"Melrose Alum Has Soul"
Kilde: MELROSEMAN oversatt til norsk av meg!
Skrevet av: Daniel R. Coolridge
Kommentar: Dette var dårlig gjort mot Vanessa,
herr Spelling!
Det er tydelige at Showtime's Soul Food behandler sin stjerne Vanessa Williams meget bra. Når skuespillerinnen ringte TV Guide Online for å snakke om serien, som er inne i sin andre sesong i USA, var hun ute for å kjøpe nye sko av merke Manolo Blahnik, til bruk i et TVshow.
Selv om serien er basert på filmen Soul Food fra 1997, med Vanessa L. Williams (den andre Vanessa vet du) og Vivica Fox, mener Williams at TV-versjonen er mye mer "sexy med mye av svart kjærlighet, familiesamvær og forviklinger."
Og ja, med "svart kjærlighet" mener hun kjærlighet på den intime måten. "Det er revolusjonerende," sier hun. "Vi har ikke sett feirende svarte mennesker gjennom hele vår tidsepoke. Det styrker det svarte folk på en måte de ikke er blitt tidligere i en dramaserie." Selvfølgelig, Souls kulturelle konstribusjon er bare vel og god, men det at det huser en strålende skuespillergjeng, sårer heller ikke noe. "Mennene er alle greie og fine," ler Williams. "Det er ikke en eneste du ville ha sparket ut av senga."
"Når folk stopper oss opp på gata, sier de ikke 'Å du er fantastisk,' de sier, 'Jeg finner meg selv i det dere gjør.' Det er dette som er så bra med Soul Food. Manusforfatterne vet hva de snakker om fra egen erfaring."
Alt dette stiller helt i kontrast til Williams tidlige 90-talls stunt som Melrose Places Rhonda, den svarte rypa som ble skrevet ut av serien etter kun èn sesong pga. hun ikke passet inn i "den nye handlingen." "Jeg tror de ikke tok seg tid til å utstyre seg slik at de kunne skrive handlingen til en svart jente, enten ved å ansette en svart forfatter eller ved å spør meg om ting," mener hun. "Så forandret hele seriens konsept seg - ikke beregnet på ordspill - til Spellings såpeopera oppskrift. Serien baserte seg mye mer på seksuelt innhold, så hvem ville hoppet i seng med den svarte jenta, uten at hårene reiste seg på kroppen midt i Amerika et sted?"
"Så det var grusomt for meg som skuespiller å ikke bli invitert tilbake," legger hun til, "men jeg vet det ikke hadde noe med talentet mitt å gjøre, så jeg måtte bare glemme det."