![]() | ![]() |
| ![]() | ![]() |
|
Att marinera fryst och tinad kyckling är gott.
Jag brukar passa på och köpa nyss utgången yoghurt (1 liter).
Dela kycklingen i mindre bitar. Gnid in kycklingen i salt och citronpeppar.

Häll några deciliter yoghurt (blandat med 1krm Sambal (någon sorts, det finns olika) i en plastpåse, häll ev. i några msk citron och några hackade vitlöksklyftor). Knyt ihop plastpåsen noga och ställ den i en bunke i kylskåpet
Låt stå i kylskåpet en dag eller två och vänd några gånger.
Tag upp och torka av marinaden. Låt stå i rumstemperatur 10-20 min. Medan ugnen värms till 200 grader. Stek i smord form i ca 1 timme.
Häll någon deciliter vatten i botten av formen, häll på lite kinesisk soja och krydda, förslagsvis med citrontimjan, salvia, citronmeliss och basilika.
Gör sås av skyn och/eller marinaden. Marinadsås blir ju lite mer kryddstark om du har haft Sambal i.

För många år sedan publicerades ett ljuvligt kycklingrecept i Fib Aktuellt, originalet har jag inte kvar, men så här brukar jag göra:
Putsa och tvätta en hel kyckling. Gnid in den med salt och citronpeppar.
Fyll den med ett skalat och klyftat äpple, en klyftad lök, 2 vitlöksklyftor, 5-6 enbär och lite persilja. Häll 1 dl vatten, 1/2dl svart vinbärssaft och 1/2 dl soja runt om och stek kycklingen ca 1 timme.
Gör en gräddig sås till och servera med kokt potatis.

Indisk kyckling
den här är INTE enkel men kulUnder mitt år i Afrika fick jag lära mig att göra kyckling så här det tar en halv dag, men är väldigt gott och kul -
Sätt ugnen på 75 grader och rosta kardemumma, cummin,
finhackad ingefära och korianderfrön.
Finstrimla färska gröna chilis 4 st, finstrimla 4 röda torkade chilies.
Tvätta en kyckling, dela den i bitar och gnid in i salt och gurkmeja.
Lägg kycklingen i en plastpåse häll på 3-5 dl yoghurt och lägg i finstrimlad chili. Låt det hela dra i plastpåsen i kylskåpet ca 2 timmar.
Ta ut de färdigrostad kryddorna ur ugnen och krossa dem i mortel. Tillsätt färskriven kanel och muskot, eller muskotblomma. Blanda allt -
nu har du en garam masala - vill du kan du dessutom göra en kokosmjölk genom att koka lite kokos i mjölk och tillsätta eller tillsätta lite tamarind (om du bor i en storstad och kan få tag på det).
Skala och hacka 2 röda lökar. Fräs några msk olja i en kastrull, häll i löken och bryn hastigt, häll på kycklingen med marinad!
Tillsätt ytterligare 5 dl yoghurt, garam masalan samt 3 pressade vitlöksklyftor, 2 lagerblad och 4-5 kryddnejlikor.
Låt nu puttra i 2 1/2 timme på svag värme.
Under tiden förbereder du riset och chapatas.
Fräs några msk olja, 1/2 dl sirap, tillsätt finhackad lök och 3 dl ris fräs en stund. Tillsätt ca 8 dl vatten 2 tsk gurkmeja, en buljongtärning (hönsbuljong), 1 tsk salt, 2 krm chilipeppar eller några finstrimlade färska chilies och låt puttra tills färdigt.
(Sätt det sedan i ugnen på hundra grader tills det är dags att servera. Så det är lagom att göra riset när du satt på kycklingen som tar 2 1/2 timme.)

5 dl vetemjöl, 1 tsk salt och lagom mycket vatten till en deg.
Rulla en bit deg till en bulle i handen, platta ut och lägg lite mjöl i mitten. Göm mjölet i mitten av bullen och rulla försiktigt till en boll igen. Kavla ut till en tunn pannkaksstor kaka och grädda direkt på stekplattan! Tryck till emellanåt så att den höjer sig på mitten. Ja -du ser säkert själv när den är färdig. Håll dem varma under duk till servering.
Lycka till!

Kyckling är tacksamt att variera med svamp, nötter, bacon eller ost. Örtkryddor som basilika, mejram, salvia, citrontimjan m fl. är superbt i såsen.

1 hel stor färsk kyckling. 1 medelstor morot, 4 små morötter (eller 2 medelstora), hälften av det gröna på en purjolök, 8-10 vitpepparkorn, 10 kvistar persilja, 150g smör, lagerblad, sockerärter, � citron.
Till saltlagen: 4 liter vatten, 3dl grovsalt eller vanligt salt, 1dl strösocker.
Skölj och torka av fågeln. Gnid den in- och utvändigt med citron. Gör saltlagen. Koka upp vattnet och tillsätt salt och socker och låt det kallna. Lägg fågeln i lagen och se till att lagen täcker fågeln helt.
Låt det hela stå i kylskåpet ett dygn. Ta upp kycklingen och bind upp den. Skiva grönsakerna och lägg dem tillsammans med kycklingen och kryddorna i en kastrull. Slå på vatten så att det täcker och koka upp. Sänk sedan värmen och låt det puttra i ca 40 min eller tills kycklingen är klar.
Ta upp fågeln och sila ifrån ca 4dl buljong över till en annan kastrull. Låt vätskan koka ihop något. Blanka av skyn med smöret och tillsätt gärna lite färska kryddörter. Färskpotatis eller pressad potatis till.
Tvätta kycklingen och dela den i 4-6 bitar. Lägg tätt i en djup glas- eller plastbunke. Krydda med 2 tsk gurkmeja, 1-2 krm cayennepeppar, 1 krm citronpeppar, 2 pressade vitlöksklyftor, 1 tsk kardemumma, 1 tsk kummin, 1 tsk ingefära, 1 � tsk salt.
Häll på en liter yoghurt och några matskedar chilisås. Låt stå över dagen. Tillaga som lergrytekyckling eller torka av marinaden och grilla eller ugnsstek på vanligt sätt.

1 kyckling, styckad i bitar, 5dl gräddmjölk, 100g ädelost, 1 hönsbuljongtärning 1-2msk vetemjöl+1dl vatten till redning, 2 pressade vitlöksklyftor, 1/2dl soja, 1 1/2tsk nymalen svartpeppar, ev. lite salt.
Dela kycklingen i 4-6 bitar. Gnid in med pressad vitlök, salt och peppar. Bryn sakta i gryta. Rör ut mjölet i lite vatten. Häll på gräddmjölken. Tillsätt buljongtärning och sjud sakta i ca 1 timme under lock.
Tillsätt soja, redning och smula ner osten. Sjud och rör såsen runt kycklingen krämig ca 5 min. Vill man kan man låta en klyftad lök och 2 små morötter koka med hela tiden.

Kyckling-eller kalkonsallad med senapssås
4 baconskivor, 3-400g lättrökt kalkonbröst eller kyckling, � (ca 500g) melon, 1-2 tomater, 1 bit purjolök, isbergssallad eller salladskål, rossisallad, � gurka, ca 250g haricots verts, frysta eller från burk.
Sås: 2 dl gräddfil, � burk väl avrunnen krossad ananas, 1-2 tsk senap, 2 msk majonäs, salt och peppar.
Till garnering: persiljekvistar. Klipp baconskivorna, knaperstek bitarna och låt dem rinna av.
Skiva kalkonbröstet eller skär kycklingköttet i bitar.. Skiva melon och tomat. Strimla purjolök och sallad. Lägg upp alla ingredienser på ett stort fat. Garnera med sås och persilja.

En kyckling i delar, 7 msk mjöl, 1 tsk salt, 1 krm svartpeppar, 2 � msk smör, 2 � dl finhackad lök, 2-3 pressade vitlöksklyftor, 5dl hönsbuljong (tärning), 1 dl finhackad svamp, 1 msk Worcestershiresås, � krm cayennepeppar, 1 dl rödvin (eller ett glas saft + 1 tsk äppelcidervinäger), 4 skivor kokt eller rökt skinka, 1 dl
Bearnaisesås: 1 äggula, 4 smörstekta franskbrödskivor.
Sätt ugnen på 125-150 grader. Rulla kycklingköttet i 4 msk mjöl som kryddats med salt och peppar. Bryn köttet i 1 msk smör i en stekgryta. Varmhåll kycklingen i ugnen.
Stek lök och vitlök mjuka men absolut inte bruna. Dofta försiktigt över 3 msk mjöl och rör om väl. Häll långsamt i ca 5 dl het hönsbuljong och lägg sedan i svampen. Sjud i ca 15 min. Rör om hela tiden. Krydda med Worchestershiresåsen, salt, cayenne och rödvin eller saft.
Låt alltsammans koka häftigt så att såsen blir tjock. Håll den varm. Gör i ordning Bearnaisesåsen. Stek brödskivorna lägg på en skinkbit per brödskiva och ovanpå det kyckling och Bearnaise - servera med sallad.
1 färdigstekt kyckling, 1 stor burk svamp, 1msk marg., en strimlad röd paprika, 2dl vispgrädde, 2-3msk portvin eller sherry, ostskivor att täcka formen med. Koka spagettin knappt färdig. Häll av vattnet och häll spagettin i en smord form. Sätt ugnen på 225 grader.
Bena ur kycklingen skär i småbitar. Fräs med svamp och paprika, dofta över lite mjöl, häll på lite vatten och grädden. Häll på spagettin. Lägg på osten in i ugnen ca 25 min.

1 kyckling, 1dl vatten, 1/2 grönsaksbuljongtärning, 1msk soja, 1msk farinsocker, 1msk örtkryddor, 1/2 tsk salt, 2krm citronpeppar, 2pressade vitlöksklyftor och lite citronmeliss.
Sätt ugnen på 225 grader. Tvätta kycklingen och dela den i mindre bitar. Tag bort skinnet och lägg bitarna i en ugnssäker ganska låg form. Blanda övriga ingredienser utom citronmelissen och häll såsen över kycklingen. Stek i nedre delen av ugnen i 20 min.
Tag ut och vänd bitarna och stek i ytterligare 20-25 min Strö över hackad citronmeliss. Det går även att göra örtkycklingen i micro, 10-15 min på var sida samt stå kvar för utjämning 2 min.

400g rent kycklingkött, 1 morot, 1 liten purjolök, 1 stjälk blekselleri, 1/2 röd paprika, 1/2 grön paprika, 4 msk olja, 3 pressade vitlöksklyftor, 1krm ingefära, 4msk soja, 3msk torr sherry, 200g böngroddar, salt och peppar, 2msk rostade sesamfrön.
Skär kycklingköttet i tjocka strimlor. Ansa grönsakerna. Skär morot, purjolök och stjälkselleri i slantar. Strimla paprikan. Hetta upp hälften av oljan tillsammans med vitlöken och ingefäran i en vid stekpanna. Fräs kycklingstrimlorna ordentligt.
Tillsätt grönsakerna - först morötterna och sedan resten. Fräs allt en stund. Häll på resten av oljan och sojan. Koka ihop något. Tillsätt sherryn, koka upp och smaka av med salt och peppar.
Lägg böngroddarna i mitten på tallriken och fördela grytblandningen runt om. Strö över rostade sesamfrön. Servera klibbigt ris till.

1 stor kyckling, saft ac en citron, 1pkt saffran. Marinad: 2 1/2dl yoghurt, 3 pressade vitlöksklyftor, 2msk färskriven ingefära eller 2tsk malen, 2tsk garam masala (eller gör en förenklad variant själv).
Krossa några nejlikor, tillsammans med några kardemummakärnor, lite kummin, gurkmeja, kanel och lite mer av koriander. Stöt samman allt i mortel), 2tsk salt, 1tsk chilipulver, 1tsk paprikapulver.
Stycka kycklingen i grytbitar och dra bort skinnet. Skär snitt i de tjockaste kycklingbitarna. Blanda saffran med lite hett vatten. Pensla kycklingen med citronsaft och saffransvatten.
Blanda samman ingredienserna till marinaden. Lägg kycklingen i marinaden och ställ den i kylen till nästa dag. Sätt ugnen på 175 grader. Tag upp kycklingen ur marinaden och lägg den i en ugnssäker form. Stek kycklingen 35-40 min, eller tills köttsaften är klar.
Blanda mjöl, vatten och lite olja till chapatas. Gör en boll, platta ut, lägg lite mjöl i mitten, göm det i degen och kavla ut till en stor rund kaka, stek på plattan eller i stekpanna utan fett, tryck till med fuktig handduk emellanåt, så att den höjer sig på mitten.

1 stor kyckling eller 2 små i 8 bitar utan skinn. 8 tunna skivor skinka, 8 små salviablad, 30g margarin, 1/2dl hönsbuljong, nymalen peppar.
Sås: 2 röda paprikor, 2dl hönsbuljong och 75g fransk gräddost. Fransk gräddost: 1/2 liter gräddfil eller crème fraiche, 1tsk salt.
Häll gräddfilen i en gryta. Ställ den på svag värme tills massan delar sig. Rör inte om! Häll gräddmassan i en duk som lagts i en sil. Låt osten stå kallt tills vasslan runnit av. (Vasslan är bra till brödbak i stället för vatten.) Lägg ostmassan i en skål och tillsätt salt efter smak, Rör den jämn och krämig. Tillbehör: Grön bandspagetti.
Börja med såsen: Grilla paprikan och vänd den tills skalet blivit mörkprickigt och fått blåsor runt om. Halvera de avsvalnade paprikorna, ta ur kärnorna och dra av skalet. Hacka fruktköttet. Har du micro kan du i stället baka de rensade paprikorna i 6-7 min. på full effekt. Spola dem i kallt vatten och dra av skalet.
Mixa fruktköttet och buljong. Häll blandningen i en kastrull och koka upp. Tillsätt osten i småklickar och låt den smälta. Passera ev såsen. Banka ut kycklingbitarna, krydda med peppar, lägg på salviablad och klä dem med skinkskivorna. Håll ihop med tandpetare. Bryn köttet på båda sidor. Häll över buljong och låt puttra under lock 20 min. Servera på varma tallrikar.

1msk soja, 1tsk timjan, 1tsk salt, 2krm mynta, 2krm svartpeppar.
Dela kycklingen i 2 halvor. Rör ihop kryddorna och sojan. Pensla kycklingen och lägg i form. Täck och tillaga på hög effekt 15-20 min. Vänd halvorna efter halva tiden. Låt stå och värmeutjämna 5min.

5dl kycklingkött i tärningar, 1 selleristjälk, 1 gul lök, 5dl vatten, 1 burk krossad tomat, 2msk tomatpuré, 2 1/2dl linser, 1tsk sellerisalt.
Finhacka löken och sellerin. Blanda alla ingredienser utom kycklingen i gryta ochj koka på hög effekt 20 min. Tillsätt köttet och hetta upp 2-3 min. Täck. Servera pasta och brytbröd till.
Frasig kyckling i micro
2dl skorpmjöl, 3/4dl riven parmesan, 1krm cayenne, 1tsk oregano, 1tsk basilika, 1 pressad vitlöksklyfta, 4 stora kycklingklubbor.
Blanda skorpmjöl med kryddorna och osten. Mät upp knappt 2dl av blandningen och häll i en plastpåse. Gnid in kycklingen med vitlök. Lägg i bitarna i plastpåsen och skaka om. Placera klubborna i en form med låga kanter. Tänk på att lägga den tjockaste delen utåt kanten. Täck och tillaga på hög effekt 20 min. eller tills köttsaften ser klar ut. Vänd kycklingen 1-2ggr under tiden. Låt stå och värmeutjämna några minuter.
200g höns- eller kycklingkött, 1gul lök, 2 morötter, 1 palsternacka, 1 kålrot, 50g smör, 1 liter hönsbuljong, 3/4dl korngryn, 1/2tsk kyndel eller rosmarin, 1 lagerblad, 1dl hackad persilja, 1/2dl finhackad gräslök.
Ansa och skala lök och rotsaker. Skär dem i skivor. Fräs dem i smör tills de mjuknat något. Slå på buljongen och rör ner korngrynen. Lägg ner lagerbladet och kyndeln
Låt puttra under lock tills korngrynen mjuknat, ca 20 min. Skär kycklingköttet i bitar och lägg det i soppan. Blanda ner de hackade kryddörterna. Smaka av med salt och peppar.

250g kycklinglever, 1krm timjan, 1krm salvia, 1krm senapspulver. Skär levern i strimlor. Lägg den i en form. Blanda kryddorna och rör ner dem. Täck och tillaga på hög effekt 10-12 min. Låt stå och värmeutjämna några min. Servera ris, båtpotatis och sauce verte till.
Kycklinglevermousse i micron
250g kycklinglever, 1 lök, 1 klyfta vitlök, 1 1/4dl kycklingbuljong, 1/2dl hackad färsk eller fryst persilja. Skär levern i strimlor och lägg bitarna i en skål. Finhacka löken och pressa vitlöksklyftan och blanda detta försiktigt med levern. Täck och tillaga på medeleffekt 3-5min.
Mixa leverblandningen med matberedare. Rör i buljong och persilja. Skeda upp moussen på ett serveringsfat och garnera med persilja.

Passa på att rensa ur gamla trötta grönsaker också. Selleri, morot, purjo och fänkål ger härlig smak. Till 1 liter buljong: 1 liten höna (ca 800g), 1 gul lök, 2 morötter, 8 persiljestjälkar, 5 svartpepparkorn.
Ansa grönsakerna och skär dem i bitar. Lägg dem i en kastrull tillsammans med höna, persilja och peppar. Slå på kallt vatten så att det täcker. Låt koka upp. Skumma av ytan. Låt puttra under lock tills hönan är mör. Sila av buljongen och rensa skrovet från kött. Låt buljongen koka samman till önskad styrka.

Och kalkon�.
4-500g Kalkongrytbitar, 2 tärnade paprikor, 2 gula lökar (grovhackade), 3 dl buljong, 2 dl grädde, 2 msk fransk senap, dragon, salt, peppar och mjöl till redning. Salta och peppra köttet.
Bryn lök och paprika - häll på buljong, dragon och fransk senap. Koka upp - tillsätt grädde. Sjud i 15 min. Red av med mjölet. Koka upp - sjud 5 min. Servera med kokt potatis eller ris.

Sätt ugnen på 100 grader. Krydda kalkonklubban med salt och peppar. Rulla in kalkonen i plastfilm och sedan i aluminiumfolie. Baka i ugnen ca 45min. Inner temperaturen ska vara ca 70 grader. Låt svalna.
Sätt ugnen på 225 grader. Rör ihop äggula och honungssenap. Ta bort folie och plastfilm från kalkonen. Pensla klubban med såsen och strö på ströbrödet. Baka kalkonen ytterligare i ca 5 min och låt den svalna.