Eindverslag project Filmsound

We zijn dit project begonnen om eens wat meer te weten te komen over
de relatie tussen beeld en geluid in films. Onderzoek was daarom een
belangrijk gedeelte van ons project. Het onderzoek bestond uit literatuur-
onderzoek, analyse van geluid in films en het bekijken van de mogelijkheden
om zelf aan de slag te gaan met beeld en geluid.

Het literatuuronderzoek was vooral mijn taak, en ik ben heb aardig wat informatie
gevonden over de functies die muziek en geluid in films kunnen aannemen.
Daarbij ben ik een hoop dingen tegengekomen waar je als toeschouwer van een film
niet altijd bij stilstaat. Ik ben zelf veel meer op het geluid/de muziek van films
gaan letten, en dan kom je erachter dat veel funties die aan muziek in films worden
gegeven als je er niet bewust op let al veel uitweking hebben maar dus niet de
aandacht opeisen. Zoals ik ook in de literatuur tegenkwam: het maken van muziek bij
een film is het een soort spel waarin continu de aandacht die het beeld opeist moet
worden afgewogen tegen de aandacht die de muziek opeist.
Verdere bevindingen uit de geraadpleegde literatuur zijn te vinden op de internet-
site die we voor dit project hebben gemaakt. Daarin geef ik een opsomming van
belangrijke beeld-geluid relaties en functies van muziek en geluid bij film.

In het tweede gedeelte van ons project zijn we bezig gegaan met een scene uit de
film Exotica waarbij we met verschillende soorten muziek/geluid de scene een andere
inhoud wilden geven. We hebben expres een scene uigekozen met niet al te veel inhoud,
zodat we met de muziek een groot deel van de inhoud vorm konden geven.
We hebben drie bestaande stukken muziek uigezocht en onder de scene gezet en ook
twee stukjes zelf gemaakt. Naar mijn mening zijn we er aardig in geslaagd om de
gekozen scene door middel van de muziek verschillende inhouden te geven. Wel hebben
we hierbij gebruik gemaakt van enigszinds standaard patronen, want als je echt verder
wil gaan in het gebruik van de functies van muziek en geluid bij film heb je niet genoeg
aan een scene, maar moet je echt geluid voor een opeenvolging van scenes of zelfs een
hele film gaan verzorgen. Mischien een idee voor een volgend project ??

project filmsound op internet:www2.hku.nl/~peter4
Frank van Os AD1

Home