Phida Wolff over Feyenoord - Real Madrid, 08/09/1965

'...Ik ben ervan overtuigd dat in die dertigste minuut van de tweede helft heel Nederland op zijn kop heeft gestaan. Die gelijkmaker inspireerde en stimuleerde Feijenoord en onder de verbazingwekkende klanken van hun beroemde strijdlied werden de Spanjaarden volkomen uit hun evenwicht gebracht. Onstuimig en hartverwarmend kwamen de Feijenoorders terug en het publiek wachtte, geinspireerd, op het wonder, het wonder dat moest komen.

En ziet, dat wonder kwam inderdaad. want toen real zich weer eens een vrije schop op de hals had gehaald wegens een verregaande overtreding van de spelregels, plaatste de kleine Frans Bouwmeester op zijn eigen wijze de bal hoog voor het Spaanse doel. Piet Kruiver spankerde er met zijn lange benen en verwardehaardos op af en doelman Betancort tikte - min of meer vertwijfeld, omdat hij door de oude rot Kruiver niet helemal correct was aangevallen - de bal tegen de lat. En toen het ronde projectiel vlak bij de doellijn neerkwam, schoot de geblesseerde hans Kraay - ik zou haast zeggen met een alles-of-niets om zijn voet maar tegen het leer te krijgen - de bal in het doel. Wel, de geestdrift die daarop volgde waag ik niet te beschrijven.

Real Madrid protesteerde heftig, maar scheidsrechter Galba prkkezeerde er niet over zijn mening te herzien. Helaas waren de spanningen toen zo opgevoerd dat het slot van de wedstrijd beter met de mantel der liefde kan worden bedekt...'

Bron: 60 jaar Feijenoord, NRC Tijdschriften combinatie, mei 1965