Kyckling
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
|
Att marinera fryst och tinad kyckling är gott.
Jag brukar passa på och köpa nyss utgången yoghurt (1 liter).
Dela kycklingen i mindre bitar. Gnid in kycklingen i salt och citronpeppar.
Häll några deciliter yoghurt (blandat med 1krm Sambal (någon sorts, det finns olika) i en plastpåse, häll ev. i några msk citron och några hackade vitlöksklyftor). Knyt ihop plastpåsen noga och ställ den i en bunke i kylskåpet
Låt stå i kylskåpet en dag eller två och vänd några gånger.
Tag upp och torka av marinaden. Låt stå i rumstemperatur 10-20 min. Medan ugnen värms till 200 grader. Stek i smord form i ca 1 timme.
Häll någon deciliter vatten i botten av formen, häll på lite kinesisk soja och krydda, förslagsvis med citrontimjan, salvia, citronmeliss och basilika.
Gör sås av skyn och/eller marinaden. Marinadsås blir ju lite mer kryddstark om du har haft Sambal i.
Fibbans kyckling
För många år sedan publicerades ett ljuvligt kycklingrecept i Fib Aktuellt, originalet har jag inte kvar, men så här brukar jag göra:
Putsa och tvätta en hel kyckling. Gnid in den med salt och citronpeppar.
Fyll den med ett skalat och klyftat äpple, en klyftad lök, 2 vitlöksklyftor, 5-6 enbär och lite persilja. Häll 1 dl vatten, 1/2dl svart vinbärssaft och 1/2 dl soja runt om och stek kycklingen ca 1 timme.
Gör en gräddig sås till och servera med kokt potatis.
Indisk kyckling
den här är INTE enkel men kulUnder mitt år i Afrika fick jag lära mig att göra kyckling så här det tar en halv dag, men är väldigt gott och kul -
Sätt ugnen på 75 grader och rosta kardemumma, cummin,
finhackad ingefära och korianderfrön.
Finstrimla färska gröna chilis 4 st, finstrimla 4 röda torkade chilies.
Tvätta en kyckling, dela den i bitar och gnid in i salt och gurkmeja.
Lägg kycklingen i en plastpåse häll på 3-5 dl yoghurt och lägg i finstrimlad chili. Låt det hela dra i plastpåsen i kylskåpet ca 2 timmar.
Ta ut de färdigrostad kryddorna ur ugnen och krossa dem i mortel. Tillsätt färskriven kanel och muskot, eller muskotblomma. Blanda allt -
nu har du en garam masala - vill du kan du dessutom göra en kokosmjölk genom att koka lite kokos i mjölk och tillsätta eller tillsätta lite tamarind (om du bor i en storstad och kan få tag på det).
Skala och hacka 2 röda lökar. Fräs några msk olja i en kastrull, häll i löken och bryn hastigt, häll på kycklingen med marinad!
Tillsätt ytterligare 5 dl yoghurt, garam masalan samt 3 pressade vitlöksklyftor, 2 lagerblad och 4-5 kryddnejlikor.
Låt nu puttra i 2 1/2 timme på svag värme.
Under tiden förbereder du riset och chapatas.
Fräs några msk olja, 1/2 dl sirap, tillsätt finhackad lök och 3 dl ris fräs en stund. Tillsätt ca 8 dl vatten 2 tsk gurkmeja, en buljongtärning (hönsbuljong), 1 tsk salt, 2 krm chilipeppar eller några finstrimlade färska chilies och låt puttra tills färdigt.
(Sätt det sedan i ugnen på hundra grader tills det är dags att servera. Så det är lagom att göra riset när du satt på kycklingen som tar 2 1/2 timme.)
Chapatas är indiskt bröd som man äter med och suger upp den heta såsen med.:
5 dl vetemjöl, 1 tsk salt och lagom mycket vatten till en deg.
Rulla en bit deg till en bulle i handen, platta ut och lägg lite mjöl i mitten. Göm mjölet i mitten av bullen och rulla försiktigt till en boll igen. Kavla ut till en tunn pannkaksstor kaka och grädda direkt på stekplattan! Tryck till emellanåt så att den höjer sig på mitten. Ja -du ser säkert själv när den är färdig. Håll dem varma under duk till servering.
Lycka till!
Kyckling är tacksamt att variera med svamp, nötter, bacon eller ost. Örtkryddor som basilika, mejram, salvia, citrontimjan m fl. är superbt i såsen.