![]() |
|
![]() |
Gör så här:
Rör ut senapen med tomatpuré och vinäger. Tillsätt oljan dropvis under kraftig omrörning. Skala och finhacka löken. Hacka tomaterna. Rör ner lök och tomat i senapsröran. Smaka av med salt och peppar.
![]() |
|
![]() |
Gör så här: Sätt ugnen på 225 grader. Dra skinnet av korven och skär den i skivor. Lägg ut hälften av dem i en smord eldfast form. Skala och finhacka löken. Kärna ur och riv äpplena.
Blanda samman lök, äpple, senap och dragon. Fördela röran på korvskivorna och lägg de resterande korvskivorna ovanpå. Rör ut tomatpurén med vatten. Bred det över korven. Strö till sist över riven ost. Grädda mitt i ugnen ca 20-25 min. tills osten har fått lite färg och allt är riktigt varmt. Strö gärna över lite klippt persilja. Servera med potatismos och råkost.![]() |
|
![]() |
Gör så här: Dra skinnet av korven och skär den i skivor. Låt det mesta av spadet rinna av från tomaterna.
Varva korv, purjolök och tomater i en gryta. Blanda grädde, pepparrot, persilja, senap och salt. Häll detta över grytan. Sjud under lock i ca 10 min.Kokt potatis är godast till, men kokt ris går också bra.
![]() |
|
![]() |
Gör så här: Koka riset enligt paketets anvisningar. Dela korven och skär den i stavar eller tärningar. Bryn korven några minuter i matfettet. Låt fettet rinna av från korven på en bit hushållspapper. Skölj och strimla purjolöken. Kärna ur och tärna paprikorna. Ansa och skiva champinjonerna.
Fräs alla grönsaker och champinjonerna i en rymlig stekpanna i lite olja. Blanda samman med den stekta korven och det färdigkokta riset. Smaksätt med kryddor och lite matolja.
![]() |
|
![]() |
Skiva falukorven. Skär varje skiva mitt itu och snitta kanterna.
Skär grönsakerna och äpplet i mindre bitar. Stek falukorven i mycket sparsamt med fett. Ta upp den.Fräs sedan grönsakerna och äpplet i oljan i några minuter. Strö över pepparroten. Rör samman äppeljuice, vatten och potatismjöl och häll blandningen över grönsakerna under omrörning. Ge det hela ett uppkok.
Lägg tillbaka falukorven och låt den bli varm. Servera korven med ris eller kokt potatis
![]() |
|
![]() |
Gör så här: Dela prinskorvarna på längden och sedan rakt av. Skala potatis, morot och kålrot, tärna dessa samt oskalad zucchini. Koka upp buljongen i en rymlig kastrull. Lägg i körvel, tomatpuré, potatis, morötter, zucchini och kålrot. Koka under lock ca 10 min.
Skala och finhacka löken, strimla vitkålen. Lägg allt i kastrullen, koka ytterligare 10 min. Lägg i korvarna och låt grytan bli genomvarm. Servera med kokt potatis.
![]() |
|
![]() |
Skiva och stek falukorven. Skär lökarna i tunna klyftor och champinjonerna i bitar. Fräs löken på svag värme i sparsamt med smör eller olja. Tillsätt champinjonerna och låt det puttra tills vätskan dunstat.
Rör i senap, lite salt, svartpeppar, crème fraiche och farinsocker. Lägg tillbaka falukorven och låt allt puttra under lock på svag värme i ca 5 min. Späd med lite vatten eller buljong, om det ser för torrt ut. Garnera med persilja och servera med kokt potatis eller klyftpotatis.