[KAPITEL I -ABSURDITETEN]

1.1 - Ordet absurditet
For at forstå absurditeten, må man først definere begrebet i faglig sammenhæng. Absurditet er ikke det samme som meningsløshed, men meningsløshed i en given kontekst. For yderligere at præcisere begrebet, kan man tage følgende eksempel til hjælp: Stiller man spørgsmålet: hvad er klokken, og svaret derpå falder: en ko har fire ben, udtrykker denne sammenhæng absurditet. Det er nemlig vigtigt at pointere, at det er sammenhængen og ikke udsagnene der er absurd, idet begge udsagn, hver for sig er aldeles valide, men sættes de i forbindelse med hinanden som ovenfor, er den forbindelse man ville forvente var fornuftig (i faglig betydning) i stedet absurd. Absurditeten er med andre ord bindeledet mellem udsagnene. Camus' begreb baserer sig naturligvis på sammenhænge af en ganske anden karakter.
1.2 - Det grundlæggende i absurditetsfølelsen
Han taler i Sisyfosmyten, om absurditeten som bindeledet mellem mennesket og verden, heraf ses analogien. Absurditetsbegrebet hos Camus går altså groft sagt ud på at mennesket lever i en verden uegnet til mennesketilværelse: "Det absurde ligger i konfrontationen mellem det irrationelle og det brændende begær efter klarhed, som ryster mennesket i dets inderste. Det absurde afhænger lige så meget af mennesket som af verden og er foreløbig det eneste bindeled mellem dem." (Sis. s. 28) Denne verdensopfattelse går tydeligvis ud fra en ateistisk grundholdning. Ser man på følgende sentens, forstår man grundlaget for denne afstandtagen: "Et sekund forstår vi dem (tingene) ikke mere, fordi vi gennem århundreder har vænnet os til kun at forstå dem gennem de figurer og mønstre, vi selv lægger ind i dem...Kulisserne som vanen har rejst bliver, atter hvad de i virkeligheden er." (Sis. s. 21) Her tænkes efter min mening f.eks. på religion, eftersom den er et udtryk for vanen -alene i kraft af at den til hver en tid repræsenterer en uoverstigelig metafysisk sammenhæng i verden. Man forstår altså, at man med absurditeten har at gøre med en, om man så må sige, minimalistisk verdensopfattelse. Jeg omtaler her med vilje ikke absurditeten som en isme, for det er den ikke, den er en følelse, som Camus nærmer sig i sit essay Sisyfosmyten: " Det er sandheder som er indlysende for hjertet, men som må uddybes for også at blive åbenbare for forstanden." (Sis. s. 11) Opdagelsen af absurditeten har altså udelukkende præg af en erkendelse. Hvorfor må man så opfatte den verdensopfattelse der kommer til udtryk i absurditetsfølelsen som minimalistisk? Camus nævner side Sisyfosmyen s. 21, hvordan en sten pludselig kan synes os fremmed, fordi vi, som det fremgår af ovenstående citat fra side 21, har lagt egne billeder og mønstre ind i tingene, vi har givet dem en natur, de ikke besidder, og så kræver denne følelse ubønhørligt "...at kulisserne styrter sammen." (Sis. s. 20) og man indser disse billeder og mønstres falskhed. Stenen1 synes altså pludselig at udsondre umenneskelighed -at blive hvad den var. Og dette udgør verdens uegnethed til mennesketilværelse -om man kan forlange noget af verden er det da menneskelighed, ellers må vi konstatere os som fremmede.
1.3 -Menneskets dødelighed
Skal man yderligere uddybe denne verdens umenneskelighed, kan man omskrive menneskets forhold til verden, som menneskets forhold til dets vilkår, her tænkes naturligvis på timeligheden: "I det kapløb, som hver dag fører os et lille stykke nærmere mod døden, har legemet et uopretteligt forspring." (Sis. s. 16) Berøvet enhver illusion om det næste liv, må man altså se sit legeme og dermed uundgåeligt sig selv, gå til grunde. Således kan man sige at Camus har noget til fælles med religionerne i kraft af opfattelsen af åndens evighed2, men på grund af dennes bundethed, bliver den trukket med ned af legemets tilintetgørelse. Her er det altså forholdet mellem ånd og legeme der udgør absurditeten. "Man sætter sit håb til morgendagen, mens man med hele sit væsen dog burde sætte sig op mod morgendagen. Dette kødets oprør er absurditeten." (Sis. s. 21) Oprøret må komme fra kødet, som i denne kontekst symboliserer mennesket der "...tilhører tiden..."(Sis. s. 21) og for endelig at fastslå det: "Denne elementære og definitive afslutning på livets eventyr udgør indholdet i absurditetsfølelsen." (Sis. s. 23). "...Denne blodige matematik..." (Sis. s. 23) synes altså at gøre vor tilværelse nytteløs. Dette rædsomme forhold giver hos Camus anledning til den fortvivlelse (eks.: Sis. s. 18), med hvilken han beskriver absurditetens natur: "Hvis jeg var et træ blandt træerne eller et dyr blandt dyr, ville livet have en mening, eller rettere sagt: problemet ville ikke have nogen mening..."(Sis. s. 55) det problem han skildrer, er den før omtalte modsætning, der afstedkommer absurditeten, nemlig mennesket i verden, eller mennesket kontra verden. Træet eller dyret har ingen bevidsthed, der kan bringe det i modsætning til dets verden -det er i enhed med den verden, mennesket ser sig bragt i modsætning til.
1.4 - Umenneskeligheden og ærligheden
Men ikke blot mennesket i forhold til verden giver sig til udtryk i det absurde, menneskene selv udsondrer umenneskelighed, således kan man beskrive den måde hvorpå Camus karakteriserer, erkendelsen af det absurde -disse øjeblikke hvor noget ganske dagligdags synes aldeles fremmed, hvilket igen understreger absurditeten som en følelse og ikke en teori i metafysisk forstand. "En mand taler i telefon bag en glasrude, man hører ikke hvad han siger, men man ser hans tomme mimik, og man spørger sig selv hvorfor han lever." (Sis. s. 22) Denne adskillelse af handling og årsag er kendetegnende for det absurde; det eneste man kan udlede af handling er handlingen i sig selv. I en bevægelse væk fra den, for Camus, håbløse rationalisme er man, for at opretholde den hensynsløse ærlighed, hvormed det absurde menneske lever, nødsaget til at holde sig fra disse forklaringer, fordi de er inkonsekvente og ufuldendte. De kan med andre ord ikke forstås udelukkende i menneskelige vendinger som Camus med sin absurde ærlighed3, forlanger: "Verden omkring mig kan jeg røre ved, og deraf slutter jeg at den eksisterer. Men her standser min viden, og resten er konstruktion...for hvis jeg prøver...at definere og sammenfatte det, bliver det til sand som løber bort mellem fingrene på mig."(Sis. s. 25) Han taler her om naturvidenskaben eller rationalismens spillen fallit over for den absurde ærlighed og fortsætter: "Så fortæller man mig om et usynligt planetsystem hvor elektroner roterer rundt om en kerne. Man forklarer mig verden ved hjælp af et billede, og jeg indser at man har taget tilflugt i poesien." (Sis. s. 26) Hvordan skal man kunne bruge denne ufuldkomne erkendelsesmodel til noget? Hvad er rationalismen andet end et billede? Her rejses en af hvad Camus kalder De absurde mure (Sis. s. 18), dvs. ellers anerkendte og vellidte erkendelsesmodeller, som bliver gjort til skamme overfor den absurde ærlighed, men som samtidig begrænser det absurde menneske, for heller ikke her kan han finde en plausibel erkendelsesmodel.

"Jeg er fremmed for mig selv og for verden uden andet våben end en tanke, som fornægter sig selv, så snart den vover at bekræfte" (Sis. s. 27) Så snart tanken bekræfter hvad den beskriver, altså forsøger at forklare, må den fornægte sig selv, fordi ethvert forsøg på erkendelse, uværgerligt vil løbe ud i sandet4, tanken vil med andre ord støde på de absurde mure, der indkredser og begrænser livet, og nødvendigvis må føre til den konklusion, at man udelukkende kan beskrive uden at tage til efterretning. "Kunne man blot én gang sige: "Dette er klart", ville alt være godt... men det eneste mennesket har at støtte sig til er ... bevidstheden om de mure, som stænger det inde." (Sis. s. 33)
Vi har altså med absurditeten at gøre med en sønderrivende følelse, ustoppelig af de i verden kunstigt indlagte billeder, der danner den moral vi lever efter. Hvad angår den fulde erkendelse, bliver den modsagt af selve det, at vi er endelige; opnåelsen af den fulde erkendelse er selvsagt nytteløs, idet vi skal dø.
1.5 - Erkendelsens løsning og konsekvenser
Camus' absurde menneske står altså med erkendelsen af at livet ingen mening har og at al stræben og moral følgelig bliver nytteløs -en følelse der er "Ufattelig i sin fortvivlede nøgenhed og sit kolde lys." (Sis. s. 18) Camus hovedspørgsmål er herefter i hvilken grad det fysiske selvmord er løsningen på- og den logiske konsekvens af denne altødelæggende følelse.
Camus omtaler et "spring" (bl. a. s. 58) med hvilket, absurditeten ved et "imponerende jonglørtrick." (Sis. s. 40) bliver gjort til Gud, men alene i kraft af absurditetens ateistiske holdning bliver denne løsning gjort til skamme, Camus svarer ved at tale om Kierkegaards spring af samme karakter hvortil alternativet ifølge Kierkegaard selv, er fortvivlelsen: "Ligesom æslet må nære sig af illusionens roser, så foretrækker den absurde tanke uden tøven Kierkegaards svar: "Fortvivlelsen" fremfor at slå sig til tåls med løgnen." (Sis. s. 46)

Skal man springe alle de indledende øvelser over, og gå direkte til kernen i dette spørgsmål, som guddommeligheden altså ikke er en løsning på, må man se på Camus' udsagn om at absurditeten "...viger uden om selvmordet, fordi den på én gang er bevidsthed om og oprør mod døden." (Sis. s. 58). Selvmordet er med andre ord en flugt, eller underkendelse af livet, som, sammenholdt med de omgivende vilkår, jo er det eneste det absurde menneske har at klynge sig til. Det skal naturligvis ses i den kontekst, som før er blevet nævnt, nemlig den treenighed der dannes af verden, mennesket og absurditeten som bindeled mellem dem. Fornægter man livet ophæver man den absurditet, som er den eneste sandhed man hidtil har kunnet se, hvilket er en direkte selvmodsigelse.
Et vigtigt aspekt i absurditeten, der er relevant for forståelsen af "Den fremmede", er det faktum, udledt af grundforudsætningen at mennesket er dødeligt, at alle handlinger har lige stor værdi. Eftersom der intet mål er med tilværelsen, ingen gud hvis regler man kan overholde, med det formål at opnå frelsen, har handlinger (set netop i denne kontekst) ingen værdi. Dette betyder naturligvis også, at alt er tilladt, "...der er ikke nogen morgendag..." (Sis. s. 61) eftersom vi skal dø, og intet at retfærdiggøre overfor nogen Guddom. Denne indstilling ser man dog ikke udført nogetsteds i Camus' forfatterskab, han modererer dog også sit udsagn, ved at sige at denne tilsyneladende anarkistiske situation, netop er tilsyneladende, eftersom det, at alt er tilladt ikke betyder, at intet er forbudt. "Absurditeten gør blot handlingernes følger ligeværdige...den viser angerens nytteløshed. Og endvidere: hvis alle erfaringer er ligeværdige kan pligtfølelsen også være berettiget som enhver anden følelse." (Sis. s. 69). Dette er en af konsekvenserne af den absurde erkendelse.
En anden, er det absurde frihedsbegreb, der ikke beskæftiger sig med friheden i metafysisk forstand (altså spørgsmålet: er mennesket frit?) men i den konsekvens, Camus tidligere har påbegyndt, taler han om min frihed. Selvsagt interesserer han sig ikke for hvorvidt mennesket som begreb er frit, eftersom det ikke "rører ved ham", han kan under alle omstændigheder ikke relatere sig til andres frihed, eftersom det ikke er hans egen5. Camus frihedsideal, hvis man i respekt for hans absurde ræsonnement, kan tale om et sådant, synes at være udtrykt i følgende: "Tænk på den dødsdømtes guddommelige ubundethed, når fængselsporten åbner sig for ham en morgen i det tidlige daggry -denne utrolige ligegyldighed over for alt andet end livets rene ild..." (Sis. s. 62). I virkeligheden behøver man slet ikke ræssonere absurd for at nå frem til denne konklusion, for hvad mere kan man tage fra et menneske end livet? Følgelig må dette være den totale frihed, den absolutte konsekvens er draget, og når man blottet for skyld, kan betale denne pris, må man være lykkelig.
Den sidste konsekvens Camus drager af det absurde, mener jeg skal ses i lyset af den tidligere omtalte mangel på morgendag, der ligestiller alle erfaringer og handlingers følger, for den tredje konsekvens medtager nemlig det rent tidsmæssige problem; når man ikke kan sætte sin lid til morgendagen (Sis. s. 21) må man gennem kødets oprør, indtage nuet. Der findes i den absurde verden altså kun øjeblikkelige erfaringer, som ligestilles pga. livets definitive afslutning. Denne tidsopfattelse synes at indeholde kødets oprør mod døden eftersom den umyndiggør den. Skulle jeg illustrere dette absurde ideal (Sis. s. 66) ville jeg sige, at hvor det konventionelle menneske netop stræber efter morgendagen og følger i pilens retning på tidsaksen, fornægter det absurde menneske denne pils retning og deler dens forløb op i udelelige øjeblikke på tværs af den uafvendelige retning i hvilken pilen peger.

Slutteligt er det ganske vigtigt at pointere, at det absurde menneske efter sin erkendelse, ikke fører en revolution, som fordrer alle mennesker på dets vej at tilkende sig den absurde tankemåde -det ville på afgørende vis, stride mod det faktum at det absurde menneske ikke interesserer sig for metafysik men blot for sit eget kødets oprør. Denne hærgende passion (Sis. s. 28) er altså kun hærgende i individet selv, og af Sisyfosmyten under kapitlet Den absurde frihed, fremgår det da også, at "...i samme øjeblik det er sket (erkendelsen af det absurde og de heraf dragne konsekvenser) kan tanken...vende tilbage til hverdagen. Mennesket træder nu ind i det anonyme "man"s verden, men fra nu af er det bevidst om sit oprør og sin erkendelse. Det har lært ikke at håbe mere. Nuets helvede er omsider blevet dets kongerige." (Sis s. 56)
Det absurde er altså en følelse der "...afbrænder hjertet og opløfter det." (Sis. s. 28) med andre ord definitivt dødsdømmer mennesket, men netop i dødsdommen opløfter det til nuets helvede.

Som slutebemærkning til dette kapitel, bør bemærkes den bevidste mangel på konsekvens hvormed jeg har benyttet begrebet absurditet -set i forhold til den under første afsnit udledte definition. Dette retfærdiggøres i kraft af Camus' tendens til samme, han taler altså også om det absurde menneske, selv om det strider mod definitionen først i kapitlet, udledt af det først i kapitlet, nævnte citat. Når Jeg taler om et absurd menneske , taler jeg således om et menneske der har erkendt absurditeten foranlediget af modsætningen mennesket/verden. Ligeledes er den absurde ærlighed, det prædikat ærligheden påføres som konsekvens af selvsamme erkendelse. F. eks. ærligheden med hvilken man ser manden i telefonboksen, eller endnu bedre; den ærlighed der i absurditetens kolde lys viser de daglige fagters meningsløshed, ved at beskrive uden at forklare.

TILBAGE TIL DEN INTERAKTIVE KAPITELINDDELTE SIDE