500g nötfärs, 1tsk salt, 1/2dl ströbröd, 1/2-3/4dl mjölk, 1 ägg, 1krm svartpeppar.
Låt ströbrödet svälla i mjölken, vispa i ägget och blanda med färs och kryddor. 2msk finhackad gul lök, 1msk margarin, 2msk finhackad persilja, 1pkt bacon.
Blanda till grundfärsen och sätt ugnen på 150 grader. Fräs löken glansig i margarinet. Låt svalna. Blanda lök och persilja med grundfärsen.
Forma åtta stora dolmar och linda baconskivorna runt dessa. Stek dem ett par minuter på var sida och efterstek sedan i ugn 10-15 min, Servera med råstekt potatis och vitlökssmör.

Gör köttbullesmet som vanligt, men tag tre gånger så mycket svartpeppar som du annars tar vitpeppar och ersätt löken med 3 pressade vitlöksklyftor. Krama 5cm smet runt varje pinne och grilla, går också att grilla på blompinnar i ugnen. Det är mycket gott med tzatziki till och bröd förstås.

(Var väldigt försiktig med att bjuda på denna rätt och tänk på att många är allergiska mot jordnötter!!!)
-3 vitlöksklyftor, 1dl hackade salta jordnötter, 2tsk margarin, 2tsk mjöl, 1 buljongtärning, 3dl grädde, 1-2krm nymald svartpeppar, gräslök eller paprika. Hacka vitlök och salta jordnötter grovt. Fräs dem i lite margarin i en kastrull. Strö över mjöl och rör om. Tillsätt buljongtärning lite vatten, svartpeppar och grädde. Strö över klippt gräslök och eller finhackad paprika.
300-400g köttfärs, 1 hackad gul lök, 1msk soja, 3dl grädde, 1msk mjöl, 1/2tsk salt och 1/2tsk peppar och ev något vatten.
Fräs köttfärsen i margarin (nöt- eller blandfärs) tillsammans med löken. Dofta mjölet över och häll på grädden. Låt sjuda ihop och smaka av med soja, salt och nymald vitpeppar helst.
Riset kokar under tiden. Placera stora ketchupflaskan mitt på bordet! släng dig över den och ringla ketchup över ett lager ris och ett lager köttfärssås. Gott!

Fräs 3-4hg köttfärs +3 skivade lökar, 4dl grädde och krydda med 2 msk soja, 2 msk tomatketchup, salt och peppar samt 2 pressade vitlöksklyftor. Ströbröd och eller riven ost.
Fräs köttfärsen och stek löken mjuk.
Riv 2 morötter och blanda i. Strimla 6-8 potatisar. Varva allt i en smord form , ströa 1 dl ströbröd över och häll på 4 dl vispgrädde. Grädda i 225 grader ca 50-60 min. Täck ev med folie sista 10-15 min.

400g blandfärs, 1 gul lök, 1 1/2msk margarin, 1-1 1/2tsk salt, 1krm svartpeppar, 2msk tomatpuré, 1 msk senap, 1 krossad vitlöksklyfta, 1 1/2dl vatten.
Potatismos: 6-8 potatisar, 1 ägg, 1 msk margarin, ca 1/2dl mjölk, ca 250g djupfryst salladsblandning. Skala och hacka löken. Fräs den i margarin i en stekpanna.
Lägg i och bryn köttfärsen under omrörning, så att den smulas sönder och får färg. Tillsätt salt, kryddor och vatten. Koka under lock på svag värme 15-20 min. Gör potatismoset under tiden.
Skala och skär potatisen i små bitar. Koka dem mjuka i saltat vatten. Häll av vattnet och mosa potatisen. Blanda ner uppvispat ägg, margarin och mjölk och smaka av.
Lägg köttfärssåsen i botten på en smord ugnssäker form. Bred ut grönsakerna ovanpå och täck med moset. Gör gärna mönster med en gaffel. Sätt in i 250 grader i övre delen av ugnen så att moset får fin färg.

10 st potatisar, 3 gula lökar, 400g köttfärs, margarin, salt och peppar, 1 burk krossad tomat, 2 ½ dl buljong, 1-2 tsk dragon, 1 dl riven ost.
Skala och strimla på potatisen, klyfta löken. Bryn färsen i matfett, lägg ner lök och låt den steka med. Varva i en ugnssäker form potatis, lök, tomater och köttfärs.
Vispa ur pannan med buljong och häll det i formen. Krydda med smulad dragon och lägg ett lager potatis överst. Strö över osten. Grädda i 200 grader ca 45 min.

500g nöt- eller blandfärs, 1 dl ströbröd, 2 dl mjölk, 1 tsk salt, 10 enbär (finstötta) 1 ägg. Till formen: 1 msk smör, 1 msk rosmarin.
Svampstuvning: 200g förväld blandsvamp eller en burk champinjoner (ca 200g), 3 dl vispgrädde, 1 msk soja, 1 krm svartpeppar, 1 msk vetemjöl, ½ dl riven ost till gratinering. Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda ströbröd, mjölk och kryddor. Låt svälla i 10 min. Tillsätt färs och ägg. Arbeta färsen väl, 4-5 min. Smörj en avlång slät bakform. Strö på rosmarin. Lägg i färsen och jämna till smeten. Grädda i ugnen. 175 grader i ca 50 min.
Gör under tiden stuvningen: Hacka svampen något. Häll den i en kastrull tillsammans med ev spad. Koka utan lock tills det mesta av spadet kokat in. Späd med 2 ½ dl grädde. Tillsätt soja och kryddor.
Låt gräddsvampen sjuda utan lock tills grädden tjocknat något. Rör ofta och passa kastrullen för det kokar lätt över!
Lös upp mjölet i resten av grädden. Tillsätt blandningen under omrörning. Sjud ytterligare 3 min. Höj ugnsvärmen till 250 grader. När färsen är färdig och svalnat något stjälps den upp på ett ugnsfast fat och svampstuvningen läggs på.
Strö över osten och gratinera tills osten fått fin färg. Servera med råstekt potatis och sallad.

4-6 paprikor, 200g kött-eller blandfärs, 1 gul lök, 1 pkt bacon, 1 burk skivade champinjoner (200g), ½ tsk salt, 1krm svartpeppar, 1 ägg, 2msk tomatpuré, 2dl riven ost.
Sätt ugnen på 225 grader.
Skölj paprikorna. Skär av ett lock om de är små och klyv dem på hälften om de är stora. Ta bort kärnorna och det mesta vita. Skala och finhacka löken. Skär baconstrimlorna och fräs lök och bacon.
Blanda samman färs, lök och baconfräs, champinjoner med sitt spad, salt, peppar, ägg och tomatpuré. Fyll paprikorna med färsen och strö över riven ost.
Lägg paprikorna i en ugnssäker form och stek i ugn 30-40 min. Servera med kokt ris eller bröd eller som rätt på buffén, båtpotatis är också gott till.

400g kalvfärs, 1 äggula, 1dl grädde, 3msk fint hackad gul lök, 1msk finhackad färsk salvia.

400g blandfärs, 4 msk ströbröd, 1 msk potatismjöl, 2 dl mjölk, 1 ägg, 1 ½ tsk salt, 1 ½ krm svartpeppar, 1 mks råriven gul lök. Pensling: ½ msk soja + ½ msk olja.
Blanda ströbröd, potatismjöl och mjölk. Låt det svälla minst 10 min. Rör sedan ner ägg, salt, peppar och lök. Lägg i köttfärsen och arbeta samman med en gaffel men bara tills allt är väl blandat. Lägg färsen i en avlång form. Forma den till en limpa och pensla med soja och olja. Tillaga under lock på full effekt 13-15 min.

½ kg blandfärs, 2 små eller en stor gul lök, 1 stor vitlöksklyfta, 30g margarin, en liten bit rotselleri (finhackad), 2 morötter (ganska grovt rivna) 1 kg tomater eller 2 burkar hela tomater (eller krossade) passera minst 3 min i mixer ( för att slippa bränna fingrarna,
Fräs löken lite snabbt i medelvarm panna tills den mjuknar men ej får färg, tillsätt färs höj värmen något och bryn några min tryck isär färsen med gaffel så att den grynar sig. Tillsätt grönsakerna och låt sjuda ca 10-20 min.
Tillsätt tomat och tomatpuré. Krydda med basilika, mejram, oregano, salt och peppar. Häll på lite köttbuljong och låt grytan puttra vidare med locket lite på glänt ca 20 min. rör om ibland (men torka av vattendropparna under locket med ren handduk i så fall.)
Smaka av och ät.

250g mager köttfärs, 1tsk olja, 1gul lök, 1/2dl rotselleri, 1 burk passerad tomat, 2krm worcestershiresås, 1krm svartpeppar, 4st hamburgerbröd. Dela köttfärsen i småbitar. Lägg dem och oljan i en form eller gryta. Fräs på hög effekt 3-5min. eller tills den är nästan brynt.
Rör om efter halva tiden och tryck med en gaffel så att det smular sig. Hacka lök och selleri och vänd ner det skurna i fräset. Tillaga på hög effekt 3-5min tills grönsakerna är mjuka.
Tillsätt övriga ingredienser. Fortsätt tillagning på hög effekt 4-5 min. tills det bubblar. Låt stå några min. för att värmeutjämna. Under tiden kan du värma bröden på låg effekt ½-1min. (Bra även som fyllning i bakad idahopotatis. Gröp ur, fyll med köttröra, på med potatismos och ost. Värm 1-2min.).

6hg mager skinkfärs, 5msk ströbröd, 1dl vatten, 1dl grädde, 1gul lök, 1 ägg, 1 nypa socker, 2tsk salt, 1/2tsk vitpeppar, 1krm paprikapulver, 1/2dl färsk basilika, grovt hackad, smör till stekning.
Låt ströbrödet svälla i vatten och grädde. Tillsätt färsen och rör smeten smidig. Finhacka löken och rör ner i smeten tillsammans med ägget och kryddorna. Forma små köttbullar med vattensköljda händer och stek köttbullarna i omgångar i smör. Skölj ur och torka stekpannan mellan varje stekomgång.

500g oxfärs, 200g fläskfärs, 1 gul lök, 1 skiva vitt bröd, 2dl grädde, 2tsk salt, ½ tsk vitpeppar, smör eller margarin till stekning.
Hacka löken fint och låt den puttra mjukt i lite smör utan att ta färg. Kantskär brödskivan, häll på grädde och låt stå en stund. Tillsätt salt, peppar och lök och arbeta in färsen. Forma till bulllar och stek.
400g färs, 2msk riven lök, 1tsk salt, 1/2krm cayennepeppar, 1 pressad vitlöksklyfta, 2msk hackad persilja, 1dl grädde, margarin till stekning. Blanda, forma och stek.

3 ägg, 1 1/2tsk salt, 1/2krm nymalen vitpeppar, 450g köttfärs, 2 1/2kokta potatisar, 4msk smör, 1 ½-2msk nyriven pepparrot, ca 5msk vetemjöl, smör att steka i.
Vispa ihop äggen med salt och peppar. Tillsätt färsen och blanda väl men överarbeta inte för då blir färsen seg. Riv potatisen och rör ner den i färsen. Bred ut färsen på plastfolie och dela den i 8 bitar. Rulla ihop och lägg ruladerna på mjölad plastfolie så att de blir torra och kladdfria. Lägg dem att vila en stund i kylskåpet.
Hetta upp stekpannan, lägg i ruladerna och sänk till medelvärme. Bryn ruladerna vackert bruna, häll på lite vatten och låt dem bli genomstekta på svag värme. Lyft över ruladerna i en ugnsfast form, sätt in i 125 grader, medan du silar skyn och gör sås, gärna med extra pepparrot i.
400g fläskfärs eller blandfärs, ½ gul lök, 75g rökt skinka, ¾ dl hackad persilja, 1-2 kryddmått timjan, 2 msk potatismjöl, ½ msk krossade enbär, ½ tsk salt, 2 ägg, 2 dl kesella, 1 msk olja.
Skala och finhacka löken. Hacka bacon eller skinka. Blanda köttfärs, lök, skinka, persilja, timjan, mjöl, enbär, salt, ägg och kesella till en jämn smet. Häll smeten i en smord form av glas eller keramik. Pensla patén med soja.
Tillaga patén i micro på full effekt 10-12 min. Vrid formen någon gång under tiden. Låt patén kallna. Servera i skivor med en sås av gräddfil smaksatt med krossade enbär och hackad ättiksgurka. Sallad och bröd till.

tillbaka till menyn