![]() |
Dit is mijn hond Tosca, een rasechte Friese
Stabij(Stabijhoun). Het is een teefje. Ze is geboren op
20 januari 1994 (13:30 uur) en Beijnsdorp (Haarlemmermeer) is haar geboorteplaats.
Haar ouders heten Tofla (moeder)en Jip(vader). Ze heeft 2 broers en 5 zussen. |
| Tosca haar ouders bezitten beide een stamboom. Tosca
echter niet, daar hebben we bewust voor gekozen.
Tosca heeft een zeer zacht karakter, maar is wel waaks. In 1997 is onze hond geopereerd aan melkogen, voor de kenners cataract. Ze heeft nu een kunstlens in haar rechter oog, haar linker oog is/ was niks meer aan te doen. Op het moment wordt haar gezichtsveld steeds slechter, haar lens is nu goed alleen haar netvlies laat los en daar kan zelfs de beste arts niks aan doen. |
![]() |
![]() |
De Stabijhoun
De Friese Stabij werd vroeger voor de jacht gehouden. De hond is zoals aan het uiterlijk valt te zien, verwant aan de Drentse Patrijshond, de Heidewachtel en wat verder weg aan de Duitse Staande Langhaar. Voorheen werd dit ras meerdere malen onderling gekruist met de Wetterhoun, maar nu wordt er alweer vele jaren zuiver met deze twee rassen gefokt, zodat we nog maar zelden een Wetterhoun met Stabij eigenschappen of omgekeerd zien. De Stabij werd op boerderijen en door beroeps mollen- en bunzingvangers gehouden. Op boerderijen zorgden ze ervoor dat het aantal muizen en ratten binnen de perken bleef. De Stabij is een "natuurlijke" hond en zal vaak het beste gedijen in een landelijke omgeving, waar ze min of meer hun eigen gang kunnen gaan. |
| Het Fries
Het "houn" in Stabijhoun wordt uitgesproken als "hoen" en niet als "haun". Het "stabij" komt van het "sta-mij-bij". Men noemt deze hond ook wel eens liefkozend "Bijke". (Wij noemen Tosca ook wel eens plagend "ligbij", dit omdat ze vaak bij ons komt liggen.) |
![]() |
![]() |
Voor meer informatie over dit ras raadpleeg mijn links. |