![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Grönsaker
Lite grönsaksprat:
Gröna saker behöver inte vara torra och tråkiga saker. Grönsaker är ju förresten lika ofta röda.
Det röda och det gröna är vackert ihop.
Det är oftast grönsakerna som gör maten till en fröjd för ögat.......
För att inte tala om hur gott de gör för magen.
Tyvärr är det ju samtidigt så att grönsakerna inte alltid är så billiga, men man kan ju alltid börja med att utgå från undantagen.
Goda grönsaker som är billiga året runt är:
Frysta ärter, avoccado, isbergssallad, morötter, vitkål, salladskål, haricots verts (de på burk är billigast, men frysta är godast), lök och vitlök - plus alla de andra som åtminstone under säsong går att få till överkomligt pris.
Färska champinjoner är numera billiga och väldigt goda att ha till det mesta.
Mandel och nötter, lätt rostade i lite margarin är gott till många kokta grönsaker,
även färska fint hackade i sallad (men tänk för allt i världen på att alla inte tål nötter!!!)
Att Balsamvinäger är dubbelt så god som alla andra vinägrar kanske inte alla tycker -
men pröva är bättre än att med rynkad näsa förklara denna delikatess för modernt
kocksnobberi - balsamvinägern är faktiskt värd lite mer än så!
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() |
Rena Grönsaksrecept

Barnvänliga morötter (till allehanda kötträtter)
Skala morötterna och stava dem.
Lägg dem i en liten microskål eller porslinsskål som tål micro och häll på lite vatten så att det knappt täcker, (det räcker med 2-3 morötter).
Koka dem på full effekt i micron 5 min.
Häll av vattnet och blanda ner en msk smör och 1/2msk honung. Servera.

Haricots Verts med rostade pinjenötter
Koka frysta Haricots Verts i en liten skål i micron i lite vatten i 5 min.. (Tag bara en näve eller två och stoppa tillbaka resten i frysen.)
Häll av vattnet och spola dem med kallt vatten i en sikt. Låt dem rinna av väl.
Blanda 1 msk balsamvinäger med 3 msk matolja, 1 krm salt och 2 krm
basilika+dragon.
Rosta 10-20 pinjenötter i lite margarin tills de blivit gyllene. (Man kan gärna ta lite mer för de är väldigt goda, men ack så svåra att få tag på och ganska dyra...tyvärr)
Häll nötterna över haricots verten och blanda ner dressingen. Ät och njut!
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Husets brysselkål
Vi älskar vitlök och tillbrysselkål är vitlök otroligt gott.
Bryn brysselkålen under omrörning i lite smör i en kastrull, salta lätt och strö i 3-4 finhackade vitlöksklyftor.
Häll på en kaffekopp vatten och låt småputtra 20 min - en halvtimme, beroende på hur mjuka man vill ha dem.

Husets Avoccadomos
Mosa en avoccado, blanda med 1 tsk balsamvinäger, 1-2 finhackade vitlöksklyftor,1 krm salt och 1 krm cayennepeppar.
Krydda kan man göra efter smak, ganska försiktigt eftersom satsen är liten.
Det brukar inte vara någon idé att göra så mycket eftersom avoccado är mäktigt och detta är en dip.
Avoccadon är fet och mäktig - man kan även göra denna rätt med skivad avoccado.
Det är gott som dip till andra grönsaker. Isbergssalladen blir väldigt söt och krispig till denna avoccado.
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() |
Brocolipaj
:Gör i ordning en Blue cheesedip
Gör en pajbotten.
Koka en bukett brocoli 5 min i lättsaltat vatten i micron
Tärna 1 dl ost.
Lägg väl avrunnen brocoli i det förgräddade pajskalet, klicka på blue cheesedipen och strö på osten.
Sätt in i ugnen i 225 grader ca 15-20 min.

Fler tips:
Riven morot är praktiskt att dryga ut köttfärsen med.
Passera kokta grönsaker i matmästern och blanda i såsen eller soppan!
Panera äggplantsskivor och servera med soja och stekt lök.
Till en kryddstark gryta med eller utan grönsaker är det gott med en klick yoghurt,
tzatziki eller vitlöksmajonäs.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |