Windows register
[Windows 95 register] [Nycklarna] [Nycklars info] [INI?] [System.dat- User.dat] ]Uppgr. tabell] [Windows NT] |
Vad är windowsregister för nåt?Jag har delat upp den här informations
sidan i två delar. Varför kommer ni att förstå senare.
Windows 95 register.När Windows skapades så byggdes allt på INI filer, men INI filer har sin begränsning. Det av flera skäl. För det första så är den textbaserad och kan inte vara större än 64 KB. Så när du installerar flera program så blir INI filen längre och längre. Den andra stora felet är att INI filen är inte hierarkisk uppbyggd. Vilket gör att INI filen kan bli väldigt långsam att gå igenom. För att gå runt detta grund så började programmerarna skapa egna INI filer till sina program. När man senare tog bort detta program som har en INI fil liggande nånstans på din HD så blev den kvar där. Om du har installerat många olika program eller spel så har du en hel hög med gamla INI filer som ligger där och skräpar. Den tredje är att varje INI fil är en egen liten värld som har egna saker den vill styra din dator med. Att samla all information om dig i en INI fil är omöjligt. Det är även svårt för nätverksansvarig att kunna sköta om din dator. När OLE kom så blev det problematiskt och programmerarna fick börja fundera på ett nytt och bättre sätt. Ett av målen var PnP, fjärranslutning, flerandvändarvänligt och vidare. Det dom kom fram till var detta Windows register som vi nu har. Bra eller dåligt låter jag vara osagt. Windowsregistret består av 6 st nycklar som är egentligen en liten databas. Dom här 6 olika nycklarna förser W95 med all information som systemet behöver för att fungera.
Nycklarna
|
nyckel | Paths | Undernyckelns placering |
Desktop | GridGranularity | HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop |
Desktop | Pattern | HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop |
Desktop | TitleWallpaper | HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop |
Windows | ScreenSaveActive | HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop |
Windows | ScreenSaveTimeout | HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop |
Sound | Event | HKEY_CURRENT_USER\AppEvents\ Shemes\Apps\event\current |
Network | MaintainServerList | HKEY_LOCAL_MACHINE\System\ CurrentControlSet\ Service\VxD\VNETSETUP |
Network | LogonDomain | HKEY_LOCAL_MACHINE\Network\Logon |
Network | Logon Validated | HKEY_LOCAL_MACHINE\Network\Logon |
Network | Comment | HKEY_LOCAL_MACHINE\System\ CurrentControlSet\ Service\VxD\VNETSETUP |
Network | LMAannounce | HKEY_LOCAL_MACHINE\System\ CurrentControlSet\ Service\VxD\VNETSETUP |
Network | LMlogon | HKEY_LOCAL_MACHINE\Network\Logon |
Network | Username | HKEY_LOCAL_MACHINE\Network\Logon |
Network | Workgroup | HKEY_LOCAL_MACHINE\System\ CurrentControlSet\ Service\VxD\VNETSETUP |
Network | EnableSharing | HKEY_LOCAL_MACHINE\Service\VxD\ VNETSETUP |
Network | ComputerName | HKEY_LOCAL_MACHINE\System\ CurrentControlSet\ control\Computername\Computername |
386Enh | Transport | HKEY_LOCAL_MACHINE\Service\VxD\ transport_entry |
386Enh | Network | HKEY_LOCAL_MACHINE\Service\VxD\ VNETSETUP |
Efter att du installerat w95 så finns SETUP:INF i \Windows\Inf folder.
Varje nyckel innehåller tusentals strängar som du kan redigera. Men det är bara 2 st som är "viktiga" och det är HKEY_LOCAL_MACHINE och HKEY_USER
När jag har lärt mig bättre om registret och om nycklarna ska jag ha en egen
sida för varje nyckel.
Hur man startar Regedit
För att ändra i registret, så finns det flera sätt och att använda program är ett
bra och lätt sätt att komma undan. Jag tänker inte använda mig av program här utan
göra allt "för hand".
Det enklaste sättet att är nog att starta Regedit i KÖR i startmenyn. I dialog rutan
skriver du
Regedit
och klickar på OK.
(Om du tänker pilla mycket så gör en genväg till skrivbordet)
Nu kommer du att ha den här bilden på din skärm.
I den vänstra panelen visas dom sex huvudnycklarna. Varje nyckel innehåller en
uppsättning värden och består av 3 delar:
namnet på nyckeln
vilken typ av data den använder
och själva värdet i sig
De värden som visas i den högra panelen är de som ingår i den nyckel du har markerat
på den vänstra delen.
Varje värde består av 3 delar:
namnet på värdet
vilken datatyp (visas som en ikon)
och själva värdet
Ett enstaka värde får maximalt ta upp 64 Kilobyte av minnet men registret kan i sig
själv vara på hur mycket som helst.
All den här informationen som finns i registret finns i 2 filer som heter
SYSTEM.DAT
och
USER.DAT
System.dat innehåller information om dom olika hårdvaruinställningar och User.dat är
för den användaren som arbetar med datorn (alltså du just nu). Om man vill se hur stor
registret är så markera båda dom filerna och kolla i egenskaper så ser ni storleken.
Dom typer av data som används är numeriska data och vanlig läsbar text. Men det mesta är i binärt format och den visas i antingen binärt eller hexadecimala tal.
Om du har problem att hitta en speciell
nyckel eller värde eller data så kan du söka efter den med hjälp av Sök
Klicka på den nyckel du är intresserad av och öppna:
redigera
och välj
Sök
Klicka på OK. Nu har du allt som Sök hittade.
OCH DU GLÖM INTE ATT
S Ä K E R H E T S K O P I E R A.
NT har inte ett register utan har 2 st.
Regedt32.exe
och
Regedit.exe
Den förstnämnda är den som du kommer att använda mest. Det finns många olika
anledningar varför men den är mer överskådlig och minskar risken för fel. Att söka i
dessa 2 register så är det lättare att göra det i regedit.exe. När du är
tillräckligt duktig kan du kombinera dessa två så att det går lättare att jobba. Det
kan därför vara bra att skapa en reparationsdisk innan du rotar .Gör på följande sett
för att skapa en rep.disk
Öppna kör under startknappen och skriv
rdisk /s
Jag är dålig på NT så om ni kan underlätta för mig så skicka in tips och annat.
Så fort jag har nåt matnyttigt att lägga här så fyller jag på.
Author information goes here.
Copyright © [Registerdoktorn]. All rights reserved.
Revised: april 14, 1999.