Over mijzelf                                       Mijn vrienden

(Klik op foto voor mijn eigen gedicht)

Ja, dat is me nou ook wat, want ik ben natuurlijk de beste en braafste man die er rondloopt en ik heb ook nooit verkeerde dingen gedaan. KLAAR.....

Dat zou als Jehovah's getuige ongeveer de strekking kunnen zijn, als zij alles doen wat de organisatie hen oplegd maar gelukkig er zijn ook nog MENSEN die wèl naast de pot piesen en daar ben ik er een van. Ikheb een gewone jeugd gehad met goede ouders welke mij vrij lieten in de keuzes die ik zou gaan maken in mijn leven, wel was mijn moeder er een die er best de wind onder had en wat zij niet wilde dat ik deed dat gebeurde ook niet.(we spreken hier over 1946-1968) Toen ik dan 22 jaar was besloot ik te trouwen met Esther en na vijf jaar kwam er om de twee jaar een kind bij 1972 MARKO, 1974 MARCEL en in 1976 EDUARD. Toen ik zo'n 28 jaar was had ik veel vragen betreffende de zin en onzin van het leven en ging op zoek in diverse boeken w.o. Erich von Daniken / "Waren de goden kosmonauten" en ''Terug naar de sterren'', ook had ik een boekje dat handelde over de oosterse Meesters en ik begon mijn eigen gedeachten daarover te krijgen, toen er op een goede dag een Jehovah's getuige aan mijn deur stond (Henny van der Leden, Amsterdam) die mijn theorieën wel interessant vond en vroeg om de boeken ook te mogen lezen, waarmee ik instemde en ik maakte een afspraak over twee weken op een ochtend (ik was taxichauffeur in Amsterdam en moest rekening houden met mijn diensten en Esther wilde liever niets van datgene dat met religie te maken had weten). Henny van der leden kwam dus op de afgesproken dag en geloof het of niet hij had eenschrijfblok vol met aantekeningen gemaakt betreffende de boeken en vroeg of hij mij daarover verder in mocht lichten, het maakte zo'n indruk op mij dat ik geen nee dorst te zeggen, dus o.k. dan maar. We kwamen zo een tijdje bij elkaar en toen moest het z.g. ''Waarheidsboekje'' gebruikt worden want daarin stonden al mijn vragen en of twijfels (en dat waren er nogal wat) Ik zou na dit boekje alles betreffende religie weten. Er werd in begonnen maar na enige tijd ging ik naar Friesland verhuizen en ik kreeg een baan als 2e machinist op een kustvaarder (ons 1e kind was reeds geboren) Na enige tijd kreeg ik een baan aande wal en kwam weer in aanraking met Jehovah's getuigen die wel wisten dat ik studie had gehad in Amsterdam. Op een woensdagavond kwam er een zekere Dik Holtkamp bij ons aan de deur en die viel gelijk met de deur in huis, hij vroeg aan Esther o.a. waarom zij niets geloofde en toe kwam er het getraumatiseerde verhaal van Esther dat God ook niet had voorkomen dat zij haar vader voor haar ogen had zien verdrinken toen zij 7 jaar was of daaromtrent. Maar, meisje begon Dik Holtkamp, dan heb ik een grote verrasing voor jou, (het was inmiddels 1974 en de 2e zoon was op komst, dat het een zoon was wist ik toen nog niet) weetje, volgend jaar kun jij weer met je vader spreken want God gaat in 1975 een einde maken aan deze slechte wereld en hij laat de doden weer opstaan, zowaar.........ALS DIT NIET GEBEURD, EET IK MIJN NIEUWE LEREN SCHOENEN OP (het is dus niet gebeurd maar die schoen heeft hij dus niet opgegeten). Esther dermate overrompeld, en blij dat dit kon gebeuren, wilde toen niets liever dan de WAARHEID leren kennen, zij wilde in januarie 1975 gedoopt worden en dus werd er ook op mij een grote druk uitgeoefend om mij ook te laten dopen. In november werd MARCEL geboren en dus hadden wij 2 kinderen, die als ik geen getuige werd misschien ook dood zouden gaan doordat ik wel wist wat de waarheid was maar mij opzettelijk onttrok aan mijn verantwoordelijkheid voor mijn gezin en de druk werd opgevoerd. Ik had nog vele onbeantwoorde vragen maar die zouden door studie uit de ''Wachttoren'' wel worden beantwoord en de tijd begon te dringen, op een gegeven moment ging ik dan dus ook door de bocht en ik moest de 80 vragen beantwoorden uit het organisatieboekje( In dat geval dient de Getuige die de bijbelstudie bij hem leidt, contact op te nemen met de presiderende opziener, die er regelingen voor zal treffen dat een van de ouderlingen van het dienstcomité van de gemeente en een andere ouderling met de bijbelstudent en zijn onderwijzer samenkomen. De bespreking zal gebaseerd zijn op het boek Georganiseerd om onze bediening te volbrengen, bladzijde 100 en 101. Als deze twee ouderlingen tot de conclusie komen dat de nieuweling de fundamentele bijbelse leringen gelooft en zijn leven in overeenstemming heeft gebracht met Gods beginselen, zal hem worden gezegd dat hij ervoor in aanmerking komt aan de openbare bediening deel te nemen.) welke vragen alle positief beantwoord moesten worden (hoezo indoctinatie), er waren enige vragen die ik negatief heb beantwoord maar daar wisten de heren Dik Holtkamp en Nap Koster wel weg mee en ikwas klaar om gedoopt te worden in januari 1975 samen met Esther in Groningen tijden een congres in de Martinihal. Daar werd mij medegedeeld dat vanaf het moment van de doop Satan mij zou gaan beproeven, ik zelf zag het allemaal nog als een situatie van of ik nou katholiek, gereformeerd of jood ben, wat maakt het uit. Nou daar was ik snel achter, want van een JG word er verwacht op elkaar te letten ten einde elkaar te behoeden voor een ernstige misstap en als je iets weet van een ander moet je daar melding van maken anders.... heb je bloedschuld (dat ruikt een beetje NAZI achtig). ooneens zijn met de door de door een paar Amerikanen geschreven en bedachte tijdschrifte was uit den boze en daar stonden restricties op (daar ben ik dus meermalen mee geconfronteerd, ik ben namelijk een zeer eigenwijs persoontje). Doordat ik mij steeds meer ging verzetten tegen de organisatie maar ook tegenover Esther ging ik dingen doen die niet goed waren voor mijn huwelijk en uiteindelijk ben ik gescheiden. Ook ben ik uitgesloten geweest en weer hersteld (dan mag je weer meedoen met het clubje).

Uiteindelijk heb ik een brief aan de ouderlingen geschreven waarin ik afstand deed van Jehovah's getuigen, hetgeen er op neerkomt dat ik mijzelf uitgesloten heb, laat dat nu de ultime bevrijding van hart en geest zijn geweest! Ik heb Margriet leren kennen en wij leven nu als een getrouwd stel, elkaar respecterend in elkaars gedachten die best wel tegen elkaar indruisen maar we geven elkaar de ruimte om te kunnen bestaan.

Dat ik uitgesloten ben betekent ook dat ik geen contact meer heb met mijn ondertussen 3 kinderen welke op straffe van uitsluiting mij moeten mijden. het was een moeilijke tijd om aandat idéé te wennen maar nu hoeft het ook niet meer zonodig, daar het leven een andere wending heeft genomen en de vrienden die ik nu heb accepteren mij om wie ik ben en niet omdat ik naar hun pijpen dans

Ik was 22 jaar een getuige en ben er niet boos om want in mijn huidige leven bij het lezen van diverse boeken komt de parate kennis van de bijbel mij goed van pas en zie ik nu in dat de organisatie van JG vele leugen verkondigt en de bijbel op een oneerbiedige manier gebruikt, terwijl de organisatie het laat toeschijnen als dat alles wat zij zeggen van God zelf aan hen is medegedeeld door middel van de z.g beleidvolle slaaf.

Ik wil een ieder die dit heeft gelezen erop wijzen dat niet de getuigen zelf slecht zijn maar dat zij eerder hulp nodig hebben om uit hun trance te ontwaken, waarin zij leven. Het zijn stuk voor stuk lieve goedaardige mensen, natuurlijk zijn er uitzonderingen, waar niet?

Mocht u met de organisatie in aanraking zijn gekomen hoop ik dat u iets heeft aan de linken op deze site welke u kunnen helpen een besluit te nemen of u wel of niet gedoopt wenst te worden maar bedenk dat het dopen een opdracht is aan God, waar de organisatie de plaats van God inneemt

Misschien komt er wel een vervolg, maar ik ben niet zo'n geweldig schrijver, bellen mag altijd     NL   0513-462014

Rob de Jong