Desserter

Som vanligt börjar vi med det billiga och enklast tänkbara.

-ingen dyr vaniljstång i.

Glass

Den här glassen är suveränt enkel och jättegod!!
  • 1 dl strösocker
  • 3 äggulor
  • 2 dl mjölk
  • 1 1/2 msk vaniljsocker
  • 2 dl vispgrädde

Vispa samman socker, gulor och mjölk i en kastrull och låt det sjuda 3-4 min. Tills det tjocknar. Låt svalna

Rör ner vaniljsockret i den avsvalnade smeten.

Vispa grädden hårt och blanda ner den i smeten.

Häll i en form och ställ i frysen.

Rör om 3 gånger - efter 1, 2 och 3 timmar. Låt sedan glassen frysa ytterligare minst 2 timmar.

Tina den i kylskåp ca 1/2 timme före servering.

Glassen blir garanterat krämig och glassig utan glassmaskin och trots att den tar tid att göra är det väldigt lite jobb med den.

�ppelpaj

Och så en enkel, billig och jättegod äppelpaj:

2 stora äpplen, 1 dl socker, 4-5 dl vetemjöl, 200g smör

Börja med att sätta ugnen på 225 grader.

Tärna smöret och smula ihop med mjölet, blanda i 1/2 dl socker.

Smörj en ugnsfast form. Skala äpplena och skär i smala klyftor.

Lägg klyftorna i botten av formen. Strö på 1/2 dl socker och strö på degen.

Grädda ca 20 min. I 225 grader.

Servera vaniljsås till.

Vaniljsås:

2 äggulor, 2 msk florsocker, 1 msk vaniljsocker och 2 dl vispgrädde.

Vispa grädden och blanda ner äggsmeten. Kyl.

Ungersk glasstårta

Botten:

2-3 äggvitor, 2 äggulor, 3msk socker, 2msk vetemjöl, 1tsk bakpulver, 1/2tsk vaniljsocker

Fyllning: 200g smör, 5msk socker, drygt 1dl kakao, 2 hela ägg, 1msk potatismjöl, 1 1/2dl kaffegrädde, 3/4dl skållad mald mandel, 1dl hårt vispad grädde.

Börja med att vispa äggvitorna riktigt hårt.

Rör försiktigt i gulorna. Blanda socker, vetemjöl och bakpulver + vaniljsocker och rör ner detta. Häll smeten i en väl smord och bröad tårtform och grädda i 175 grader i 20 min.

Låt kakan kallna och skär den sedan i två bottnar.

Gör under tiden i ordning krämen. Rör smör och socker tills blandningen blir ljus och smidig. Tillsätt då kakao + de 2 hela äggen under kraftig omrörning.

Sjud upp potatismjölet med grädden under omrörning. Gräddvällingen ska inte koka utan bara tjockna ordentligt.

Rör i den då och då tills den har svalnat.

Klicka sedan ner den lite i sänder i chokladsmeten. Blanda i mald mandel och allra sist hårt vispad grädde.

Lägg krämen på den ena kakhalvan och stötta kanterna med rån. Täck med den andra kakhalvan. Låt kakan stå i kylskåp minst 12 timmar. Krämen får då en behaglig glassartad konsistens.

Servera tårtan som den är eller garnera med vispad grädde, mandel eller frukt.

Världens bästa äppelkaka

7-8 syrliga äpplen, vatten + en aning socker

Mandelsmet: 1 1/2dl socker, 1hg smör, 2 äggulor, 50g skållad mald mandel, saften av 1/2 citron, 3 hårt vispade äggivtor.

Börja med att skala och skära äpplena i klyftor. Koka dem försiktigt i helt lite lättsockrat vatten tills äppelklyftorna blivit nätt och jämnt mjuka. Tag upp dem efter hand och låt dem rinna av. Bre ut dem i en smord ugnssäker form och täck med mandelsmet.

Till smeten: Rör socker och smör tills blandningen blir smidig. Blanda i äggulorna, en i sänder och den malda mandeln. (Oskållad mandel ger starkare mandelsmak).

Droppa i citronsaft och blanda sist försiktigt ner de hårt vispade vitorna. Bred ut smeten över äppelklyftorna i formen och grädda i 200 grader tills ytan får lite färg. Det brukar ta 12-15 min.

Servera helst ljummen med en fin vaniljsås, eller karamellkräm.

Karamellkräm:

2msk smör, 1 1/2dl farinsocker, 1/2dl vatten, 2 äggulor, 2dl mjölk, 2dl vispgrädde.

Lägg smör och socker i en tjockbottnad kastrull. Värm och låt blandningen smälta ner på svag värme.

När allt är en flytande massa, häll i vattnet under omrörning och låt massan koka på svag värme i 5 min. Rör då och då.

ispa gulorna väl.

Häll i karamellblandningen under kraftig vispning. Sätt till mjölken och låt blandningen svalna. Blanda sist i grädden.

Fl�derblomsparfait

6 äggulor, 1 1/2 dl florsocker, 1 dl fläderblomssaft, 5 dl hårt vispad grädde,frukt eller bär.

Lägg gulor och socker i en skål och sjud det hela över vattenbad i en kastrull. Vispa äggsmeten tjock, tag den av värmen och vispa tills den svalnat av.

Vänd i grädden och saft. Häll massan i en form och tag fram parfaiten en halvtimme före servering.

Ha det bra o må så gott!

Microgr�t

4 dl vatten,

2 dl ris,

� tsk salt,

6dl mj�lk.

H�ll vatten, ris och salt i en sk�l, t�ck den med en tallrik. Koka p� h�g effekt 5 min. och forts�tt p� l�g effekt 6 min. Tills�tt mj�lk och r�r om. T�ck nu inte! Sk�len utan koka utan lock p� h�gsta effekt ca 5 min. ochytterligare p� l�g effekt 35 min (3-4 effektl�ge) sp�d ev med mj�lk.

Chokladpudding 6 dl mj�lk, � dl maizena, � dl kakao, 1 dl socker, 1 �gg, 2 tsk vaniljsocker. Vispa ihop mj�lk, maizena, kakao, socker och �gg i en tjockbottnad kastrull. L�t blandningen sjuda under st�ndig omr�rning tills den tjocknar. Dra kastrullen ifr�n v�rmen och r�r ner vaniljsockret. H�ll upp kr�men i en st�rre sk�l eller i 4 portionssk�lar. L�t den kallna och stelna i kylsk�p.

Mammas bryl�pudding

1 1/3 liter gr�ddmj�lk, 3 msk socker, 6 bittermandlar, en vaniljst�ng, 6 �gg + 2 gulor ( 10-12st sm�) till formen: 3 dl socker och 4 msk kokande vatten Sm�lt sockret i stekpanna och r�r s� att det inte br�nns - sp�d med kokande vatten. H�ll genast i formen, snurra och glasera. Pudding: Gr�dde och socker kokas och riven bittermandel h�lles i tillsammans med vaniljst�ngen (pilla ut kornen), h�ll i vanilj. L�t svalna n�got och h�ll smeten �ver uppvispade �gg. Sl� blandningen i formen och gr�dda i vattenbad i 200 grader i 45 minuter.

Strutar med hjortrongr�dde

75g sm�r, 3/4dl socker, 1 1/4dl vetemj�l, 1 �ggvita, 1 1/2dl vispgr�dde, 1dl hjortronsylt. S�tt ugnen p� 175 grader. R�r socker och sm�r por�st. Blanda ner mj�let. Vispa �ggvitan till h�rt skum och v�nd ner den i smeten. Markera cirklar, ca 12cm i diameter, p� sm�rat och mj�lat papper. Bred ut smeten i cirklarna. Gr�dda mitt i ugnen, 5-7 min. Lossa f�rsiktigt med en vass kniv. Rulla till strutar och st�ll dem att stelna i glas. Vispa gr�dden. Ta undan sylt till garnering och blanda resten av sylten med gr�dden. Och fyll strutarna.

Apfelstrudel

1 stort �gg,

1tsk salt,

2msk olja,

2msk kaffegr�dde,

2 � dl vetemj�l.

Fyllning:

1,2 kg �pplen,

ca 2dl russin, 100g mandlar,

1 3/4dl socker,

2-2 1/2tsk kanel,

2dl str�br�d,

125g margarin,

1�gg till pensling.

Vispa �gget och tills�tt salt, olja och gr�dde. Tills�tt mj�let, lite i taget och arbeta till en smidig deg. L�gg den i en fuktig handduk i kylsk�pet ca 40 min. Koka upp russinen i lite vatten och l�gg dem i en sil att rinna av.

Skala �pplena, sk�r dem i sm� bitar eller riv dem p� rivj�rnets gr�vsta sida.

Sk�lla, skala och hacka mandlarna fint. Blanda socker, hackad mandel, �ppekbitar, kanel, str�br�d och matfett till fyllningen.

S�tt ugnen p� 200-225 grader. Kavla ut degen tunt p� en mj�lad linneduk eller mj�lad plast. Den ska kavlas ut n�stan papperstunt. Det �r det sv�raste, men ocks� det viktigaste med en strudeldeg. Degen dras tunn mellan utkavlingarna. Ge inte upp, det �r en konst som kr�ver �vning.

F�rdela fyllningen p� degplattan och rulla ihop den som en j�ttestor rullt�rta. Lyft f�rsiktigt �ver strudeln p� en smord ugnspl�t och pensla den med uppvispat �gg.

Gr�dda den i ugnens nedre del ca 40 min. (Apfelstrudeln kan serveras med kall vispgr�dde eller cr�me fraiche till en kopp kaffe eller som efterr�tt).

�ppelpaj

200g sm�r,

1dl socker,

4-5dl mj�l,

2-4 �pplen

T�rna sm�ret,blanda ihop allt till en smuldeg med fingrarna. Skala och klyfta �pplena. L�gg �ppelklyftorna i botten av en smord form, str�a p� socker och p� med smuldegen.

Gr�dda i 200-225 grader ca 15-20 min. N�r pajen b�rjar f� fin f�rg. Servera med vaniljs�s eller glass.

�ppelkaka fr�n Alsace

2dl vetemj�l,

1msk socker,

75g sm�r,

1 �ggula.

Fyllning:

3-4 �pplen,

2dl cr�me fraiche,

2 �gg,

3/4dl socker,

1tsk vanilj.

S�tt ugnen p� 200 grader.

Hacka ihop sm�r, mj�l, socker och en �ggula i matberedaren eller direkt p� bakbordet. Arbeta ihop till en deg som f�r vila i kylsk�pet minst en halvtimme.

Tryck ut degen i aluminiumform eller i en form med l�stagbar kant (24cm diameter). Skala �pplena och dela dem i kvartar. Sk�r �pplena i klyftor och l�gg i formen. Vispa ihop cr�me fraiche, �gg, socker och vanilj. H�ll smeten �ver �pplena.

Gr�dda i nedre delen av ugnen ca 25 min. Servera med cr�me fraiche.

Kiviksdessert

4 �pplen,

4msk farinsocker,

2dl cr�me fraiche,

4 �ggulor,

2msk socker,

2msk russin,

2msk hackad mandel.

Garnering: florsocker.

Ugn 250 grader.

Vispa �ggulor och socker por�st. Skaka �ppelklyftorna i farinsocker och l�gg i smord form. H�ll p� kr�men och gr�dda i 10-15 min.

tillbaka till blandat?