Torskfilé

Hasses favoritädelfisk

1 pkt djupfryst torsk (400g), 50g ädelost, 2 msk smör, 1 tsk salt, 1 dl grädde, 2 msk ströbröd

Tina fiskblocket så mycket att det går att skära i cm-tjocka skivor. Sätt ugnen på 225 grader. Mosa ädelosten och blanda med smöret. Lägg fiskbitarna i en ugnssäker form och salta. Fördela ostblandningen över fisken. Slå grädden runt fisken och till sist ströbrödet överst. Tillaga i ugnen tills fisken är färdig, ca 20-25 min. Servera ,ed kokt ris eller pressad potatis och broccoli.

Allt-i-ett-gratäng

1 pkt torskfilé (400g), 1 pkt hackad spenat (375g), 6 kokta kalla potatisar, 2 dl creme fraiche, salt och peppar, 1 msk citronsaft, 4 tomater.

Tina fisken och spenaten (fisken så att den går att skära i skivor). Smörj en ugnssäker form. Värm ugnen till 200 grader. Skiva potatisen och lägg i botten på formen. Pressa ur överflödigt vatten ur spenaten.

Blanda med creme fraiche och smaka av med salt och peppar. Fördela blandningen över potatisen. Salta och krydda fisken, droppa över citronsaften och lägg den ovanpå spenaten. Skiva tomaterna och täck med dem överst i formen. Tillaga i ugn ca 35 min.

Fiskgratäng Grevé

600g torsk- eller gösfilé, 1 tsk salt, 1 msk smör, 4 tomater, � dl smulat vitt matbröd, 1 dl riven lagrad ost, 1 � dl vispgrädde

Sätt ugnen på 200 grader. Vik ihop fiskfiléerna och lägg dem i en smord form. Strö över salt och klicka över smör. Stek i ugnen ca 10 min. Häll bort spadet som bildats. Skölj och skiva tomaterna. Lägg dem på fiskfiléerna. Blanda smulat bröd, ost och vispgrädde. Fördela gräddblandningen över fisken. Stek i ugnen ytterligare ca 15 min. Servera med t ex spenat och kokt potatis.

Torskfilé i paprikasås

Halvtina ett paket torskfilé, ca 400g.

Vänd blocket i 2 msk vetemjöl blandat med 1 tsk salt och � tsk krossad citronpeppar.

Lägg fisken i en låg vid gryta typ traktörpanna. Blanda � hackad röd paprika med 2 msk hackad gräslök, 1 fiskbuljongtärning och 2 dl matlagningsyoghurt. Späd ev med 1 dl mjölk om såsen ser tjock ut. Häll blandningen över fisken. Koka grytan ca 15 min. Servera med kokt pressad potatis och ärter.

Torskgratäng

1pkt djupfryst torkfilé (400g), 1 hackad purjolök, salt och peppar, 1 liten burk musslor i vatten, finhackad persilja, 1 burk champinjonsoppa + � dl grädde, potatismos och riven ost.

Tina fisken, dela den i mindre bitar, salta och peppra. Lägg fisken i smord och ugnssäker form. Fördela musslorna, purjolöken och persiljan över fisken. Spritsa eller klicka potatismoset runt kanten. Späd soppan med grädde och häll den över fisken. Ströa över riven ost och grädda i 225 grader ca 30 min.

Ugnsbakad torskfilé

1 pkt torskfilé (ca 450g), 8-10 potatisar, 1 purjolök, 1 dl grädde, 1 fiskbuljongtärning, 1 tsk salt, 1 krm vitpeppar, 1 knippe dill, 1 citron. Koka potatisen och skär den i skivor.

Sätt ugnen på 225 grader. Tina torskblocket till hälften och skär det i ett par cm tjocka skivor. Skölj purjolöken och skär den i fina strimlor. Tag med en bit av det gröna också. Hacka dillen. Smöra en ugnssäker form och varva ner potatisen, purjolöken och fisken så att det understa och översta lagret blir potatis. Salta och peppra lätt. Pressa över saften av citronen och den söndersmulade fiskbuljongtärningen. Häll till sist över grädden och ett par smörklickar innan du sätter in formen i ugnen i ca 40 min. Strö över den hackade dillen och servera.

Fisksoppa med aioli

� purjolök, 2 tomater, smör, 125g salladsblandning, 10dl fiskbuljong, 1/2dl torrt vitt vin, 1dl vispgrädde, 1msk dill, 1/2pkt saffran, cayennepeppar, 2msk mjöl, 200g fisk i bitar, 100g skalade räkor.

Skiva purjolöken och dela tomaterna och fräs dem i smöret en stund. Häll på vin, buljong och grädde, låt koka några minuter. Krydda med dill, saffran och cayennepeppar. Rör ut mjölet med lite kallt vatten och vispa ned i soppan. Lägg fisken i soppan och låt sjuda 5 min. Blanda ihop ingredienserna till aiolin. Lägg i räkor och salladsblandning, låt det hela bli varmt men inte mer och servera med aiolin och ett gott bröd.

Pestotorsk

4 bitar torskfilé à 200g. Pesto: 1dl olja, 2 vitlöksklyftor, 1msk pinjenötter, 1 �-2dl finhackad basilika, 1dl riven parmesan. Sätt ugnen på 200 grader. Mixa olja, basilika, vitlök och pinjenötter till peston. Blanda med riven parmesan. Salta och peppra. Täck ena sidan av toskfilén med peston. Lägg fisken i en smord ugnssäker form och baka torsken i 10-12 min.

Microfisk med mandel

50g smör, 25g flagad mandel, 500g filé av tork, kolja eller sej, en nypa torkad timjan, en nypa löksalt (el vitlök+salt), 2 tsk citronsaft.

Lägg smöret och mandlarna på ett fat och värm på hög blivit gyllenbrun. Rör om då och då. Ta upp mandeln med en sked och lägg åt sidan. Lägg upp fisken på fatet och lägg de tjockaste delarna mot kanterna. Vänd bitarna, så de täcks av smöret. Tillsätt timjan, salt och citronsaft. Täck och ställ in i hög effekt i 5-6 min. tills fisken lätt lossnar från benen. Strö över mandeln. Servera med spritsat potatismos och ärter.

Snabbgryta

200 g räkor

250 g torskfilé
4 ananasringar
Sås:
2 dl grädde
1 dl vatten
1/2 fiskbuljongtärning
1/2 dl ananasspad
saften från en citron
1 msk tomatpuré
1 msk curry

Garnering: 1/2 dl finhackad persilja

Servering: ris

Gör så här: Lägg alla ingredienser till såsen i en kastrull och koka ca 5 min.

Skär torsken i 2 cm stora bitar och lägg ner i såsen och låt alltsammans sjuda i 2 min.

Häll upp nästan all såsen tillsammans med torsken i en form.

Lägg ananas och räkor överst och häll resterande sås över. Garnera med persilja.

Servera ris till.

Till fiskmenyn