Lektion nr 2
Hej igen Tryck p� Start
och sedan Program och sedan Utforskaren.
N�r Utforskaren har �ppnat sig tryck d� p� c:\ i h�gra spalten en g�ng s� att den blir bl�. Tryck nu p� Arkiv och v�lj Nytt och sedan Mapp. Nu f�r du upp en en mapp i h�gra spalten med bl�f�rgat
del. Skriv nu Min HTMLmapp och tryck p� enter.
Den kommer vi att anv�nda mycket av i kodningen s� l�gg den i bakhuvudet till senare. s� h�r ser det ut: <HTML> Vad betyder nu detta d�: Vi b�rjar med < och >. Dom h�r tv� betyder att nu ska datorn g�ra n�nting, vad som helst, men inte att skriva ut en vanlig text. F�r det g�r datorn automatiskt om du inte ramar in en kod med dessa tv� saker. Dessa tv� kallas taggar och dom styr det mesta p� sidan. Mellan tv� taggar kan du skriva vad som helst typ <jag vill bli vacker> Tyv�rr f�rst�r inte datorn detta, s� han hoppar �ver den taggen ( otur va!!!). Datorn kontrollerar alltid allt som finns mellan tv� taggar och f�rs�ker utf�ra koden. Om du tittar p� nedersta raden som vi skrev s� ser du stopptecknet. </HTML>. Nu ska vi bygga vidare p� detta och skriva in lite till. Vi ska dela in dokumentet i olika delar, precis som p� en kropp. Huvud och kropp men eftersom html �r p� engelska s� heter det HEAD och BODY. Head ska var ovanf�r body och det f�r bara finnas ett huvud och en kropp i dokumentet. Vi b�rjar med head och vi skriver som vanlig, <HEAD> och </HEAD> f�r vi m�ste ju tala om f�r datorn vad som g�ller, ( kom ih�g att vi �r smartare �n dom). F�rst start och sen stopptecknet. S� h�r ser det ut: <HTML> Det var v�l enkelt. F�rst start html och sedan start head sen stop head och sedan stopp html. Head betyder huvud och Head anv�nder vi f�r att skriva in vad v�r sida heter. Den ska heta Min f�rsta hemsida. F�r att skriva in den s� ska vi anv�nda oss av ett kommando som heter TITLE. Om man inte anv�nder kommandot TITLE s� har vi inget namn p� v�r sida och dom s�kverktyg som finns p� internet kommer inte att hitta din sida. S� h�r ser det ut: <HTML> F�rst start title sedan namnet sedan stopp title. Jag tror att ni har f�tt kl�mm p� detta med start och stopp nu, s� jag beh�ver nog inte s�ga det fler g�nger. Nu ska vi s�tta dit kroppen p� huvudet s� att dokumentet blir komplett. Vi ska s�tta in kommandot BODY och den sitter givetvis under huvudet :-) Hoppas jag. S� h�r ser det ut: <HTML> S� d�r, nu s�tter vi till lite text f�r att g�ra det lite roligare. S�tt dit texten Hej och v�lkommen till min f�rsta hemsida. <HTML> S� d�r nu har du gjort din f�rsta hemsida. Vi ska titta lite p� v�rt uppl�gg vi har gjort Du kan skriva koden p� detta vis: <HTML><HEAD><TITLE>Min f�rsta hemsida</TITLE></HEAD><BODY>Hej och v�lkommen till min f�rsta hemsida</BODY></HTML> Men det blir l�tt r�rigt att se vad du gjort, vi g�r s� h�r i forts�ttningen f�r att h�lla reda p� koden. <HTML> Lite enklare att se eller hur. Man kan skriva koden hur som helst men om man har gjort fel eller vill �ndra s� �r det l�ttare att g�ra s� h�r. N�r du k�nner att vingarna b�r f�r du g�ra hur du vill, men jag rekommenderar detta s�tt. Att skriva koden p� olika s�tt st�r inte datorn, bara man skriver r�tt. Nu ska du spara detta dokument och som vanligt Spara som och i namnet index.txt och sedan som index.html Datorn kommer att fr�ga om du vill ers�tta filen som redan heter samma sak och ja det vill du. Nu finns det flera bara s�tt att kolla in din sida och vi g�r p� detta s�tt s� att vi g�r samma sak hela tiden. Starta din browser ( netscape, explorer eller vad du nu har) och k�r den i fr�nkopplat l�ge. Det menas att du inte ska ringa upp din internet koppling utan bara k�ra din browser p� din dator. Leta reda p� din ikon f�r browsern och dubbelklicka, s� startar den. Tryck nu p� Arkiv och �ppna i browsern och leta reda p� din mapp och �ppna nu index.html-filen. Den kommer att ha denna ikon. Se bild 4
Det �r mycket som vi ska g�ra och
�ndra men det f�r r�cka f�r idag. jag vill inte korvstoppa er f�r d� tr�ttnar ni
bara. F�rra kapitlet Till hemsidan N�sta kapitel Last time i update this page was 31 aug 1998 |
Inneh�llet i denna bok p� n�tet f�r varken helt
eller delvis kopieras eller lagra p� maskinl�sbart medium eller annat utan
upphovsr�ttsinnehavarens skriftliga tillst�nd. |