Gitarteknikk

N�r alt kommer til alt, og det som skiller de gode fra de d�rlige og de gode fra disse enest�ende geniale s� ligger masse i teknikk men seff det ligger en del i hodet ogs�.
Men for en som vil bli god til � spille gitar s� er teknikk grunnleggende, gang p� gang ser jeg folk som tar de element�re grepene feil under sanger og gjentatte ganger ser jeg folk som i efeks skalaspilling ikkje vil bruke lillefingeren, noe som gj�r at mange stagnerer. For det er visse element�re ting som m� v�re riktige ellers s� kommer du til et punkt i utviklingen din der du stopper opp fordi du da m� ha en mer korrekt fingersetting. Andre ting som sl�r inn er selvf�lgelig t�lmodigheten som er sv�rt forskjellig fra person til person, skal en bli god s� er det en selvf�lge at en tar tiden til hjelp hele veien og begynner fra grunnen med � gj�re ting riktig og terpe det skikkelig f�r en g�r videre til neste stadie alt ettersom kansje hva du vil l�re og spille.
Litt om meg
Husker meg sj�l hadde veldig lyst til � spille som gutta i Metallica og l�re meg og lage soloer og egne riff samt sanger. Var glad at jeg gikk litt hos en gitarl�rer som het Rolf Gj�v�g. Som forklarte meg en del element�re ting. F�rste store tabben jeg hadde var at jeg bare slo nedover p� strengene p� gitarsoloer noe som hemmet hurtigheten min voldsomt. Sa det at om jeg skulle bli god s� m�tte jeg sl� p� strengene p� vei ned og p� vei opp igjen, siar seg sj�l da at en egentlig f�r st�rre hastighet og mer avslapping i armen. Den andre var at han sa det at jeg m�tte bruke alle fingrene ( Om du har en skala over fireb�nd s� har du fire fingre, hver finger har da sitt b�nd )
En annen ting som folk har l�rt meg er det at musikken ikkje allti sitter i fingrene for tonene du spiller blir skapt i hodet og jeg vil vel si det en glimmrende teknikk er en bonus.
Tips
1. Begynn p� det helt element�re om du er ny, ikkje gj�r som enkelte og kj�p en bok for viderekommende om du er fersk, det vil bare skape problemer.

2. Spill ting sakte i et tempo du lett mestrer, om du spiller feil s� start p� nytt igjen i samme tempo, N�r du har l�rt deg det kan du �ke farten alt ettersom, bommer du da begynner du helt p� nytt og spiller sakte,

3. Hver n�ye med fingrene og plekterarmen om du bruker plekter da :)). Men v�r n�ye og f� med deg fingrene n�r du spiller, det er en av grunnene til � spille sakte for � trene seg opp.

4. Sl� opp og ned p� soloer med plekteret, seff i rytmer og riff og gjerne soloer finnes det jo alltid unntak.

5. V�r n�ye, ha t�lmodighet med tingene og deg sj�l s� kommer ting, det er her mange stopper opp, gitar kommer ikkje p� en-to-tre,

6. Tro meg gitaren er til glede for deg og til andre :))
Favorite Links

.

FortuneCity

[email protected]

This page has been visited times.