Lektion nr 1
980818 Sverige

Det vi beh�ver f�r att g�ra en hemsida �r f�ljande

Ett st PC
En browser (Netscape eller Explorer eller n�got annat)
Ett ordbehandlingsprogram (Anteckningar eller Wordpad)
En ledig stund

Jag f�ruts�tter att ni har dessa annars kommer inte det h�r att funka.

Nu ska vi ordna en plats �t er p� n�tet s� att vi kan kolla p� v�ra h�ftiga sidor. Jag har valt Passagen och det g�r jag inte f�r att jag gillar dom eller �r kompisar med dom som jobbar d�r. Jag g�r det bara f�r en anledning och den �r att det �r GRATIS att ha sin sida d�r. N�r du har blivit varm i brallorna s� kommer du att ha flera sidor p� n�tet och d� kommer inte platserna r�cka till f�r att husera dom. Och jag f�ruts�tter att du inte vill betala f�r platsen. eller?. N� jag t�nkte v�l det.
Det kommer att ta n�gra dagar att f� ert l�senord p� posten fr�n Passagen. Tillsdess hinner vi l�ra oss att koda utav bara f...n.
Starta er internet uppkoppling och och skriv in f�ljande l�nk. www.passagen.se
P� f�rsta sidan p� Passagen finns det en massa information, men det vi s�ker �r bli medlem

Leta efter Bli medlem

Nu kommer det en sida om info om medlemskap och lite annat, men det ska �ven finnas en l�nk som heter

Bli medlem.

Tryck p� den.
Den h�r sidan inneh�ller en s� kallad form (spara det ordet i huvudet) i den ska du fylla i alla detaljer om dig sj�lv f�r att f� en hemsida och medlemskap.

Fyll i noga och v�lj ett bra anv�ndar namn som passar dig eller dina sidor. Det �r inte s� noga vad du v�ljer men ta n�t som du kommer ih�g eller kanske passar det du ska g�ra i framtiden.Typ ungarnas scoutgrupp som heter Rospiggarna. Givetvis ska du d� ta Rospiggarna som namn eller n�t liknande om namnet �r upptaget.

N�r du har fyll i allt som dom vill ha s� skickar du iv�g uppgifterna.

Nu ska vi h�mta ett program som kan skicka dina filer till din hemsida. Dom kallas f�r ftp-program Det finns m�nga p� n�tet men den vi �r ute efter �r givetvis gratis. Jag vill po�ngtera att om tillverkaren s�ger att den �r gratis s� �r den det. Om han vill ha ett vykort med ditt namn och d�r du skrivar vad du tyckte och annat s� g�r det. Om han vill ha en liten summa typ 75 -150 betala d� till han. Dom killar och tjejer som l�gger ner kanske ett helt �r och sedan s�ljer ett program som oftast �r b�ttre �n dom stora kommersiella program och sen bara vill 100kr eller ett vykort med lite tack p� ska ni alltid g�ra s�. Nog om det. Det h�r programmet skickar dina filer �ver n�tet och h�ller reda p� dom s� att dom kommer r�tt. Jag t�nker inte ber�tta mer d� det kommer i ett senare kapitel. Starta internetuppkopplingen och skriv in f�ljande l�nk.

http://www.ipswitch.com/downloads/ws_ftp_LE.html

Nu f�r du  skriva in ditt namn och annat och n�r dom fr�gar denna fr�ga

Type of Organization?

Ska du svara f�ljande

non-commercial

Det betyder p� engelska att du inte tj�nar n�gra pengar n�r du anv�nder programmet och kan d�rf�r anv�nda programmet gratis. Ladda ner programmet. Du kommer att f� en fr�ga vad du ska g�ra med den h�r filen. �ppna direkt eller spara p� disk. Du ska spara den p� disk. N�sta ruta ska du v�lja ett namn och en plats f�r sparandet. Anv�nd namnet som st�r d�r och spara p� ett st�lle som du kommer ih�g. Jag har gjort en mapp som heter Internetdownloads som jag sparar allt jag hittar p� n�tet. N�r du har tryckt p� OK s� f�r du upp en ruta med siffror och lite bokst�ver. Den h�r rutan talar om vad du tankar hem och vart det kommer ifr�n och vart det ska. Det finns  �ven lite siffror som talar om hastigheten och hur mycket som har laddats. Du beh�ver inte bry dig s� mycket utan h�mta en kopp kaffe eller n�t och fundera p� hur din hemsida ska se ut.

N�r tankningen �r klar s� st�ng av internet och dubbelklicka p� den ikon som skapats f�r att visa WS_ftp-filen.
N�r du har klarat av installationen s� har vi kommit en bra bit p� v�gen. Givetvis beh�ver du inte anv�nda detta program utan ta det du har eller gillar. Men det kommer att underl�tta f�r dig om vi har samma d� jag kommer att anv�nda detta program n�r jag visar hur vi skickar filerna.

Vi har skaffat oss en hemsideplats och en email och ett program som kan skicka dina filer till din hemsida. Jag tror att det r�cker s� l�nge och f�r den som vill ha lite att g�ra kan snoka runt i WS_ftp s� att ni blir proffs p� programmet.

Jag vet att vi inte har gjort en enda kod �nnu men eftersom det tar tid att fixa enplats f�r din hemsida och att vi beh�ver dessa saker f�r att b�rja kommer du att f�rst� senare.

Om n�gon del i lektionen �r diffus s� maila och ber�tta s� jag kan hj�lpa dig.
Nu var denna lektion slut och jag f�r tacka f�r idag. Vi ses i n�sta kapitel.

Till hemsidan    Till n�sta kapitel

Last time i update this page was 31 aug 1998

Inneh�llet i denna bok p� n�tet f�r varken helt eller delvis kopieras eller lagra p� maskinl�sbart medium eller annat utan upphovsr�ttsinnehavarens skriftliga tillst�nd.
Copyright:    � Jan Bostr�m 1998          [email protected]