KAKOR

Fyllda maränger från Kreta

2 äggvitor,

1 1/2dl socker,

1/2tsk bakpulver,

1/4krm salt.

Fyllning:

2 bananer,

2dl crème fraiche,

1/2tsk kanel.

Sätt ugnen på 250 grader.

Vispa vitorna till hårt skum. Vispa sedan i socker, bakpulver och salt. Smörj 8 engångs aluminiumformar. (Det fastnar lätt i andra formar). Klicka ut smeten i formarna. Dra upp smeten på kanterna med en tsk så att det blir en liten fördjupning i mitten.

Sätt in marängerna på en plåt i nedre delen av ugnen. Stäng av ugnen och låt marängerna grädda i 4 timmar eller längre.

Ta ut marängerna ur formarna. Skala och skiva bananerna. Blanda crème fraiche med kanel och banan. Fyll marängerna. Garnera med en fikonklyfta eller några bär.

Emmys Katrinplommonkaka

1dl rundkorningt ris,

2dl vatten,

1msk smör,

2krm salt,

4-5dl mjölk,

½-1 påse kärnfria katrinplommon (ca 250g).

1 1/2dl Kesella,

2msk socker,

2 ägg.

Koka ris och vatten på svag värme ca 10 min. Tillsätt smör, salt och mjölk. Låt gröten koka på svag värme ca 40 min. Låt gröten svalna något.

Sätt ugnen på 200 grader. Skär katrinplommonen i bitar. Rör ner katrinplommon, Kesella, socker och äggulor i gröten.

Vispa vitorna till hårt skum och vänd ner dem i smeten. Häll smeten i en smord ugnssäker form och grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min.

Semlor

(20st)

100g margarin,

3dl mjölk,

75g jäst,

1/2tsk salt,

1dl socker,

1 ägg,

1/2tsk hjorthornssalt,

9-10dl vetemjöl.

Fyllning:

200g mandelmassa lite mjölk,

4-5dl vispgrädde.

Till garnering: florsocker.

Smält margarinet, häll i mjölken och värm till fingervärme. Smula ner jästen och rör om så att den löser sig i degspadet. Rör i salt, socker och ägg.

Blanda hjorthornssaltet med vetemjölet. Tillsätt mjölblandningen, Avvakta med ca 1dl och använd den bara om degen blir för lös. Arbeta degen så att den blir blank och smidig. Den ska släppa bunkens kanter.

Låt degen jäsa 10 min.

Ta upp degen ur bunken och arbeta den jämn.

Dela i 20 delar och rulla till runda bullar. Lägg på plåt och låt jäsa under bakduk i 45 min.

Sätt ugnen på 250 grader.

Grädda bullarna mitt i ugnen 5-10 min. Lägg bullarna på bakgaller att kallna under bakduk. Skär av ett lock.

Rör ut mandelmassan med lite mjölk. Den som vill kan också blanda i lite av bullarnas inkråm.

Vispa grädden. Fyll bullarna med mandelmassefyllning och vispad grädde. Lägg på locket och sikta över florsocker. Servera med varm mjölk och kanel för den som så önskar.

Mandelmassa

2 dl sötmandel, 2-3dl florsocker, ½ äggvita, några droppar vatten. Skålla och mal mandeln. Blanda mandeln med sockret, äggvitan och några droppar vatten. Arbeta mandelmassan tills den är smidig och sammanhängande.

Krämringar

200g vetemjöl,

1dl vaniljsåspulver,

225g smör,

1dl florsocker,

2tsk vaniljsocker.

Fyllning:

1dl hemkokt vaniljkräm,

65g mjukt smör,

1tsk citronsaft, (samt skalet av en citron),

florsocker efter smak.

Blanda ihop alla ingredienser till degen. Spritsa ut runda ringar - ca 8cm i diameter - med en slät sprits (på bakplåtspapper).

Grädda ca 10 min i 150 grader.

Rör samman krämen. Bred den på en kaka och lägg en annan kaka över. Sikta florsocker över.

OBS! Lägg ihop kakorna med kräm emellan strax innan de skall avnjutas för om de blir liggande mjuknar de.

Utan kräm går kakorna bra att frysa.

Jordgubbspaj

Ett frasigt pajsak fyllt med gräddig vaniljkräm och färska jordgubbar.

1liter jordgubbar.

Deg:

3dl vetemjöl,

1/2dl socker,

125g smör.

Vaniljkräm:

3dl mjölk,

2 portionspåsar marsanpulver,

4msk socker,

1tsk vaniljsocker,

2dl vispgrädde.

Sätt ugnen på 200 grader.

Skölj jordgubbarna och låt dem rinna av. Rensa dem.

Ta undan hälften av jordgubbarna, välj de vackraste. Skär de andra i bitar.

Blanda vetemjöl, socker och smöret skuret i småbitar till en deg. Tryck ut den i en smord pajform.

Grädda på andra falsen i ca 20 min. eller så länge att degen är genomgräddad och har fått en gyllengul färg. Låt pajskalet kallna.

Blanda marsampulvret med mjölken och sockret. Koka upp under omrörning. Ställ kastrullen i kallt vatten så svalnar krämen snabbt. Smaksätt med vaniljsocker. Blanda till sist i den vispade grädden och jordgubbsbitarna i den kalla vaniljkrämen.

Fyll pajskalet med krämen och garnera till sist med de hela jordgubbarna.

Pajskalet bör tidigast fyllas ca en timme före servering.

Tuppkaka

2 ägg,

2 dl socker,

2 dl mjöl,

2 tsk bakpulver,

1 dl kallt vatten.

Ägg och socker vispas pösigt.

Mjölet blandat med bakpulver och sedan vatten blandas i.

Grädda i smord och bröad form i 175 grader i 25-30 min.

Glasyr: 75g smör, 1 äggula, 1 dl socker 1 msk vaniljsocker. Smält på svag värme rör om då och då, ca 20-25 min. tills krämen tjocknat. Bred på kakan.

Drömtårta

3 ägg,

1 äggvita,

1 ½ dl socker,

50g potatismjöl (3/4dl),

2 msk kakao,

2 tsk bakpulver.

Kräm:

100g smör,

125g (2dl) florsocker,

2 äggulor,

2 tsk vaniljsocker.

Ägg och socker vispas tjockt och pösigt.

Mjöl, kakao och bakpulver siktas och tillsättes.

Ett smörat smörpapper lägges i botten av en långpanna hopvikt i hörnen. Bred ut smeten jämnt över pappret. Sätt in långpannan i 225 grader och grädda kakan 10 min.

Stjälp upp kakan på sockrat papper och låt den svalna.

Till krämen rör man socker och smör poröst tillsätt äggulor och vaniljsocker och bred krämen på kakan. Rulla ihop hårt och rulla in i smörpapper. Linda ev en fuktig handduk om och ställ in i kylen till nästa dag.

Farfars sockerkaka

2 ägg,

2 kaffekoppar socker,

2 kaffekoppar mjöl,

2 tsk bakpulver,

1 kaffekopp kokande vatten.

Ägg och socker vispas vitt och pösigt.

Bakpulver och mjöl blandas och siktas väl. Vispa i det uppkokta vattnet droppvis.

Häll i smord och bröad form och grädda i 175-200 grader i 45-50 min.

Maffig chokladkaka

2 ägg,

1 ½ dl socker,

1 1/2dl mjöl,

1/2tsk bakpulver,

125g smör.

Chokladkräm:

100g smör,

1 äggula,

1 1/2dl florsocker,

2msk kakao.

Chokladglasyr:

2msk vispgrädde och 75g blockchoklad.

Sätt ugnen på 200 grader.

Vispa ihop ägg och socker. Blanda och vispa ner mjöl, bakpulver och kakao. Rör sist ner smält avsvalnat smör. Bred ut smeten i en rund pajform med löstagbar kant (25cm diameter).

Grädda kakan i 25 min. Lossa från formen och låt kallna under duk.

Rör ihop chokladkrämen och bred på den. Kyl kakan och låt krämen bli hård.

Koka upp grädden och låt chokladen smälta i den. Bred chokladen över smörkrämen.

Stor rulltårta

3 ägg,

2dl strösocker,

2dl vetemjöl,

2tsk bakpulver,

1/2dl mjölk.

Smörj en form eller långpanna (ca 30x40 cm). Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl med bakpulver. Tillsätt mjölblandningen och mjölken. Bred ut smeten jämnt i formen. Grädda i 250-275 grader i ca 5 minuter. Stjälp upp kakan på sockrat papper eller fuktad duk. Bred fyllningen över kakan och rulla ihop den.

Fyllning: chokladsmörkräm:

75g smör eller margarin,

1 1/2dl florsocker,

1 äggula,

2tsk vaniljsocker,

1 ½-2msk kakao.

Rör smöret smidigt. Tillsätt de övriga ingredienserna.

Tigerkaka

200g margarin,

3 dl socker,

2 tsk vaniljsocker,

3 ägg,

4 dl vetemjöl,

2 tsk bakpulver,

1 dl grädde eller mjölk,

1-2 msk kakao

Rör fett, socker och vaniljsocker poröst.

Tillsätt äggen, ett i sänder och rör smeten ytterligare en stund. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten tillsammans med grädden eller mjölken.

Lägg över ung. 1/3 av smeten i en annan skål. Blanda ner kakaon i denna smet. Varva ljus och mörk smet i 1,5 liters smord och bröad spiralform med ljus smet underst och överst. För en gaffel helt lätt genom smeten så att den blir marmorerad.

Grädda ca en timme i 175 grader.

Servera gärna med mintpäron och vispad grädde. Mintpäron gör du i så fall så här: smörj en ugnssäker form och lägg i avrunna konserverade päron. Tag en After Eight mintchoklad till varje päron. Stick tandpetare igenom och stick ner i päronet.

Gratinera i 175 grader ca en kvart.

Makalös Citrontårta

Till degen:

2 ½ dl mjöl,

½ dl socker,

1 tsk vanilj,

125g smör.

Till krämen:

3 ägg,

2 rågade dl socker,

½ dl mjöl,

rivet skal av en stor citron, 1 dl citronsaft + ca 1 dl florsocker (garnering).

Gör gärna den spröda bottendegen i matberedare.

Mät upp mjöl och socker tillsammans med vanilj i skålen. Lägg i smöret i klickar och arbeta snabbt ihop degen. Platta med mjölade fingrar ut degen i en pajform (22 cm diameter).

Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 15 min.

Vispa under tiden ägg och socker pösigt. Tillsätt mjöl, citronsaft och rivet citronskal. Häll citronkrämen över den förgräddade degen och grädda ytterligare 8-10 min. Krämen ska fortfarande vara ganska lös.

Sikta över florsocker och låt kakan kallna.

Kolatårta

tårtbottnar:

4 ägg,

3dl socker,

6msk hett vatten,

ca 3dl vetemjöl,

2 tsk bakpulver.

Kolaglasyr:

3dl vispgrädde,

2 dl socker,

2 msk sirap,

2 tsk vaniljsocker,

2 msk smör eller margarin.

Fyllning:

katrinplommonkompott eller chokladpudding.

Bottnar:

Vispa ägg och socker poröst och rör i lite hett vatten.

Blanda vetemjöl och bakpulver och vänd ner i smeten.

Häll smeten i smord och bröad form med lötagbar kant och grädda i 175 grader mitt i ugnen 35-40 min tills kakan är genomgräddad.

Ta ut kakan ur formen och dela i två till tre bottnar.

Kolaglasyr:

Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull och låt sjuda under omrörning tills det tjocknar (ca 20 min.)

Smaksätt med vanilj och klicka i smöret. Låt svalna lite innan det hälls över tårtan.

Spritstårta

Botten:

4 äggvitor,

2 dl sötmandel,

2 ½ dl florsocker.

Kräm:

3 dl vispgrädde,

4 äggulor,

1 dl strösocker,

125g margarin.

Vispa vitorna till hårt skum.

Mal mandeln och blanda ner den tillsammans med florsocker i vitorna.

Gör det försiktigt annars sjunker smeten för mycket. Bred ut smeten i en liten långpanna klädd med smort bakplåtspapper.

Grädda botten på första falsen i 200 grader 15-20 min. Låt botten kallna på galler under formen.

Till krämen kokas grädde, äggulor, och socker till en tjock kräm under ständig vispning men se upp så att den inte bränner vid.

Tag kastrullen från värmen och klicka ner fettet under ständig omrörning. Ställ krämen kallt att tjockna ytterligare.

Dela botten i två delar och bred en tredjedel av fyllningen mellan bottnarna och resten av krämen ovanpå tårtan och runt om. Spritsa lite som garnering, kanderade violer är inte heller dumt om du nu händelsevis skulle råka ha några sådana.

Marängtårta

Maräng:

4 äggvitor,

3dl socker.

Fyllning:

1 mogen mango,

saft av 1/2 citron,

2 msk socker,

2 äggulor,

2dl vispgrädde,

ca 25g mörk blockchoklad.

Sätt ugnen på 125 grader. Ta fram två bakplåtspapper och rita rundlar efter tallrik på båda.

Vispa vitorna till hårt skum. Tillsätt 2 msk socker och vispa smeten riktigt styv. Vänd försiktigt ner resten av sockret. Bred ut smeten i rundlarna.

Sätt in och grädda båda bottnarna samtidigt, ca 1 timme.

Låt plåtarna byta plats efter halva tiden. Låt bottnarna kallna på galler.

Dela mangon nära kärnan och skär loss fruktköttet från skalet och kärnan. Mosa frukten i matberedare, blanda med citron, socker och uppvispade äggulor i en kastrull.

Värm försiktigt under omrörning tills blandningen tjocknar. Låt den kallna.

Vispa grädden. Blanda ca ¾ av grädden med mangokrämen och bred den över den ena botten. Lägg på den andra botten och garnera med resten av grädden.

Princesstårta

(12 bitar)

4 ägg,

2dl strösocker,

1dl vetemjöl,

1dl potatismjöl,

1tsk bakpulver

Fyllning:

3 ½-4dl vaniljkräm,

2 blad gelatin,

2-3dl vispgrädde.

Garnering:

ca 350g mandelmassa+ 1 ½-2dl florsocker+ karamellfärg.

Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Sikta ner allt mjöl blandat med bakpulver. Häll smeten i en smord och bröad form (24 cm diameter).

Grädda på galler i nedre delen av ugnen ca 30 min. Pröva med provsticka. Låt kakan svalna något. Lossa den och låt den kallna på galler.

Gör vaniljkrämen av exempelvis snabbpulver men gör den inte för lös.

Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten 5-10 min. Vispa grädden ganska hårt. Krama vattnet ut gelatinbladen och smält dem i en kastrull över svag värme. Rör ner dem i vaniljkrämen. Blanda försiktigt vaniljkräm och grädde.

Dela kakan i tre bottnar. Lägg ihop bottnarna med lite vaniljkräm emellan. Bred lite vaniljkräm på sidorna och resten ovanpå. Ställ tårtan i kyl.

Arbeta ihop mandelmassan med florsockret och ev karamellfärg, var försiktig, ett par droppar kan ibland räcka.

Kavla ut den mellan bakplåtspapper eller plastfilm till en nästan 40cm rundel. Lägg den på tårtan, tryck till lätt och skär bort ev överflöd, det kan rullas ut och läggas runt om. Sikta över florsocker.

Vaniljkräm

2 äggulor,

2dl kaffegrädde,

1msk strösocker,

2tsk potatismjöl,

2-3 tsk vaniljsocker.

Blanda alla ingredienserna utom vaniljsockret i en kastrull. Sjud blandningen under vispning, tills den tjocknar. Koka inte! Rör några gånger i krämen medan den kallnar, så att den blir skinnfri och smidig. Smaksätt med vaniljsocker.

Marsipan

1 1/2dl vatten,

50g smör eller margarin,

1 1/2dl vetemjöl,

300g sötmandel,

4 bittermandlar,

1 liter florsocker.

Koka upp vatten och matfett. Vispa i mjölet. Låt massan koka under omrörning tills den släpper kastrullens kanter. Låt kallna. Skålla, skala och mal mandeln. Sikta i florsockret. Blanda mandelsockret med den kokta kalla panaden. Arbeta allt till en jämn och smidig deg. Förvara den väl inslagen i plastfolie eller påse i kyl.

Kolapaj

Pajskal:

3dl mjöl (180g),

85g smör,

1 1/2tsk bakpulver,

0,7dl mjölk +

en pajfom med löstagbar botten (ca 25 cm diameter).

Kola:

225g smör,

1 1/2dl socker,

1 1/2dl ljus sirap,

1 1/2dl vispgrädde,

3msk kakao,

1/2msk vaniljsocker.

Blanda i en matberedare mjöl, smör, bakpulver och mjölk och kör till en fast deg.

Kavla ut en tunn degplatta och lyft över den till pajformen. Tryck ut degen i botten och upp på kanterna. Låt vila kallt ca en halvtimme.

Sätt ugnen på 200 grader. Grädda pajskalet mitt i ugnen i 15 min. Låt svalna.

Smält smör i en kastrull. Blanda ner socker, sirap, grädde och kakao och koka sakta . Rör ner vaniljsocker och häll över kolasmeten i det gräddade pajskalet. Låt kallna.

Mazariner

5dl mjöl,

1dl socker,

200g margarin.

Fyllning:

2 uppvispade ägg,

100g sötmandel,

2 bittermandlar,

1 1/2dl socker,

1 1/2dl tjock grädde.

Glasyr:

2 1/2dl florsocker,

1 1/2-2msk vatten.

Lägg mjölet i en hög på bakbordet. Tillsätt matfett, socker och ägg och arbeta ihop till en deg. Låt den vila kallt minst en timme.

Skålla, skala och mal mandeln. Blanda den med ägg, socker och grädde.

Rulla ut degen till längder, dela dem i bitar och klä små veckade bakelseformar. Fördela fyllningen i formarna.

Grädda i 175-200 grader ca 15-20 min. Låt mazarinerna kallna. Rör florsocker och vatten och bred ett tunt lager glasyr.

Kahlkua Cheesecake

250g Digestivekex,

100g smör,

en form med löstagbar botten (eller engångs- aluminiumform) ca 23 cm i diameter,

500g Philadelphiaost,

1 dl strösocker,

3 ägg,

1 dl Kahlua.

Sås:

3 äggulor,

2 msk strösocker,

2 dl vatten,

75g finhackad vit blockchoklad.

Kör kex och smält smör tillsammans i matberedaren till jämna smulor. Platta ut dem i botten på formen och en bit upp på kanten. Grädda botten i 10 min. i ugnen.

Kör Philadelphiaost, socker och ägg och Kahlua i matberedaren till en jämn smet. Häll smeten i den förgräddade bottnen i formen. Grädda i ugn ca 40 min.

Vispa samman äggulor, socker och vatten i en tjockbottnad ganska stor kastrull. Värm på svag värme och vispa kraftigt hela tiden ända tills den första kokbubblan börjar synas. Häll snabbt upp i en skål och blanda genast ner finhackad blockchoklad så att den smälter. Låt svalna.

Amerikansk Osttårta

Pajdeg:

200g Digestivekex,

½ dl strösocker,

120g smör

Fyllning:

1 ½ pkt (ca 350g) Philadelphiaost,

2 ägg,

1/2dl strösocker,

½dl vaniljsocker,

saften av en halv citron

Garnering:

2dl gräddfil,

1/2dl strösocker

Låt Philadelphiaosten mjukna i rumstemperatur.

Sätt ugnen på 200 graders värme. Använd en form med löstagbar botten (eller aluminiumform typ engångs) 1,5 - 2 liters. Pajdeg: Krossa kexen i mortel och blanda i en bunke med socker. Rör ner det smälta smöret och blanda till en smidig deg. Klä en pajform med degen. Grädda i 200 grader i 10 min.

Fyllning: Rör Philadelphiaosten smidig i en skål. Vispa 2 äggulor med strösockret och vaniljsockret. Blanda ner i ostmassan. Tillsätt saften av en halv citron.

Vispa äggvitorna till hårt skum och skär ner dessa i ostmassan. Alltsammans slås i den färdiggräddade pajformen.

Sätt in kakan på nytt i ugnen i 25-30 min. i 165 graders värme, tills kakan fått färg runt kanterna.

Stäng av värmen och låt kakan stå kvar i ugnen i 15 min.

Garnering: Ta ut kakan, lägg blandningen av gräddfil och socker på kakan och grädda på nytt i 200 grader i ca 7 min.

Låt kakan svalna innan den lossas från formen. Placera i kylskåpet över natten och ta ut den minst en timme före servering. Servera med sockrade björnbär och vispad grädde.

Deborahs Antarktiska Cheesecake

Deg:

115g smör,

0,75dl socker,

1 msk vatten,

4 dl havregryn,

2 dl mjöl.

Fyllning:

2,5 dl färskost,

3 msk socker,

2 ägg + saften av ½ citron.

Smält smöret och blanda i socker, vatten, havregryn och mjöl.

Kläm ut i en pajform och grädda i 175 grader ca 10 min. Blanda ingredienserna till fyllningen. Vispa väl.

Häll i pajskalet och låt kakan stå i ugnen ytterligare 25-30 min. eller tills fyllningen stannat. Låt kakan svalna och dekorera med färska bär.

Chokladfavoriten

100g smör,

1 ½ dl vetemjöl,

4 msk kakao,

1 ½ tsk vaniljsocker,

2 ägg, 3 dl socker.

Servering:

florsocker,

3dl vispgrädde.

Sätt ugnen på 175 grader. Låt smöret smälta i en kastrull. Ta kastrullen från värmen. Tillsätt de övriga ingredienserna och rör tills allt är väl blandat. Häll smeten i en smord form gärna med löstagbar botten. Eller i en smord, slät sockerkaksform med ett smort smörpapper i botten.

Grädda i 30-35 min. Kakan blir låg och kladdig i mitten. Lägg den på serveringsfat. Pudra över florsocker. Servera med vispad grädde. Går bra att djupfrysa.

Radiokaka

2 ägg,

3/4dl socker,

3-4msk kakao,

250g kokosfett,

12 Mariekex.

Klä en avlång kakform med smörpapper. Smält kokosfettet. Låt det svalna något. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt kakao och det avsvalnade fettet. Lägg ett lager chokladsmet i botten på formen, därefter ett lager kex, gärna delade. Varva chokladsmet och kex. Översta lagret ska vara chokladsmet. Låt kakan stå kallt och stelna. Skär kakan i ca 1/2cm tjocka skivor.

Semifreddo

En iskall chokladtårta som mår bra att stå till sig någon dag. 8-10 bitar.

375g skållad och skalad mandel,

3 3/4dl florsocker,

3 äggvitor.

Fyllning:

3dl vatten,

3msk smör,

3msk vetemjöl,

3 äggulor, 375g smör,

1 1/2dl florsocker,

1 1/2tsk vaniljsocker,

1 1/2msk konjak,

2dl kallt starkt kaffe,

220g mörk blockchoklad,

ev 4msk flagad mandel.

Sätt ugnen på 150 grader. Mal mandeln fint och blanda med florsockret.

Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner i sockerblandningen.

Dela blandningen i fyra delar. Kavla ut varje del, mellan ark av plastfolie, till rundlar med diametern 24cm.

Grädda bottnarna 10-15 min. mitt i ugnen. Låt dem kallna ordentligt.

Gör fyllningen: Koka upp vattnet med smör i en kastrull. Vispa ner mjölet och rör tills smeten släpper botten. Dra kastrullen från värmen och tillsätt äggulorna. Låt krämen kallna.

Rör smöret smidigt tillsammans med siktat florsocker. Tillsätt den avsvalnade krämen under kraftig vispning. Smaksätt med vaniljsocker. Blanda konjaken och kaffet och dränk in en av de nu kalla bottnarna med en fjärdedel av blandningen. Bred över en fjärdedel av smörkrämen.

Riv ca 150g av blockchokladen och strö en tredjedel över krämen. Fortsätt och varva de återstående bottnarna på samma sätt t o m det sista lagret smörkräm.

Täck över tårtan med folie och ställ den kallt minst 4-5 timmar. Strax före servering skär man de återstående 70g choklad i strimlor. Garnera.

En glassufflé som inte sjunker när man tar den ur frysen

3 stora ägg,

1 1/2dl socker,

2msk kakao,

3dl vispad grädde,

1/2dl punsch,

likör eller portvin.

Fäst en pappersremsa på utsidan av kanten till en form med raka kanter, rymd 5-6dl.

Vispa gulor och hälften av sockret pösigt. Rör ner kakaon och droppa i smaksättningen.

Vispa vitorna till hårt skum och blanda i resten av sockret till en styv marängmassa.

Vispa grädden och blanda försiktigt i först äggvisp sedan marängmassan.

Fyll formen med massan som ska nå över kanten på formen och ställ i frysen. Ta ut formen, ta bort pappersremsan och pudra sufflén med kakaopulver. Att riva en chokladbit över går också bra.

Gutekällarens Tobleroneparfait

(4 pers)

125g Toblerone,

2 tsk Kahlualikör,

3 äggulor,

½ dl socker,

2 ½ dl vispgrädde,

50g mörk blockchoklad.

Smält 125g Toblerone ev med 2 tsk Kahlualikör i vattenbad eller micro.

Vispa äggulor med socker tjockt och pösigt.

Vispa 2 ½ dl vispgrädde hårt och blanda med äggvispet.

Rör ner ung. 1/3 av det vispade lite i taget i den smälta Tobleronen och rör till en slät massa. Rör därefter ner chokladblandningen i resten av grädd- och äggvispet.

Hacka den mörka chokladen och blanda till sist ner den.

Häll blandningen i en 1-liters plastfolieklädd form eller portionsformar och frys det hela minst 4 timmar.

Glass på minuten

Lägg 4dl djupfrysta (otinade) hallon i en matberedare. Strö över 2msk socker. Sätt på maskinen och häll 2dl vispgrädde genom röret. Kör tills det blir glass 815-20sek.). Servera genast.

Limeparfait

2 ägg,

1 dl florsocker,

1 ½ dl koncentrerad limejuice eller citronjuice,

2 dl vispgrädde, vindruvor.

Vispa ihop ägg och florsocker. Tillsätt lime- eller citronjuice.

Vispa grädden hårt. Vänd försiktigt ner grädden i juiceblandningen. Häll smeten i en skål.

Frys den minst fyra timmar. Låt stå ca 30 min. i kylskåp före servering. Stjälp upp parfaiten. Garnera med druvor.

Kanelglass

4 äggulor,

½ tsk vaniljsocker,

1 ½ dl strösocker,

2 tsk kanel,

4 dl vispad grädde.

Rör äggulorna porösa och luftiga med kanel, vaniljsocker och socker. Blanda noggrant med den vispade grädden och häll massan i en hög, smal bunke som ställs in i frysen som ska stå på lägsta temperatur. Låt glassen bli riktigt kall under 30 min. och sedan röres glassen varje kvart under de två första timmarna. Därefter får den stelna under ytterligare minst fyra timmar.

Polkagrisglass

5 äggulor,

125g socker (1 ½ dl),

5 dl vispgrädde,

1 ½ påse polkagriskarameller.

Vispa samman ägg och socker i hett vattenbad tills massan är fingervarm och skummig.

Koka upp grädden och häll den under vispning över äggsmeten. Krossa en påse polkagriskarameller och häll krosset i den varma glassmassan. När karamellerna är ordentligt lösta häller man allt i glassmaskinen och kör tills man får en bra glass. Häll över den i ett kärl med lock och förvara i frysen. Vid serveringen gör man kulor med en glasslev. Grovstöt resterande polkagrisar och servera en kula per person med karamellflisorna över.

Mangoglass

4 mogna mango eller 500g koncerverad,

1 gelatinblad,

drygt 2dl socker,

1msk citronjuice,

3-4dl vispgrädde.

Till Garnering:

½ mango,

6-8 myntablad.

Blötlägg gelatinbladet i rikligt med kallt vatten i 3-4 min; det är viktigt att bladet täcks med vatten.

Skala och ta bort kärnorna ur mangofrukterna. Mixa fruktköttet tillsammans med socker och citronsaft. Ta upp det upplösta gelatinbladet och lägg det i en kastrull. Värm upp gelatinbladet försiktigt, det ska bara smälta. Blanda ner det smälta gelatinet i mixen. Rör tills det är slätt.

Vispa grädden och rör försiktigt ner det i mangomixen. Häll mangoglassen i en rejäl form och frys den minst 3 timmar. Servera gärna med några skivor färsk mango och myntablad.

Bästa pepparkaksdegen

är billig, god och räcker länge

3 dl vatten,

½ dl sirap,

2 msk kanel,

2 msk malda nejlikor,

2 msk ingefära,

2 msk bikarbonat,

425g margarin,

750g socker,

1400g mjöl

Låt vatten, sirap, kryddor och bikarbonat koka upp. Blanda i margarin och socker. Häll den uppkokta kryddblandningen över och låt smeten svalna. Tillsätt mjölet och låt stå till nästa dag. Kavla, ta ut figurer och grädda ca 5 min. I 225 grader. (ger ca 150 pepparkakor)

Ljuva drömmar

75g margarin,

2 ¼ dl strösocker,

¾ dl matolja,

1 msk vaniljsocker,

½ tsk hjorthornssalt,

2 ½ dl vetemjöl.

Lägg margarinet i en degbunke och låt det stå en stund så at det mjuknar något. Slå i sockret och rör sedan för hand tills fett och socker blivit en pösig smet. Sätt ugnen på 150 grader. Rör ner matoljan.

Blanda vaniljsockret med hjorthornssaltet och mjöl och arbeta in det i smeten. Smöra två plåtar eller lägg på bakplåtspapper. Ta upp degen på lätt mjölat bakbord och dela den i 2-3 delar.

Rulla ut längder och skär dem i bitar. Rulla runda kakor av varje bit. Grädda kakorna på falsen ovanför mitten ca 20 min. och öppna inte ugnsluckan under tiden.

Knäck i micro

1 dl sirap,

1 dl grädde,

1 dl socker

+ en så stor form som möjligt (minst 2 liter)

Koka 7-9 minuter och rör om då och då.

Smörknäck i mikrougn

(60st)

100g smör,

½ dl vispgrädde,

1 ½ dl socker,

1 dl sirap

(ev ½ dl hackad mandel).

Blanda smöret, grädden, sockret och sirapen i ett temperaturtåligt kärl med stor bubbelmån!

Koka på full effekt 8-10 min. Tillsätt mandeln och häll smeten i knäckformar.

Dajm

2 msk vetemjöl,

2 tsk kakao,

2msk sirap,

2 msk margarin,

4 msk socker.

Olja ett smörpapper och lägg på en plåt.

Blanda i en kastrull mjöl, kakao, sirap, margarin och socker. Sjud blandningen på svag värme 4-5 min. Rör under tiden och se till att värmen är svag annars kan kolan brännas. När smeten är tjock, bred ut den på smörpappret så att den stelnar. Smält under tiden blockchokladen (den lite dyrare blockchokladensom inte grynar sig i vattenbad). Bred chokladen över kolan och låt den stelna. Vira in dem i folie och förvara i kylskåpet.

Alices drömmar

2dl socker,

100g smör,

1dl matolja,

1msk vanilj,

1tsk hjorthornssalt,

4dl vetemjöl,

2msk potatismjöl,

2dl cornflakes.

Sätt ugnen på 175 grader. Klä plåtar med bakplåtspapper. Rör smör och socker poröst. Blanda i oljan. Blanda mjöl, vanilj, hjorthornssalt och potatismjöl. Tillsätt blandningen till smeten och rör om. Klicka ut smeten med hjälp av 2 skedar. Grädda kakorna i mitten av ugnen 13-15 min.

Makalösa

2dl russin,

200g smör,

1 1/2dl socker,

3 1/2dl vetemjöl,

2tsk bakpulver.

Sätt ugnen på 175 grader. Klä plåtar med bakplåtspapper.

Hacka russinen. Rör smör och socker poröst. Blanda vetemjöl, bakpulver och russin. Rör ner mjölblandningen i smeten och forma degen till bollar. Placera dem glest på plåtarna, kakorna flyter ut under gräddningen. Grädda i mittten av ugnen ca 5-7 min.

ICA:s lättbakade kanelkakor

2 ½ dl mjöl,

½ dl socker och

100g margarin blandas till en deg.

Forma degen till en rulle (4 cm i diameter) rulla den i en blandning av 1msk socker och 1tsk kanel. Lägg rullen kallt en timme. Skär i skivor och lägg på bakpappersklädd plåt.

Grädda i 10 min. i 175 grader.

Kolakakor

150g margarin,

1 1/2dl socker,

1 1/2msk vaniljsocker,

1 ½-2msk sirap,

knappt 4 dl mjöl,

1 1/2tsk bakpulver.

Rör smör, socker och vaniljsocker vitt och pösigt med elvispen. Blanda i mjöl och bakpulver samt sirap och arbeta ihop till en deg. Rulla ut till 5-6 längder (fingertjocka) och lägg på bakpappersklädd plåt.

Grädda i 12-15 min. Ta ut dem när de är gyllene och skär längderna i sneda bitar, medan de ännu är mjuka och varma. Går bra att frysa.

Favoritkakor

200g margarin,

2 dl strösocker,

1 ägg,

2 ½ dl vetemjöl,

1 tsk bakpulver,

2 dl havregryn,

2 dl salta jordnötter.

Rör fett och socker poröst. Tillsätt ägget. Blanda mjöl, bakpulver, havregryn och nötter och rör ner i smeten. Klicka smeten på smorda plåtar, glest för kakorna flyter ut under gräddningen.

Grädda i mitten av ugnen i 200 grader ca 10 min.

Ljusa lätta kakor

1 ägg,

1dl socker,

1dl vetemjöl,

1dl smält margarin,

1msk hackad mandel,

1msk socker.

Vispa ägg och socker. Blanda i mjöl och smält margarin. Bred ut smeten i en smord och mjölad liten långpanna (20-30 cm). Strö över mandel och socker.

Grädda i 200 grader ca 10 min. Låt kakan svalna och skär i fyrkanter

Rullrån

1 1/2dl vatten,

1 1/2dl socker,

2 1/2dl vetemjöl,

1/2dl potatismjöl,

150g smör.

Rör socker och vatten tills sockret löstsig. Tillsätt mjöl och potatismjöl och sist det smälta smöret.

Grädda ca 1msk smet i rånjärnet. Rulla ihop rånen medan de ännu är varma.

tillbaka till blandat