|
Nadenkend over mijn lijstje kwam ik er
achter dat ik maar weinig live-opnamen heb. Over een radio beschik ik al jaren niet meer
en live-cd's en platen zijn die er?
Nu kijken de medeleden misschien verschrikt op; houdt deze jongen wel van muziek? Heeft
hij alleen maar supergelikte studio-opnamen?
Ik kan jullie geruststellen, dat is niet zo. Maar opvallend is het wel. Misschien is het
toch wel zo dat ik niet zo van live-opnamen hou. De geluidskwaliteit is vaak slecht en dat
gekrijs van de publiek... Nee, dat kan het ook niet zijn. Ik denk toch dat de
belangrijkste reden is dat ik geen radio heb. Want de bands en muzikanten die ik draai,
brengen weinig live-cd's uit.
Misschien is dat maar goed ook. Live-muziek moet je meemaken. Komt pas echt tot z'n recht
als je de muzikanten ziet spelen. En dan vooral niet op grote podia als Pinkpop, Ahoy'
of de Kuip. Live-muziek moet iets
intiems hebben. Van kroeg tot Tivoli, groter hoeft het wat mij betreft niet.
Toch bleek bij nader onderzoek mijn muziekverzameling niet geheel live-loos. Veel van die
opnamen dateren echter uit het begin van de jaren tachtig, toen je nog programma's als Moondogs
had, maar die hebben nu veelal hun relevantie verloren. Zo heb ik nog live-opnamen van
onder meer The Jam, Joe Jackson, Kowalski, Simple Minds en Cocteau Twins. Ook kwam ik
nog een witte lp van U2 tegen
uit 1982. Wie weet is die nu wel veel geld waard.
Zover ik me kan herinneren is er maar één live-plaat geweest die ik veel heb gedraaid en
dat is Peter Gabriel
plays live. Ik vond zelfs de live-versies veel mooier dan de studio versies. Het kan
dus blijkbaar wel. Maar één is een wel erg magere oogst na zoveel jaren muziek
luisteren. Ik weet ook nog dat ik een live-plaat van John Cale erg mooi vond,
maar nu vind ik dat dus vooral gehakketak.
Het lijstje dat ik uiteindelijk dan toch heb gemaakt, is dan ook weinig representatief
voor wat ik veel heb gedraaid. Het zijn enkele pareltjes die ik tussen alles
(her)ontdekte. Zoals...
- Live in Carré
Gavin Friday
Radio-opname
- Live at the Bloomsbury Theatre
Tindersticks
This Way Up, 1995
- Live in Paradiso
Mano Negra
Radio-opname
- Live cd