet. - Jeg elsker Alison, men i en såpe må rollefigurene holde seg noenlunde stabil, og det å se Alison gjøre de samme feilene gang på gang, er frustrerende for meg, forklarer Courtney til American Woman. Men da hun flyttet ut av Melrose, flyttet hun ikke så langt. Hun er fremdeles å se på skjermen samme ukedag og er av alle ting gift med en ny Billy. - Jeg trengte ikke engang å lære meg nye navn! spøker Courtney. - Det er som om universet sa: "Hun er litt sliten, la oss ikke forvirre henne." (En annen ironisk ting er at Alison flyttet til Atlanta, GEORGIA da hun forlot MP, og nå heter hun det samme i Ally! MPNorge anm.)

Sexy trekant
Courtney mener at mye av grunnen til at lufta gikk ut av Melrose, var at lufta gikk ut av skuespillerne også. Selv var hun utslitt av å lage 32 episoder i året og ønsket seg en mindre arbeidsbyrde. Men det er ikke like lett når hun får så mye godt materiale å jobbe med. - Nå når jeg leser manusene, tenker jeg: "Jeg vil ha mer, fordi det er så bra," sier Courtney. Og selv om hun også denne gangen havner midt i en intrikat trekanthistorie, er det ikke lenger så skitne knep som tas i bruk. Georgia-Ally-dynamikken er ikke så giftig. I stedet for å hate hverandre, blir de to faktisk venninner og støtter hverandre, noe Courtney er svært glad for. - Det er så sjelden vi ser på TV at kvinner velger hverandre fremfor menn. Kvinner faller hverandre i ryggen - spesielt i Melrose.

"Showgirls"
Privat vet også Courtney å sette pris på venninnene sine, spesielt da hun var enslig i slutten av 20-åra. - Venninnene mine har støttet meg gjennom mange kjærlighetsforhold og mange brudd, sier Courtney til American Woman. Etter hvert har hun funnet ut at det er smart å investere tid og krefter på venninner, for fra dem er hun sikker på å få noe igjen. Tidligere hadde de også månedlige venninnekvelder der de klagde sin nød over håpløse menn og lignende. Disse venninnene har også en noe spesiell smak når det gjelder film. Courtneys favorittfilm er nemlig voksenfilmen "Showgirls" som handler om en nakendansers liv og karriere. Ifølge filmkritikerne er filmen så full av nakenhet at det først blir erotisk når skuespillerne tar på seg klærne! Men på bursdagen sin for noen år siden samlet Courtney 25 av sine nærmeste venner for at alle skulle få se den sammen med henne. Alle syntes den var hysterisk morsom. - Jeg anbefaler den til en gruppe humoristiske venner med et åpent sinn, sier Courtney til InStyle.

Spiste fra søppelsekken
Til tross for sin noe sære filmsmak påstår Courtney at hun hadde en forholdsvis normal oppvekst. Hun vokste opp i California omgitt av gatefyll, massasjeinstitutter, kvinnefrigjøringsgrupper og en helsefanatiker til mor. Til frokost var det frokostblanding med yoghurt naturell og appelsinjuice. Men en dag ga moren etter og kjøpte Lucky Charms - som er en sukkersøt frokostblanding. - Da vi kom hjem ble hun så overrasket over at hun hadde kjøpt det, at hun kastet pakken i søpla. Hver dag, helt til søppeltømmeren kom, snek jeg meg ut i bakgården, tok noen never og løp vekk for å spise, sier Courtney til et amerikansk sunnhetsmagasin. Men morens sunnhetsidealer innhentet Courtney til slutt, og nå er hun en like ivrig sunnhetsapostel selv. Hun trener yoga, jogger, bruker trappemaskinen og løfter vekter.

En filmlegende
Det er ikke noe i veien med Courtneys viljestyrke når hun først setter i gang. - Jeg higer etter å lære noe nytt. Når jeg ser noe jeg ikke kan, tenker jeg aldri; søren det kan jeg ikke... I stedet bestemmer jeg meg å lære, sier Courtney. Så er også forbildene hennes sterke, selvstendige kvinner. - Jeg beundrer Katharine Hepburn fordi hun er en usedvanlig sterk kvinne, og var selvstendig på en tid da det ikke var særlig populært. Hun tok utrolig modige beslutninger for sin tid. Bare det at hun valgte å gå i bukser! Folk likte det ikke, men hun brydde seg ikke. Jeg elsker sånt, sier Courtney. (For dem som ikke er så kjent med amerikansk film så har den 91 år gamle skuespilleren Katharine Hepburn hatt en eventyrlig karriere gjennom sju tiår. Hun er eneste kvinne som har 12 Oscar-nominasjoner og fire statuetter på peishylla.)

Med miniskjørt og dusker
Courtney har nok lenge igjen før hun kan komme i nærheten av filmlegenden. Hun begynte karrieren med teater da hun gikk siste år på high-school i en forstad til San Francisco. Hennes første rolle i en TVserie var "Fast Times" i 1986. Samme år hadde hun også flere gjesteopptredener i Lov og rett i L.A, der mannen bak Ally, David E. Kelley var manusforfatter. Året etter spilte hun mot Mark Harmon i "Summer School." Rollen som "forelska i læreren" fikk henne opp på veggen på en del gutterom. Fantasiene tok nok enda mer av da hun og Julia Louis-Dreyfus (Elaine i Seinfeld) opptrådte i cheerleader-drakter i en drømmesekvens i TV-serien "Day By Day." Men det var først med Melrose hun ble allemannseie. Selv likte hun det best når Alison drakk - for da kunne hun spille hysterisk og være helt gal. Og det fikk hun gjort nok av...

Gir aldri slipp på sex
På den tiden hadde Courtney også problemer privat. Som så mange andre trodde hun at bare hun ble rik og berømt så ville hun også være lykkelig. Det stemte ikke. Gjennom Melrose ble hun stjerne over natta, og taklet ikke presset. Hun la raskt på seg sju kilo og fikk beskjed om at hvis ikke hun kvittet seg med de overflødige kiloene, ville serien kvitte seg med henne. Så på spørsmål fra American Woman om hva hun ville gitt slipp på av sex, berømmelse eller penger, var svaret enkelt: - Jeg ville gitt slipp på berømmelse først, deretter penger, og så sex. Berømmelse er ikke så viktig, penger gir meg frihet, men gjennom sex opplever jeg kjærlighet, og det er det viktigste i livet mitt.

1000 ruller toalettpapir
Penger kan også være kjekt å ha. I alle fall hvis du er så glad i å kjøpe klær som Courtney - og i tillegg har en indre trang til å kjøpe stort, veldig stort. Det er ikke så nøye om man trenger det, bare man gjør en god handel. Eller hva sier du til å kjøpe 1000 ruller toalettpapir? - Det er arvelig. Jeg skylder på moren min. Det er noe hun gjorde. Søsteren min gjør det også. Det er bare et stort, forferdelig familieproblem. Jeg kan ikke forklare det, ler Courtney. Damen er full av selvironi, og tar heller ikke seg selv særlig høytidelig når det gjelder forholdet til menn. Humor er ifølge Courtney en viktig ingrediens i et forhold. Hun er ikke redd for å dumme seg ut. - For å gå ut med meg, må gutten mer eller mindre ønske seg en lekekamerat, sier hun.

Et vanedyr?
Og Courtney har ikke hatt problemer med å finne lekekamerater. I den første tiden i Melrose var Courtney sammen med Andrew Shue som også spilte kjæresten hennes - Billy. - Vi var to hyggelige ungdommer under et enormt press. Jeg vet ikke om jeg hadde klart det uten ham. Vi vil alltid være tett knyttet til hverandre, sier Courtney til People Magazine. Men på spørsmål om det går helt greit bare å være gode venner svarer hun: "Spør meg når en av oss gifter seg. Det blir hardt." (Kanskje det er derfor Courtneys rollefigur Georgia er så tålmodig med Ally?) Da Courtney byttet jobb, byttet hun ikke navn på sin TV-kjæreste; Billy begge steder. Hun er heller ikke så lysten på å bytte navn på sine private kjærester. Hennes nye kjæreste, som hun for øvrig traff på blind date og planlegger bryllup med, heter nemlig Andrew Conrad . . .