Potatis

Bakad potatis med crème fraiche och gräslök i micron

4 potatisar, 4 smörklickar, 4 msk crème fraiche, 2 msk hackad gräslök, salt och peppar.

Pricka potatisarna med en gaffel och lägg dem i en cirkel på hushållspapper i ugnen. Baka på hög effekt i 6 min. Vänd sedan potatisarna och placera om dem. Baka på hög effekt ytterligare 7 -8 min.

Slå in varje potatis i aluminiumfolie och låt stå 5 min. Skär bort en bit från översidan av varje potatis. Ta ur en del av potatisinkråmet. Blanda med smör, crème fraiche, gräslök, salt och peppar. Lägg lite av blandningen i varje potatis. Värm upp på hög effekt 2-3 min. och servera sedan.

Tre fyllningar till bakad potatis

• Crème fraiche med dill, persilja och gräslök.
  • 2. Mjukost rörd med lite grädde, smaksatt med några droppar citron, riven gul lök, ädelost eller parmesan.
  • 3. 2dl crème fraiche, 1msk senap, 1tsk pepparrot och 2msk finklippt dill. Blanda ihop ingredienserna.
  • Potatissallad 1

8 medelstora kokta kalla potatisar, 2 äpplen, 2 ättiksgurkor, � dl finklippt kryddgrönt, t ex dill och persilja.

Gräddfilssås: 3 dl gräddfil, 1-2 msk riven pepparrot, � tsk salt, 1 krm vit- eller svartpeppar. Skär potatisen i tärningar eller skivor. Skala och kärna ur äpplena. Skär dem och gurkorna i tärningar. Varva alla ingredienserna i en salladsskål.

Blanda gräddfil, pepparrot, salt och peppar. Häll gräddfilssåsen över salladen och blanda om. Servera salladen till t ex rostbiff, kassler, skinka eller korv.

Potatissallad 2

1 kg potatis ( ca 12 medelstora ej mjöliga).

Sås: 1 1/4dl majonäs, 3dl gräddfil, ca 1tsk fransk senap, �-3/4tsk salt, 1 1/2krm svartpeppar, 1-1 1/2msk riven gul lök, garnera med hackad dill eller persilja.

Potatisgratäng

8-10 potatisar (skiva i matberedare).

Lägg potatisskivorna i en djup smord ugnssäker form, ströa salt och svartpeppar mellan varven, pressa på 2 vitlöksklyftor, häll på 6 dl grädde och grädda i 200-225 grader i ca en timme.

Se till att det är marginal upp till kanten annars pyser det över och troligen får du täcka med folie sista 10-15 minuterna för att inte ytan ska bli bränd. Ibland tar det något mer än en timme, men aldrig mindre.

Potatisgratäng med creme fraiche

4 pers

12 medelstora potatisar, 2 dl finstrimlad purjo, färskost med vitlök, 3-4 pressade vitlöksklyftor, 4 dl creme fraiche, 1tsk vardera av salt, citronpeppar och paprikapulver.

Smält vitlöksosten på svag värme. Rör i vitlök och kryddor, tillsätt creme fraiche. Skala och skiva potatisen. Varva den med purjolök och krydda försiktigt med salt och peppar i en smord form

Häll den tjocka såsen över potatisen och grädda i 200 grader i ca 45 min. Strö på riven gräddost och grädda ytterligare 10 min.

Billig men god potatisgratäng

Skala 10 potatisar, medelstora och täck dem med vatten i stor bunke eller kastrull.

Gör en kraftig bechamelsås, ( redning av �-3/4dl mjöl och 3msk margarin +3-5dl mjölk, smaka av med salt och peppar) blanda i 3dl grädde.

Skiva potatisen i matberedare. Koka 5 min i lättsaltat vatten eller grönsaksbuljong. Häll av vattnet och slå potatisen i en smord ugnssäker ganska hög form.

Häll på sås- och gräddblandningen krydda ev lite extra med 2 pressade vitlöksklyftor och några varv med svartpepparkvarnen.

Grädda i 200 grader knappt en timme, täck med folie och öppna ugnsluckan om det blir för mörkt täcke eller om den håller på att koka över.

Låt gärna stå kvar i avstängd ugn en stund eller en halvtimme på varmhållning i ca 100 grader. Låt gratängen få den tid och passning den behöver så blir den jättegod!

Fluffig microfestpotatis

6 stora potatisar, 1/2dl vatten, 1/2dl keso, 1/2dl finhackad gul lök, 1/4dl mjölk, 2 äggvitor, 2krm dragon, paprikapulver + salt.

Skala potatisen och skär den i bitar. Lägg dem i en rund form, tillsätt vatten och lägg på lock. Koka på hög effekt 8-10min. Skaka skålen 1 gång. Mosa potatisen. Vispa keson mjuk och slät medan potatisen kokar. Finhacka löken. Blanda keson med lök och mjölk och rör ner blandningen i moset.

Hårdvispa äggvitorna och vänd försiktigt ner dem i moset och tillsätt dragon. Smaka av. Häll blandningen i en 1-litersform och strö paprika över. Koka på hög effek 3-4 min. eller tills rätten är genomvarm.

Stuvad potatis i micron

(2-3port)

500g potatis, 2 1/2dl mjölk, 1tsk olja, salt och peppar, ev örter. Skala potatisen och skär den i tärningar. Häll oljan i en form och hetta upp 30 sek. Lägg i potatisen. Rör om. Täck formen. Fräs 5 min. på hög effekt. Rör i mjölken. Täck på nytt och sjud potatisen på medeleffekt 15-20 min. Smaka av och värmeutjämna.

Enkel potatis- och svamplåda

1 1/2kg potatis, 1dl olja, salt och peppar, 200g champinjoner, saften av en halv citron, 1dl riven ost.

Sätt ugnen på 225 grader. Skala och skiva poatisen tunt. Smörj en ugnssäker form med lite olja och lägg i ett lager potatis, droppa över lite olja salta och peppra. Upprepa. Grädda i 25min.

Fräs under tiden svampen och riv osten. Tag ut formen och strö svamp och ost över potatisen. Sätt in formen igen och låt den stå inne 15-20 min eller tills potatisen känns mjuk.

Yummy potatoes

6-7 potatisar (500g), 4 dl crème fraiche, 1 burk campbells redda champinjonsoppa, 1 dl finhackad purjolök, 4 dl riven ost, 1 tsk salt, 1 krm vitpeppar, 2 dl krossad corn flakes, 4msk margarin.

Koka potaisen och mosa eller pressa den sedan. Blanda den pressade potatisen med crème fraiche, soppa, purjolök, riven ost, salt och peppar. Rör om i moset väl och bred sedan ut det i en smord ugnssäker form. Krossa corn flakes i en plastpåse och blanda med smält margarin.

Strö det på potatisblandningen. Gratinera i 200 grader, mitt i ugnen 30-40 min. eller tills gratängen fått en gyllenbrun färg. Servera till stekt eller grillat kött. Rätten kan också gratineras i 6-8 portionsformar högt upp i ugnen i 10-15 min i 200 grader.

Vill du tillbaka till gr�nsaksmenyn?