Se till att få tag i ett bra foder. 

Det finns många bra foder i dag så det finns lite att välja mellan. 

En bra zooaffär eller liknade ska kunna tala om vad som är bäst eller vilka foder du kan välja mellan.

Det finns både dyra och billiga bra foder så nått passar säkert dig. 

Jag vill rekommendera att inte köpa något som finns på Konsum/Domus eller annat varuhus utan gå till en riktig zooaffär eller liknande affär ock köp foder, då får du det bästa. Mjölk ska dom inte ha för det är ett gift för dom, men en slick i bland skadar inte. Din zooaffär kan ta hem riktigt iller foder till dig, det är bara att du pratar med dem.

Låt di iller ha tillgång till mat hela tiden, dom behöver äta ofta eftersom deras tarmsystem är kort det tar ca 3-4 timmar för maten att passera och vill ut.

Frolic, choklad, russin och andra saker kan illern få som godis och belöning. 

Vad iller tycker om är olika från iller till iller. 

Vattnet ska bytas dagligen för din iller kan ha badat mat , leksaker men även badat lite själv så var noga med att byta vattenskålen dagligen även vattenflaskan ska bytas regelbundet eftersom vattnet blir gammalt. 

Det är viktigt att din iller dricker mycket eftersom den äter torrfoder. 

Din iller ska ha tillgång till Mat hela tiden eftersom deras mat smältningstid är 3 timmar lång. 

Rå äggula är bra för pälsen så det kan man ge dem ca 1-2ggr i veckan.

Äggvitan ska man inte ge dem eftersom det hemmar vitaminupptaget. 

Lever är också bra för dem speciellt honor som är dräktiga.

Det är ingen ide att ge din iller müsli eftersom illern kan inte smälta fibrer.

Exempel på bra foder: Iller foder från Vitakraft, Nutra nuggets, Iams, Eukanoba, Hills, på länk sidan så finns det en adress till ett annat ställe som du kan beställa riktigt illerfoder från.

Själv ger jag mina illrar Iams men ska prova och se om dom tycker om ett iller foder från Vitakraft Menû.

[email protected]

© Copyright Veronica Fjällström 1998-2001