4 benfria kotletter
1 tsk salt och 1 krm peppar
50 g rökt skinka
2 dl cremè fraiche
1/2 dl chilisås
2 tsk franska örtkryddor
Gör så här:
Salta och peppra kotleterna på båda sidor. Lägg dem i en smord eldfast form. Finhacka skinkan och blanda samman den med cremè fraichen, chilisåsen och örtkryddorna. Fördela blandningen på kotletterna. Stek mitt i ugnen ca 15-20 min. Servera med klyftpotatis.

500 g benfri kassler
smöra en form
2 bananer
1 liten burk ananas utan spad
2 dl cremè fraiche
1 dl chilisås
1-2 tsk hot sås
1 tsk potatismjöl
1 dl jordnötter
Skär kasslern i skivor och varva dem med ananasringar i en smord och ugnssäker form.
Skiva bananerna och lägg dem på bägge sidor om kasslern.
Vispa samman cremè fraiche, chilisås, hot sås och potatismjöl.
Häll det öve kasslern och strö jordnötter över i en rad.
Gratinera i 225 grader i 10-15 min.
Täck ev. med folie mot slutet.
Griskött
5-600g benfri kotlettrad eller skinka, 2msk margarin, 75g ädelost, 1dl tomatpuré, 1 vitlöksklyfta, 3dl buljong, 1msk vetemjöl, 3dl grädde (alt. 2dl crème fraiche), en burk champinjoner, 1 grön paprika, 1/2tsk oregano, ev en nypa salt, 2msk klippt persilja.
Skär köttet i skivor eller tärningar. Bryn i margarin och lägg över i en gryta. Smula ner ädelosten. Tillsätt tomatpuré, pressad vitlök och buljong. Låt koka på svag värme under lock 15 min.
Fräs svampen i en kastrull, pudra över mjölet och häll på grädden, rör ihop och häll i skinkgrytan. Skär paprikan i tärningar och lägg i grytan. Krydda med oregano. Låt koka i ytterligare 5 min. Smaksätt ev med lite salt och strö över persilja. Ris är gott till.
150g färsk skogssvamp, 1 gul lök, smör, salt och peppar. Till yoghurtknyten: 1 savoykålhuvud eller mangold, 1 zucchini (ca 300g), 1 aubergine (ca 300g), 1 vitlöksklyfta, 1dl yoghurt eller crème fraiche.
Till inbakad rösti: 5 medelstora potatisar, 1 purjolök (ca 100g), 1 palsternacka (ca75g), 1morot (ca 100g), 1 bit rotselleri (ca75g), 2 äggulor, 3 smördegsplattor, 2tsk citrontimjan.
Dela filéerna i 6 bitar. Putsa dem fria från senor. Snitta en längsgående ficka i varje filé. Skala och finhacka löken. Fräs i smör med den grovhackade svampen. Krydda. Mixa till en röra och låt svalna.
Fyll filéerna med svampröran. Skölj sex kål/mangoldblad. Förväll dem i kokande vatten tills de är mjuka.
Finhacka zucchini och aubergine. Fräs i olja med vitlök. Krydda. Låt svalna och blanda ut med yoghurt. Lägg en klick på salladsbladen och vik ihop till knyten. Lägg skarvarna nedåt.
Sätt ugnen på 200 grader. Skala och riv potatisen och rotfrukterna grovt. Fräs potatis och rotfrukter i olja med örter, salt och peppar. Låt svalna något. Rör ner äggulorna.
Kavla ut smördegen, ca 18x20cm. Lägg på potatisfräset på ena hälften av varje smördegsplatta. Vik över andra halvan över fyllningen och forma till "limpor". Grädda i ca 25 min.
Bryn filéerna så att de får färg. Krydda. Låt filéerna eftersteka 10-20 min. i ugnen i 150 grader.
Låt köttet vila i folie 5 min. före servering. Gör en sky av stekspadet, ca 3dl och 5 stötta enbär. 1 lagerblad, 1krm citrontimjan och 1/2 buljongtärning. Koka ihop och red med 1-2msk maizena+vatten.
Skär smördegsröstin på tvären och lägg på varma tallrikar (värmda i micron). Skär filéerna så att man ser fyllningen och lägg ovanpå röstin. Toppa med yoghurtknyten och häll på lite sky. Trendig lyx á la -97!

400g fläskfärs eller blandfärs, ½ gul lök, 75g rökt skinka, ¾ dl hackad persilja, 1-2 kryddmått timjan, 2 msk potatismjöl, ½ msk krossade enbär, ½ tsk salt, 2 ägg, 2 dl kesella, 1 msk olja. Skala och finhacka löken. Hacka bacon eller skinka. Blanda köttfärs, lök, skinka, persilja, timjan, mjöl, enbär, salt, ägg och kesella till en jämn smet. Häll smeten i en smord form av glas eller keramik. Pensla patén med soja. Tillaga patén i micro på full effekt 10-12 min. Vrid formen någon gång under tiden. Låt patén kallna. Servera i skivor med en sås av gräddfil smaksatt med krossade enbär och hackad ättiksgurka. Sallad och bröd till.
400g fläskfärs eller blandfärs, ½ gul lök, 75g rökt skinka, ¾ dl hackad persilja, 1-2 kryddmått timjan, 2 msk potatismjöl, ½ msk krossade enbär, ½ tsk salt, 2 ägg, 2 dl kesella, 1 msk olja.
Skala och finhacka löken. Hacka bacon eller skinka. Blanda köttfärs, lök, skinka, persilja, timjan, mjöl, enbär, salt, ägg och kesella till en jämn smet. Häll smeten i en smord form av glas eller keramik. Pensla patén med soja. Tillaga patén i micro på full effekt 10-12 min.
Vrid formen någon gång under tiden. Låt patén kallna. Servera i skivor med en sås av gräddfil smaksatt med krossade enbär och hackad ättiksgurka. Sallad och bröd till.

4 fläskkotletter, 1msk vetemjöl, 50g smör, 3msk finhackad schalottenlök, 2msk hackad persilja, 1tsk slottssenap, 1tsk fransk senap, 1dl vitt vin eller vatten, 2dl vispgrädde. Salt och vitpeppar från kvarn.
Smält 50g smör i pannan. Salta kotletterna med 1tsk salt och vrid några varv med vitpeppar från kvarn. Mjöla dem lätt. Lägg kotletterna i pannan precis när smöret börjar ta färg och slutar bubbla. Stek dem i lagom värme (får ej koka!) ca7 min. på varje sida (beroende på tjockleken).
Ta upp kotletterna och lägg dem på fat. Håll dem varma. I samma panna fräser man schalottenlöken (ca 2min.) under omrörning med en träslev e d . Tillsätt därefter 2msk hackad persilja och till sist senapen.
Häll på vinet eller vattnet och låt det hela få ett uppkok. På så sätt får man med alla smakämnena. Häll i vispgrädden och låt sjuda 3 min. Smaka av och tillsätt ev mer salt och peppar.

600g utskuren välputtsad fläskkotlettrad (fläskhare) utan fett och senor, 120g Västerbottenost, salt och nymald peppar, vetemjöl att mjöla in ruladerna med, margarin. Sås: 2dl cider, 2dl vispgrädde, salt och nymald vitpeppar, 2msk hackad persilja.
Skär köttet i 12 skivor, ca 50g styck. Skär osten i stänger (ca 1x1x3 cm). Platta ut köttskivorna till ca 2mm. Det går lättast om man lägger köttet mellan två plastpåsar innan det bankas ut. Salta och peppra. Lägg en oststång på den främre kortsidan av varje köttskiva. Vik in ca 1cm längs köttets långsidor så att osten inte rinner ut när den smälter. Rulla ihop ruladerna.
Vänd ruladerna i vetemjöl. Stek dem gyllenbruna ca 10 min. på medelvärme. Börja med att steka ruladerna med skarvsidan ner så att de inte öppnar sig. Ös dem då och då under stekningen. Tag upp ruladerna och lägg dem i en kastrull. Häll cider i stekpannan och rör om. Låt skyn koka ihop tills drygt 1dl återstår. Tillsätt grädden och låt det puttra några min. Smaka av och sila såsen över ruladerna.

Hacka örterna till kotletterna. Blanda med chilisås och yoghurt. Lägg kotletterna i en plastpåse, häll på marinaden och knyt om. Marinera minst 2 timmar, gärna hela natten och halva dan. Vänd påsen då och då.
Koka upp ättika, vatten och socker. Skär fänkål, zucchini, morot och rödlök i skivor. Lägg dem i ättikslagen. Koka upp. Häll av lagen. Mixa örtkryddorna med oljan, salta och peppra. Häll oljan över grönsakerna, vänd runt. Tag upp och torka kotletterna. Salta och peppra och stek dem tillsammans med skivad vitlök på medelvärme ca 4min på varje sida.

1kg kotlettrad, 1 liter mjölk, 1,5dl grädde, salt, vitpeppar, mald ingefära, soja, 4 stora potatisar, 2hg selleri, vispgrädde, gräslök, persilja, 4-5 morötter, 1 salladshuvud, färska lingon, 1hg färska champinjoner, 1 rättika, 2hg smålök, margarin.
Börja med att bena ur kotlettraden, som sedan gnids in med salt, peppar och ingefära. Snåla inte med ingefäran, ta drygt en msk. Se till att fettet på kotlettraden är tunt, annars blir såsen väl fet.
Bryn köttet en kort stund. Lägg den brynta kotlettraden i en liten gryta och häll på mjölk så att det knappt täcker köttet. Koka upp men passa så att det inte kokar över. Låt sjuda sakta ca en timme.
Ta de stora bakpotatisarna, snitta dem, salta sparsamt och vira in dem i folie. De ska stå i 200 grader i 45 min. Riv sellerin och blanda med hackad gräslök och persilja, rör sedan ner tjock grädde tills smeten får en krämig konsistens. Skala morötterna och gör slantar av dem. Koka 10 min. och glasera dem därefter i lite smör. Stek smålöken, mot slutet strö lite socker på och häll på ½ dl vatten och låt puttra färdigt.
När potatisen är färdig i ugnen, ta ut inkråmet försiktigt med en tsk, lägg det i en skål och blanda väl med selleriröran. Klicka tillbaka smeten i de tomma potatisskalen.
När kotlettraden är färdig återstår bara ett par dl av mjölken, som nu reducerats till en välsmakande sås. Häll i lite grädde och vispa kraftigt och smaksätt med lite soja. Lägg upp salladen, servera, ät och njut.

300-400g magert kött i skivor, 1 ½ tsk salt, 3 krm nymalen vitpeppar, 2 dl vetemjöl, 1 ägg, vatten, 3 dl ljust, finsiktat ströbröd, salt och vitpeppar, margarin till stekning.
Vänd skivorna noga i saltat och pepprat mjöl, skaka av överflöd. Vispa upp ägg med ett par matskedar vatten i en djup tallrik. Vänd de mjölade skivorna i ägg. Vänd sedan skivorna i ströbrödet, tryck in så mycket bröd som möjligt i ytan och tryck samtidigt ut schnitzeln till en större och tunnare skiva. Bred ut bitarna på plastbräda eller fat, täck ej!
Låt vänta luftigt i kyl minst en timme, gärna fem!
Stek så småningom schnitzlarna i rikligt med smör eller margarin på svag värme, tills de fått jämn fin färg och frasighet. Låt rinna av på hushållpapper före ev varmhållning i ugn och servering.

1 ½ kg kassler, (1 flaska vitt torrt vin), 5 stora tomater, 3 gula lökar, 4 paprikor (röda eller gröna), 1 purjolök, 2 burkar skivade champinjoner i vatten, 2 dl tomatpuré, salt och peppar, dragon, timjan och 2 hg ost.
Koka kasslern i en flaska vitt vin av billig sort eller i vatten med en buljongtärning. Låt den kallna i spadet. Gör under tiden ett grönsaksfräs. Skålla och skala tomaterna och skär dem i bitar. Strimla lök, purjo och paprika. Fräs allt i margarin, tills det är mjukt.
Tillsätt de avsilade champinjonerna och tomatpurén. Späd med kasslerspadet och krydda efter smak. Låt det puttra under lock till en simmig massa (ca 15 min).
Skiva kasslern och lägg den i eldfast form. Fördela röran över köttet och täck det hela med ostskivor. Gratinera i 225-250 grader i 20-25 min.

4 fänkålsknölar, 1 liter grönsaksbuljong, 300g kassler, 2ägg, 2dl grädde, en nypa vardera av salt, peppar, socker.
Smörj en form och sätt ugnen på 225 grader. Ansa fänkålen och ta bort tjocka blad. Skär den i bitar. Koka 20 min i buljongen och lägg bitarna tillsammans med kasslern i formen. Vispa ihop grädde och ägg och krydda. Häll på äggsmeten, klicka på lite smör och grädda i 25 min.
ca 1kg färsk skinka, 1tsk salt. Kryddsmör: 1-2 msk smör, 2msk finhackad gul lök, 1 krossad vitlöksklyfta, 1 msk fransk senap på, 1msk finhackad färsk körvel (eller 1tsk torkad), 1msk finhackad färsk dragon (eller 1tsk torkad), 2msk finhackad persilja.
Gnid in köttet med salt och stick in en köttermometer i tjockaste delen. Lägg skinkan i en ugnssäker form blanda alla kryddörter med smör och bred smöret över köttet. Sätt skinkan på ugnsgaller på nedersta falsen i 175 grader. Stek tills termometern visar 80 grader. Låt köttet vila i folie ca 15 min.

1 ½-2kg rimmad benfri skinka, 1-1 1/2liter vatten, 5 kryddpeppar korn, 1 lagerblad, några morotsskivor, ev lite persilja.
Koka upp vattnet i en 3-liters form under lock på full effekt. Spola av skinkan under rinnande kallt vatten. Stick in en köttermometer för micro så att spetsen kommer mitt i skinkans tjockaste del.
Lägg ner skinkan med svålen uppåt i det kokande vattnet. Skinkan bör vara täckt med vatten under hela tillagningen. Tillsätt kryddor och grönsaker. Starta tillagningen under lock på full effekt i 30 min.
Fortsätt under lock på låg effekt läge fyra eller upptining i 25-40 min, till 65 grader innertemperatur. Låt skinkan ligga i spadet under lock i 20 min. Ta upp skinkan och ta bort nät och svål när skinkan svalnat något. Griljera ev i vanlig ugn.

Griljering: 2msk svensk senap, 1msk fransk senap, 1msk socker, 2 äggulor, 4msk ströbröd. Rör ihop senap, socker och äggulor till en smet. Bred blandningen över skinkan och strö på ströbröd. Griljera skinkan i 225 grader i 15min, tills skinkan har fått fin färg.
1 rimmad skinka på ca 2kg utan ben. Skölj skinkan i kallt vatten. Lägg skinkan med fettsidan upp i en form med lock, avsedd för micro. Stick in en termometer avsedd för micro i den tjockaste delen av skinkan. Tillaga skinkan på effekt 7 och beräkna ca 30 min/kg skinka. Temperaturen ska visa 70-71 grader. Låt skinkan vila i 30 min. för värmeutjämning. Låt skinkan kallna och dra av nät och svål och griljera som vanligt i ugn.

1 rimmad julskinka 2-4kg, med eller utan ben, 2 lagerblad, 10 vitpepparkorn, 10 kryddpepparkorn, vatten. Skölj skinkan i kallt vatten. Stick in köttermometern i den tjockaste delen utan att komma åt benet.
Lägg skinkan i en trång kastrull och häll på kallt vatten så det täcker. Koka upp och skumma väl. Tillsätt kryddorna och sjud skinkan under lock på svag värme tills termometern visar 70-72 grader. Beräkna 40-45min/kg. Ta upp skinkan och låt den svalna. Dra av nät och svål och griljera skinkan.
1 rimmad skinka 2-4 kg med eller utan ben. Skölj skinkan i kallt vatten och torka av den. Stick in en termometer i tjockaste delen utan att komma åt benet. Linda in skinkan i aluminiumfolie och lägg skinkan i långpanna. Sätt in skinkan i 175 grader och baka tills termometern visar 70-72 grader. Låt skinkan svalna i sitt paket. Dra av nät och svål och griljera skinkan.
1 urbenad skinka, 1-2kg, ca 2msk farinsocker, ca 1msk vatten. Sätt ugnen på 125 grader. Tag av nätet från skinkan och skölj den i kallt vatten. Ruta svålen med vass kniv. Lägg skinkan i en ugnssäker form. Stick in köttermometern i den tjockaste delen av skinkan. Ställ in skinkan på nedersta falsen i ugnen. Skinkan är klar när termometern visar 70-75 grader (72 grader).
Pensla skinksvålen mot slutet med farinsocker utrört i lite varmt vatten. Om man har en stor skinka som är urbenad, då hjälper nätet runt skinkan att hålla ihop den. Antingen kan man binda den själv eller lägga skinkan i aluminiumfolie och när den är klar , tag bort nätet/folien, ruta skinkan och griljera den med farinsocker.

4 skivor julskinka och fyra kantskurna bröd. Lite ljus fransk senap, 1dl finhackad gul lök (eller en riven), 1 burk jordärtskockssoppa à 300g, 4 tomatskivor, 4 msk riven ost, lite paprika pulver.
Stek skinkskivorna så att de får lite färg. Bred smörgåsarna med smör och senap, lägg på lök och skinka. Fördela den outspädda soppan över och strö på riven ost och paprikapulver. Gratinera i 8 min i 250 grader.

300g färsk skinka eller skinkfärs, 200g bakad leverpastej, ½ tsk salt, 1krm peppar, ½ tsk rosmarin, 2 ägg, 2dl mjölk, 3 msk mjöl, 100g kallrökt skinka, 15 oliver.
Kör skinkan i bitar till färs i matberedaren. Blanda färsen med leverpastej, kryddor och ägg. Tillsätt mjölet utrört i ½ dl av mjölken. Rör sedan ner resten av mjölken lite i sänder. Blanda färsen med strimlor av rökt skinka och skivade oliver. Häll smeten i en smord brödform och täck med folie. Grädda i 175 grader i ca en timme lågt i ugnen.
2 kg rimmad benfri skinka, 2 gula lökar, 2-4 klyftor vitlök, 2-4 morötter, 1 lagerblad, 10 svartpepparkorn 6 kryddnejlikor, 0,5 dl koncentrerad svartvinbärssaft, 2,5 dl rödvin.
Lägg lergrytan i vatten minst 30 min. Skiva löken och vitlöksklyftorna och skär morötterna i tunna slantar. Ta upp lergrytan ur vattnet. Lägg i skinkan med svålen upp, tillsammans med kryddorna, lagerbladet och grönsakerna. Häll över vinbärssaften och rödvinet. Lägg på locket och sätt in grytan i kall ugn. Sätt temperaturen på 225 grader.
Låt skinkan stå i ugnen i två timmar. Dra sedan av svålen och ös skinkan med spadet. Ta också bort ev nät runt skinkan. Ställ in skinkan i ugnen i ca en halvtimme till och ös den sedan ännu en gång. Stick in en köttermometer och mät köttets innertemperatur. Den bör vara 70-72 grader. Bryn slutligen skinkan en kort stund genom att ställa in den utan lock. Servera skinkan varm med silad steksky, kokta grönsaker och potatismos.
1kg färskt eller rimmat sidfläsk, 1krm peppar, 3/4tsk salt (endast för färskt kött), ca 2dl vatten.
Sätt ugnen på 200 grader. Skåra svålen med vass kniv i ca 1cm breda ränder och peppra. Gnid in med salt om fläsket är färskt. Lägg fläsket med svålsidan nedåt i en ugnssäker form, som bara är något större än fläskbiten. Späd med så mycket vatten att svålen täcks.
Stick in en köttermometer i köttet så att spetsen kommer mitt i den tjockaste delen. Hela röret bör vara inne i köttet. Sätt formen i nedre delen av ugnen. Vänd köttet efter ca ½ timme, så att svålsidan kommer uppåt.
Sänk värmen till 175 grader och stek ytterligare i ca en timme eller tills termometern visar 80 grader. Sätt på grillen. Placera formen i övre delen av ugnen och grilla köttet några minuter tills svålen är knaprig. Tag ut formen och täck över köttet med folie. Låt det vila 10-20 min.
ca 1kg färsk skinka, 1tsk salt. Kryddsmör: 1-2 msk smör, 2msk finhackad gul lök, 1 krossad vitlöksklyfta, 1 msk fransk senap på, 1msk finhackad färsk körvel (eller 1tsk torkad), 1msk finhackad färsk dragon (eller 1tsk torkad), 2msk finhackad persilja.
Gnid in köttet med salt och stick in en köttermometer i tjockaste delen. Lägg skinkan i en ugnssäker form blanda alla kryddörter med smör och bred smöret över köttet. Sätt skinkan på ugnsgaller på nedersta falsen i 175 grader. Stek tills termometern visar 80 grader. Låt köttet vila i folie ca 15 min.
500g färsk skinka, 2 paprikor, 2dl vatten, 1dl vispgrädde, 1msk vetemjöl, 2msk senap, gärna fransk, 1/2tsk salt, 1krm svartpeppar. Skär skinkan i strimlor. Kärna ur och strimla paprikorna. Blanda kött och paprika i en ugnssäker form. Vispa ihop vatten, grädde, mjöl, senap, salt och peppar. Häll blandningen över köttet. Stek i 225 graders ugn i 25 min. Rör om en gång under stektiden. Servera med pressad potatis eller ris.
ca 1kg färsk skinka, 1 liter drickfärdig äppeljuice, 1 liter vatten, 3/4msk salt, 2msk soja, 1msk ingefära, 8-10 kryddnejlikor, 1gul lök, 1 lagerblad, 1 äpple. Sås: 5dl buljong, mjöl och grädde.
Välj en gryta så att kött med termometer lagom får plats. Koka upp äppeljuicen, vatten, salt, soja, kryddor och klyftad lök. Stick in en köttermometer i tjockaste delen. Hela röret bör vara inne. Lägg köttet i äppeljuicen och låt alltsammans sjuda sakta under lock, klyfta äpplet och häll i det mot slutet. Ta grytan från värmen när termometern visar 70 grader, vilket den gör efter ca ¾-1 timme. Ställ grytan åt sidan med locket på ca 20 min. Ta upp skinkan, koka ihop buljongen och späd med redning och grädde till lagom smak och konsistens.
1-1 1/2kg skinka (av innanlår eller fransyska) 3dl outspädd svartvinbärssaft, 3dl vatten, 2 vitlöksklyftor, 1/2msk ingefära, 1tsk kanel, 1-2tsk salt, några kvistar persilja.
Sås: 6dl kokspad, 1 1/2msk potatismjöl, 1dl vatten, salt och peppar. Välj gryta så att kött och termometer precis får plats. Koka upp vatten och svartvinbärssaft. Tillsätt vitlök, kryddor, salt och persilja. Stick in en termometer i skinkan så att spetsen kommer mitt i den tjockaste delen. Hela röret bör vara inne i köttet. Lägg skinkan i den kokande saften.
Låt alltsammans sjuda under lock. Vänd skinkan en gång. Tag grytan från värmen när innertemperaturen är 70 grader, efter ca en timme. Låt skinkan ligga kvar i saften ca 20 min. om den ska ätas varm, Låt annars skinkan svalna i kokspadet.
Sås: Sila spadet och häll det i en kastrull. Skaka samman mjöl och 1dl kallt vatten och vispa ner i spadet. Låt såsen koka upp. Smaka av med salt och peppar. Servera med kokt potatis, såsen, vinbärsgelé och brysselkål.

Använd en form/gryta och termometer för microvågsugn. Förbered som svartvinbärsskinkan. Lägg skinkan i den kokande saften med kryddor. Starta tillagningen på full effekt ca 10 min. Vänd skinkan och fortsätt på låg effekt, läge 4 eller upptining till 70 graders innertemperatur, ca 35 min. Låt skinkan ligga kvar i kokspadet 20 min. innan den skärs upp.
Knaprig dansk skinkstek
1 1/2kg skinkstek med svål, 2tsk salt, 1-2dl vatten. Sätt ugnen på 225 grader.
Skåra svålen med vass kniv i ½ cm breda ränder. Stick in en köttermometer i köttet så att spetsen kommer mitt i den tjockaste delen. Hela röret bör vara inne i köttet.
Lägg steken med svålen nedåt i en ugnssäker form. Späd med så mycket vatten att svålen täcks. Ställ in formen i nedre delen av ugnen i 20 min. Vänd därefter steken.
Strö salt på svålen och stek ytterligare 30 min. Sänk därefter ugnstemperaturen till 175 grader och stek till 75 graders innertemperatur. Tag ut steken och låt köttet vila 15 min. innan det skärs upp. Serveras med potatis och broccoli.

1 ½-2kg rimmad benfri skinka, 1msk citrontimjan. Griljering: 1msk olja, 1msk soja, 1msk osötad senap, 2msk finhackad persilja, 1tsk citrontimjan.
Sätt ugnen på 175 grader. Spola skinkan under rinnande kallt vatten. Lägg skinkan på ett stort stycke aluminiumfolie. Stick in en köttermometer så att spetsen kommer mitt i skinkan. Hela röret bör vara inne. Strö över citrontimjan.
Svep om folien väl, men se till att termometerns gradering syns. Lägg skinkan i en långpanna och sätt in den i ugnen. Beräkna tiden till 70-85 min./kg. Ta ut skinkan ur ugnen när termometern visar 70 grader. Öppna folien, ta bort nät och svål när skinkan svalnat något. Låt skinkan kallna. Skär sedan bort allt fett från skinkan. Blanda ihop ingredienserna till griljeringen. Pensla skinkan med blandningen. Griljera vid 250 grader i ca 10 min.
Vispa ihop en sats bearnaisesås och blanda med strimlad eller tärnad skinka. Uteslut ev fettet och blanda i 2dl crème fraiche istället. Servera med ris och grönsaker.
Skinkstrimlor i gräslökssås i micro
200g färsk, benfri skinka, 1 liten purjolök, ½ buljongtärning, ½-1msk fransk senap, 1/2msk vetemjöl, 1dl vatten, 1/2msk soja, 1dl crème fraiche, 1-2msk klippt gräslök.
Skär köttet i smala strimlor och purjon i mindre bitar. Lägg purjon i botten på en microform och fördela köttet, fördela buljongtärning, senap och mjöl över köttet. Häll på vatten soja och crème fraiche. Lägg i gräslöken, men spara lite till garnering. Täck formen och börja tillagninen på full effekt i 8 min. Rör om och laga färdigt på full effekt ca 5 min. Låt gryträtten stå en stund.

200g skinka (t ex julskinka eller färsk), 1 msk margarin, 1tsk salt (uteslut om det är rimmad salt julskinka), 1krm vitpeppar, 1 1/2dl buljong, 2-3tsk fransk senap, 1/2msk soja, 1msk mjöl, 3dl grädde.
Skär köttet i strimlor och bryn det i stekpanna. Lägg över i gryta. Tillsätt salt, peppar, buljong, senap och soja. Vispa ut mjölet i grädden och rör ner i grytan. Låt grytan koka 5 min. Servera till pasta eller potatis.

1 ½ msk margarin, 1 gul lök, 1 kg kålrot, 500g revbenspjäll, 2 msk havregryn, 10 vitpepparkorn, 10 kryddpepparkorn, 2 lagerblad, 2 tsk salt.
Börja med att blötlägga lergrytan 10-15 min. Smörj den sedan med matfett. Hacka löken och lägg den i botten. Lägg i hälften av kålrötterna skurna i skivor och därefter revbenspjället. Krydda.
Strö över havregrynen och lägg i resten av de skivade kålrötterna. Ställ grytan i ugn och värm till 200 grader. Grytan ska ställas in i kall ugn. Efter ca en timme och en kvart är grytan klar.

4 grisfötter, ¼ lök, 1 kryddnejlika, 1 vitlöksklyfta, 5 vitpepparkorn, 1/2tsk salt, 1 lagerblad, 2 1/2dl vinäger, 1/2tsk nymalen vitpeppar, 1tsk smulad citrontimjan, 1/2msk hackad färsk salvia, 1tsk oregano.
Sås: 1 burk krossad tomat (passerad i matberedare), 1/2 finhackad lök, 1msk färska örter eller 1/2msk mejram + 1/2msk basilika. Koka grisfötterna i vatten så att det täcker + kryddor tills köttet är mört.
Gör marinad av vitpeppar, citrontimjan och salt samt vinäger. Koka tomaterna med salt, socker och kryddor ca 5 min. och passera. Lägg de avrunna grisfötterna i marinaden och låt dra i 2-3 timmar eller över natten.
tillbaka till köttmenyn