Paluu kotisivujen alkuun

Taustaa: Mikael on n.10 v. Jouluksi hän sai tämän kirjeen mukana nipun 20 mk seteleitä ja esivalmistellun lähes oikean liikekirjanpidon materiaalin mappeineen. Hänen tulee täysin itsenäisesti yrittää käyttää rahoja viisaasti, tasapainotella eri kuluttamisvaihtoehtojensa ja säästämisen välillä.

Tämän pikku kirjeen sai poikani kotona jouluna 1999. Tyttäreni sai myös omansa. Nimet on muutettu.

Mikaelille jouluna 1999

Sinun yritteliäisyytesi ja siitä seurannut menestyminen oppimisessa on ilahduttanut kovasti. Semmoinen tuo hyvät mahdollisuudet onnelliseen elämään.

Kun katselen leikkejäsi ja kun keskustelemme, ajattelen usein, miltä minusta tuntui sinun kokoisena. On kiintoisaa elää oikeastaan uudestaan omia kokemuksia lapsuuteni ajoilta. Moni pikku asia on niin elävän tuntuisesti sama kuin silloin. Pikku mietelmäsi,oivalluksesi ja keksintösi tekevät niin kivan olon.

Kun olin pieni niin sodan takia Suomessa oli vähän tavaroita ja ihmiset köyhiä. Siksi oli hyödyllistä osata kehitellä askarrelle itse tavaroita ja pulmien ratkaisuja ilman että lähdettiin vaan kaupoista ostelemaan. Taito ratkaista pulmia ilman 'valmiina ostelua' on ollut mielestäni todella hyödyllinen koko elämän ajan, myös silloin kun on ollut tavaroiden paljoutta ympärillä.

Jotta opittaisiin itse valitsemaan viisaasti ja mielikuvitusta käyttäen olemme harjoitelleet päätösten tekoa ja askartelua ehkä joskus jopa rasittavassa määrässä. Tänä jouluna saat tilaisuuden harjoitella vaikeiden ja mukavien päätösten tekoa vielä itsenäisemmin kuin ennen. Joudut varmaan opettelemaan itsesi tuntemista eli vastaamaan kysymyksiin: mitä tahdon, jotta nyt ja myöhemmin isona oma elämä ja muiden elämä sujuisi mahdollisimman onnellisesti?

Uskalla toimia eri tavalla kuin muut. Kun sen taidon osaat, olet vapaampi ihminen ja voit sitten valita oikein. Joukon mukana meneminen on helpoin ratkaisu , mutta silloin et ole vapaa toimimaan tavalla, jonka tunnet mielestäsi parhaaksi. Jos osaat ja uskallat toimia eri tavallakin, voit sitten myös vapaasti valita, haluatko jossain tilanteissa silti toimia samoin kuin muut.

Olen vakuuttunut, että sinulla on kykyä ja uskallusta toimia itsenäisesti ajatellen . Sillä tavoin näet elämässä paljon enempi mahdollisuuksia, vapautta, ja onnea elämän aikana.

Kun kotona taikka muualla tuntuu joskus vaikealta, niin muista silti, että vaikeudet opettavat myös selviytymään elämässä monista hankalista tilanteista ja tekevät sinua vahvemmaksi. Ne voivat olla kuin urheiluharjoittelu: vahvistut ja taitosi lisääntyvät ponnistusta vaativissa urheilulajeissa.

Onnellista vuotta 2000 toivon sinulle

Iskä

Paluu kotisivujen alkuun