120g skalad kålrot, 120g skalad rotselleri, 140g skalad morot, 50g skalad lök, 120g skalad potatis, 1tsk salt, 60g margarin eller smör. Allt skärs i cm-stora tärningar.
Koka rotfrukterna utom potatisarna 10-15min. Tillsätt potatistärningarna och koka allt tills det är mjukt. Häll av spadet i en bunke och mosa med elvisp. Tillsätt ev lite grönsaksspad och salta ev något.

1/2kg kålrot (=1 liten), ½ morot, 2-3 potatisar, 1dl vatten, 1/4tsk salt. Till spädning: 1dl kokspad, ½ grönsaksbuljongtärning och ev. 1tsk marg.
Skala kålrot och morot och skär i bitar. Lägg bitarna i en gryta eller form med lock. Tillsätt vatten. Koka på hög effekt 10-15 min. tills rötterna är halvmjuka. Skala under tiden potatisen och skär den i bitar.
Lägg i potatisen och koka ytterligare 8-10 min tills alltsammans är mjukt. Låt stå och värmeutjämna 3-5 min. Häll av spadet, men spara det och lös upp en buljongtärning i det. Mosa rotfrukterna, späd med buljong och smaka av med salt och peppar. Klicka i 1tsk marg.
Grönsaksbiffar
5dl rivna rotfrukter (t ex morötter, palsternacka och lök) 2tsk potatismjöl, 1dl grädde, 2 ägg, 1/2tsk salt, 1/2krm peppar, 1msk smör eller margarin.
Strö potatismjöl över de rivna rotfrukterna. Rör ner grädde, ägg, salt och peppar. Klicka biffar i medelvarm stekpanna. Stek 3-5min på varje sida. Servera med stekt svamp, sallad och bröd.

Morotssås: 2 morötter, 1-2dl buljong, 1dl crème fraiche, peppar. Grönsaker; 1 squash, 4 kokta kalla potatisar, ½ röd paprika, 1/2pkt broccoli (tinad à 225g), margarin, 1/2dl klippt gräslök, salt och peppar.
Morotssås: skala morötterna. Skär dem i bitar och koka dem mjuka i buljong. Kör till puré och späd med buljong. Blanda ner créme fraiche och peppra lätt. Värm försiktigt, koka inte. Skär squash, potatis, paprika och broccoli i bitar. Fräs i lite smör eller margarin på svag värme ca 5 min. Tillsätt gräslök. Salta försiktigt och peppra. Servera med såsen, bröd och ost.
Koka frysta små haricots verts. Lägg dem i durkslag och spola dem med kallt vatten. Låt rinna av väl. Lägg upp bönorna i en skål, stänk över en god vinägersås (1msk mild fransk senap blandas med 3msk vinäger eller 4msk balsamvinäger, ½-1tsk italiensk salladskrydda, lite salt+ mald svartpeppar, ½-1tsk torkad, söndersmulad dragon och tillsätt lite i sänder 2dl olja.
Häll sedan över såsen i en smal, hög glasburk. Till sist kan man lägga i en pressad vitlöksklyfta. Såsen kan tunnas ut något med vatten utan att förlora i smak. Strö över pinjenötter, solrosfrön eller rostad flagad mandel och ev. lite rosépeppar.
Duchesseringar med blomkål och haricots verts
20 potatisar, 4 äggulor, 2 msk smör, salt och peppar, ev riven muskot. Till garnering: 1 stort blomkålshuvud i buketter, 6-7 haricots verts, vatten, 2 msk smör, körvel eller persilja.
Skala och koka potatisen. Pressa den i en bunke och tillsätt äggulor och smör. Krydda med salt, peppar och muskot. Fyll moset i en sprits och spritsa ut ringar på en bakpappersklädd plåt. Ringarna ska vara ung. 5 cm i diameter och ca 3 cm höga. Gratinera dem i varm ugn, 250 grader tills de fått vacker färg och blivit varma. Fyll dem med blomkålsbuketter och gruppera haricots verts i buntar mellan potatismosringarna. Bönorna förvälls några min. innan de spolas med iskallt vatten för att behålla sin vackra färg. Före servering värms de helt hastigt i lite smör.Ugnsrostade paprikor
Gul, grön och röd paprika delas på mitten och gnides in med olivolja. Lägg dem sedan på en plåt och rosta 30 min. på 175-200 grader. Låt svalna något innan skalet dras av. Salta och droppa lite olja över dem.

Marinerade bönor
500g små vita bönor, 2 liter vatten (till själva kokningen), 2 grönsaksbuljongtärningar, 1 lagerblad, 1 stor lök späckad med 10 kryddnejlikor.
Gör en kryddpåse med 1 vitlöksklyfta i fyra bitar, 1 smk vardera av timjan, oregano och mejram. Tillsätt ½ kanelstång och ev. lite salt efter avsmakning.
Till marinaden: 4msk balsamvinäger, salt, vit-eller svartpeppar, lite timjan, 1-2 pressade vitlöksklyftor, 2dl mild olja, 2msk tomatpuré, ca 1 1/2tsk italiensk salladskrydda, 2msk soja och 1tsk citronsaft.
Blötlägg bönorna i kallt vatten utan salt över natten. Häll sedan över bönorna i ett durkslag och spola genom dem med kallt vatten. Förbered koket, gör i ordning löken och gör kryddpåsen.
Lägg de blötlagda bönorna i en rymlig kastrull och slå över vatten så att det knappt täcker bönorna. Koka upp och låt koka i 3min. Häll sedan påp lite kallt vatten så att skum bildas. Ta bort allt skum och häll slutligen av vattnet.
Koka upp bönorna på nytt i nytt vatten. Det är nu som kokvattnet ska mätas (2liter). Lägg i buljongtärningarna och kryddpåsen. Lägg också i löken, lagerbladet och kryddpåsen. Koka sakta och försiktigt i ca 50 min. tills bönorna är knappt mjuka - de får absolut inte bli mosiga!
Strax innan bönorna är mjuka är det dags att lyfta kastrullen från värmen. Låt bönorna koka klart i det heta vattnet ca 10 min. Fiska upp kryddpåsen, lagerblasdet och löken och släng det hela. Häll av kokvattnet och lägg bönorna i en rymlig skål. Ta bort ev. skräp och slå på marinaden, vänd runt den varsamt. Låt bönorna stå och dra över natten. Värm dem dagen därpå. De är allra läckrast ljumma.

3 paprikor, 2 dl olivolja, 1-2 vitlöksklyftor, salt och peppar
Sätt ugnen på 250 grader. Dela och ta bort fröhusen i paprikorna. Lägg paprikahalvorna på en smord plåt. Rosta dem 10-15 min. i ugnen.Lägg därefter paprikorna i plastpåse och slut till. Efter en stund kan man enkelt dra av skalen. Eller lägg paprikorna i iskallt vatten en stund.
Dela paprikorna i mindre bitar och stek i rikligt med olivolja, paprikan ska dock inte få mycket färg. Man kan också grilla paprikorna. Lägg paprikabitarna i en skål. Täck med olivolja. Lägg i finhackad vitlök. Smaksätt oljan med lite salt och peppar. Låt dra minst några timmar.

4 medelstora tomater, 1/2tsk socker, 1/4tsk salt, 1/4tsk svartpeppar, 1 gul lök, 1/4dl olja, 3/4dl långkornigt ris, 1 vitlöksklyfta, 1/4dl tomatpuré, 1 tsk hackad citronmeliss, 1tsk hackad citrontimjan och 1msk hackad gräslök.
Skär ett lock av tomaterna och gröp ur innanmätet. Ställ tomaterna i en smord ugnsfast form och krydda dem inuti med salt, peppar och socker. Skala och hacka löken och fräs den i hälften av oljan på svag värme i ca 10 min.

Blomkålsterrin med ost
1 blomkålshuvuvd (ca 500g), lite vitpeppar, 2 dl riven lagrad ost, 2 dl mjölk, 2 ägg.
Dela blomkålen i buketter. Koka dem knappt mjuka i vatten, 5-10 min. Häll av vattnet. Lägg blomkålen i en smord form. Strö över peppar och ost. Vispa ihop mjölk och ägg. Häll blandningen över blomkålen. Grädda i ugn vid 200 grader, 20-30 min.

Morotspaté
1 kg morötter, en liten burk sparrisknoppar, 2 gula lökar, 4 msk cremé fraiche, 4 ägg, 100 g ost, salt, peppar och timjan.
Skrapa och skär morötterna i tunna slantar och hacka löken fint sedan den skalats. Fräs alltsammans i lite smör, tag bort grytan från spisen och låt stå under lock 20 min. Känn efter att morötterna är mjuka, låt alltsammans svalna innan creme fraiche och sparris blandas i.
Rör om väl i en skål och blanda ner i den rivna osten och äggen. Smaka av med kryddorna. Smörj en form och häll i blandningen. Grädda i 175 grader ca 45 min. Klipp över lite dill strax innan serveringen. I stället för skirat smör kan man ta cremè fraiche och smaka av med örtkryddor och servera som sås.

1 fänkål (300g), 1/2-1 rotselleri (300g), 2 purjolökar (250g), 1 morot, 50g haricots verts, 1tsk salt,, 1krm svartpeppar, 2msk potatismjöl, 1dl crème fraiche, 4 ägg.
Skala grönsakerna. Skär fänkål, rotselleri och purjolök i bitar. Koka fänkål och rotselleri mjuka i lättsaltat vatten. Lägg i purjon mot slutet. Häll av vattnet och låt grönsakerna ånga av.
Kör grönsakerna i mixer till mos. Skala moroten och skär i stavar. Koka morot och haricots verts i lättsaltat vatten. Spola dem kalla. Rör i salt, peppar, potatis, mjöl, crème fraiche och ägg i grönsakspurén.
Varva purén med morot och haricots verts i en smord avlång form. Grädda i ugnen vid 150 grader ca 1 1/2 timme. Låt patén kallna. Skär i skivor med en vass kniv. Servera med rökt skinka eller rökt fisk.

![]() | ![]() |
4 purjolökar, 1msk salt, 1 liter vatten, 1 liten burk ishavsrom (60g), 1 dl crème fraiche, 100g riven ost -
gratineras i 200 grader 15 min. Skär bort rotfästet, det översta gröna och de yttersta bladen från purjon, snitta längsmed och skölj noga. Lägg i kokande lättsaltat vatten och låt koka 10 min. Tag upp med hålslev och låt den rinna av. Blanda crème fraichen med ishavsrom. Lägg purjon i smord form, bred på kaviarblandningen och strö på riven ost. Gratinera-
Grönsakstarte
Kan göras i portionsformar eller i en större form. Serveras ljummen. Till 6 pers behövs: 2-3 morötter, i bit selleri, 1 purjo, tillsammans ca 700g grönsaker, smör, 1 pkt smördeg, 5 ägg, 2 ½ dl grädde, salt och nymald peppar.
Klä en form (ca 26cm diameter)med löstagbar kant med smördegen. Snitta, skölj och skiva purjon. Skala sellerin och morötter och skär dem i fina strimlor. Fräs selleri- och morotsstrimlorna i smör i stekpannan en stund, så de börjar mjukna utan att ta färg.
Värm ugnen till 200 grader. Blanda selleri och morötter med den råa purjon. Lägg alltsammans i formen och tryck till lite med handen. Degen ska gå någon cm högre upp på kanten än fyllningen. Skär bort överflödig deg.
Vispa upp äggen och blanda i grädden. Salta och peppra. Häll smeten över grönsakerna i formen och grädda i 40 min. tills äggstanningen har stannat och tarten har fått gyllene färg. Låt tarten svalna något skär upp i portionsbitar och servera.
Kåldolmar
1 vitkålshuvud, ca 2kg, 600g blandfärs, 1 gul lök, 1dl mjölk, 1 ägg, salt och svartpeppar, margarin, 4dl köttbuljong. Koka vitkålen i ca 10 min, lossa bladen efter hand och låt dem rinna av på papper. Spara de minsta bladen och hacka dem fint.
Finfördela färsen, blanda ned riven lök, hackad vitkål, mjölk och ägg, salta och peppra. Rör ihop färsblandningen väl. Lägg ca 2msk färs på varje kålblad och rulla ihop dem väl.
Stek dem runt om i margarin, lägg dem i långpannan, häll över buljongen och efterstek dem i ugnen i 175 grader i 45-60 min. Vänd och skopa kåldolmarna regelbundet. Använd stekskyn att göra sås på. Servera kåldolmarna med kokt potatis, sås och lingonsylt.
Svärmors låda med brysselkål
och en klar favorit! Julbordet värdig!)
Koka ½ kg brysselkål och lägg i en smord ugnssäker form. Skär 2 pkt bacon i småbitar och bryn. Stuvning: 2msk margarin, 2 msk vetemjöl, 2 dl kålspad, 2 dl grädde. I med baconet i stuvningen salt och peppar. Häll stuvningen över kålen + riven ost. In i ugnen ca 10 min. I 225-250 grader.

Bacon, majs- och broccoligratäng
1pkt djupfryst broccoli, 1 burk majs, 2 gula lökar, 3dl grädde, 3ägg, 1tsk salt, 1krm nymalen svartpeppar, 2dl riven ost, majsspadet. Sätt ugnen på 200 grader. Klipp baconet i bitar och knaperstek. Låt broccolin tina något och låt majsen rinna av, men spara spadet.
Skala löken och skär den i tunna klyftor, stek den mjuk utan att den tar färg. Lägg broccoli, majs och lök i en smord form och ströa baconet över vispa ihop majsspad, grädde och ägg, tillsätt salt och svartpeppar. Häll blandningen över. Strö på osten och grädda i ugnen 30-40 min.
Pajdeg: 150g smör, 3dl mjöl, 2msk iskallt vatten, 1krm salt.
Fyllning: 1 burk inlagdarödbetor à 560g, 2dl crème fraiche, 1ägg, salt och peppar. Gör pajdegen och klä en pajform. Grädda i 200 grader i 15 min. Mixa rödbetorna (spara en för dekoration).
Tillsätt crème fraiche (spara en klick till dekoration) och ägget och blanda väl. Smaka av med salt och peppar. Fyll pajskalet med smeten och grädda i 30 min. I 200 grader. Låt kallna och garnera med en rödbeta och crème fraiche och gärna lite persilja.

Svamp- och purjopaj
100g margarin, 1dl grahamsmjöl, 2 1/2dl vetemjöl, 1krm salt, 1msk vatten.
Fyllning: 1 liter rensad blandsvamp 2 små purjolökar, 1msk margarin, 1 vitlöksklyfta, 1/2tsk salt, 1krm peppar, 2dl crème fraiche, 1 1/2dl riven ost. Hacka samman matfett, mjöl och salt. Stänk över vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Låt den vila svalt 30 min.
Kavla eller tryck ut den i en pajform, ca 22 cm i diameter. Stötta kanten med en aluminiumfemsa medan pajdegen gräddas i 225 grader i 10 min. Fräs svampen tillsammans med den finstrimlade purjolöken i matfett tills den mesta fuktigheten avgått. Krydda med salt och peppar och tillsätt crème fraiche. Låt sjuda och fyll blandningen i pajskalet. Strö över osten och grädda 15-20 min. Ät pajen med brytbröd och sallad.

Pajdeg: 225g vetemjöl, ½ tsk salt, en nypa socker, 180g smör, 6-7 msk kallt vatten.
Lägg mjöl, salt, socker och smör i en bunke och arbeta ihop det snabbt. Det går lättare om man skär smöret i små kuber innan man blandar ingredienserna. Skeda på vatten och blanda ihop degen till en slät massa.
Forma degen till en boll, den ska precis hålla ihop, degen får inte vara för smulig eller för kletig. Lägg degen på mjölat bakbord. Tag en bit av degen åt gången och arbeta den ordentligt. Använd hälen av handflatan så smälter inte degen.
Forma degen återigen till en boll. Linda in den i smörpapper och låt den ligga i kylskåpet i ett par timmar eller över natten.
Kavla ut degen på ett mjölat bakbord till en rundel. Flytta över rundeln till en ugnsfast form eller en pajform med löstagbar botten. ( Jag brukar fuska med att klämma ut degen i en folieform (går faktiskt att diska och använda flera gånger).
Grädda pajskalet (utan fyllning) i 8-9 min. För att inte pajskalets sidor ska sjunka ihop kan man lägga ett smörpapper i formen och fylla det med torkade ärtor eller bönor.
Efter 8 min tar man bort pappret med bönorna och låter pajen stå inne tills den fått lite färg. Därefter tar man ut den och låter den svalna.
Pajens fyllning görs så här: 3 ägg, 3 dl grädde, peppar vispas i en skål, börja sedan med själva fyllningen: 4-5 finhackade charlottenlökar, 45g smör, 450g skivade champinjoner, 1 tsk salt, 1 tsk pressad citron, 2 msk sherry
Fräs löken i en tjockbottnad kastrull. Rör i svampen, salt, citron och ev vinet. Lägg på lock och koka i 8 min. På ganska låg värme.
Tag av locket och höj värmen. Låt all vätska förångas och champinjonerna börjar brynas i smöret. Blanda ner champinjonerna i äggstanningen, fyll pajskalet. Strö över riven ost, klicka på smör, grädda i 25-30 min. I 200 grader.

Marinerad vitlök
3 vitlökar, ½ dl vitvinsvinäger, 1 dl olivolja, ½ tsk salt
örtmarinad: ½ tsk vardera av timjan, basilika och rosmarin (eller färska kryddor)
het chilimarinad: ½ msk tomatpuré, 1-2 krm sambal oelek eller ½ finhackad färsk chilipeppar
Gör så här: Låt vitlöksklyftorna koka med skalen på i rikligt med vatten ca 5 min. Spola dem i kallt vatten och skala dem. Lägg vitlöksklyftorna i en burk och häll på vinägern.
Täck över och låt stå i kylskåp i 3 dygn.
Häll av vinägern. Blanda olivoljan med torkade eller färska örtkryddor eller med tomatpuré och sambal oelek. Eller chilipeppar. Häll kryddoljan över vitlöken, täck över och låt dem stå svalt 5-10 dygn innan de serveras (i kylskåp stelnar olivoljan). OBS (under sommaren och hösten är vitlöken billigast).

5 potatisar, en bit kålrot, en bit palsternacka, en bit rotselleri, 2 morötter, en gul lök, en öl ( 33cl)
2msk smör1 dl lagrad ost, 1 tsk salt, 2 krm peppar, 2 dl grädde + 1 dl riven ost till gratinering
Skala alla rotfrukter samt löken och skiva det tunt. Koka sedan halvmjukt i öl. Smörj en form och varva grönsaker, lök och riven ost + salt och peppar. Häll grädden över och strö på riven ost. Grädda i 225 grader tills gratängen fått gyllene färg. Servera till stekt kött eller kyckling.
1 kyckling, salt, paprikapulver, margarin, 50g mjöl, 3dl mjölk, 50g margarin, 3 ägg, salt och peppar, 150g morötter, 150g rotselleri, 1 medelstor lök, riven ost, skorpsmulor.
Skär kycklingen i portionsbitar och torka med hushållspapper. Gnid in köttet med salt och paprikapulver. Lägg köttbitarna i en välsmord, ugnssäker form. Vispa till rotfruktsgratängen samman mjöl och mjölk i en tjockbottnad kastrull, tillsätt margarin och koka upp under omrörning. Tag kastrullen från värmen och låt svalna lite innan äggulorna försiktigt rörs i ett i sänder.
Vänd sedan i rensade och grovt rivna grönsaker. Smaksätt med salt och peppar. Så här långt kan gratängen förberedas. Vispa vitorna mycket hårt och vänd ner dem i gratängen ev tillsammans med en handfull riven ost. Fyll massan i en smord gratängform. Strö skorpsmulor och lite riven ost över och sätt in både kyckling och gratäng i ugnen på nedersta falsen i 175-180 grader ca en timme.
pajdeg: 3 dl vetemjöl, 125g margarin, 2 msk vatten.
Hacka samman degen och tryck ut den i en ugnssäker form. Låt den vila i kylskåpet ca ½ timme. Värm under tiden några nävar broccolibuketter och koka dem halvmjuka 5-10 min.. Blanda en Bluecheesedippmix med 3 dl gräddfil. Häll av spadet från broccolin och lägg dem i pajskalet. Häll på dippen och strö ev. ½ dl riven ost på. Grädda ca 30 min i 225 grader.
4dl grahamsmjöl, 50g margarin, 1dl mjölk, 1tsk salt, 2-3 broccolistjälkar, 2-3 tomater, 3ägg, 1dl mjölk, 2dl riven ost, salt, peppar och muskot.
Häll mjöl och salt i en bunke. Värm fett och mjölk i en kastrull, tills det kokat upp. Häll vätskan över mjölet och blanda väl. Täck med plast eller fuktig handduk och låt vila 30 min. före utbakning. Kavla ut degen på mjölat bakbord och klä en form (22cm) med degen.
Skär broccolin i mindre bitar och tomaterna i klyftor och lägg dem i pajformen. Vispa ihop ägg, mjölk och ost. Krydda smeten. Häll blandningen över pajen och grädda i 200 grader i 30 min. eller tills grönsakerna är mjuka och äggstanningen är fast och guldgul. Servera varm eller kall, gärna med skinka.
2-3 st (300g) palsternackor, 3-4 st (300g) morötter, 1 pkt (250g) broccoli. 3x0,5 dl havregryn, 3x0,5 tsk salt, 3x0,5 krm peppar, 2ägg, 2 dl mjölk.
Skala och skär palsternackor och morötter i bitar. Koka dem mjuka i lättsaltat vatten, i varsin kastrull. Häll av vattnet. Mosa palsternackor och morötter var för sig i matberedare, potatispress eller med en gaffel.
Koka broccolin enligt anvisning på förpackningen och mosa den, men spara några små fina buketter till garnering. Blanda varje mos för sig med finfördelade havregryn, salt ochpeppar.
Vispa samman ägg och mjölk och fördela ca 1 dl till varje grönsaksmos. Lägg smörpapper i botten av en avlång form (ca 1,5 l).
Smörj form och papper. Lägg broccolibuketter i botten. Häll först i mos av morot, sedan palsternacka och sist broccoli. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca en timme. Stjälp försiktigt upp patén när den har svalnat. Servera den väl kyld med rökt skinka eller pastrami och ett gott bröd.
8 stora champinjoner, ½ gul lök, ½ röd paprika, 6 svarta urkärnade oliver, 1msk smör, 1 1/2msk kapris, citrontimjan, 1msk torr sherry, salt, peppar, 1/2dl crème fraiche, timjan.
Sätt ugnen på 225 grader. Ansa grönsakerna, vrid loss fötterna på champinjonerna och hacka dem i fina tärningar. Tärna löken, paprikan och oliver. Fräs hacket och krydda. Placera hattarna i en smord form och fyll dem med hacket. Toppa med en klick crème fraiche och grädda dem i 5-10 min.
Rödbetor i fetacrème
6 rödbetor, 100g fetaost, 4 dl grädde, blandade färska örter. Koka de oskalade rödbetorna mjuka i saltat vatten. Låt dem svalna lite, skala dem och skär dem i klyftor.
Mosa eller mixa fetaosten med örterna och lite av grädden i blandningen och koka upp alltsammans. Koka till simmig konsistens och lägg sedan i rödbetorna. Smaka av med salt och peppar. Servera till grillat lamm.

Bjud gratängen till förrätt eller till kallt kött, rostbiff t ex. En stekt eller grillad kyckling trivs också bra med svartrötter lagade på det här viset.
400-500g svartrötter, 3 msk riven ost, smör, salt och peppar. Skala rötterna med potatisskalare. Skär dem i decimeterlånga bitar. Skall de inte genast kokas så lägger du dem i kallt citronvatten. Sätt ugnen på 225 grader.
Koka rötterna i 1 ½ liter vatten med 1 ½ tsk salt i 15-20 min. Bred ut hälften av rötterna i en smord ugnssäker form. Strö över hälften av osten och ta några tag med pepparkvarnen. Gör ett likadant lager till. Klicka över smör. Ställ formen högt i ugnen tills osten smält och fått en trevlig färg.
2 små rotselleri, 1 liter vegetarisk buljong, 1 gul lök, 2 dl långkornigt ris, 1 msk olja, 3 tomater, 200g ädelost, 1 burk crème fraiche, 1krossad vitlöksklyfta.
Skala sellerin och koka den mjuk i buljongen. Hacka löken och fräs den med riset i lite olja. Häll på vatten och koka enligt anvisningarna på förpackningen. Värm ugnen till 250 grader. Bred ut riset i en ugnssäker form. Skiva sellerin och lägg ut över riset. Skiva tomaterna och lägg på selleriskivorna.
Mosa ädelosten eller kör den i matberedare. Blanda i crème fraiche och krossad vitlök. Klicka ostkrämen på selleriskivorna. Gratinera i ugnen i 5 min. Kärna ur den återstående tomaten, skär den i tunna strimlor och strö över.

1 kålrot, 2 päron, 50g ingefära, 1msk honung, 6dl päroncider, 6dl hönsbuljong, 1 msk smör, färsk timjan, salt och peppar.
Skala kålroten och skär den i 2 cm stora kuber. Skär päronen i klyftor. Fräs kålroten i en gryta. Skär ingefäran i bitar och lägg i. Häll i honungen och rör om ordentligt. Tillsätt cider och koka tills kålrotstärningarna är nästan mjuka. Lyft upp kålrötterna.
Häll i buljongen och koka ihop till önskad smak. Sila och vispa i smöret. Lägg i päronklyftor, kålrot och timjanblad. Sjud tills päronen och kårötterna är mjuka. Smaka av med salt och peppar. Fördela kålrot och päron i stora djupa tallrikar. Lägg kyckling ovanpå och häll buljongen runt om.

Rostade pumpakärnor
Rensa och tvätta fröna efter att ha skrapat ur pumpan. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda fröna med lite olja, fördela dem på en plåt och strö rikligt med salt på (grovsalt går också bra). Rosta fröna tills de fått svagt gyllengul färg, ca 45 min. Passa noga och rör om då och då. Ju svagare värme och längre tid desto bättre resultat.
Pumpkin pie
pajdeg: 1,5 dl grovhackade valnötter eller mandel, 4 dl vetemjöl, ½ dl socker, 2 tsk vaniljsocker, 150g kallt smör, 1 äggula.
Pumpafyllning: 5-6 dl tjockt pumpamos (pumpa som kokats i vatten, ugn eller micro och mosats/passerats) 4 stora ägg och 1 äggvita, 2 ½ dl grädde, 1,7 dl socker, 2 krm mald nejlika, 2 tsk kanel, 1 tsk mald ingefära. Sätt ugnen på 200 grader.
Arbeta ihop nötter, mjöl, socker och fett till en grynig massa. Tillsätt äggulan och några droppar vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i formen och låt vila svalt i ca 30 min.
Gör under tiden i ordning pumpafyllning. Vispa de fyra hela äggen och vitan med socker. Vispa ner grädden och kryddorna. Blanda smeten med pumpamoset och häll alltsammans i pajskalet. Strö ev. över lite riven muskot.
Grädda pajen i ca 45 min. eller tills dess att smeten har "stannat" . Ta ut och låt svalna. Servera med vispad grädde eller glass. (recepten är hämtade ur Svenskan som i sin tur hämtat dem ur "The Swedish Pumpkin Newsletter)
450g skalad pumpa, skuren i 2 cm tjocka bitar, lite matolja, 2msk hackad lök, 1mskolja, salt, nymalen peppar, 1 ägg, 2dl mjölk, 1msk hackad persilja. Sätt ugnen på 200 grader.
Pensla pumpan med lite olja och lägg bitarna i ett lager i en väloljad långpanna. Stek dem i ugnen ca 30 min. Fräs löken i margarin eller olja tills den börjar ta färg. Ta ut pumpan när den är mjuk och strö på frikostligt med salt och nymalen peppar. Vispa ägget med mjölken, tillsätt persiljan och den frästa löken och salta. Häll blandningen över pumpan, som sedan får stå i ugnen i ytterligare 10 min. innan den serveras.
Fräs 3 dl ris + en finhackad lök i 2 msk olja eller margarin + 1 msk honung eller sirap i en tjockbottnad kastrull. Krydda med 1 ½ tsk salt och häll på 6-7 dl vatten + en grönsaksbuljongtärning samt 2 tsk gurkmeja om man så vill. Koka ca 20 min. på svag värme tills riset är klart.
5 dl rivna rotfrukter, t ex morötter, palsternacka, en pressad vitlöksklyfta, 2 tsk potatismjöl, 1 dl grädde, 2 ägg, ½ tsk salt, ½ krm peppar, 1 msk margarin. Strö potatismjöl över de rivna rotfrukterna.
Rör ner uppvispat ägg blandat med grädde, salt och peppar. Klicka biffarna i medelstark stekpanna och stek 3-5 min/ sida. Servera med smörstekt svamp, bacon fisk eller vad du vill.

4 tomater, 4 potatisar, 4 morötter, 2 gula lökar, 2 purjolökar, 2 squash (ca 600g), 1 1/2 liter vatten, 2 msk olja, 100g grova makaroner, 1 burk vita bönor, en burk gröna bönor, 2-3tsk salt, 2krm nymalen svartpeppar, 2krm cayennepeppar.
Örtblandning:
1 knippe färsk basilika, 3-4 vitlöksklyftor, 125g riven parmesanost, 3-4msk olja.
Skålla och skala tomaterna. Skär dem i bitar. Skala potatisarna och skrubba morötterna. Skär dem också i bitar. Skiva lök, purjo och squash. Koka upp vattnet och oljan. Tillsätt de skurna tomaterna, potatisarna, morötterna och löksorterna. Koka i ca 15 min.
Lägg i makaronerna och koka i ytterligare 5 min. Tillsätt squash, vita och gröna bönor och koka i ca 5 min. tills makaronerna känns färdiga. Skölj basilikabladen. Hacka dem och vitlöksklyftorna i mixer.
Tillsätt osten lite i taget. Häll i oljan, en msk åt gången och kör till en jämn smet,rör ner den i soppan. Örtblandningen kan blandas utan mixer men den blir inte lika slät då.

2-3 potatisar, 1 liten gul lök, 1 stor purjolök, 5 dl vatten 1 buljongtärning (t ex hönsbuljong) ca 1 msk finhackad dill eller finklippt gräslök, 2-3 msk vispgrädde eller creme fraiche.
Skala och skölj potatisen. Skala den gula löken. Skölj purjolöken och skär bort topparna om de är grova. Skiva potatis, gul lök och purjo tunt.
Låt vatten och buljongtärning koka upp. Lägg i grönsakerna. Koka under lock på svag värme tills potatisen är helt sönderkokt, 20-25 min.
Smaksätt med salt o peppar samt grädde eller creme fraiche

bit rotselleri, 1 kålrot, 2 morötter, 1 purjolök, 2msk marg. 7dl grönsaks- eller hönsbuljong, 2msk finhackad persilja, 1tsk timjan, 2msk vetemjöl, 5dl mjölk, 1krm kryddpeppar, salt och svartpeppar.
Skala rötterna och tärna. Skölj och strimla purjon. Fräs rotfrukter och purjo i en kastrull och späd med buljong. Koka en halvtimme på svag värme. Tillsätt persilja och timjan.
Rör ut vetemjölet i lite vatten, vispa i redning och häll på mjölken. Låt soppan koka ytterligare 5 min. Smaksätt med salt och peppar.
600g skalade jordärtskockor, 7-800g oskalade, beroende på storlek, 1 dl vitt vin, 1 ½ dl vispgrädde, 2 msk koncentrerad kalvfond, 7 dl vatten, 2 msk smör, 2 msk mjöl, 1 äggula, salt, pressad citron, 2msk smält smör.
Skär jordärtskockorna i ganska stora tärningar. Koka dem mjuka under lock i vinet samt 1 dl av vispgrädden. Koka upp kalvfond och vatten.
Smält smör i en kastrull. Rör i mjölet och sjud under omrörning på svag värme i ca 1 min. utan att mjölet bryns. Ta redningen från värmen och vispa i den kokande buljongen. Koka buljongen ytterligare 1 min. under vispning.
Kör skockorna till mos i mixer eller matberedare tillsammans med vinet och grädden. Rör ner moset i buljongen. Smaka av med salt och citronsaft. Koka upp soppan igen.
Vispa samman äggulan med ½ dl grädde i en skål. Vispa i någon dl av den heta soppan droppvis. Vispa sedan ner resten av soppan i en tunn stråle. Häll tillbaka i kastrullen och hetta upp alltsammans.

Morotssoppa
3 stora morötter, 1 gul lök, 1tsk socker, 5dl grönsaksbuljong, 2msk margarin + 2msk mjöl, 5dl mjölk, salt och1tsk körvel eller basilika, 1/2dl finhackad persilja.
Skala morötterna och löken. Skär morötterna i skivor och finhacka löken. Fräs löken och morötterna i margarin i en kastrull. Strö över socker. Tillsätt buljongen. Koka tills morötterna är mjuka 10-15min. (7-8min. i micro).
Kör morötterna i matberedaren till puré. Smält 2msk margarin, tillsätt mjölet rör om och späd med mjölken. Tillsätt purén och låt koka 10 min. Smaksätt och strö på lite persilja och ev lite strimlade morötter strax före servering.

Morotssoppa med citrus
500g morötter, 2-3 potatisar, ca 2 cm färsk ingefära, 1msk rapsolja, 9dl vatten, 3msk koncentrerad kycklingfond (eller 2 hönsbuljongtärningar), pressad citron, 1/2dl crème fraiche, salt och peppar, 1 msk hackade körvelblad eller persilja. Skala morötterna och potatisen. Skär dem i ganska små bitar. Skala ingefäran och skär den i små tärningar.
Fräs morötter, potatis och ingefära 3-4 min. i oljan i en tjockbottnad kastrull eller gryta. Tillsätt vatten och kycklingbuljong och koka upp. Sjud under lock 10 min. tills grönsakerna är mjuka. Pressa citronsaft. Sila av och spar ung hälften av kokspadet.
Kör resten till mos i matberedaren. Häll tillbaka i kastrullen, tillsätt resten av kokspadet samt citronsaft, crème fraiche och koka upp. Smaka av med ytterligare pressad citron samt salt och peppar. Rör till sist ner hackad körvel eller persilja. Servera med rostade och vitlöksfrästa brödkrutonger.

1 burk krossade tomater, 1 1/4dl finhackad purjolök, 2msk tomatpuré, 2 tärningar hönsbuljong, 1 lagerblad, salt och peppar efter smak, 5dl mellanmjölk, 1tsk bakpulver (persilja till garnering).
Strimla purjon fint och blanda alla ingredienser utom mjölk och bakpulver i en gryta med höga kanter. Koka upp soppan utan lock på hög effekt 12-15min. Låt soppan svalna lite innan du häller blandningen i en mixer eller matberedare och kör soppan till puré.
Värm upp mjölken på medel-låg effekt 3-4min. Den ska inte koka. Tillsätt bakpulver och sedan purén. Blanda väl. Värm soppan utna lock på medel-låg effekt 2-5min. eller tills den är varm nog att servera. Smaka av.
2 gurkor, 6 stora tomater, 1 stor lök, 1 grön paprika, 2 vitlöksklyftor, 1 långfranska, 1 liter kallt vatten, 1 dl rödvinsvinäger, 4 tsk salt, 8 msk olja, 4 msk tomatpuré.
Skala gurkorna, kärna ur tomater och paprika och hacka allt fint tillsammans med lök och vitlök. Blanda med inkråmet på brödet som smulats i så små bitar som möjligt
Rör i vatten, vinäger, salt och kör blandningen i omgångar i mixer till en slät puré. Häll upp den i en skål och rör i olja och tomatpuré. Täck skålen med plastfolie och ställ i kylen i minst 2 timmar. Före servering vispas soppan lätt.

1 burk champinjonkräm, 2 1/2dl grädde, 4 1/2dl vatten, 1/2dl torr sherry, 1 grönsaksbuljongtärning, 2tsk maizena, 2-4 äggulor, nymalen vitpeppar.
Till servering: stekt bröd i tärningar och finhackade örter.
Rör ut champinjonkrämen med grädden i en tjockbottnad kastrull. Vispa ner 4dl vatten, sherry och smulad buljongtärning. Koka upp och låt puttra ca 5 min. Vispa ut maizena med 1/2dl vatten.
Vispa ner blandningen i den sjudande soppan. Rör om tills soppan tjocknat en smula. Dra grytan från platten och vispa ner äggulorna. Låt stå i ett par minuter. Smaka av med mycket nymalen vitpeppar.
Vill du ha ännu
mera grönsaker???