"Tänk vad människor mäkta göra med varandra".
Min normalt så starka röst var nu en darrande skugga utav sitt forna jag. Min mage gjorde konstant revolt, men jag tryckte viljestarkt ner den tillsammans med vemod och rädsla, och Svalde.
I min hand höll jag livets redskap, hur jag hanterade den utgjorde skillnaden mellan liv och död. Den lilla lövtunna kirurgkniven glänste i det tidiga morgonljuset som om den var det enda på slagfältet ej befläckad av blodets varma stank.
Jag tittade nedåt. Därnere i det daggvåta gräset låg en man våndandes i smärtor. Hans stolta praktskinande ringbrynja hade inte bistått honom något större skydd då nordlandsbarbarerna anfallit ur bakhåll i momentet innan. Men nu skulle han överleva, en ur Zerirkorden överlevde alltid.
Stående på knä vid honom, lät jag handen falla. Hans sår löpte djupt över magen och ändade vid vänstra revbenen. Hela skåran var smutsig och infekterad på gränsen till varig och
Spydde ut blod i mängder.
Normalt sett var kirurgkniven inte mitt verktyg, men då hans hud hade fastnat i några trasiga ringar ifrån hauberkbrynjan så hade jag inget val. Medan jag skar, var den sårade ordensoldaten tyst. Så tyst att jag för en sekund trodde att han inget kände, men då våra blickar möttes och jag såg in i hans svartnande ögon så visste jag att jag hade fel, så fruktansvärt fel. Hans själ skrek av smärta och det var bara igenom omänsklig självbehärskning som han lyckades hålla känslorna inne.
Framför oss, beslöjad utav morgondimmorna rasade kriget i full skala, och dess fasor bredde hela tiden ut sig på det dödsångande fältet. Det var en blodig förvirrad kamp, men åtminstone vann vi , för tillfället i varje fall.
Jag sträckte mig ned i min rödkorsmärkta axelväska och tog upp min spritflaska, inte för eget bruk, verkligen inte nu, men som sår rengörande och bedövande, det kunde han verkligen behöva. soldaten hade haft tur, inga vitala delar hade träffats, men han hade förlorat mycket blod och det oroade mig då han hela tiden svävade i ett gränsland emellan medvetande och medvetslöshet.
"Du kommer klara dig". Sade jag till honom med en falsk säkerhet på rösten.
"Hoppas jag". lade jag sedan till för mig själv, innan jag tog till nålen. Det var en ordentlig lädernål utav koppar jag använde, den och tjock tråd var det enda som bet på allmän soldatens hårdborstade hud.
För var gång stack nålen igenom hans skinn så svartnade hans ögon utav smärta men det fanns föga tid för ytterligare bedövning, det fanns föga tid för någonting alls. När jag precis hunnit färdigt med stygnen så hörde jag en gäll stämma ropa bakom mig.
"Fältskär. Fältskär, du behövs här".
Jag kände genast igen rösten. Det var Erany min assistent. Hon var visserligen kvinna och Mizkalalv på det, men hon var obeskrivligt duktig och jag såg det nästan som en komplimang att hon behövde min hjälp. jag vred på huvudet och tittade upp. Där stod hon, lika vacker och lika iögonfallande som vanligt. Med utsökta former, spetsiga öron och ljuvligt glänsande hår som tycktes virvla upp med vinden i fullständig harmoni. jag kom på mig själv med att undra hur hennes ljuvliga kropp kunde dölja ett månghundraårigt intellekt, för vad jag hört så kunde alver utav hennes kaliber ha flera hundra år på nacken.
"Ta den här mannen till Radhin i fältsjukhuset. Säg att han inte har några vitala skador utan klarar sig om han inte förlorar mer blod". Hon pekade bortåt och jag lade förstående till " Du kan visa mig på vägen dit". När hon hörde detta så drog hon med nästan retlig enkelhet upp soldaten på fötter, och använde sedan sin fria arm till att peka åt den platsen hon tänkte på. Jag förstod precis vad hon menade. Framför mig låg högar och åter högar av vapen, sårade och döda. Man kunde verkligen känna hur livet långsamt sögs ut ur de fortfarande levande, och jag tyckte mig för en sekund se liemannens bleka skugga vandra omkring med ett flin på läpparna. I luften hängde en varm, tjock stank som färgades utav smärta och död, och som fyllde ett vakuum lämnat där utav fallna krigares ekande skrin under fallet ned i det eviga mörkret.
Jag försökte hjälpa de jag kunde oavsett om de var ordenriddare eller barbarkrigare, men vid några tillfällen måste erkännas att jag prioriterade av synen av vapenskölden än av blodet som forsade ut ur deras kroppar. Dock fick de som gick att rädda hjälp, och varför inte, kriget var sannolikt slut för blesserade ifrån båda läger, så jag kunde lika gärna se efter dessa människor så att de kunde bygga upp sitt land igen, efter vi besegrat dem.
Erany kom springande så fort hon hjälpt den sårade soldaten upp på Radhins fältskärsbord. Tillsammans kompletterade vi varandra väl, hon med sitt alviska lugn och imponerande kunskaper om läkande örter, och jag med min kunskap inom kirurgin då jag var utbildad kirurg, och min kännedom inom medikusens enklare områden. Kort sagt kände vi varandra tillräckligt väl för att inte vara i den andes väg då det gällde.
Det tog inte många sekunder för henne att hämta andan efter den drygt två fjätringväg långa språngmarchen ifrån fältsjukhuset i lägret. Hon satte sig bara andfått ned på marken en kort stund, innan hon kravlade sig upp på fötter och började arbeta.
Allt kändes plötsligt så hopplöst. Trots att vi nu var två, så kände jag mig allt mer desperat. Det var så många utav dem och de blev knappast färre i och med det pågående slaget framför oss. varken färre eller bättre .
De flesta av de sårade hade bara ådragit sig enklare skador som långa ytliga köttsår, brutna armar och hugg på händerna. Men några var riktigt illa ute och dem kunde vi oftast inte rädda. En utav undantagen var speciellt en man. En storväxt barbar med rödbrusigt hår och ett fult tvådelat ärr på ena kinden. Mannen skrek vilt då jag kom till honom, då han i stora smärtor sett sitt ben knä nedåt krossats och skärts i slamsor.
Då jag förtvivlat försökte stoppa blodflödet slog det mig att den här barbaren var annorlunda. För det första så var han stor, nästan gigantisk med lårtjocka överarmar, och för det andra så bar han en annorlunda, mer stilfull silkesklädsel, en stor skillnad emot de slitna läderrustningar barbarerna i allmänhet brukade använda. "En riktig höjdare". Tänkte jag flyktigt och vände ned blicken.
Medan jag granskade hans skadade ben så slog barbaren vilt omkring sig, så vilt att jag behövde Eranys hjälp med att hålla honom nere. Då Erany fortfarande hade honom spetsad vid marken, så sträckte jag handen ned i axelväskan och tog fram en läderrem, rödvin, och medan Erany med en kraftansträngning vände bort hans ansikte, väl medveten om vad som skulle följa, så tog jag fram mitt mest fruktade verktyg, den tättandade amputationssågen.
Jag tittade plötsligt upp. Ljuden utav slagsmål lät starkare nu, som om. Som om slagets häftiga kastvindar hade vänts. Mina farhågor visade sig riktiga. Zerirkordens tappra riddare, lansiärer och soldater blev kraftigt tillbakadrivna av de vilda barbarerna och deras ulvliknande Rochi`bardjur. Medan striden kröp sig allt närmare kastade jag min flaska rödvin till Erany." Häll i honom det här". Beordrade jag. Sedan förde jag läderremmen runt barbarens ben och drog åt tills blodflödet stoppade.
"Har han druckit något". Frågade jag fortfarande stirrande nedåt. I min ögonvrå såg jag hur Erany nickade och då greppade jag sågen och förde den till hans ben.
"Håll i honom, det här kommer göra ont". Erany nickade bifallande. Då började jag såga. Han skrek till något fruktansvärt, ett skrik fyllt utav smärta och vrede, och när jag var färdig så darrade den storvuxne mannen likt ett litet barn. Ett litet barn darrande i dödsångest.
"Det ser ut som vi förlorar". Sade Erany på det känslokalla, logiska sätt som bara alver behärskade. Men jag kunde inte klandra henne , hon hade inget att förlora i det här kriget, det var mina skyldigheter till Zerirkorden som fört oss hit, inget annat.
Jag lade ett kvickt förband runt återstoden utav hans ben och hann precis trycka ned honom i marken och säga. "Spela död så kommer du inte till skada". Innan fotmän och riddare var över oss, flyende ifrån den framskridande barbarhären. jag gav mannen en sista blick. Sedan flydde även jag och Erany igenom det daggvåta gräset, ut ur barbarernas slutande käftar.
* * *
"Må barbarerna döda mig om detta är armèens arbetstider". Stönade jag utmattat och dunsade ned på den lilla fältsängen. Aldrig tidigare hade jag känt mig så utpumpad, huvudet värkte, benen värkte och lungorna kändes som om de var redo att andas sina sista andetag. Jag hade arbetat hela natten och långt in på den gryende dagen, i över tio timmar hade jag varit på fötterna men nu skulle jag äntligen få chans att vila.
Vi hade sprungit flera fjärdingsväg innan vi undsluppit barbarhären och tagit oss till Zerirkordens provisoriska tältstad. Överallt i detta vimmel utav blekvita tält marscherade propra legionärer sida vid sida med riddare, paladiner och lansiärer som skrittade med sina hästar. Vi hade varit många fler förut men ju längre kriget led så hade tälten avbefolkats. Endast de mest ärrade veteraner överlevde de fältslag vi varit med om på sistånde, och de som var mest erfarna drack ofta drakblod* så väl som wichne`fali* tills de inte visste av och till, allt för att glömma krigets fasor.
Mitt eget tält stod en bra bit in i lägret, nära officers tälten och hade flera tvättlinor fastsatta på utsidan. Erany hade tyckt det nödvändigt att spänna upp dem emellan våra två tält och om detta innebar att jag på något sätt kunde undslippa tvättningen så var det inget som jag protesterade emot. innanmätet utav tältet var inte stort men tillräckligt för att fylla mina närmaste ägodelar och den materiell orden tillhandahållit mig. Jag måste säga att läderharnesken de givit mig vid några tillfällen blivit använd, men svärdet låg fortfarande orört i sin skida.
Plötsligt hörde jag tunga gnisslade fotsteg närma sig mitt tält och jag öppnade besvärat ögonen. En väldig riddare kom invandrande och var tvungen att böja sig ned för att ta sig igenom tältdörren. Mannen bar en heltäckande rustning som var ledad enbart vid knäna, midjan och armarna. Från axlarna hängde en svartmantel som tycktes på något sätt förena sig med hans exakt lika korpsvarta hår. Jag studerade noggrant hans kantiga ansikte, han var helt klart en veteran krigare, hans hårda min, krokiga förmodligen tidigare brutna näsa och spända axlar. Allt tydde på det.
"Fältskär Agabir terechy ". Röt mannen med en rosslig stämma
jag satte mig upp. "Ja" Svarade jag och fick se mannens min bytas ifrån hård till föraktfull. Jag svalde.
Tvekande satte jag mig upp. "Det är jag".
"Mina källor säger mig att du hjälpte fienden under stridigheterna" rosslade han och dömde mig skyldig med sin blick.
"Jag gav sårade vård om det är det du menar" snäste jag trött till svars.
Den grove riddarens rustning gnisslade av vanskötsel då han höjde sin hand och pekade emot mig. "du erkänner alltså förrädare".
"Är han allvarlig?" Trötthet förhindrade mig ifrån att tänka klart
"Svikare, drägg som du gör mig illamående". Hans tunga dröp av förakt, lika svart som månens baksida, och hans ögon glödande av ilska smalnade.
"Vilket sammanträffande". Spottade jag tillbaka.
"Kallhjärtade oxskallar som du, gör mig precis lika illamående". Jag stannade upp.
"Vad är det egentligen för dravel om förräderi? Jag gjorde bara min plikt, för du kan väl ändå inte påstå att Zerirk den blindes ord innefattar att döma en obeväpnad man till döden".
Mannen vände sig rasande om och dundrade ut ur tältet." Du har inte hört det sista av mig Naneca".
"Skitstövel!!". Jag var även jag utom mig av ilska, det sabla svinet hade förolämpat mig djupt, Naneca var en gammal benämning på ondskans slav, en kättare, han hade kallat mig en kättare.
"Det var modigt gjort Agabir". Sade Erany bakom mig och jag hoppade till.
"jag hörde inte att du kom in Ery". Jag snodde runt.
"Det gör inte de flesta". Den sagolikt vackra kvinnan flinade, hon hade redan hunnit byta om och bar nu en luftig rikt utsmyckad kåpa i purpurlila. Hennes blonda glänsande hår låg rakt och hölls bakåt av ett elfenbensdiadem.
"Du borde byta om". Konstaterade hon snabbt och drog lätt i min tunika.
Jag lossade på mitt midjebälte och drog av tunikan, under osade min hud av svett och var mörk av smuts och småsår. Erany studerade mig långsamt och jag kunde känna hennes blick fixeras.
"Vad är det där?" hon pekade undrande på min bringa där en tatuering av en mäktig sabeltandad tiger satt.
"Zerirks ögon, den blindes märke". Förklarade jag medan Erany hjälpte mig att torka bort smutsen på ryggen med en handduk.
"Förresten vet du vem den där människan var?" hennes ansikte tappade sitt flin och hon blev med ens allvarlig. " jag hörde att de där ute kallade honom Vemor Mordi".
Mitt hjärta höll på att stanna, mina ögon spärrades upp i förvåning och fruktan.
"Vemor Tyrann". Väste jag andlöst.
"Vem då?"
"Vemor Tyrann, präst Rohmans rådgivare och högsta höns i inkvisitionen".
"då har du skaffat dig en mäktig fiende". Konstaterade Ery med sådan kyla som bara alver kunde åkalla.
Jag svarade aldrig utan drog tigande på mig en långarmad tröja jag tagit ur min klädeskista, det kändes lättande att slippa läderharnesken för en stund, det gjorde en avsevärt friare i såväl rörelse som anda.
"Även om han var inkvisitionens ökände anförare så har han ingen rätt att kalla mig förrädare". Sade jag sedan för mig själv och ryckte på axlarna.
"Kom nu, vi har ett jobb att sköta". Sade jag sedan till Erany innan vi lämnade tältet, all trötthet var som bortblåst, jag kände mig ärligt talat pigg.