![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pasta med skaldjurssås
Koka ca 280g penne enligt förpackningens anvisningar. Tina ca 250g krabbmixpinnar och skär dem i cm-stora bitar. Värm 1 msk olja i en kastrull och pressa ner 1-2 vitlöksklyftor. Tillsätt krabbmixbitarna och låt fräsa någon minut. Rör ner 2 dl crème fraiche, 1-2 dl mjölk, 3 msk chilisås, 1 dl finhackad dill och � tsk salt. Ge såsen ett uppkok. Servera med sallad.

Festgryta med lax, torsk, räkor och musslor
400g torskfilé, 300g laxfilé, 1/2 purjolök, 1/2 gul lök, 1msk smör, 1 vitlöksklyfta, 1 1/2tsk tomatpuré, 1 1/2tsk salt, 1 tsk timjan, 1tsk basilika, 2 1/2dl torrt vitt vin, 1 1/2 fiskbuljongtärning, 2dl vispgrädde, 1dl crème fraiche, 2dl vatten, 1pkt saffran, 300g räkor med skal, 1 burk musslor.
Tina fisken. Skölj och strimla purjon. Skala och hacka löken. Smält smöret i en stor gryta och fräs löken ett par minuter. Pressa i vitlöken och rör ner tomatpurén. Tillsätt salt, timjan och basilika. Låt det fräsa en stund. Tillsätt vin och buljongtärning. Koka ett par minuter. Rör ner grädde, crème fraiche, vatten och saffran. Sjud i 15 min. Skär fisken i munsbitar, lägg i grytan och sjud ytterligare 7 min.
Skala räkorna. Tillsätt dem och de avrunna musslorna. Hetta upp och servera genast med aioli och ett gott bröd. Variant på vitlöksmajonäs: 2dl majonäs, 3-4 pressade vitlöksklyftor, 1tsk tomatpuré, 1tsk vitvinsvinäger, 1krm salt och lite cayennepeppar.

Fisksoppa med aioli
� purjolök, 2 tomater, smör, 125g salladsblandning, 10dl fiskbuljong, 1/2dl torrt vitt vin, 1dl vispgrädde, 1msk dill, 1/2pkt saffran, cayennepeppar, 2msk mjöl, 200g fisk i bitar, 100g skalade räkor.
Skiva purjolöken och dela tomaterna och fräs dem i smöret en stund. Häll på vin, buljong och grädde, låt koka några minuter. Krydda med dill, saffran och cayennepeppar. Rör ut mjölet med lite kallt vatten och vispa ned i soppan. Lägg fisken i soppan och låt sjuda 5 min. Blanda ihop ingredienserna till aiolin. Lägg i räkor och salladsblandning, låt det hela bli varmt men inte mer och servera med aiolin och ett gott bröd.

4 stora bakpotatisar
100 g räkor
2 dl crème fraiche
1 gul lök
4 tomater
1 dl keso
1/2 citron
salt och malen vitpeppar
Gör så här: Tvätta potatisen noga och picka den med en gaffel.
Baka potatisen i 200 grader ca 50 min. Skala och hacka räkorna grovt. Spara några till garnering. Hacka löken fint. Dela tomaterna i klyftor och ta bort tomatköttet. Spara tomatbåtarna till garnering. Blanda räkorna, cremè fraichen, löken, tomatköttet, keson och saften av citronen. Krydda med salt och peppar.Snitta potatisen och fyll med blandningen. Dekorera med tomatbåtarna och dillen.

Saffranspasta
1 purjolök
1 vitlöksklyfta
1/2 pkt saffran
250 g skalade räkor
200 g musslor
2 dl cremè fraiche
1/2 dl vitt vin
1 msk tomatpuré
1 krm salt
1/2 krm cayennepeppar
350 g valfri pasta
Gör så här:
Finhacka purjolök och vitlök.
Fräs saffran och lök i en gryta.
Rör i räkor och musslor.
Tillsätt crème fraiche, vin tomatpuré, salt och peppar.
Koka ca 2 min.
Servera med pasta.

1 liten burk bamuskott
1 liten burk vattenkastanjer
1/2 purjolök
1 msk olja att fräsa i, gärna sesamolja
1 vitlöksklyfta
4 portioner kallt kokt ris
1 tsk salt
400 g skalade räkor
Gör så här: Låt bambuskott och vattenkastanjer rinna av. Ansa purjolken och skär den snett över i strimlor. Fräs detta i oljan. Finhacka vitlöken och tillsätt den. Rör ner riset och blanda väl. Krydda med salt.
Blanda ner räkorna precis före servering. Servera med sötsur sås.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Och så trodde du kanske att du skulle hitta min smörgåstårta här...........
Men någon liten hemlighet måste man ju få ha här i korta livet!
Nåja, halva hemligheten är i alla fall här:
Använd kantskuret fyrkantigt stort formfranska som botten och snåla INTE med
majonäs, creme fraiche och vispad grädde!
Det ska vara ungefär hälften vardera av majonäs och creme fraiche eller majonäs och
vispad grädde. Variera gärna med att ta ett lager vardera av varje blandning.
Kryddsättningen är nog så viktig: 1 krm salt + 1 krm cayennepeppar till ägg och
gräslöksröra och 1 krm citronpeppar till räkröra till 3 dl majonässmet.
Glöm det där med leverpastej, skinka och fruktcoktail. Nöj dig med räkor, ägg, citron
och isbergssallad. Garnera möjligen med lite svart kaviar och mycket räkor. - Så där
ja - nu har du en kanonläcker smörgåstårta som smakmässigt uppskattas av de flesta.
OBS! Det ska vara mycket räkor - jag brukar rensa halvtinade räkor kvällen innan
i kylen klarar de sig till nästa dag (och ytterligare någon dag) förutsatt att man sätter
in dem i kylen igen efter hand. De får absolut inte stå framme i rumstemperatur!!!
Resten får du lista ut själv - och det är mödan värt, för den här smörgåstårtan blir t o m
säljbar om du lägger till lite kärlek i tillverkningen!
LYCKA TILL!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |

vill du tillbaka
till fiskmenyn nu?