Tonfisk

Tonfiskröra

1 burk tonfisk, 1/2dl crème fraiche, 1/4dl majonäs 1/4tsk fyra kryddor, 1/2krm svartpeppar eller citronpeppar. Låt tonfisken rinna av ordentligt och rör ihop allt. God som fyllning till bakad potatis, på avocado, på rostat bröd, till grönsaker m.m.

Hasses suveränt enkla och goda tonfiskröra

Fräs en burk tonfisk i stekpannan, krydda med salt och peppar och häll på en burk krossad tomat, strö på en påse parmesan som får smälta till ett gratängtäcke. Servera med spagetti al dente.

Couscous med tonfisksås

Rör samman 1 burk krossad tomat, 1 burk tonfisk i olja och en liten burk svarta oliver. Krydda med salt och peppar. Såsen räcker till 4 pers. Tillred couscousen enl. anvisningarna på förpackningen, ta gärna dubbel mängd buljong. Låt det hela stå en stund och sedan värma med en klick smör.

Låda Italiano

Spaghetti. Stuvning: 100g bacon, 1 bruk tonfisk (200g), 1 gul lök, � dl klippt persilja, 3 msk vetemjöl, 2 dl mjölk, 1 � dl grädde, 1 ägg. Tillbehör: 2 tomater, 1-2 dl riven ost. Koka spaghettin knappt mjuk. Spola den i kallt vatten och låt den rinna av. Dela baconet i mindre bitar och gör detsamma med tonfisken. Skala och finhacka löken. Hetta upp en stekpanna. Lägg först i baconskivorna grader tills fisken fått lite färg och är genomstekt. Ös den ett par gånger.

och när det har blivit hett i pannan lägg i tonfisk, lök och persilja. Fräs alltsammans en stund. Strö över mjölet och späd med mjölk och grädde. Låt koka 3-5 min. Tag kastrullen från värmen och rör i ägget. Lägg den kokta spaghettin i en smord form. Häll stuvningen över. Skär tomaterna i skivor och lägg över. Strö riven ost på toppen och sätt formen i 250 grader ca 15 min. Strö klippt persilja över anrättningen.

Tonfisk i kapprock

1 burk tonfisk (425g eller 2st 185g), 8 potatisar, 3 gula lökar, 3 msk margarin, salt, peppar och folie.

Skala och skiva potatisen tunt. Fördela potatis på 4 rätt stora bitar folie (så att det går att tillsluta helt tätt) salta och peppra och fördela tonfisk och skivad lök ovanpå. Överst en klick smör eller margarin. Tillslut folien väl. Sätt in i 225 grader och grädda ca 30-40 min. beroende på hur tjocka potatisskivorna är.

Bacon- och tonfisk foccacia

Foccacia: 15g jäst, 2,5dl vatten, 550g vetemjöl, 2,5tsk salt, 2,5msk socker, 1dl olja.

Rör ut jästen i ljummet vatten. Häll i oljan och tillsätt mjölet, salt och socker. Knåda gärna i assistenten tills degen blivit helt slät. Låt degen jäsa i 2 timmar. Sätt ugnen på 200 grader. Kavla ut degen tunt, ca 1cm. Skåra ut 8 delar och lägg dem på smord plåt. Låt jäsa 30 min. och baka i 10-15min.

12 skivor bacon, 1 burk tonfisk, 200g riven ost, 1 finhackad lök, 2msk chilisås, 1msk majonäs, saften av en halv citron. Sätt ugnen på 180 grader. Rör ihop tonfiskröran och krydda med salt och peppar. Dela bröden på mitten och bred tonfiskröra på 4 brödskivor, lägg på de andra brödskivorna. Fördela baconskivorna ovanpå och strö över osten. Gratinera tills osten blivit gyllenbrun.

TOMATSÅS MED TONFISK OCH ÄRTER

1 stor gul lök

2 msk olja

1 burk krossade tomater

2 vitlöksklyftor

1/2 tsk socker

1/4 tsk timjan

salt och peppar

1 burk tonfisk

2 dl små ärter

10 svarta oliver

hackad persilja

Gör så här: Skala och finhacka löken och fräs den mjuk i olja utan att den tar färg.

Tillsätt krossade tomater och tillsätt finhackade vitlöksklyftor. Smaksätt med socker, timjan, salt och peppar och koka såsen på svag värme i 10 min.

Rör i avrunnen och sönderdelad tonfisk och koka tillsammans i 5 min. Blanda i ärter och skivade oliver och värm. Strö över hackad persilja.

Servera med nykokt pasta.

Tonfisksås med pasta

Fräs en burk tonfisk i olja i stekpannan.

Häll på n burk krossad tomat och krydda lätt med salt och peppar. Häll på en påse parmesan och låt den bilda gratängyta (på medelstark värme).

Koka spagetti under tiden.

Smaklig måltid - för denna rätt är inte bara billig och enkel, den är fantastiskt god också, förutsatt att man klarar tonfisk förstås!

tillbaka till menyn