Som vanligt börjar vi med det billiga och enklast tänkbara.
-ingen dyr vaniljstång i.
Den här glassen är suveränt enkel och jättegod!!
![]() |
|
![]() |
Vispa samman socker, gulor och mjölk i en kastrull och låt det sjuda 3-4 min. Tills det tjocknar. Låt svalna
Rör ner vaniljsockret i den avsvalnade smeten.
Vispa grädden hårt och blanda ner den i smeten.
Häll i en form och ställ i frysen.
Rör om 3 gånger - efter 1, 2 och 3 timmar. Låt sedan glassen frysa ytterligare minst 2 timmar.
Tina den i kylskåp ca 1/2 timme före servering.
Glassen blir garanterat krämig och glassig utan glassmaskin och trots att den tar tid att göra är det väldigt lite jobb med den.
Och så en enkel, billig och jättegod äppelpaj:
2 stora äpplen, 1 dl socker, 4-5 dl vetemjöl, 200g smör
Börja med att sätta ugnen på 225 grader.
Tärna smöret och smula ihop med mjölet, blanda i 1/2 dl socker.
Smörj en ugnsfast form. Skala äpplena och skär i smala klyftor.
Lägg klyftorna i botten av formen. Strö på 1/2 dl socker och strö på degen.
Grädda ca 20 min. I 225 grader.
Servera vaniljsås till.
2 äggulor, 2 msk florsocker, 1 msk vaniljsocker och 2 dl vispgrädde.
Vispa grädden och blanda ner äggsmeten. Kyl.
Botten:
2-3 äggvitor, 2 äggulor, 3msk socker, 2msk vetemjöl, 1tsk bakpulver, 1/2tsk vaniljsocker
Fyllning: 200g smör, 5msk socker, drygt 1dl kakao, 2 hela ägg, 1msk potatismjöl, 1 1/2dl kaffegrädde, 3/4dl skållad mald mandel, 1dl hårt vispad grädde.
Börja med att vispa äggvitorna riktigt hårt.
Rör försiktigt i gulorna. Blanda socker, vetemjöl och bakpulver + vaniljsocker och rör ner detta. Häll smeten i en väl smord och bröad tårtform och grädda i 175 grader i 20 min.
Låt kakan kallna och skär den sedan i två bottnar.
Gör under tiden i ordning krämen. Rör smör och socker tills blandningen blir ljus och smidig. Tillsätt då kakao + de 2 hela äggen under kraftig omrörning.
Sjud upp potatismjölet med grädden under omrörning. Gräddvällingen ska inte koka utan bara tjockna ordentligt.
Rör i den då och då tills den har svalnat.
Klicka sedan ner den lite i sänder i chokladsmeten. Blanda i mald mandel och allra sist hårt vispad grädde.
Lägg krämen på den ena kakhalvan och stötta kanterna med rån. Täck med den andra kakhalvan. Låt kakan stå i kylskåp minst 12 timmar. Krämen får då en behaglig glassartad konsistens.
Servera tårtan som den är eller garnera med vispad grädde, mandel eller frukt.
7-8 syrliga äpplen, vatten + en aning socker
Mandelsmet: 1 1/2dl socker, 1hg smör, 2 äggulor, 50g skållad mald mandel, saften av 1/2 citron, 3 hårt vispade äggivtor.
Börja med att skala och skära äpplena i klyftor. Koka dem försiktigt i helt lite lättsockrat vatten tills äppelklyftorna blivit nätt och jämnt mjuka. Tag upp dem efter hand och låt dem rinna av. Bre ut dem i en smord ugnssäker form och täck med mandelsmet.
Till smeten: Rör socker och smör tills blandningen blir smidig. Blanda i äggulorna, en i sänder och den malda mandeln. (Oskållad mandel ger starkare mandelsmak).
Droppa i citronsaft och blanda sist försiktigt ner de hårt vispade vitorna. Bred ut smeten över äppelklyftorna i formen och grädda i 200 grader tills ytan får lite färg. Det brukar ta 12-15 min.
Servera helst ljummen med en fin vaniljsås, eller karamellkräm.
2msk smör, 1 1/2dl farinsocker, 1/2dl vatten, 2 äggulor, 2dl mjölk, 2dl vispgrädde.
Lägg smör och socker i en tjockbottnad kastrull. Värm och låt blandningen smälta ner på svag värme.
När allt är en flytande massa, häll i vattnet under omrörning och låt massan koka på svag värme i 5 min. Rör då och då.
ispa gulorna väl.
Häll i karamellblandningen under kraftig vispning. Sätt till mjölken och låt blandningen svalna. Blanda sist i grädden.
Lägg gulor och socker i en skål och sjud det hela över vattenbad i en kastrull. Vispa äggsmeten tjock, tag den av värmen och vispa tills den svalnat av.
Vänd i grädden och saft. Häll massan i en form och tag fram parfaiten en halvtimme före servering.
Ha det bra o må så gott!
4 dl vatten,
2 dl ris,
� tsk salt,
6dl mj�lk.
H�ll vatten, ris och salt i en sk�l, t�ck den med en tallrik. Koka p� h�g effekt 5 min. och forts�tt p� l�g effekt 6 min. Tills�tt mj�lk och r�r om. T�ck nu inte! Sk�len utan koka utan lock p� h�gsta effekt ca 5 min. ochytterligare p� l�g effekt 35 min (3-4 effektl�ge) sp�d ev med mj�lk.
Chokladpudding 6 dl mj�lk, � dl maizena, � dl kakao, 1 dl socker, 1 �gg, 2 tsk vaniljsocker. Vispa ihop mj�lk, maizena, kakao, socker och �gg i en tjockbottnad kastrull. L�t blandningen sjuda under st�ndig omr�rning tills den tjocknar. Dra kastrullen ifr�n v�rmen och r�r ner vaniljsockret. H�ll upp kr�men i en st�rre sk�l eller i 4 portionssk�lar. L�t den kallna och stelna i kylsk�p.
1 stort �gg,
1tsk salt,
2msk olja,
2msk kaffegr�dde,
2 � dl vetemj�l.
Fyllning:
1,2 kg �pplen,
ca 2dl russin, 100g mandlar,
1 3/4dl socker,
2-2 1/2tsk kanel,
2dl str�br�d,
125g margarin,
1�gg till pensling.
Vispa �gget och tills�tt salt, olja och gr�dde. Tills�tt mj�let, lite i taget och arbeta till en smidig deg. L�gg den i en fuktig handduk i kylsk�pet ca 40 min. Koka upp russinen i lite vatten och l�gg dem i en sil att rinna av.
Skala �pplena, sk�r dem i sm� bitar eller riv dem p� rivj�rnets gr�vsta sida.
Sk�lla, skala och hacka mandlarna fint. Blanda socker, hackad mandel, �ppekbitar, kanel, str�br�d och matfett till fyllningen.
S�tt ugnen p� 200-225 grader. Kavla ut degen tunt p� en mj�lad linneduk eller mj�lad plast. Den ska kavlas ut n�stan papperstunt. Det �r det sv�raste, men ocks� det viktigaste med en strudeldeg. Degen dras tunn mellan utkavlingarna. Ge inte upp, det �r en konst som kr�ver �vning.
F�rdela fyllningen p� degplattan och rulla ihop den som en j�ttestor rullt�rta. Lyft f�rsiktigt �ver strudeln p� en smord ugnspl�t och pensla den med uppvispat �gg.
Gr�dda den i ugnens nedre del ca 40 min. (Apfelstrudeln kan serveras med kall vispgr�dde eller cr�me fraiche till en kopp kaffe eller som efterr�tt).
200g sm�r,
1dl socker,
4-5dl mj�l,
2-4 �pplen
T�rna sm�ret,blanda ihop allt till en smuldeg med fingrarna. Skala och klyfta �pplena. L�gg �ppelklyftorna i botten av en smord form, str�a p� socker och p� med smuldegen.
Gr�dda i 200-225 grader ca 15-20 min. N�r pajen b�rjar f� fin f�rg. Servera med vaniljs�s eller glass.
2dl vetemj�l,
1msk socker,
75g sm�r,
1 �ggula.
Fyllning:
3-4 �pplen,
2dl cr�me fraiche,
2 �gg,
3/4dl socker,
1tsk vanilj.
S�tt ugnen p� 200 grader.
Hacka ihop sm�r, mj�l, socker och en �ggula i matberedaren eller direkt p� bakbordet. Arbeta ihop till en deg som f�r vila i kylsk�pet minst en halvtimme.
Tryck ut degen i aluminiumform eller i en form med l�stagbar kant (24cm diameter). Skala �pplena och dela dem i kvartar. Sk�r �pplena i klyftor och l�gg i formen. Vispa ihop cr�me fraiche, �gg, socker och vanilj. H�ll smeten �ver �pplena.
Gr�dda i nedre delen av ugnen ca 25 min. Servera med cr�me fraiche.
4 �pplen,
4msk farinsocker,
2dl cr�me fraiche,
4 �ggulor,
2msk socker,
2msk russin,
2msk hackad mandel.
Garnering: florsocker.
Ugn 250 grader.
Vispa �ggulor och socker por�st. Skaka �ppelklyftorna i farinsocker och l�gg i smord form. H�ll p� kr�men och gr�dda i 10-15 min.