30 november 1999
Jambo!!!
Jaja hier alweer een bericht uit KENYA! Op het moment zit ik een tres chique hotel in Nairobi
want ik had eens wat behoefte aan luxe. 3 maanden misschien 4 keer een warme douche laat je
smachten naar een gelegenheid met stromend warm water. Hotel "Marble" in Nairobi dus....
Maar voordat ik verder ga vertellen over Nairobi zijn er natuurlijk een paar andere verhaaltjes
voor het slapen gaan.
Het co-schap Biharamulo zit er dus op! De laatste weken van ons co-schap was Dr. Annet
afwezig want die moest naar Zanzibar om daar een "congres" bij te wonen en daarna moest ze
natuurlijk 2 weken vakantie houden. Hmmmm, gaat wel erg vaak naar Zanzibar want tijdens de
eerste twee weken was ze ook al afwezig. Begeleidig was dus niet optimaal, kun je je bedenken
als de begeleiding 1/3 van het co-schap afwezig is.....Volgens mij moet Zanzibar wel erg
aantrekkelijk zijn dus daar moeten we maar even een kort bezoek plegen. Gedurende de
periode dat Annet afwezig was werd het ineens rustig (want het regenseizoen begon). Wat
gebeurt er nu in het regenseizoen? Vraag je je dan af. Wel, iedereen die ziek of gezond is gaat
dan in zijn of haar shamba (moestuin) werken om daar nog wat extra centjes mee te verdienen.
Dit houdt dus in dat de patienten populatie dramatisch daalt. Iedereen met een malaria
meningitis staat dan nog rustig een paar dagen te werken waarna ze naar het ziekenhuis
worden gebracht, meer dood dan levend. De diensten waren ook redelijk rustig dus.
De laatste weken zijn we bezig geweest met de study-task. Die zou in den beginne over
beenmergontstekingen gaan en we hadden zo'n 400 speciale pillen meegenomen (1 gulden per
stuk) om de patienten te behandelen zoals ze behandeld worden in Nederland. Het plan was om
een vergelijkend onderzoekje te doen van 10 patienten die behandeld worden met de pillen uit
Nederland en 10 patienten die op de locale manier behandeld worden. Nu kwam daar dus een
probleem uit de pan gerezen. Dr. Annet wou er niet aan, om elke keer als iemand met een
beenmergontsteking zich presenteerde, deze patient te behandelen op een manier zoals ze dat
doen in Nederland; op de ok met zeer steriele omstandigheden. Dus de patienten werden
geopereerd in het EHBO kamertje van het ziekenhuis waar twee minuten eerder iemand had
gelegen, al brakend, aan de diarree of heftig bloedend. Dus toen ging het onderzoek maar over
de local traditional healers. Dat zijn een plaatselijke shamanen die met een heleboel hocus
pocus een patient behandelen en hier en daar een tufje groenten, kruiden of niet nader
omschreven ingredienten in een open wond gooien. Drie hebben we er bezocht en dat was wel
erg lachen..... de eerste behandelde zijn patienten met een houten stokje (temperatuurmeter),
een koehoorn (een soort magisch instrument) en een potje met prut waar je niet lekker van
werd. Met een scheermesje worden dan kleine sneetjes in de huid gemaakt en daarop worden
kruiden gegooid. Op magische manier wordt dan de aandoening uit, bijvoorbeeld, de buik
gehaald (een prutje weet ik veel wat, wat de healer al van tevoren in zijn hand heeft). Dus
daarvan hebben we maar wat foto's genomen. Het probleem met veel van de patienten die
eerst naar een local healer gaan is dat ze dan te laat komen bij het ziekenhuis met misschien wel
een fatale aandoening. Wel schijnt er een aantal patienten geholpen te worden. Of het dan om
een werkelijk aandoening gaat of "iets" wat meer tussen de oren zit, blijft natuurlijk een groot
raadsel. We zijn tevens alle patienten van het ziekenhuis langs gegaan om te vragen hoe, wat en
wanneer zij een bezoek hadden gepleegd aan de traditional healer. Een helboel waren mogal
geheimzinnig. Wel interressant.....
Voor ons afscheid uit Bihar hebben we nog een afscheidsfeestje gehouden (Dr. Annet wou dit
liever niet omdat dit alleen maar geld zou "kosten"). Dus toen hebben we een geit opgekocht
bij de lokale geitenman. Ongeveer 16 kilo (voor 40 piek) vlees en een mannetje daarbij die de
boel op de BBQ legt. S' avonds zaten we dus met het halve ziekenhuis in de "serengeti-bar" en
heeft iedereen daar met smaak de geit verorberd. Lekker geitje......het was dus weer erg
gezellig.
De laatste avond van ons verblijf hebben we in Robert's gespendeerd met een paar van onze
vrienden uit het ziekenhuis. Een van de anastaesisten werd zo emotioneel dat ie begon met
huilen midden in de bar. "It is to soon!". Polle sana, is dan het enige wat je kan zeggen; een
soort excuus in Swahili wat je met een bepaalde klemtoon moet zeggen om iemands leed een
beetje te verzachten in een nare situatie.
De volgende dag zijn we vertrokken met de bus naar Bukoba, een plaats aan Lake Victoria, en
zijn toen naar Uganda vertrokken richting Kampala!
Kampala: wat een geweldige stad!!! ongeveer 1,5 miljoen mensen op elkaar gepakt en ze
hebben allemaal een auto en een claxon, Dar Es Salaam is daar niks bij vergeleken. Een stad
met een mix van westerse en afrikaanse culturen, met de bovenhand afrika. Kamal en ik zijn
daar dus gearriveerd met een daladal busje uit bukoba. Ongeveer 6 uur lang in een toyota
minibus gezeten met 20 ander mensen breekt je wel een beetje op. Zeker met die wegen van
Tanzania denk je dan. No way, want de slechte wegen zorgen ervoor dat de chauffeurs
langzaam rijden. In Uganda zij er echter asfalt wegen die er toe leiden dat chauffeurs maar wat
harder gaan rijden. Met 140 kilometer per uur in een volgepakt blik zitten doet je bloed wel
wat sneller stromen......Affijn, de sigaret erna smaakte goed.
Een kennis van ons uit biharamulo had gezegd dat, als we ooit in Kampala waren, we de bar
"Al's bar" moesten bezoeken. Dat hebben we de eersteavond maar ook gedaan. Wat een tent.
Verschillende bars met twee pooltafels en goede, harde westerse rock and roll!! Daarbij was de
tent ook nog eens gevuld met de locale dames die zo mooi zijn dat je U tegen ze zegt. Echter,
als je aan het poolen bent en een van deze dames grijpt, in de blinde hoek, naar de andere
"keu", dan wil je wel eens een balletje missen. Dus niet alleen het scheve biljart zorgde ervoor
dat er slecht werd gespeeld.
Na twee dagen Kampala heb ik afscheid genomen van Kamal, na al die tijd in Biharamulo een
vriend door weer en wind. Als je met iemand zo'n drie maanden een geweldige tijd hebt
doorgebracht (en ook een heleboel shitty situaties samen hebt doorstaan) is afscheid altijd
moeilijk. Kamal checkt Kampala nog even uit terwijl ik het visum voor ethiopia ga regelen in
Nairobi. Over twee maanden zien we elkaar weer en hebben natuurlijk een heleboel verhalen te
vertellen. Dus ik in de bus van Kampala naar Nairobi. Weer een bus die met een donderend
geweld over de wegen gaat en inhaalt op momenten waar je dat juist niet moet doen. Ik weet
niet wat die gasten hier in Afrika bezielt, dacht ik eerst. Maar je raakt er wel aan gewend dat je
net steeds niet frontaal op een ander botst. Twaalf uur lang in the bus from hell gezeten en toen
aangekomen in Nairobi, Kenya. Uitgstapt en gekropen naar het dichtsbijzijnde hotel wat er
redelijk uitzag. Dat was dus het "Marble" hotel. Veel marmer dus. Voor 100 gulden per nacht
zit je in een kamer waar je niet lekker van wordt, zo sjiek. Met een bad en een warme douche.
YEAH! Ik heb me meteen vergrepen aan de roomservice, een koud biertje en een warm bad.
Vandaag door de stad geslenterd en het visum voor ethiopia geregeld. Morgen afhalen om tien
uur. Dus nog wat tijd over om leuke dingen te doen. Vanavond ga ik maar lekker chillen in een
restaurant "Carnivoor" genaamd. Ben benieuwd wat daar op het menu staat........
De rest horen jullie nog!
Tutaonana baaday!!!
DaktariJan.
|