Pajer

Att laga paj kan vara lite pyssligt till att börja med. Innan man har hittat favoritformen till lagom mängd.

(De runda sockerkaksstora folieformarna som finns att köpa i förpackningar om 5-10 st, fungerar alldeles utmärkt till en lagom 4 portionerssats.)

Med lite experimenterande vågar man sig snart på lite nya varianter, som att trycka ut degen i små portionsformar och fylla med egna läckerheter.

Pajdeg

3 dl mjöl, 125g margarin och 3 msk vatten.

Lägg mjölet i en bunke och finfördela tärnat margarin i mjölet.

Häll på 3 msk vatten och blanda snabbt till en deg.

Har man en matmäster så underlättas arbetet betydligt. Montera kniven och kör ihop degen på några sekunder. Tryck ut den i en form och ställ kallt 1/2 timme.

Grädda i 200 grader ca 10 min.

Fyll den med läckerheter och grädda ytterligare ca en 1/2 timme mer �n vad som gäller för standardpajen.

Magert Pajskal

2 1/2-3 dl mjöl

75g margarin

3/4 dl kesella

1-2 msk vatten

Lägg mjöl och salt i en matberedare. Skär margarinet i små kuber och tillsätt dem.

Starta maskinen och arbeta alltsammans till en grynig massa.

Tillsätt kesella och lite vatten i taget. Arbeta alltsammans till en lagon smidig deg.

Tryck ut degen i en ugnsfast form. Nagga degen med en gaffel och låt den stå i kylen en stund.

Förgrädda i 225 grader 10-12 min. Lägg i önskad fyllning och grädda klart.

Ostpaj

Pajdeg:

150g margarin, 3dl vetemjöl och 3msk vatten. Knåda ihop degen och tryck ut i en pajform. Förgrädda i 10-15 min. tills dagen fått färg.

Fyllning:

Fräs margarin och mjöl till såsen, späd med mjölk, rör ner ost och kryddor.

Grädda pajen i 200 grader i 20-25 min.

Servera den het med sallad och en god kryddstark dressing.

Skink- och ostpaj

Pajdeg:

2 1/2 dl vetemjöl, 100g margarin och 2 msk vatten.

Äggstanning:

2 ägg och 2 dl mjölk (är även bra till svamp- och ostpaj)

1/ tsk salt och 1 krm paprikapulver

Fyllning:

100g ost och 100g rökt skinka

Gör så här:

Hacka samman degen och låt den vila i kylskåpet 1/2 timme.

Tryck ut degen i en ugnssäker form och grädda i 200 grader i 10 min.

Tärna osten fint och hacka skinkan.

Vispa samman ägg och mjölk och häll i salt och paprikapulver.

Häll äggstannigen i pajskalet och strö på skinka och ost.

Grädda pajen i 200-225 grader i 20-30 min. Tills äggstanningen stelnat och blivit ljusbrun.

Ingas spröda osttårta

150g margarin, 150g riven ost, 2 1/2dl vetemjöl

Hacka margarinet och blanda med de övriga ingredienserna till pajdegen.

Kavla ut degen (tunnare i botten än upp mot kanterna). Grädda i 250 grader i en låg form.

Fyllning:

100g riven ost, 3-4 äggulor, 2 1/2dl grädde, paprikapulver, 1/2tsk salt, ca 1msk smör.

Blanda alla ingredienserna och låta dem sjuda i vattenbad tills krämen tjocknar.

Så snart ostkrämen svalnat (men inte hunnit kallna helt) häller man den på den

färdiggräddade kakan som även den helst bör vara nykall.

Mustig köttfärspaj

Deg:

225g margarin, 4 1/2dl vetemjöl, 2krm salt, 1dl kallt vatten.

Fyllning:

500g blandfärs, 2 gula lökar, margarin,

ca 1 1/4tsksalt, 2krm kayennepeppar, 1msk vetemjöl,

1 stor burk skivade champinjoner, 1 msk osötad senap, 1msk honung, 1msk kinesisk soja,

3dl gräddfil och 2-3dl tärnad gärna lagrad ost.

Arbeta ihop fett och mjöl till en grynig massa. Tillsätt salt och vatten och arbeta snabbt ihop en deg, som får vila ungefär en timme.

Fyllning: Hacka löken och fräs den mjuk. Bryn färsen och svampen, krydda och strö över mjöl, blanda ut med lite mjölk eller vatten, soja och strö på persiljan.

Kavla ut degen och klä en rund form (27cm i diameter). Låt degen stå 15 min. så behåller den formen bättre. Nagga och grädda i 225 grader i 15 min.

Häll i fyllningen och stick ner osttärningar i en ring längs ytterkanten.

Grädda ytterligare i 225 grader i ca 10-15 min.

Servera med sallad!

Annas läckra rödbetspaj

Pajdeg: 150g smör, 3dl mjöl, 2msk iskallt vatten, 1krm salt.

Fyllning: 1 burk inlagdarödbetor à 560g, 2dl crème fraiche, 1ägg, salt och peppar. Gör pajdegen och klä en pajform. Grädda i 200 grader i 15 min. Mixa rödbetorna (spara en för dekoration).

Tillsätt crème fraiche (spara en klick till dekoration) och ägget och blanda väl. Smaka av med salt och peppar. Fyll pajskalet med smeten och grädda i 30 min. I 200 grader. Låt kallna och garnera med en rödbeta och crème fraiche och gärna lite persilja.

Ärtiga pajen

Deg:2dl vetemjöl, 1dl grahamsmjöl, 1/2dl riven ost, 75g margarin, 2-3msk vatten.

Fyllning: 250g djupfrysta ärter, 200g djupfrysta champinjoner, 1msk margarin, 3ägg, 1dl mjölk, 1dl creme fraiche, örtsalt, peppar. Blanda de båda mjölsorterna med riven ost. Finfördela margarinet i mjölet med hjälp av matberedare eller med fingertopparna. Tillsätt vattnet och blanda hastigt ihop till en deg. tryck ut degen i en smord pajform och låt den stå kallt en halvtimme.

Förgrädda pajskalet i 175 grader i 10 min. Till fyllningen: Koka ärterna mjuka. Fräs champinjonerna med smör i en stekpanna tills vätskan kokat bort. Fördela champinjonfräset i botten av pajformen.

Kör ärterna i matberedaren till en slät puré. Tillsätt ägg och kör ytterligare en stund. Slå på mjölken och crème fraiche. Smaka av med salt och peppar, samt gärna lite färskt örthack.

Häll ärtblandningen i formen och grädda tills den stelnat i samma ugnsvärme som tidigare. Räkna med 20 min. i ugnen. Pajen kan serveras varm eller kall och är god som ensamrätt eller till rökt fisk.

Svamp- och purjopaj

100g margarin, 1dl grahamsmjöl, 2 1/2dl vetemjöl, 1krm salt, 1msk vatten.

Fyllning: 1 liter rensad blandsvamp 2 små purjolökar, 1msk margarin, 1 vitlöksklyfta, 1/2tsk salt, 1krm peppar, 2dl crème fraiche, 1 1/2dl riven ost. Hacka samman matfett, mjöl och salt. Stänk över vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Låt den vila svalt 30 min.

Kavla eller tryck ut den i en pajform, ca 22 cm i diameter. Stötta kanten med en aluminiumfemsa medan pajdegen gräddas i 225 grader i 10 min. Fräs svampen tillsammans med den finstrimlade purjolöken i matfett tills den mesta fuktigheten avgått. Krydda med salt och peppar och tillsätt crème fraiche. Låt sjuda och fyll blandningen i pajskalet. Strö över osten och grädda 15-20 min. Ät pajen med brytbröd och sallad.

Champinjonpaj

(ca 8 pers)

Pajdeg: 225g vetemjöl, � tsk salt, en nypa socker, 180g smör, 6-7 msk kallt vatten.

Lägg mjöl, salt, socker och smör i en bunke och arbeta ihop det snabbt. Det går lättare om man skär smöret i små kuber innan man blandar ingredienserna. Skeda på vatten och blanda ihop degen till en slät massa.

Forma degen till en boll, den ska precis hålla ihop, degen får inte vara för smulig eller för kletig. Lägg degen på mjölat bakbord. Tag en bit av degen åt gången och arbeta den ordentligt. Använd hälen av handflatan så smälter inte degen.

Forma degen återigen till en boll. Linda in den i smörpapper och låt den ligga i kylskåpet i ett par timmar eller över natten.

Kavla ut degen på ett mjölat bakbord till en rundel. Flytta över rundeln till en ugnsfast form eller en pajform med löstagbar botten. ( Jag brukar fuska med att klämma ut degen i en folieform (går faktiskt att diska och använda flera gånger).

Grädda pajskalet (utan fyllning) i 8-9 min. För att inte pajskalets sidor ska sjunka ihop kan man lägga ett smörpapper i formen och fylla det med torkade ärtor eller bönor.

Efter 8 min tar man bort pappret med bönorna och låter pajen stå inne tills den fått lite färg. Därefter tar man ut den och låter den svalna.

Pajens fyllning görs så här: 3 ägg, 3 dl grädde, peppar vispas i en skål, börja sedan med själva fyllningen: 4-5 finhackade charlottenlökar, 45g smör, 450g skivade champinjoner, 1 tsk salt, 1 tsk pressad citron, 2 msk sherry

Fräs löken i en tjockbottnad kastrull. Rör i svampen, salt, citron och ev vinet. Lägg på lock och koka i 8 min. På ganska låg värme.

Tag av locket och höj värmen. Låt all vätska förångas och champinjonerna börjar brynas i smöret. Blanda ner champinjonerna i äggstanningen, fyll pajskalet. Strö över riven ost, klicka på smör, grädda i 25-30 min. I 200 grader.

Matmästers pajer

Skink-ostpaj

(4 portioner)

Deg: 2 1/2dl vetemjöl, 100g margarin, 2msk vatten.

Fyllning: 100g ost, 100g rökt skinka

Äggstanning: 2 ägg, 2dl mjölk, 1/2tsk salt, 1krm paprikapulver. Montera kniven. Mät upp vetemjölet i skålen. Lägg i margarinet i kuber + vatten. Hacka hastigt samman till en deg. Låt den vila svalt en stund. Klä en ugnssäker form (gärna med löstagbar botten) med degen. Grädda 200 grader i 10 min. Montera grovstrimlaren.

Strimla osten, som hälls i pajskalet. Montera kniven. Hacka skinkan hastigt. Använd momentläge. Häll skinkan över osten. Blanda samman äggstanningen i skålen med hjälp av kniven. Häll den i pajformen. Grädda pajen i 200-225 grader i 20-30 min. tills äggstanningen stelnat och blivit ljusbrun.

Purjopaj

Deg: 3dl vetemjöl, 125g margarin, 1 äggula, 2 msk vatten. Fyllning: 1 purjolök (ca 200g) 1msk margarin, 1tsk vetemjöl.

Äggstanning: 2 ägg, 1 1/2dl mjölk, 1/2dl grädde, 1/2tsk salt, 1/2krm Cayennepeppar. Montera kniven. Mät upp vetemjöl i skålen, lägg i kuber av margarinet, äggula och vattnet. Hacka hastigt samman till en deg som får stå svalt någon timma. Montera skivaren.

Skiva den väl sköljda purjolöken. Fräs den lätt i margarin. Dofta över vetemjöl. Lägg purjolöken över pajdegen. Montera kniven. Blanda samman äggstanningen. Häll den över purjolöken i pajdegsskalet. Grädda i 225 grader i 25-30 min. eller tills äggstanningen stelnat och blivit ljusbrun.

Nässelpaj

3dl vetemjöl eller fin glutenfri mjölblandning, 75g margarin, 1krm salt, 1dl kesella gourmet, 1msk kallt vatten.

Fyllning: ca 1 liter färska nässlor, 2dl vatten, salt, 2-3dl ost, 3 ägg, 1dl mjölk, svartpeppar, salt. Sätt ugnen på 225 grader. Hacka samman mjöl, salt och margarin. Tillsätt kesella och vatten. Arbeta snabbt ihop i matberedaren. Kavla eller tryck ut degen i en ugnssäker pajform. Nagga och låt degen stå kallt en stund.

Förgrädda pajskalet i 10 -12min. Skölj nässlorna mycket noga, ofta är det sand i bladvecken.. Hacka dem om de är stora. Lägg dem i en kastrull med kokande lättsaltat vatten och koka dem ca 5 min. Låt rinna av väl. Lägg nässlorna på pajdegsbottnen. Strö på rikligt med riven eller tärnad ost. Vispa samman ägg och mjölk. Smaksätt med lite salt och peppar. Häll äggsmeten över fyllningen. Grädda mitt i ugnen i 25-30 min.

Tunn Grönsakspaj

2dl vetemjöl+1dl havregryn (eller 2 � dl vetemjöl), 100g margarin, 2-2 1/2msk kallt vatten. Fyllning: 1 stor purjolök, 1 stor paprika, , 1-1 � msk olja, margarin, 3/4tsk salt, 1krm svartpeppar, 1tsk basilika eller mejram, 2 ägg, 1 -1 1/2dl mjölk, ca 2dl riven ost.

Lägg vetemjöl eller vetemjöl+havregryn i en skål eller matberedare. Finfördela det kylskåpskalla margarinet däri. Tillsätt vattnet. Arbeta ihop alltsammans till en deg. Tryck ut degen i småformar av aluminium eller i en låg pajform (25-26cm i diameter) gärna med löstagbar kant. Smörj ev formarna något. Nagga degen med en gaffel. Låt stå kallt 15 min.

Sätt ugnen på 225 grader. Ansa och skiva purjolöken. Kärna ur och tärna paprikan. Fräs purjolöken i matfett i en kastrull på medelvärme 2-3 min. Lägg i paprikan och fortsätt fräsa 2-3 min. Krydda (men spara lite salt). Förgrädda pajskalet på galler lite under mitten av ugnen 10-12 min.

Vispa under tiden samman ägg, resten av saltet samt mjölk; ta minsta mängden mjölk till låga småformar. Riv osten. Lägg grönsakerna i pajskalet Strö över osten och häll på äggsmeten. Fortsätt grädda tills äggsmeten stelnat och pajen fått fin färg, men sänk ugnsvärmen till 200 grader så minskar risken att äggsmeten vattnar sig. Beräkna gräddningstiden till 20-30 min. Servera pajen med rökt skinka eller kassler i tunna skivor och melonklyftor, sallad och tomat.

Skinkpaj

• En sats pajdeg
  • 200 g rökt skinka
  • 1/2 purjolök
  • 250 g broccoli
  • 2 finhackade vitlöksklyftor
  • 100 g riven lagrad ost
  • 1 knippe persilja
  • 1 dl mjölk
  • 1 dl grädde
  • 3 ägg
  • salt och malen vitpeppar
  • Gör så här:

Gör pajdegen och förgrädda den. Skär skinkan i små tärningar och lägg i botten på pajskalet.

Koka purjolök och broccoli mjukt i lättsaltat vatten (enklast i bitar 5 min i micron).

Lägg grönsakerna i en mixer tillsammans med vitlöken, osten och persiljan. Micra tillsammans med mjölken.

Blanda ner grädde och ägg. Smaka av med salt och peppar. Häll blandningen över skinkan och grädda pajen 45 min i 200 grader.

L�kpaj

• 1 sats pajdeg
  • 1 röd lök
  • 1 gul lök
  • 8 vitlöksklyftor
  • 1 purjolök
  • 1 msk smör eller margarin
  • 2 dl grädde
  • 1 ägg
  • 100 g riven eller fint tärnad ost
  • salt och peppar

Gör så här: Kavla ut pajdegen och klä en pajform eller portionsformar. Förgrädda.

Skala löken och skär den i tunna strimlor.

Hetta upp matfettet i en stekpanna och fräs löken mjuk.

Häll på grädden och låt alltsammans småputtra 3-5 min.

Låt svalna en aning och rör sedan ner ägget och osten. Smaksätt med salt och peppar.

Grädda pajen 50 min. i 175 grader.

Servera pajen lite ljummen.

Svamp och purjol�kspaj

1 sats pajdeg

• 200 g champinjoner

• 100g purjolök

• matfett till stekning

• 1 pressad vitlöksklyfta

• salt och peppar

• 2 dl crème fraiche

• 100 g riven eller fint tärnad ost

• salt och grovmalen svartpeppar

• Garnering: Valfri skogssvamp

• Gör så här:

Gör pajdegen. Kavla ut den och klä en pajform och frögrädda.

Skiva champinjonerna och purjolöken.

Fräs champinjonerna och purjolöken mjuka i matfett.

Finhacka vitlöken och tillsätt den samt salt och peppar.

Ta stekpannan från spisen och rör ner crème fraiche. Rör ner osten och smaksätt med salt och grovmalen svartpeppar.

Häll blandningen i pajskalet och grädda i 50 min. i 175 grader. Garnera med brynt skogssvamp.

K�ttf�rspaj med suffl�t�cke

• Pajskal:

• 3 dl vetemjöl
  • 125 g margarin
  • 2-3 tsk kallt vatten
  • Fyllning:
  • 500 g köttfärs
  • 1 stor gul lök
  • 1 burk champinjoner
  • 1 tsk salt
  • 2 krm grovmalen svartpeppar
  • 1 tsk dragon

• 1 msk kinesisk soja
  • 2 fasta hackade tomater
  • 125 g vitlöksost
  • Sufflétäcke:
  • 1 burk cremè fraiche
  • 2 msk svensk senap
  • 1/2 dl hackad persilja
  • 3 äggvitor

• Gör så här:

Finfördela matfettet i mjölet till en grynig massa. Tillsätt vatten och arbeta raskt ihop till en deg. Låt den vila kallt ca 30 min.

Tryck ut degen i en pajform. Nagga botten och förgrädda pajskalet i 10 min i 200 grader.

Skala och hacka löken fint. Låt svampen rinna av.

Fräs lök, svamp och köttfärs jämnt smuligt. Tillsätt de övriga ingredienserna.

Lägg fyllningen i det förgräddade pajskalet.

Rör samman cremè fraiche, senap och hackad persilja.

Vispa äggvitorna till hårt skum. Rör ner dem i cremè fraicheblandningen.

Bred sufflétäcket över pajen.

Grädda mitt i ugnen i ca 30 min.

Ulla-Britts lunchpaj

• Pajskal:
  • 200 g smör eller margarin
  • 3 1/2 dl vetemjöl
  • 2 msk grädde
  • Fyllning:

• 2 dl rökt skinka
  • 1 dl knaperstekt bacon
  • 2 dl ost i små tärningar
  • 1 dl gröna oliver, hackade i bitar
  • 1 msk finhackad lök
  • Sås:
  • 1 msk smör eller margarin
  • 2 msk vetemjöl
  • 2 1/2-3 dl mjölk
  • 1-2 msk skånsk grovkornig senap
  • 2 ägg

Finfördela matfettet i mjölet till en grynig massa. Tillsätt grädden och arbeta raskt ihop till en deg. Låt den ligga kallt och vila i 30 min.

Tärna baconet och fräs det knaprigt. Låt baconet rinna av på hushållspapper.

Tärna ost och skinka. Hacka oliverna. Skala och finhacka löken.

Rör samman alla ingredienserna till fyllningen.

Smält matfettet till såsen. Rör ner mjöl och späd med mjölk i omgångar till en lagom tjock sås.

Låt såsen koka några minuter under omrörning. Smaka av med senap.

Ta såsen från värmen och vispa ner äggen.

Tryck ut degen i en pajform. Nagga botten. Lägg fyllningen i pajskalet. Bred såsen över det hela.

Grädda mitt i ugnen ca 35 min.

Bjud pajen med en grönsallad.

Ädelostpaj

200g smör, 4 dl vetemjöl, 2 msk vatten. Eller för en magrare pajdeg: 125g smör, 3 dl vetemjöl, 4 msk vatten. Fyllning: 150g ädelost, 4 ägg, 1 � dl grädde, 1 � dl gräddfil, � tsk salt, � krm peppar.

Hacka ihop smör och mjöl, tillsätt vatten och knåda ihop till en deg som läggs svalt minst en timme. Kavla ut degen och tryck fast den i botten på en form med löstagbar botten. Grovriv eller hacka osten och strö den i formen. Vispa ihop resten av fyllningen och häll i formen. Grädda på galler längst ner i ugnen ca 45 min. Täck ev med folie sista 10-15 min. Servera ljummen eller kall.

Ädelostpaj

pajdeg: 1dl grahamsmjöl, 2 dl vetemjöl, 125 g margarin, 3 msk vatten. Fyllning: 1 liten purjolök, 3 ägg, 1 pkt (140g) ädelost, 2 dl creme fraiche, 1 dl grädde, 100g riven ost, salt, peppar och 2 krm paprikapulver.

Hacka samman mjöl, matfett och vatten för hand eller i matberedare. Låt degen vila svalt en halvtimme. Ansa under tiden och skölj en purjolök. Skär den i strimlor och koka dem några min. i lätt saltat vatten. Häll av vattnet.

Vispa samman äggen. Tillsätt purjon. Mosa ädelosten och blanda med creme fraiche och grädde. Tillsätt den rivna osten och blanda alltsammans med äggen. Kavla ut pajdegen. Det går lätt mellan två bitar plastfilm.

Klä en form, ca 24 cm i diameter, med degen. Nagga den med gaffel. Låt den stå kallt 10-15 min. Förgrädda i ca 10 min. i 200 grader. Häll fyllningen i pajskalet och grädda mitt i ugnen ca 25 min. Låt pajen stå en stund innan den serveras.

Lycka till!

Tillbaka till menyn?