|
"Dreng: Og hvad værre er - mit folk har ingen Bolivar! Simon: Har de ingen penge? Forfærdeligt! (Dette er et lille ordspil, pengene hedder bolivares i Venezuela. Mon.) Dreng: De er uden bevidsthed befrier, uden bevidsthed! Folket er blevet narret til at tro, at de rige går til Panteon Nacional for at lægge blomster på din dødsdag! Simon: Hvorfor går de da ellers, lille patriot? Dreng: For at være sikre på at du stadig er død, Befrier. Helt død!" Hvad betyder dette? Var Simon Bolivar en fjende eller en ven? Han savnes i hvert fald i Venezuela.
Evig sne og palmestrand
Jeg vil ikke beskæftige mig nærmere med klimaet i Venezuela. Blot gøre opmærksom på at Venezuela ifølge bogen er "landet uden årstider". Ikke helt normalt hm? Det tropiske Venezuela kan også byde på ikke-tropisk klima flere steder. Som bogen skriver, Venezuela er et "eventyrland". Venezuela lader til at kunne byde på meget forskelligt dyreliv. Der er efter sigende utrolig mange dyrearter. Der er flere nationalparker og reservater spredt ud over landet. Faktisk udgør de 35 nationalparker 9% af landets areal. I landets største nationalpark gælder en særlig regel: Intet må ændres uden regeringens tilladelse. Intet. Ikke dyrelivet, ikke plantelivet, og ikke andet for den sags skyld. Men hvorfor? Og hvorfor har man i det hele taget alle de parker med fredede dyr når der alligevel er så mange af dem? Måske er det for at opretholde Illusionen at man må skabe en slags mønster, en slags ubrydeligt og uforanderligt knudepunkt. Hvem ved, måske er disse parker selve den kerne hvor Løgnen udrinder fra?
Olie
Olie er Venezuelas største indtægtskilde. Faktisk har Venezuela holdt pladsen som verdens største olieeksportør i flere år, mistet den, og så genvundet den. Venezuela er ret langt oppe af rangstigen i øjeblikket, men ikke øverst. Det lader dog ikke til at al denne olieeksport har gavnet landets økonomi så meget som den burde. Men hvor forsvinder pengene så hen? Har hele Løgnen måske noget med olien at gøre? Og rigdom? Mere om dette til sidst.
PLUMROSE
PLUMROSE? Er det ikke dansk? Det er naturligvis dette spørgsmål der springer frem ved synet af overskriften til det næste kapitel. Både ja og nej. Det ligger i Venezuela, og har gjort det i 50 år, men det er dansk. Dette firmas øverste ledelse er således også danske, og sandsynligvis Pandaer af værste slags… måske endda Bagmænd. PLUMROSE producerer bearbejdede kødvarer, mest på konserves og lignende. Under alle omstændigheder er PLUMROSE næppe venner af Ordenen, og det må derfor frarådes at købe noget PLUMROSE produkt. Det er en af Ordenens prioriteter at undersøge PLUMROSE fænomenet hurtigst muligt, og finde ud af om det virkelig er den svulst i det ellers så sandfærdige Danmark som det lader til.
Konklusion
Jeg sidder nu og undrer mig over hvorfor denne løgn overhovedet eksisterer. Hvem kunne have nogen interesse i at bedrage verden på den måde? Og de som lever i Løgnens Land! Hvilke sørgelige individer! De som er blevet bedraget hele livet igennem, og tilmed tvinges til at tjene Løgnen… sørgeligt.
|
|