Startsida |
Carl Barks
Den 27 mars i �r allts� 2001 s� skulle Carl Barks fyllt 100 �r. Han f�ddes i Oregon �r 1901 och fick efterhand en ganska krokig karri�r bakom sig. N�r han var 42 �r, k�nde han sig t�mligen misslyckad, ber�ttar han sj�lv: " Jag har alltid haft lika mycket otur som Kalle. Jag var oduglig som cowboy, timmer huggare, tryckare, animat�r och h�nsfarmare. Men alla dessa erfarenheter har hj�lpt till s� att jag har kunnat skriva Jag har alltid haft lika mycket otur som Kalle. Jag var oduglig som cowboy, timmer huggare, tryckare, animat�r och h�nsfarmare. Men alla dessa erfarenheter har hj�lpt till s� att jag har kunnat skriva historier om den stackars otursdrabbade Kalle Ankahistorier Men tillbaka till serierna. Carls Barks gav Kalle Anka personlighet och byggde upp en hel v�rld runt honom. Alexander Lukas, Magica de Hex, Bj�rnligan, Gr�ng�lings-r�relsen, Oppfinnar-Jocke och naturligtvis Joakim von Anka (farbror Joakim). De �r alla Carl Barks verk. D�rf�r skulle egentligen Cornelius Kn�s-statyn i Ankeborg ha bytts ut mot en Bars var en ok�nd f�r den stora publiken �nda fram till 1970-talet. De som
v�xte upp med han serier p� 50- och 60-talet, kallade honom bara den bra tecknaren,
hans namn var inte k�nt. �nd� f�r han rankas bland det 20:e �rhundradets st�rste
f�rfattare och �r kanske den som har betytt mest f�r flera nu vuxna generationers
v�rldsbild. �r det �verdrivet att p�st� n�got s�dant? N�, Barks tecknade serier
har g�tt i den svenska Kalle Anka & C:o sedan 1948 tills nu, �r 2001. Hans serier
har funnits i mer �n 1400 tidningar, album eller b�cker h�r i landet. Med en mycket
f�rsiktigt r�knad genomsnittsupplaga p� 100 000 kommer det att bli en samlad upplaga
p� ca: 140 miljoner, bara i Sverige! I serierna finns det korrekta fakta och referenser i
geografi, historia, klassisk litteratur, mytologi |
Senast uppdaterad 2002-02-23 |