Skink-och broccolismörgås

Förkokta broccolibuketter, (eller 1ptk djupfrysta haricots verts à 250g), 2dl vispgrädde, 2tsk potatismjöl, 2 äggulor, 2msk fransk senap, 2 pressade vitlöksklyftor, 6 skivor kantskuret bröd, 2hg skinka, �-1dl finhackad gul lök , lite paprikapulver.

Koka grönsakerna en minut och låt dem rinna av i en sikt, skölj gärna med lite kallt vatten. Rör ihop grädde, potatismjöl, äggula, ost, senap och vitlök i en skål. Rör till en tjock smet. Bred smör på brödet lägg på skinka, grönsaker och klicka på ostblandningen. Strö över lite paprikapulver. Lägg smörgåsarna på osmort ugnssäkert fat och gratinera 8 min i 250 grader.

Skinkfrestelse

4 skivor julskinka och fyra kantskurna bröd. Lite ljus fransk senap, 1dl finhackad gul lök (eller en riven), 1 burk jordärtskockssoppa à 300g, 4 tomatskivor, 4 msk riven ost, lite paprika pulver.

Stek skinkskivorna så att de får lite färg. Bred smörgåsarna med smör och senap, lägg på lök och skinka. Fördela den outspädda soppan över och strö på riven ost och paprikapulver. Gratinera i 8 min i 250 grader.

Gryta à la King

400g benfritt griskött av bog, skinka eller grytbitar, en gul lök, 200g färska champinjoner, 1 msk vetemjöl, 1 buljongtärning, 1 msk soja, 1 � dl vatten, 1 dl crème fraiche, 1 röd paprika.

Skär köttet i strimlor. Skala och hacka löken. Skiva champinjonerna. Lägg allt i en glas- eller keramikform. Rör i mjöl, smula buljong, soja, vatten och crème fraiche. Tillaga i micro på full effekt ca 10 min. Rör om en gång. Kärna ur paprikan. Skär den i bitar och rör ner den i grytan. Tillaga ytterkligare 4-5 min. på full effekt. Servera med kokt potatis eller ris och sallad.

Skinkstek med citrontimjan

1kg färsk skinka, margarin, 3/4tsk salt, 1krm citronpeppar, 2-3dl vatten, 1msk soja, 2 klyftade lökar, 2 morötter och ev. en liten bit rotselleri, palsternacka och eller kålrot.

Bryn köttet runt om i matfett i en stekgryta. Krydda med salt, peppar, citrontimjan och ev en pressad vitlöksklyfta. Späd med vatten och soja. Stick in en köttermometer så att spetsen kommer mitt i köttet. Låt köttet steka under lock tills termometern visar 75 grader, ca 1 � timme.

Skala och skär grönsakerna och lägg i när en halvtimme av stektiden återstår. Blanda två rågade matskedar mjöl med 3-4msk margarin till redning.

Ta upp köttet och låt det vila på skärbräda av trä under folie medan du silar av skyn och gör en god sås med lagom mycket redning, grädde, kryddor och ev mer soja. Lite citronmeliss och basilika smakar också fint i.

Snabblagad festskinka

500g färsk skinka, 2 paprikor, 2dl vatten, 1dl vispgrädde, 1msk vetemjöl, 2msk senap, gärna fransk, 1/2tsk salt, 1krm svartpeppar. Skär skinkan i strimlor. Kärna ur och strimla paprikorna. Blanda kött och paprika i en ugnssäker form. Vispa ihop vatten, grädde, mjöl, senap, salt och peppar. Häll blandningen över köttet. Stek i 225 graders ugn i 25 min. Rör om en gång under stektiden. Servera med pressad potatis eller ris.

Kryddig äppelskinka

ca 1kg färsk skinka, 1 liter drickfärdig äppeljuice, 1 liter vatten, 3/4msk salt, 2msk soja, 1msk ingefära, 8-10 kryddnejlikor, 1gul lök, 1 lagerblad, 1 äpple. Sås: 5dl buljong, mjöl och grädde.

Välj en gryta så att kött med termometer lagom får plats. Koka upp äppeljuicen, vatten, salt, soja, kryddor och klyftad lök. Stick in en köttermometer i tjockaste delen. Hela röret bör vara inne. Lägg köttet i äppeljuicen och låt alltsammans sjuda sakta under lock, klyfta äpplet och häll i det mot slutet. Ta grytan från värmen när termometern visar 70 grader, vilket den gör efter ca �-1 timme. Ställ grytan åt sidan med locket på ca 20 min. Ta upp skinkan, koka ihop buljongen och späd med redning och grädde till lagom smak och konsistens.

Svartvinbärsskinka

1-1 1/2kg skinka (av innanlår eller fransyska) 3dl outspädd svartvinbärssaft, 3dl vatten, 2 vitlöksklyftor, 1/2msk ingefära, 1tsk kanel, 1-2tsk salt, några kvistar persilja.

Sås: 6dl kokspad, 1 1/2msk potatismjöl, 1dl vatten, salt och peppar. Välj gryta så att kött och termometer precis får plats. Koka upp vatten och svartvinbärssaft. Tillsätt vitlök, kryddor, salt och persilja. Stick in en termometer i skinkan så att spetsen kommer mitt i den tjockaste delen. Hela röret bör vara inne i köttet. Lägg skinkan i den kokande saften.

Låt alltsammans sjuda under lock. Vänd skinkan en gång. Tag grytan från värmen när innertemperaturen är 70 grader, efter ca en timme. Låt skinkan ligga kvar i saften ca 20 min. om den ska ätas varm, Låt annars skinkan svalna i kokspadet.

Sås: Sila spadet och häll det i en kastrull. Skaka samman mjöl och 1dl kallt vatten och vispa ner i spadet. Låt såsen koka upp. Smaka av med salt och peppar. Servera med kokt potatis, såsen, vinbärsgelé och brysselkål.

Koka i microvågsugn

Använd en form/gryta och termometer för microvågsugn. Förbered som svartvinbärsskinkan. Lägg skinkan i den kokande saften med kryddor. Starta tillagningen på full effekt ca 10 min. Vänd skinkan och fortsätt på låg effekt, läge 4 eller upptining till 70 graders innertemperatur, ca 35 min. Låt skinkan ligga kvar i kokspadet 20 min. innan den skärs upp.

Knaprig dansk skinkstek

1 1/2kg skinkstek med svål, 2tsk salt, 1-2dl vatten. Sätt ugnen på 225 grader.

Skåra svålen med vass kniv i � cm breda ränder. Stick in en köttermometer i köttet så att spetsen kommer mitt i den tjockaste delen. Hela röret bör vara inne i köttet.

Lägg steken med svålen nedåt i en ugnssäker form. Späd med så mycket vatten att svålen täcks. Ställ in formen i nedre delen av ugnen i 20 min. Vänd därefter steken.

Strö salt på svålen och stek ytterligare 30 min. Sänk därefter ugnstemperaturen till 175 grader och stek till 75 graders innertemperatur. Tag ut steken och låt köttet vila 15 min. innan det skärs upp. Serveras med potatis och broccoli.

Rimmad vårskinka

1 �-2kg rimmad benfri skinka, 1msk citrontimjan. Griljering: 1msk olja, 1msk soja, 1msk osötad senap, 2msk finhackad persilja, 1tsk citrontimjan.

Sätt ugnen på 175 grader. Spola skinkan under rinnande kallt vatten. Lägg skinkan på ett stort stycke aluminiumfolie. Stick in en köttermometer så att spetsen kommer mitt i skinkan. Hela röret bör vara inne. Strö över citrontimjan.

Svep om folien väl, men se till att termometerns gradering syns. Lägg skinkan i en långpanna och sätt in den i ugnen. Beräkna tiden till 70-85 min./kg. Ta ut skinkan ur ugnen när termometern visar 70 grader. Öppna folien, ta bort nät och svål när skinkan svalnat något. Låt skinkan kallna. Skär sedan bort allt fett från skinkan. Blanda ihop ingredienserna till griljeringen. Pensla skinkan med blandningen. Griljera vid 250 grader i ca 10 min.

Béarnaiseskinka

Vispa ihop en sats bearnaisesås och blanda med strimlad eller tärnad skinka. Uteslut ev fettet och blanda i 2dl crème fraiche istället. Servera med ris och grönsaker.

Skinkstrimlor i gräslökssås i micro

200g färsk, benfri skinka, 1 liten purjolök, � buljongtärning, �-1msk fransk senap, 1/2msk vetemjöl, 1dl vatten, 1/2msk soja, 1dl crème fraiche, 1-2msk klippt gräslök.

Skär köttet i smala strimlor och purjon i mindre bitar. Lägg purjon i botten på en microform och fördela köttet, fördela buljongtärning, senap och mjöl över köttet. Häll på vatten soja och crème fraiche. Lägg i gräslöken, men spara lite till garnering. Täck formen och börja tillagninen på full effekt i 8 min. Rör om och laga färdigt på full effekt ca 5 min. Låt gryträtten stå en stund.

Senapsskinka

200g skinka (t ex julskinka eller färsk), 1 msk margarin, 1tsk salt (uteslut om det är rimmad salt julskinka), 1krm vitpeppar, 1 1/2dl buljong, 2-3tsk fransk senap, 1/2msk soja, 1msk mjöl, 3dl grädde.

Skär köttet i strimlor och bryn det i stekpanna. Lägg över i gryta. Tillsätt salt, peppar, buljong, senap och soja. Vispa ut mjölet i grädden och rör ner i grytan. Låt grytan koka 5 min. Servera till pasta eller potatis.

Burgundisk skinkgryta

400g griskött av skinka, bog, grytbitar eller filé, 8 små lökar, 200g champinjoner, 2 morötter, 1 bit selleri, 2msk margarin, 2msk tomatpuré, 2 1/2dl rödvin eller buljong, 1tsk salt, 1krm svartpeppar, 1 lagerblad. 1tsk citrontimjan, 2 salviablad, 2 vitlöksklyftor, persilja och 100g rimmat fläsk eller bacon.

Skär köttet i bitar. Skala löken och förväll några min. Skala och skiva morötterna. Bryn köttet i gryta, fräs lök, svamp och morötter. Rör i tomatpuré och vin eller buljong Krydda och låt puttra 30 min. Strimla och knaperstek fläsk eller bacon och strö över vid servering. Servera med kokt potatis.

Revbensspjäll med potatisgratäng i 2 ugnar

Krydda tjocka revbensspjäll med 1 msk ingefära och �-1 tsk krossade kryddpepparkorn, 1-2 tsk salt, ströa på citronpeppar pensla med 2 msk olja och 1 msk honung>, skvätt på lite kinesisk soja och häll på ett glas svartvinbärssaft.

Låt stå i trång bunke med lock till nästa dag.

Sätt ugnen på 165 grader. Skala och skiva potatisen tunt, låt det stå i vatten och lägg i en buljongtärning..

Smörj två formar. I den ena lägger Du spjället med feta sidan upp - pensla och sätt in i ugnen som inte riktigt har hunnit upp i värme.

Sätt den andra ugnen på 175-200 grader. Ta den andra formen och lägg 200g färskost i botten. Koka potatisen 5 minuter och fräs samtidigt en klick margarin och blanda med en rejäl msk vetemjöl.

Rör ut tillsammans med lite av grädden och i med resten (6 dl gräddmjölk) låt det koka ihop till en sås. Häll av potatisvattnet över en sikt och varva ner potatisen i formen, 2 pressade vitlöksklyftor salt och peppar mellan lagren och gräddsåsen förstås.

Riv 1 dl ost och peta ner överst och sätt in i ugnen när revbenen stått inne drygt � timme. Nu kan Du höja värmen till revbenen till 175 grader.

Revbensspjället är mört och färdigt efter knappt 2 timmar och då är potatisen också krämig och mjuk. Servera gärna rårivna morötter och gröna syltade tomater till.

Kinesisk gryta

200g fläskkarré, färsk skinka eller bogfläsk i skivor, 1msk olja, 1/2 purjolök, 1 röd paprika, � grön gurka, 1 stjälk selleri, 1 morot.

Sås: 3/4dl vatten, 1msk vinäger, 1msk tomatpuré, 1msk socker, 1/2tsk salt, 1krm svartpeppar, 1vitlöksklyfta, 1/2tsk potatismjöl. Skär köttet i strimlor och fräs det några min. i en gryta.

Montera skivaren i matberedaren och skiva purjo, paprika och gurka. Montera grovstrimlaren och strimla morot och selleri. Fräs grönsakerna tillsammans med köttet någon minut. Montera kniven. Blanda ihop ingredienserna till såsen och häll den över köttet. Låt allt få ett uppkok. Servera genast till kokt ris.

Kinesiskt griskött

ca 500g benfritt griskött av skinka eller bog, 1 purjolök, 1-2 stjälkar blekselleri, 1 burk böngroddar (ca 400g), en bit syltad ingefära (ca 20g), margarin. Sötsur sås: 1msk kinesisk soja, 3msk socker, 3msk vinäger, 1 1/2tsk salt, 1 1/2tsk potatismjöl, 4-5msk vatten.

Skär köttet i strimlor. Skölj, ansa och finstrimla purjolöken och bleksellerin. Låt spadet rinna av böngroddarna, Skär ingefäran i tunna strimlor. Bryn köttet i lite margarin i stekpanna eller gryta. Späd ev med lite vatten och låt köttet eftersteka under lock på svag värme ca 10 min. Tillsätt purjolök, blekselleri, böngroddar och ingefära. Låt det koka ett par min.

Gör under tiden såsen. Koka upp soja, socker och vinäger i en kastrull. Smaksätt med salt. Rör ut potatismjölet med vatten. Rör ner blandningen i kastrullen. Låt koka upp, men inte mer. Häll såsen över kött och grönsaker, rör om och låt det hela bli genomvarmt. Servera med ris.

Burgundisk skinkgryta

400g griskött av skinka, bog, grytbitar eller filé, 8 små lökar, 200g champinjoner, 2 morötter, 1 bit selleri, 2msk margarin, 2msk tomatpuré, 2 1/2dl rödvin eller buljong, 1tsk salt, 1krm svartpeppar, 1 lagerblad. 1tsk citrontimjan, 2 salviablad, 2 vitlöksklyftor, persilja och 100g rimmat fläsk eller bacon.

Skär köttet i bitar. Skala löken och förväll några min. Skala och skiva morötterna. Bryn köttet i gryta, fräs lök, svamp och morötter. Rör i tomatpuré och vin eller buljong Krydda och låt puttra 30 min. Strimla och knaperstek fläsk eller bacon och strö över vid servering. Servera med kokt potatis.

Revbensspjäll med potatisgratäng i 2 ugnar

Krydda tjocka revbensspjäll med 1 msk ingefära och �-1 tsk krossade kryddpepparkorn, 1-2 tsk salt, ströa på citronpeppar pensla med 2 msk olja och 1 msk honung, skvätt på lite kinesisk soja och häll på ett glas svartvinbärssaft.

Låt stå i trång bunke med lock till nästa dag.

Sätt ugnen på 165 grader. Skala och skiva potatisen tunt, låt det stå i vatten och lägg i en buljongtärning..

Smörj två formar. I den ena lägger Du spjället med feta sidan upp - pensla och sätt in i ugnen som inte riktigt har hunnit upp i värme.

Sätt den andra ugnen på 175-200 grader. Ta den andra formen och lägg 200g färskost i botten. Koka potatisen 5 minuter och fräs samtidigt en klick margarin och blanda med en rejäl msk vetemjöl.

Rör ut tillsammans med lite av grädden och i med resten (6 dl gräddmjölk) låt det koka ihop till en sås. Häll av potatisvattnet över en sikt och varva ner potatisen i formen, 2 pressade vitlöksklyftor salt och peppar mellan lagren och gräddsåsen förstås.

Riv 1 dl ost och peta ner överst och sätt in i ugnen när revbenen stått inne drygt � timme. Nu kan Du höja värmen till revbenen till 175 grader.

Revbensspjället är mört och färdigt efter knappt 2 timmar och då är potatisen också krämig och mjuk. Servera gärna rårivna morötter och gröna syltade tomater till.

Gryta med kålrötter och revbenspjäll

1 � msk margarin, 1 gul lök, 1 kg kålrot, 500g revbenspjäll, 2 msk havregryn, 10 vitpepparkorn, 10 kryddpepparkorn, 2 lagerblad, 2 tsk salt.

Börja med att blötlägga lergrytan 10-15 min. Smörj den sedan med matfett. Hacka löken och lägg den i botten. Lägg i hälften av kålrötterna skurna i skivor och därefter revbenspjället. Krydda.

Strö över havregrynen och lägg i resten av de skivade kålrötterna. Ställ grytan i ugn och värm till 200 grader. Grytan ska ställas in i kall ugn. Efter ca en timme och en kvart är grytan klar.

tillbaka till k�ttmenyn