Windows register
bluebar.gif (3428 bytes)

[Windows 95 register] [Nycklarna] [Nycklars info]
[INI?] [System.dat- User.dat] ]Uppgr. tabell] [Windows NT]

Vad är windowsregister för nåt?

Jag har delat upp den här informations sidan i två delar. Varför kommer ni att förstå senare.
Först kommer 95 och sen NT

Windows 95 register.

När Windows skapades så byggdes allt på INI filer, men INI filer har sin begränsning. Det av flera skäl. För det första så är den textbaserad och kan inte vara större än 64 KB. Så när du installerar flera program så blir INI filen längre och längre.

Den andra stora felet är att INI filen är inte hierarkisk uppbyggd. Vilket gör att INI filen kan bli väldigt långsam att gå igenom. För att gå runt detta grund så började programmerarna skapa egna INI filer till sina program. När man senare tog bort detta program som har en INI fil liggande nånstans på din HD så blev den kvar där. Om du har installerat många olika program eller spel så har du en hel hög med gamla INI filer som ligger där och skräpar.

Den tredje är att varje INI fil är en egen liten värld som har egna saker den vill styra din dator med. Att samla all information om dig i en INI fil är omöjligt. Det är även svårt för nätverksansvarig att kunna sköta om din dator.

När OLE kom så blev det problematiskt och programmerarna fick börja fundera på ett nytt och bättre sätt. Ett av målen var PnP, fjärranslutning, flerandvändarvänligt och vidare. Det dom kom fram till var detta Windows register som vi nu har. Bra eller dåligt låter jag vara osagt.

Windowsregistret består av 6 st nycklar som är egentligen en liten databas. Dom här 6 olika nycklarna förser W95 med all information som systemet behöver för att fungera.

Nycklarna

heter:

HKEY_USER

Den här nyckeln innehåller information om de användare som loggar in i systemet. Alla generella inställningar och inställningar för olika användare. Varje inloggad användare har sin info i en egen undernyckel. När man ändrar nåt så sparas det under ditt namn. Du finns under HKEY_USER\Nisse hult eller vad du nu heter.
Windows NT 3.51 använder sig av detta.

HKEY_CURRENT_USER

Här finns alla personliga info för just dig som är inloggad just nu. När Datorn startar så sparas information i HKEY_USER och kopieras sedan hit och då även allt om just dig som sitter vid datorn. Det finns flera subnycklar. ( Jag slänger kanske med för mycket Dataord men vissa är svåra att översätta. Sub betyder under i detta sammanhang.)

AppEvents

Innehåller paths (vägar) till ljudfiler som ska låta när systemet vill det. Typ. error meddelande.

Control Panel

Innehåller data som finns och kan ändras i kontrollpanelen.

Network

Definierar nätverkets status om den finns.

Software

Beskriver egenskaperna för dom program du installerat. Denna plats var den gamla WIN.INI. filen. Applicationer (Photoshop-plugins, tillbehör med mera) inställningar finns även här. Informationen som finns här finns även i HKEY_LOCAL_MACHINE

InstallLocationsMRU

Här sparas den information om vad som hände under installationen av ett program. Här finns även vart paths man använde såsom a,b,c och så vidare.Ni som har installerat ett spel från CD-spelaren och försöker spela utan CD i CD-rommen och får ett felmeddelande vet nu varför. När ni installerar och får upp rutan med Install from disk dialog box. När han kräver Diskett 2 så har han hittat vägen i detta ställe i registret.

Keyboard layout

Innehåller inställningar för tangentbordet.

RemoteAccess

Det kan finnas flera subnycklar till den här men bara om du har valt att ha remote access. Dess inställningar finns här.

Windows NT 3.51 använder sig av detta.

HKEY_LOCAL_MACHINE

Vilken hårdvara och mjukvara som finns i datorn och den är samma för alla användare. Här står det information om drivrutiner och hur och var mjukvara är installerade. Det står också information som är specifikt bara för den här datorn. Bra att veta om man är nätverksansvarig. Det finns även här ett flertal subnycklar.

hardware

Här kan du hitta information om serielportarna och i undernyckeln devicemap står det om installationsvägarna för olika program som använder portarna.

Config

Maskinkonfigurationen står här och den används för när du ska docka en annan dator. Den håller reda på alla olika hårdvara som används och sköter även uppgraderingen när w95 startar om. Dom två subnycklarna innehåller skärminställningar och den andra för dom installerade skrivare som finns.

Enum

Här finns Bus Enumeration och jag vet inte vad det heter på svenska men ska ta reda på det. Men vad den gör vet jag :-) Den är den så kallade bokhållare för alla hårdvara som finns i din dator. När du öppnar system i kontrollpanelen så får du en lista på dina hårdvara som är uppbyggt på informationen i enum.

Network

När du arbetar i ett nätverk så finns all info här. Ditt användar namn, nätverksleverantör, Loginsvaren, policyinformationen och så vidare.

SOFTWARE

All information om mjukvaran som är installerad finns här. En del av denna nyckel (\Classic)används för att skapa HKEY_CLASSES_ROOT.

System

Här finns det roliga för er som gillar att pilla i startuppfiler :-) Allt som w95 behöver för att starta finns här. Här finns också flera subnycklar. CurrentControlSet som har två egna nycklar control och service. I control finns det info om datorns namn och systemfiler och i service finns det info om service i w95.

Security

Den här är för nätverksdatorer och innehåller information om security provider.

HKEY_CURRENT_CONFIG

Här finns information om aktuella hårdvaruinställningar, exempelvis vilka skrivare som är anslutna. Den hanterar dessutom PnP.

HKEY_DYN_DATA

Här finns det olika slags information om systemets plug-and-play-inställningar. Informationen under den här nyckeln är dynamisk så tillsvida att den kan ändras när tillbehör till datorn kopplas in eller ur. Om du har ett program som kollar igenom en annan dator så kollar han i denna del av registret.

HKEY_CLASSES_ROT

Här beskrivs vissa inställningar för den installerade mjukvaran. Här Lagras bland annat information om OLE, dra-och-släpp och viktiga delar rörande gränssnittet i Windows95. Här står även alla namn på registrerade filer och dess egenskaper.

Varför finns det samma info i olika nycklar

Det beror på att i vissa nycklar så finns det info som är fast och dom används för att bygga upp en annan nyckel när datorn startar. Dom är inte alltid lika heller för alla användare (users) har kanske olika inställningar. Det finns ett undantag från denna regel ( givetvis, lagen om regler) \Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion som finns i HKEY_CURRENT_USER och HKEY_LOCAL_MACHINE.

System.dat och User.dat

I dessa två filer ligger allt som finns i registret. I System.dat finns och här finns info om hårdvaru inställningar, PnP, och pluggins inställningar. Alla dessa inställningar behövs för att starta datorn. När ni får ett felmeddelande om att en viss fil fattas t.ex en dll-fil så är meddelandet från system.dat som vill ha den här filen. OBS den här filen ska alltid ligga på din dator annars är du illa ute :-). Filen ska ligga i c:\windows.  I User.dat finns info om loginnamn och inställningar för skrivbordet, man kan säga allt som är ändringsbart under körning av datorn typ färger och så.

Den här filen finns också i c:\windows, men det behöver den inte göra. Om du finns i ett nätverk så kan man lägga filen på servern.

DA0

DAO är samma som DAT men är en backup som windows skapar och använder när den behöver laga den riktiga filen. Men han kan bara göra det vid uppstart av datorn. Om ni får fel i registret under datakörning så starta om datorn så brukar det fungera igen. Datorn skriver över DAT filen med reservfilen DA0 så att det fungerar igen. MEN det kan gå snett då även DA0 har samma fel i sig så lita inte på DA0 för mycket. Vanlig backup som jag har lärt er är ALLTID bäst.

INI.filer finns i min dator?

Nu finns det kanske några som säger att "Jag har visst INI filer i min dator fast jag har W95". Ja det är rätt. WIN:INI och SYSTEM:INI och en massa andra INI-filer finns i datorn. Detta beror på att dessa används för 16-bitars prylar. När du installerar en 16-bitars sak så skapar han INI-filer men han ändrar inte i registret. Det beror på attWin16- applikationer är gjorda för att vara kompatibla med tidigare versioner av Windows.

Uppgradera

När du uppgraderar till en nyare W95 så ändras mycket i dom gamla INI-filerna och skapar istället nya paths i registret. Se tabellen nedanför

nyckel Paths Undernyckelns placering
Desktop GridGranularity HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop
Desktop Pattern HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop
Desktop TitleWallpaper HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop
Windows ScreenSaveActive HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop
Windows ScreenSaveTimeout HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop
Sound Event HKEY_CURRENT_USER\AppEvents\
Shemes\Apps\event\current
Network MaintainServerList HKEY_LOCAL_MACHINE\System\
CurrentControlSet\
Service\VxD\VNETSETUP
Network LogonDomain HKEY_LOCAL_MACHINE\Network\Logon
Network Logon Validated HKEY_LOCAL_MACHINE\Network\Logon
Network Comment HKEY_LOCAL_MACHINE\System\
CurrentControlSet\
Service\VxD\VNETSETUP
Network LMAannounce HKEY_LOCAL_MACHINE\System\
CurrentControlSet\
Service\VxD\VNETSETUP
Network LMlogon HKEY_LOCAL_MACHINE\Network\Logon
Network Username HKEY_LOCAL_MACHINE\Network\Logon
Network Workgroup HKEY_LOCAL_MACHINE\System\
CurrentControlSet\
Service\VxD\VNETSETUP
Network EnableSharing HKEY_LOCAL_MACHINE\Service\VxD\
VNETSETUP
Network ComputerName HKEY_LOCAL_MACHINE\System\
CurrentControlSet\
control\Computername\Computername
386Enh Transport HKEY_LOCAL_MACHINE\Service\VxD\
transport_entry
386Enh Network HKEY_LOCAL_MACHINE\Service\VxD\
VNETSETUP

Efter att du installerat w95 så finns SETUP:INF i \Windows\Inf folder.

Varje nyckel innehåller tusentals strängar som du kan redigera. Men det är bara 2 st som är "viktiga" och det är HKEY_LOCAL_MACHINE och HKEY_USER

När jag har lärt mig bättre om registret och om nycklarna ska jag ha en egen sida för varje nyckel.

Hur man startar Regedit

För att ändra i registret, så finns det flera sätt och att använda program är ett bra och lätt sätt att komma undan. Jag tänker inte använda mig av program här utan göra allt "för hand".
Det enklaste sättet att är nog att starta Regedit i KÖR i startmenyn. I dialog rutan skriver du
Regedit
och klickar på OK.
(Om du tänker pilla mycket så gör en genväg till skrivbordet)

Nu kommer du att ha den här bilden på din skärm.
Sprite.16.gif (11630 bytes)

I den vänstra panelen visas dom sex huvudnycklarna. Varje nyckel innehåller en uppsättning värden och består av 3 delar:
namnet på nyckeln
vilken typ av data den använder
och själva värdet i sig

De värden som visas i den högra panelen är de som ingår i den nyckel du har markerat på den vänstra delen.
Varje värde består av 3 delar:
namnet på värdet
vilken datatyp (visas som en ikon)
och själva värdet
Ett enstaka värde får maximalt ta upp 64 Kilobyte av minnet men registret kan i sig själv vara på hur mycket som helst.

All den här informationen som finns i registret finns i 2 filer som heter
SYSTEM.DAT
och
USER.DAT
System.dat innehåller information om dom olika hårdvaruinställningar och User.dat är för den användaren som arbetar med datorn (alltså du just nu). Om man vill se hur stor registret är så markera båda dom filerna och kolla i egenskaper så ser ni storleken.

Dom typer av data som används är numeriska data och vanlig läsbar text. Men det mesta är i binärt format och den visas i antingen binärt eller hexadecimala tal.

Om du har problem att hitta en speciell nyckel eller värde eller data så kan du söka efter den med hjälp av Sök
Klicka på den nyckel du är intresserad av och öppna:
redigera
och välj
Sök
Klicka på OK. Nu har du allt som Sök hittade.

OCH DU GLÖM INTE ATT

S Ä K E R H E T S K O P I E R A.

bluebarliten.gif (1778 bytes)

Windows NT

NT har inte ett register utan har 2 st.
Regedt32.exe
och
Regedit.exe
Den förstnämnda är den som du kommer att använda mest. Det finns många olika anledningar varför men den är mer överskådlig och minskar risken för fel. Att söka i dessa 2 register så är det lättare att göra det i regedit.exe. När du är tillräckligt duktig kan du kombinera dessa två så att det går lättare att jobba. Det kan därför vara bra att skapa en reparationsdisk innan du rotar .Gör på följande sett för att skapa en rep.disk
Öppna kör under startknappen och skriv
rdisk /s

Jag är dålig på NT så om ni kan underlätta för mig så skicka in tips och annat.
Så fort jag har nåt matnyttigt att lägga här så fyller jag på.

bluebar.gif (3428 bytes)

[Hem] [Nybörjarsidan] [Vad är ett register för nåt?] [Windows95] [FAQ] [Tacksidan] [Författarens ord]

[email protected]

Author information goes here.
Copyright © [Registerdoktorn]. All rights reserved.
Revised: april 14, 1999.