SAKURA
Kersenbloesemreis naar Japan

Tijd: 31 maart -14 april 2002

Verblijf en excursies rond/in Kyoto/Nara. Kersenbloesems/ festival/Zentuinen/ tempels/schrijnen/meditatie/qigong/wandelen/ theeceremonie/hotspring/Japans eten/nieuwe Japanse religies

Nog enkele plaatsen beschikbaar.

Aan de belangstellenden

Met veel enthousiasme wil ik reageren op de belangstelling voor de voorgenomen Japanreis volgend voorjaar. Deze brief heeft tot doel een beeld te schetsen van de reis en de kosten daarvan. Japan is een fascinerend land. Ik heb er zelf een jaar gewoond, vandaar dat ik het aandurf om een groep rond te leiden. De bedoeling is religie, cultuur, gewoonten, natuur en ontspanning met elkaar te combineren.

Allereerst logeren wij op steenworp afstand van een tempelcomplex in Tenri, ongeveer 60 km ten zuiden van Kyoto, toebehorende aan een zogenaamde „nieuwe religie", Tenrikyo genaamd. Het is een grote zeer gerespecteerde godsdienst, die o.a. stoelt op de traditie, anderzijds nieuwe elementen heeft toegevoegd. Mij worden brochures opgestuurd, die ik zal verdelen, zodat iedereen een indruk krijgt van het centrum.

Het verblijf is een een gebouw met twee, drie en meerpersonen kamers, die wij met elkaar zullen delen. De gastvrouwen/-heren zijn buitengewoon vriendelijk en zullen ons in de watten leggen. Dat geldt o.a. m.b.t. de keuken, waar men verrukkelijke maaltijden bereidt. Via een van de leidende personen - bij wie ik zelf al eens logeerde - van het centrum hebben wij een unieke kans theorie en praktijk van een Japanse religie beter te leren kennen. Ter geruststelling: er is uiteraard geen sprake van enige opdringerigheid etc.

Als het geluk ons meezit arriveren we in de kersenbloesemtijd. In Kyoto zijn aantal beroemde plekken, waar mensen in deze tijd bij elkaar komen en feest vieren. Het is een unieke kans deel te nemen aan het Japanse leven. De uitbundigheid van de mensen zal menigeen versteld doen staan. Verder wordt de tijd verdeeld tussen wandelingen op het platteland - met vele verrassingen als plaatselijke tempels - het genieten van een hete bron (optioneel), het bezoeken van een echte zenmeester (als het lukt), met als hoofdmenu het bezoeken van tempels, shrines, tuinen, geishabuurt en andere culturele hoogtepunten in Kyoto en Nara, waar we ook vaker zullen mediteren en qigongoefeningen doen.

Het aanbod is overweldigend. Ik zal mijn best doen om de mooiste plekken uit te kiezen, dit ook in gezamenlijk overleg. Je hoeft dus niet bezorgd tezijn „of je wel een goede indruk van Japan krijgt", want alles wat Japan te bieden heeft, is hier in een notedop aanwezig. Geprobeerd wordt om ook persoonlijke contakten te leggen. Omdat het �berhaupt geen probleem is het programma te vullen, wil ik van te voren zo weinig mogelijk vastlegggen. Ik ken de weg, dus maak je geen zorgen. Om je goed voor te bereiden is de Lonely planetgids „Kyoto" wellicht onontbeerlijk.

De praktische kant van de reis komt neer op het volgende. De kosten van reis en verblijf/begeleiding zijn gescheiden. Iedereen koopt zijn/haar vliegticket zelf (Amsterdam-Itami/Osaka) en sluit een annuleringsverzekering af. Omdat samen aankomen natuurlijk het fijnst is, bemiddel ik met het boeken van de vlucht (als je dit wenst). Dit moet op zeer korte termijn gebeuren, omdat in de kersebloesemtijd de vluchten allemaal ver vooruit volgeboekt zijn. Dit brengt mij tot het punt, dat er eigenlijk hooguit binnen een week/tien dagen beslist moet worden of je meegaat of niet.

De kosten van het vliegticket zullen tussen de f. 1500,- en 1800,- gulden bedragen. Misschien kan ik korting bedingen als iedereen (totnutoe 10 belangstellenden) meegaat. Een paar mensen meer zou wat dat betreft helpen. De kosten van verblijf, eten en gids zijn 1500,- per persoon. Ik moet dan wel verzekerd kunnen zijn van minimaal 10 deelnemers. Wat er aan extra kosten dan nog bijkomt, zijn die van uit eten, entreekaartjes, verblijf in de hotspring, de (korte) treinreizen tussen het vliegveld en Tenri en tussen Tenri, Kyoto en Nara en de souveniers uiteraard. Bij elkaar geschat op minimaal 500,- - 700,- voor de meest basale dingen, iets meer als je meer wil.

Ik stel nu het volgende voor. Laat mij zo snel mogelijk weten of je meegaat. Als ik tenminste 10 mensen bij elkaar heb, bevestig ik de reis. Mijn verzoek is dan om mij p.o. f.1500,- over te maken. Tegelijkertijd doe ik een voorstel ten aanzien van het boeken van een vlucht. Als deze dingen geregeld zijn, is er nog veel tijd. Deze zouden wij kunnen benutten met het uitwisselen van gegevens. Ik denk daarbij o.a. aan een gezamenlijke bijeenkomst, bijvoorbeeld een maand voor vertrek.

NOGMAALS, ZO GAUW JE WEET OF JE MEEGAAT, LAAT HET MIJ WETEN:

Han Marie Stiekema T/F 020-6624037 of email: [email protected]

NB Wijzigingen voorbehouden

Terug