denoodzaakvan creedence

TOP-10 LIVE-OPNAMEN
van
Ru de Groen

wat is de noodzaak?

wie zijn de noodzaak?

noodzaak-
nieuws

Waarschijnlijk mis ik het ware rock & roll-gevoel. De magie van 'erbij zijn' mankeert mij vaak. Stel ik was in Woodstock geweest, dan was dit beroemde feest, laat staan het historisch belang ervan, aldaar volledig aan mij voorbijgegaan. En dan die regen en die modder! Alleen de heer Hendrix had mij waarschijnlijk in vervoering gebracht. De gevoelens komen pas als ik later op mijn kamertje de geluidsdrager of de film kan zien. Lekker droog.

En dan die vreselijke grote concerten buiten. De Stones in Nijmegen, te veel olé-geroep, plastic bekertjes en TT Assen-hoofden. Ik wil zitten en dan nog het liefst op een rode pluche stoel en iedereen moet stil zijn.

Eigenlijk ben ik nogal een snob qua concerten: de reden dat ik ga is dat ik in principe zoveel mogelijk helden van me gezien wil hebben. Het is dus eigenlijk opnieuw een manier van lijstjes maken. Met andere woorden: ik ben meer een liefhebber van live-opnamen dan van live-concerten.

1. Live at the Fillmore East
    the Allman Brothers
    Capricorn, 1971

2. Get yer ya-ya's out
    the Rolling Stones
    Decca, 1970

3. Live in Amsterdam
    Neil Young
    witte cd

4. Four Way Street
    Crosby, Stills, Nash & Young
    Atlantic, 1972

5. In concert
    Derek & the Dominoes
    RSO, 1973

6. The Last Waltz
    the Band
    Warner Bros, 1978

7. Absolutely live
    the Doors
    Elektra, 1970

8. Woodstock
    Jimi Hendrix en anderen
    Cotillion, 1970

9. Live alive
    Stevie Ray Vaughan & Double Trouble
    Epic, 1986

10. Piano
    John Cale

noodzaak-
opdracht

noodzaak-
projecten

noodzaak-
lijstjes

noodzaak-
gasten

noodzaak-
links

noodzaak-
dank

noodzaak-
home

english
version

Waarom Fillmore East en Get yer ya-ya's out? Ten eerste zijn deze platen voor mij het beste wat zowel The Allman Brothers als de Stones ooit maakten. Met andere woorden: hun live-platen overtreffen hun studiowerk. 'Live' betekent natuurlijk vaak de beste en bekendste nummers op plaat. Maar de Allman Brothers hebben in de studio nooit zo geklonken als live. Get yer ya-ya's out is van A tot Z fantastisch en dat kan ik niet zeggen van een andere Stones-plaat.

Live in Amsterdam van Neil Young is een registratie van het mooiste concert dat ikzelf bijwoonde in de Stopera. Ik had de beste plaats die men zich mag wensen, goed zicht vanuit een rode pluche stoel, geen olé-geroep, geen modder en Neil speelde bij mijn weten alleen voor mij.

Four Way Street is voor mij pure nostalgie. Nog steeds draai ik deze cd veelvuldig in de auto. Op The Last Waltz en op Woodstock staat veel bagger, maar het gaat hier even om het historisch besef heren!

De rest van mijn keuzes heb ik in de kast staan, maar is vervangbaar en inwisselbaar. Alleen de eerste vier doen er voor mij echt toe.

Terug naar top-10 index

[wat?]  [wie?]  [nieuws]  [opdracht]  [projecten]  [lijstjes]  [gasten]  [links]
[dank]  [home]  [english version]

e-mail de noodzaak

© de noodzaak van creedence, 1998
all links reserved