De Gulden Eifeesten te Kruishoutem zijn al vele jaren een begrip in de ruime omgeving. Wie in
Kruishoutem woont, weet dat je pas echt je streek kent als je elk jaar opnieuw van de partij bent op
deze belangrijke feestdagen. Ieder jaar opnieuw viert Kruishoutem, het "eicentrum" van ons land, het Paasweekend
op zijn eigen, typische manier. Kermis, eten en drinken, eierworp,... alles wat het leven er plezanter op maakt.
Maar toch zijn er twee grote apotheosen: de verkiezing van Eierboer en van Eikoningin van Kruishoutem.
Neen, niet de zoveelste Miss Druivetros. Het koppel moet zich een heel jaar lang inzetten voor "de promotie van
de pluimvee en - eisector". En er is meer in een ei dan een dooier en een eiwit. Daarom is het belangrijk dat
beiden alle vereiste kennis hebben en dat ze die ook goed kunnen delen met anderen. Dat is wat de verkiezingen zo
zwaar maakt.
"
Door mijn beroep was ik nog nooit in de mogelijkheid geweest om de Eifeesten te bezoeken. Laat staan
wat er allemaal in de buurt te beleven valt. Als webmaster zag ik me verplicht om daar aanwezig te zijn, zeker als je
weet dat Brunhilde daar voor het eerst beroemd werd en dat ze nu voor de tweede maal zou presenteren. Ik paste mijn dagindelingen aan
en zorgde er voor dat ik op zondagavond de verkiezing van de eikoningin kon bewonen. E�n tip: als je de kans krijgt,
zeker doen!!!
"
(El Mystica, Webmaster)
Het Grote Eifeestverslag
Zondag.
Paaszondag.
Paaszondag 15 april, 20u. Ik heb al een parkeerplaatsje gevonden, toegangsticket gekocht en mezelf
op een stoel neergepoot. Voor me ligt een lijst met 15 kandidates. Hmm, dit belooft de moeite te worden...
Ondertussen is de M.G.-band opgekomen en zorgt met goede muziek voor de sfeer. Lekkere covers en
eigen muziek, nummer na nummer. De tent raakt stilaan opgewarmd.
Als de muziek stopt, komen twee bekende mensen op het podium: Donaat Deriemaecker en Brunhilde Verhenne!
Ze stellen elkaar voor, voor diegene die al tien jaar niet meer uit zijn huis komt. Donaat, ontdekt in
"Sterrenwacht", bekend van Tartufo en andere lotterij-progamma's, en nu vooral in West-Vlaanderen op de
lokale televisiezenders. En Brunhilde... Ja, daarover weet je al alles op deze site.
In het kort leggen ze uit wat er in de verkiezing allemaal gaat gebeuren. Het zal in elk geval een
drukke avond worden. Actua-vragen, EI-vragen, praktische proeven, improvisatie, choreografie. Allemaal
dingen die de kandidates moeten doorstaan.
Eerst stellen de kandidates zich ��n voor ��n aan jury en publiek voor. Donaat stelde daarop een vraag
over dingen die in de actualiteit staan (hetgeen vrij moeilijk leek voor de meisjes), en Brunhilde stelde
ze een vraag over eieren, hetgeen gemakkelijker was, want daarvoor kwamen ze, of niet soms?
Na een muzikaal intermezzo volgt een stukje choreografie. Brunhilde (bezegeld met heel wat danservaring, remember?)
heeft hen tijdens de namiddag een danschoreografie in anderhalf uur aangeleerd. En dat moesten ze nu
opvoeren. Uiteraard vallen de grootste dansfreaks direct op. Op de muziek van ATC's "Why oh why" ging
het er erg gezwind aan toe op het podium.
Tijdens muziek van de M.G.-band ging de jury, waartoe onder andere Harry VanBarneveldt en Joke Van De Velde
behoren, in beraad. Zij moesten de beslissing nemen wie in de finale terecht kwam.
Stefanie Broodcoorens (Oudenaarde), Lobke Van Kerschaver (Maldegem), Karen Breynaert (Denderleeuw),
Kim Callens (Oudenaarde) en Bieke Lefevere (Dilbeek) waren de vijf uitverkorenen van de Jury. Ten einde
ze de kans te geven om wat te bekomen van de emoties, werd een eersteklas dance-act opgevoerd door niemand
minder dan Silver.
De finale.
De praktische proef: elke kandidate kreeg een bord met woorden. Zij moeten bij de vijf hoofdwoorden een van
de twintig algemene woorden toevoegen en dat binnen de minuut. Bv: Meringue -- eiwit -- suiker. Elke correcte link leverde ��n punt op.
De meisjes deden het niet slecht, al waren sommige links niet eenvoudig.
Tenslotte de vuurdoop: De grote improvisatieproef.
Iedere kandidate kreeg een actueel onderwerp en moest daar op een verantwoorde manier een uiteenzetting over
geven gedurende vijf minuten. Ze moesten aantonen dat ze in staat waren om een actueel onderwerp toe te
lichten en vragen erover te beantwoorden.
That's it.
Niets meer aan te doen, alles was voorbij. Het lag nu aan de vakjury om alle kandidates te wikken en te
wegen. Zij begonnen aan het zware werk, en het publiek kon intussen genieten van een wereldster. Belle Perez,
een dame met een look en een stem die internationaal hoge toppen scheren, bracht enkele van haar grootste successen.
Intussen zaten de vijf finalisten met een bang hartje de uitslag van de jury af te wachten.
Na rijp en wijs beraad kwam het verdict: