![]() ![]() | ![]() ![]() |
All lax är inte lax. Östersjölax och atlantlax, till vilken nork fjordlax hör, är de rätta benämningarna på lax som tillhör salölmo salar, även kallad blanklax. Den kan väga upp till 35kg, men är bäst vid 7-8kg.
Regnbåge som ibland felaktigt kallas för forell eller laxforell tillhör släktet oncorhynchus, d v s stillhavslax. Regnbåge säljs i portionsform, 200-300g och stor, 1-5kg. Bland stillahavslaxarna känner vi till namn som Pink och Silverbright. Fisken som ligger i frysdiskarna och erbjuds ett extrapris. De väger vanligen 1-3kg.
Godaste fisken på enklaste sättet
Tina en djupfryst regnbåge (ca 1 � kg) i kylskåp över natten. Sätt ugnen på 150 grader. Skölj och torka fisken in- och utvändigt. Lägg den som den är i en långpanna, smörj bara där fisken ska ligga.
Sänk ugnstemperaturen till 100 grader och sätt in fisken i nedre delen av ugnen i 70-80 min. Prova vid ryggbenet med en gaffel att fisken är färdig. Det torra skinnet kan lätt lyftas av när fisken ska serveras. OBS! När fisken tillagas på det här enkla sättet utan salt behåller den sin saftighet och sin röda färg.
Garnera fisken med salladsblad, citron och dill. Servera kokt potatis och Grön sås till.
Grön sås: Tina 400g djupfryst hackad spenat och låt den rinna av i en sil. Pressa ur det mesta av vätskan. Blanda den kalla spenaten med 1 � dl majonäs, 1 förpackning Ädelfraiche, 2 krm salt, 1 krm svartpeppar, 2 krm finstött muskotblomma och 1-2 pressade vitlöksklyftor.
Ingefärsdoftande laxsoppa
1 finhackad gul lök, � purjolök, 1 bit selleri, 2msk margarin, 5dl fiskbuljong, saften av � citron, 2msk vetemjöl, 5dl mjölk, 300g lax, gravad eller färsk eller fiskfilé, 2krm riven muskotnör eller smulad muskotblomma, 1/2tsk malen ingefära, salt, citronpeppar och 1/2dl finhackad dill.
Skala och finhacka löken. Skölj purjo och selleri. Finstrimla purjon och finhacka sellerin. Fräs alltsammans i en kastrull. Späd med buljong och citronsaft. Rör ut vetemjölet i lite vatten och tillsätt redning samt mjölk. Skär fisken i bitar eller tunna skivor och låt koka 3-8 min beroende på fisksort och storlek på bitarna. Smaksätt med muskot, salt och peppar och låt soppan få ett hastigt uppkok före servering. Garnera med dill.
Saffransdoftande laxsoppa(för 7-10 pers.)
2 1/2dk fiskfond, 2 röda paprikor, 1/2msk matolja, 1msk curry, 4-5 vitlöksklyftor, 1 påse saffran. 2 burkar krossad tomat, 1 � fiskbuljongtärning.
Fiskfond: huvud, ben, fenor och feta bukbitar av lax, 1 gul lök, 1/2dl klippt dill, 5 vitpepparkorn. Se till att gälarna är bortklippta. Dela benen i mindre bitar. Skölj alla laxdelar, ca 15 min i kallt vatten. Lägg laxdelarna trångt i en kastrull som rymmer ca 3 liter.
Skala och grovhacka löken. Tillsätt den, dillen och pepparkornen. Häll på vatten så att det täcker. Koka upp, skumma. Småkoka i ca 30 min. Sila av. Det ska bli ca 1 liter. Småkoka tills ca 5dl fiskfond återstår. Ställ kallt tills fonden ska användas. Vill man göra soppan matigare tillsättes 400g laxkött skuret i små tärningar.
Klar fisksoppa
600g lax, 8dl vatten, 2 fiskbuljongtärningar, 1tsk salt, 3 salladslökar, 1 purjolök, 1/2kg musslor (ca 30st) med skal, 1 hackad gul lök, 1 klyfta vitlök, 1msk matolja, 1dl vin.
Tvätta musslorna och släng de som är trasiga. Fräs löken i matolja i en kastrull, utan att den får färg. Lägg i musslorna, späd med vinet och lägg på lock. På 5-7min. öppnar sig musslorna, de som inte öppnas kastas. Sila fonden. Plocka musslorna ur skalen och spara några fina till garnering. Skär fisken i tärningar. Strimla salladslöken. Koka upp vatten, buljongtärningar och musselfond. Lägg i fisken och låt sjuda sakta ca 5 min. En minut före servering tillsätts musslor och lök. Smaka av med salt.
Gravad lax
Filéa och rensa en fryst och tinad lax (3-4kg). Skinnet ska vara kvar. Dra ut benen från sidorna med en tång. (Lax som ska gravas bör först ha varit fryst för att man ska vara säker på att den inte innehåller farliga parasiter, minst 2 dygn).
Blanda 1 � dl socker, 1 dl salt och en msk krossad vitpeppar. Gnid in filéernas köttsidor rikligt och lägg filéerna i en form med höga kanter med köttsidorna mot varandra och fyra finskurna dillkvistar emellan. Täck med plastfilm.
Vänd laxsidorna om och doppa dem i lagen som bildas, 2 ggr om dagen. Efter 2 dygn i kylskåpet är laxen färdig. Häll bort lagen och skiva tunt på snedden efter hand. Oskivad lax håller sig bäst, ca 1 vecka i kylskåp. Gravad lax kan frysas.
Gingravad lax
2 kg laxfilé, � dl socker, � dl salt, 1 dl gin, peppar och dill.
Gnid in fisken med salt och socker, vrid några varv med pepparkvarnen. Häll över ginet och låt stå i press i kylen i två dygn,. Vänd fisken efter halva tiden.
Örtgravad lax
1kg lax (helst mittbit), 3 msk salt (lite drygt), 4 msk socker, 2 tsk vitpepparkorn, 1 stor knippe färsk dill.
Skölj fisken noga. Se till att allt det röda intill ryggbebet kommer bort. Skrapa och torka och dela fisken efter ryggbenet.
Tag bort stora och små ben. Blanda salt och socker. Krossa pepparkornen grovt. Strö 1/3 av salt/ sockerblandningen i en form med höga kanter. Strö över krossad peppar och grovt hackad dill. Lägg i en laxhalva med skinnsidan nedåt.
Strö salt/sockerblandningen, peppar och dill på laxen och lägg den andra halvan ovanpå med skinnsidan uppåt. Överst strös också salt/socker, peppar och dill. Täck med plastfolie och ställ formen på en bricka i kylen. Grava i två dygn. Vänd laxen morgon och kväll. Skär laxen i tunna sneda skivor och servera med gravlaxsås. (Laxen kan också gravas i dubbla plastpåsar).
Gravad och senapsgriljerad laxsida med gravlaxsås
1,5-2kg lax, 4msk salt, 5msk socker, dill.
Blanda salt och socker och gnid in den köttiga sidan på laxen. Strö över rikligt med grovt hackad dill. Lägg laxsidan i en plastpåse och lägg den med köttsidan ner på ett fat. Placera ev en tyngd (ett fat) ovanpå laxen och låt den stå i kylen ca 1 � dygn. Vänd laxsidan ett par gånger under gravningen och häll bort laken när fisken ska griljeras.
Senapsgriljering: 200-250g grovkornig senap, 2 äggulor och ströbröd. Vispa samman äggulor och senap. Tillsätt så mycket ströbröd att det blir en tjock gröt. Lägg den gravade laxsidan med skinnet nedåt på ett ugnssäkert fat. Bred ströbrödsgröten över hela laxsidan och griljera under ugnens grillelement eller på hög ovanvärme, 225 grader, tills ytan blivit brynt, 5-10 min.
Varm laxsmörgås
4 skivor vitt bröd, smör, 100g rökt eller gravad lax i skivor, 2 msk finklippt dill, 1/2dl majonäs, 1tsk senap, 1/2dl räkost, 1 äggula, 1 äggvita.
Bred smör på brödet och lägg på laxen. Blanda dill, majonäs, senap, räkost och äggula (har man inte räkost kan manta annan mjukost eller blanda riven ost med lite hårt vispad grädde, keso yoghurt e.d.) till en tjock kräm. Vispa vitan till hårt skum och vänd ner den i krämen. Klicka detta över laxen och gratinera i 225 grader i 8-10 min. tills ytan fått fin färg.
Laxkotlett i smörpapperspaket
Sås: 2dl crème fraiche, 2dl fiskbuljong, 2msk pressad citron, 1/2tsk salt, 1krm svartpeppar, 1dl finhackad gräslök.
Sätt ugnen på 250 grader. Blanda crème fraiche, fiskbuljong och citronsaft i en kastrull och koka ihop under ca 10 min. Vispa då och då. Smaksätt såsen med salt och peppar.
Lägg laxen på margarinpenslat smörpapper och vik ihop till paket. Lägg pakeeten i form eller ugnspanna. Låt stå i ugn 8 min. tills fisken skivar sig. Koka upp såsen och tillsätt gräslöken. Servera med pressad potatis och ärter eller sockerärter.
Färsk laxfilé i rulle
Skär laxen i så tunna och stora skivor som möjligt. Lägg skivorna på plastfolie och bred på ett lager fransk senap. Rulla ihop laxen med hjälp av plasten och frys rullen i minst 2 dygn. Skiva den sedan otinad, tunt, med en laxkniv och lägg ut skivorna över en stor tallrik. Servera med en sås på 1dl gräddfil och 1dl grädde som smaksatts med färsk riven ingefära eller pepparrot.
Grillad lax
4 skivor lax à 200g, 2msk pressad citron, 3msk olja, 1/2tsk nymald svartpeppar, 1 citron.
Pensla laxskivorna med citronsaften på båda sidor och låt dem dra några min. Pensla dem sedan med hälften av oljan. Smörj grillgallret med resten avoljan, lägg laxen på det heta gallret och grilla var sida 7-9 min. Salta och garnera med citronklyftor. Servera med grön majonäs och potatis.
Lax och ris i ring
5dl vatten, 2 1/2dl ris, 1msk marg. 2 1/2dl finhackad stjälkselleri, 1/2dl finhackad gul lök, 2ägg, 1krm svartpeppar, 1tsk salt, ca 200g kokt lax, 1 1/4dl mjölk, 1krm kanel, 1krm ingefära, 1krm, allkrydda, 1 1/4dl riven ost.
Blanda vatten och ris i en gryta. Koka upp på hög effekt 5 min. Minska till medeleffekt och fortsätt kokningen 12-14 min. Smält marg. I en form på hög effekt 30-45 sek. Finhacka lök och stjälkselleri. Blanda de skurna grönsakerna med det smälta margarinet. Täck och koka på hög effekt 3-4 min. eller tills grönsakerna känns mjuka.
Blanda riset med ett ägg och peppar och lägg det i en rund form. Sätt ett glas i mitten och packa riset runt om. Blanda grönsakerna med laxen, mjölken, 1 ägg, resten av kryddorna och hälften av osten. Fördela blandningen över riset och tillaga på hög effekt 5-6min. Strö på resten av osten. Hetta upp 2-3min. Stjälp upp ringen. Servera brytbröd eller frallor och sallad till.