|
Bij de vorige manifestatie van de
noodzaak heb ik al een aantal live-opnamen laten horen die ik als enkele van mijn
favoriete beschouw, live en niet-live. Omdat ze ook echt tot mijn favorieten behoren, kan
ik het niet nalaten ze nog eens op de lijst te zetten.
Wat zijn nu mijn favoriete live-opnamen? Waarop te selecteren? Mijn meest geliefde nummers
zijn meestal ballades. Dan zou ik dus juist niet moeten beginnen met één van de beste
live-CD's die ik voor het eerst in Maastricht hoorde en wel in Café Rembrandt tijdens de
kerstviering die daar meestal in de maand augustus gevierd wordt (met ''n kaait pelske').
Keihard galmde het daar 'LUCILLE!', maar dan ook werkelijk keihard. Aanstekelijker had ik Little Richard nog nooit
gehoord, in deze live-uitvoering, opgenomen in ... in het jaar ... Later toen ik de elpee
thuis hoorde, begreep ik wel dat deze opname ook het best tot zijn recht komt als je hem
kei- en keihard draait. Een onweerstaanbare plaat is het dan. In Café Rembrandt kwam de
plaat zo ook volledig tot zijn recht. Geert Beckers is mijn getuige.
Geert en ik hadden toen (lang geleden) een memorabel weekendje in Maastricht, dat bij twee
dames thuis eindigde waar we, door een communicatiemisverstand, te vroeg vertrokken waren;
Geert dacht ik naar huis wilde en ik dacht dat hij naar huis wilde. Daarom vertrokken we,
terwijl we eigenlijk alletwee nog wat langer hadden willen blijven.
Sowieso ook een memorabel weekend vanwege de mooie wandeling over de Sint-Pietersberg, het
bezoek aan het plaatselijke kerkhof in Kanne (een Belgisch dorpje aan de ander kant van de
berg), het nuttigen van een Pale Ale (spreek uit: 'Palal') in het huiskamerachtige Café
't Brökske. De maaltijd in restaurant De Schuster, waar een verveelde pianist om het
andere nummer gapend en op zijn elfendertigste een sjekkie rolde, in het voor de rest zo
goed als lege restaurant en meer van dat soort dingen. Een uitstekende elpee dus in ieder
geval. Geen ballades dus, maar een onvermijdelijke aankoop voor iedere r&b-liefhebber.
Een andere goede 'beste' aankoop is James Brown's Live at the
Appollo geweest. Een van zijn vroegste opnamen daar, in de tijd toen hij excelleerde
met nummers als 'Please, please, please' en 'I love you yes I do' en 'Papa's gotta brand
new bag'. Het is niet een elpee die je snel op feesten draait, maar desalniettemin
ontzettend sfeervol; zo'n opname waarop muziek en zaal één lijken te zijn.
Meer nog dan bij deze opname is dat het geval bij Sam Cooke's optreden in de
Harlem Square Club in het jaar 1963. Jammer dat Sam niet altijd zo zong als toen. Nu eens
even niet zo glad, maar lekker rauw met tussendoor wijze raadgevingen voor de jeugd, met
name over de liefde.
Gaandeweg kom ik tot de ontdekking dat dat 'rauwe' in de muziek mij steeds weer erg
aanspreekt. Het mag nooit te glad worden. Daarom blijft Get yer ya-ya's out van
de Rolling Stones toch
ook een van mijn grootste favorieten, juist omdat het zo rauw is en dit geval met name ook
vanwege dat verdorven gitaarspel van Keith Richards. Hetzelfde
geldt ook voor Nick Cave's
Live Seeds, vooral (ik verval wel erg in herhaling) vanwege Cave's prachtige
'Shipsong', alhoewel dat niet bepaald een rauw nummer is.
Eigenlijk, besef ik, héb ik niet zo veel live opnamen in de kast. Nou twee nog, die wel
de moeite van noemen waard zijn. Momenteel staat, bij het schrijven van dit stukje,
'Guitar man' van Elvis
op, van zijn comeback-optreden na zijn (wat mij betreft) zo goed als mislukte
filmcarrière. Daarna een paar lekkere medley's. Voor zover ik weet horen we Elvis hier
ook voor eerst met een lekker vet blazersensemble op de achtergrond. Een lekkere elpee.
Een van de betere live-opnamen is ook die van B.B. King op het North Sea Jazz Festival ten tijde
van Live Aid. Ik heb dat
van de radio opgenomen toen nog niet ieder huis in Amsterdam over een kabelaansluiting
beschikte. Veel geruis en onwelkom raar gefluit. Jammer, maar desalniettemin een
uitstekend concert. Met name de uitvoering van 'The thrill is gone' is erg mooi op deze
opname.
Als ik deze keuzes nu allemaal op een rijtje zet, de muziek er zelf nog
eens bij beluister, kom ik gaandeweg tot een idee aan wat voor criteria een live-plaat
voor mij voldoen moet wil het een goede live-plaat zijn. Het 'rauwe' spreekt mij
persoonlijk erg aan, maar dat (besef ik nu) is niet wat een live-elpee voor mij erg goed
maakt.
Dit geldt voor mij ook voor niet live gezongen muziek. Ooit ben ik eens getuige geweest
van een concert van Screaming
Jay Hawkins. Voor mij is dit het perfecte concert geweest. Waarom? Ten eerste, omdat
het ongekend opzwepend was. Alle ogen waren gefixeerd op Screaming Jay, alle oren
gekluisterd aan zijn muziek. Op ieder detail, op iedere beweging, op ieder gezongen woord,
op iedere snaaraanraking werd door het publiek gereageerd. Toen het concert afgelopen was,
bleef je alleen in een roes achter. De zaal was één met de muziek geweest. Als je als
artiest dát weet te bereiken, ben je een geweldige live-artiest en heb je als publiek een
geweldig concert meegemaakt. Ten tweede vind ik het belangrijk als artiesten tijdens een
concert iets extra weten toe te voegen aan hun repertoire. Braaf nazingen van de plaat
vindt ik vaak saai en laf. Je maakt denk ik dan geen contact met je publiek; je bent er
dan te weinig op gericht. Echte eenheid, een opheffing van de grens tussen podium en
publiek, bereik je dan niet. |
|