TVs tøffeste damer!

Kilde: TOPP nr. 1 - 1995

Skrevet av: Elisabet Skårberg

Glem Gro og Anne, de tøffeste damene på TV er uten tvil dem som råder grunnen i Melrose Place! Amanda, Jo, Jane, Alison og Sydney er de vi skal gjøre regning med hvis vi synes hverdagen blir for grå. Disse damene svikter garantert ikke hvis du er på jakt etter spenning, dramatikk og sex!

Det er mange som ikke vil innrømme at de faktisk ser på Melrose Place, smiler Heather Locklear (Amanda). - De vil ikke si at de følger med på en serie som er så til de grader ute etter å underholde, og egentlig gir blaffen i alt som har med moral å gjøre! Jeg skal ikke påstå at Melrose Place er det beste programmet som går på TV, men jeg mener helt klart at det er det beste underholdningsprogrammet! Heather og de andre jentene i Melrose kan trygt smile. Etter en ganske treg start har showet nå virkelig tatt av, og det er damenes skyld! - Oj, ikke si det så guttene hører det, ler Josie Bissett (Jane), men hun og de andre jentene nikker likevel, for det er ingen tvil om at det nettopp er dem som driver serien fremover. Spesielt etter at onde Amanda gjorde sitt inntog i serien har det definitivt blitt mer sving på sakene. Plutselig har gjengen som tidligere var mest opptatt av hvorvidt de skulle få barn eller ei, eller om de fikk jobben de ønsket seg, startet et intrigemakeri av de helt store dimensjoner. Bl.a. inkluderer djevelskapen mordforsøk, prostitusjon og stort sett alle de stygge, ekle og slemme pekene du i det hele tatt er i stand til å kunne forestille deg!

SNILLE JENTER
- Det verste er jo at vi faktisk er veldig snille jenter i virkeligheten, sier Courtney (Alison). - Tro det eller ei, men vi er alle veldig gode venninner! Faktisk har vi aldri hatt en nevekamp oss i mellom, ler de. I TV-serien spiller de jenter som varierer mellom å være super-hekser, til de mest enfoldige og lettlurte, men har de noe til felles med karakterene når alt kommer til alt? - Både og, sier Heather. - Du kan aldri spille en rolle uten å finne noe av det i deg selv. Men for all del, jeg ville ikke ha gjort de samme tingene som Amanda. I virkeligheten er jeg faktisk en veldig god venninne, som aldri baktaler eller går bak ryggen på vennene mine. - Jeg har vel heller ikke så altfor mye til felles med Sydney, smiler Laura Leighton. - Men det er veldig moro å spille rollen, det gir meg muligheten til å avreagere! Derimot er Josie akkurat like snill som Jane! legger hun til, men Josie trekker litt på det. - Jeg er vel i alle fall ikke like naiv som Jane, sier hun bestemt. - I motsetning til henne lærer jeg av de feilene jeg gjør, mens Jane roter seg opp i den ene dumme situasjonen etter den andre!

GUTTENE I BAKGRUNNEN
Selv om Melrose Place er stappfull av kjekke gutter er det likevel jentene som styrer showet, og det ser de ut til å like. - At det er blitt jentene som er de sterke i serien skyldes nok flere ting, sier Daphne Zuniga (Jo). - Men først og fremst skyldes det nok at vi har flere seere som er jenter enn gutter. Jentene verden over har sett seg lei på kvinnelige rollefigurer som enten blir fremstilt som sexobjekter eller som offer. De liker å se at vi damene kan hamle opp med mennene, og at det er vi som stikker av gårde med det siste stikket! Det er jo ikke det at ikke guttene prøver seg, men av en eller annen grunn er det stort sett oss som går av med seieren. - For en gangs skyld er det faktisk guttene som blir stående igjen med kofferten i hånden og såret blikk. Jeg elsker den episoden hvor Alison stikker fra bryllupet med Billy. Vanligvis er det alltid guttene som er de store og sterke og som finner på sånne ville ting!

INGEN SEXSYMBOL
Jentene i Melrose Place er vakre, suksessfulle og tripper rundt i lekre kreasjoner hentet fra tilsynelatende bunnløse klesskap. Er de ikke redde for å komme inn under dumme og deilige-kategorien? - Nei, slett ikke! Selvsagt er det ting i serien som ikke har bunn i virkeligheten, som for eksempel at unge jenter som så vidt har skaffet seg en jobb går rundt i designerklær. Men ærlig talt, folk er vel ikke interessert i å se virkeligheten med ubetalte regninger og møkkete sokker, når de ser på en TV-serie? Noe av ideen må da være at man kan drømme seg bort litt!
En annen ting er at selv om vi blir sminket og dresset opp betyr det slett ikke at vi skal være noen sexsymbol. Er man på jakt etter det får man heller se på Baywatch! Her hos oss har de samlet pene mennesker, men badedraktscenene og poseringer for kamera hører til sjeldenhetene! Det er ikke en gang en eneste av oss som har stilt opp i Playboy! - Ikke for det - vi skulle ikke akkurat klage hvis frierbrevene begynte å strømme på, foreløpig er det stort sett Andrew (Billy) og Grant (Jake) som har kunnet erte oss andre med det!