VID EN BYVÄG BOR DEN BLONDA BEATRICE Jag for ut i världen för rätt länge sen Jag har varit i Peru och Indien Lyckan fann jag ej så jag for hem igen Och en solig sommardag jag fann den Vid en byväg till en byväg bor den blonda Beatrice I ett litet hus med solros invid knuten Hennes blick är blå och när hon talar låter det precis Som det sköna suset av en morgonbris Sköna Helena Nyss i drömmen Kom till mig och sa Mig vill du väl ha Men jag svara bara skönheter som du finns dussinvis Gå din väg och hälsa drottningen av Saba Vid en byväg till en byväg bor den blonda Beatrice Och hos Beatrice där finns mitt paradis Vid en byväg till en byväg bor den blonda Beatrice I ett litet hus med solros invid knuten Hennes blick är blå och när hon talar låter det precis Som det sköna suset av en morgonbris Bort från jordens gny Upp till månen Ville börja fly Det får vara ty Jag vill inte fara bort på något astronautiskt vis Så jag vinkar upp till månen och jag säger Vid en byväg till en byväg bor den blonda Beatrice Och hos Beatrice där finns mitt paradis Tack till Torbjörn