denoodzaakvan creedence

wat is de noodzaak?

wie zijn de noodzaak?

noodzaak-
nieuws

noodzaak-
opdracht

noodzaak-
projecten

noodzaak-
lijstjes

Keb' Mo' doet wat blanke man wil

Ruim een eeuw geleden werd de slavernij afgeschaft. Aan een deel van de Nederlandse bevolking is deze historische gebeurtenis kennelijk voorbijgegaan. Zij verzamelen zich op gezette tijden in een concertzaal om een zogenaamd 'bluesconcert' bij te wonen. Tijdens zo'n concert maakt het niet uit welke artiest er op het podium staat. Als hij of zij maar zwart is en precies doet wat het publiek wil. Keb' Mo' is zo'n artiest.

Keb' Mo' debuteerde enkele jaren geleden met een country-blues plaat. Hij werd alom geprezen voor de wijze waarop hij de country-blues nieuw leven inblies. Ik vond de plaat best goed, maar wel een beetje 'gladjes'. Het blues-establishment omarmde Keb' Mo' stevig; zo veel nieuwe blues-artiesten worden er immers niet meer ontdekt. Gemeten aan het concert in Paradiso is deze omarming de doodsteek geweest voor Keb' Mo's inspiratie. Met rasse schreden is hij in dezelfde valkuil gelopen waar ook (bijvoorbeeld) Robert Cray in terecht is gekomen: zijn eigen gezicht is verdwenen. Zijn 'blues' (als je zijn muziek zo nog kunt noemen) is aan alle kanten van zijn ruwe plekken ontdaan en van country-blues verworden tot koffietafel-blues. Het krediet van zijn publiek is echter onbeperkt, waar hij dankbaar gebruik van maakt. Onder het motto 'Het maakt niet uit wat ik doe, ze klappen toch wel', stapt hij welgemutst met zijn band (drums, bas, toetsen, gitaar) het podium op.

Keb' zorgt dat hij er piekfijn uitziet, want daar houdt men hier van. Kop keurig kaalgeschoren, verse gleuf in het kekke hoedje. Bandplooibroek en overhemd netjes gestreken. Giletje strak dichtgeknoopt. Schoenen glimmend gepoetst. En vooral beleefd zijn tegen de klanten. 'How is everybody doing overthere?' 'Everything alright on the balcony? I can't see you, but I know you are there.' Als je maar beleefd bent, kun jer verder een potje van maken. Desnoods draai je een nummer de nek om door tot viermaal toe je gitaar te stemmen tijdens het nummer in plaats van ervoor. Alles is toegestaan, als je er maar een kwinkslag tegenaan gooit. Keb' weet wat de mensen willen: 'We are going to do a long, long show tonight.' Dat was van mij te veel gevraagd. Na een uur had ik me genoeg geërgerd en heb ik een cafeetje opgezocht.

Keb' Mo' heeft een mooie, beetje hese stem. Hij kan goed overweg met diverse gitaarachtige snaarinstrumenten. Jammer dat hij hier zo weinig mee doet. Zijn 'blues' is kleurloos, smakeloos, karakterloos, sfeerloos, bloedeloos. Hij zal er wel goed mee verdienen...

Het voorprogramma werd verzorgd door gitaarvirtuoos Chris Smither, die ooit Bonnie Raitt's 'Love me like a man' schreef. Ik kende hem van twee sympathieke CD's uit de categorie 'wel leuk' (Up on the lowdown en Small revelations). Tijdens zijn optreden bevestigde hij de indruk die ik van zijn platen had: J.J. Cale-achtige liedjes die geen kwaad kunnen maar ook niet erg lang kunnen boeien.

Smither zorgde wat mij betreft wel voor het hoogtepunt van de avond. Omdat het publiek niet reageerde toen hij zich achter de microfoon installeerde, introduceerde hij zichzelf als volgt: 'My name is Chris Smither. How about giving me a warm welcome?' Vervolgens begon hij met zijn 'show'. Als niemand hem gezegd heeft ermee op te houden, zit hij waarschijnlijk nu nog ergens in Paradiso te tokkelen.

Amsterdam, Paradiso, 2 mei 1997
Recensie: Peer Bataille
Reactie

Terug naar concert-index

noodzaak-
gasten

noodzaak-
links

noodzaak-
dank

noodzaak-
home

english
version

[wat?]  [wie?]  [nieuws]  [opdracht]  [projecten]  [lijstjes]  [gasten]  [links]
[dank]  [home]  [english version]

e-mail de noodzaak

© de noodzaak van creedence, 1998
all links reserved