Lektion 6

I den h�r lektionen ska vi FTP:a

Jag f�r hoppas att ni f�tt er lapp fr�n Passagen s� att vi kan skicka er sida till n�tet. Jag t�nkte att vi skulle skick allt direkt, men det g�r inte f�r jag har s� stora och tungladdade bilder att visa er. D�rf�r ska jag snacka lite strunt s� l�nge :-)
Ett FTP program �r ett program som s�nder filer fr�n ett st�lle till ett annat. Den h�ller reda p� dina filer, du beh�ver bara tala om adressen och vilka filer som ska skickas. FTP betyder File Transport Protocoll. Det betyder fil transport protokoll vilket s�ger mig ingenting. Om ni t�nker att det st�r en gubbe och r�knar l�dor som b�rs ut ur ett lager s� �r vi nog r�tt n�ra en beskrivning. F�r den h�r guben han kollar att allt kommer fram ocks�. N�r man skickar till en dator s� skickar man filer till deras ftp. Passagens st�lle heter allts� ftp.passagen.se
Nu �r Passagen s� stora att dom har delat in sina hemside platser p� olika platser, s� dessa st�llen kan heta hem.pasagen.se eller hem1.passagen.se och kanske till och med hem2.

Det g�r inget f�r bara vi vet adressen, s� kan dom heta vad som helst. Att kunna f� l�gga ut sina sidor p� ftp �r guld. F�r d� kan vi g�ra sidorna hemma och tanka upp dom n�r vi vill och har lust. Vi spara en slant p� k�pet ocks�. Det fins fler s�tt att g�ra detta. M�nga hemside st�lllen har en onlinesida d�r du f�r g�ra dina sidor eller tanka upp dom en och en. Detta tar en l�ng tid och �r jobbigt.Ibland s� strular det och du sitter d�r som ett f�n och undrar om det �r klart. Att bygga en hemsida online �r det f� som klarar av, d� det tar tid och man kan g�ra fel i stressen. Jag anv�nder WS_pro men det beh�ver inte ni. Jag jobbar och skickar lite d� och d�, s� jag beh�ver pro-modellen( eller???). Det viktiga �r ju att den skickar filer, annars vore det skr�p.

Jaha, jag hoppas att bilderna har kommit fram nu s� att vi kan b�rja. Det �r mycket som ska skrivas och g�ras i detta program. Men jag vet av erfarenhet att har man gjort det en g�ng s� t�nker man hmmmmm   varf�r tyckte jag att detta skulle vara sv�rt. Programmet �r l�tt att anv�nda men har en massa avancerade inst�llningar. Anv�nder man den bara f�r det vi ska g�ra s� ser man inte ens alla konstiga inst�llningar.

Vi b�rjar med att starta FTP-programmet som vi har tankat hem och som ni har installerat. Starta WS_ftp. Nu ska ni ha en sida som ser ut s� h�r. Om ni har ett annat program s� ser den kanske inte likadan ut men den �r som att cykla, den har samma funktioner.

wsb1.jpg (72521 bytes)bild 1

Se bild 1. NI kommer att f� upp denna bild p� sk�rmen. Om ni inte f�r den lilla bilden s� tryck p� knappen Connect i v�nstra h�rnet l�ngst ner. Nu borde ni ha �ven den lilla rutan uppe.

Vi b�rjar att g� igenom hur den fungerar. Det finns fyra sm� flikar att v�lja mellan och du ska alltid ha General �verst. Dom andra kan du gl�mma tills en anan kurs :-) Dom rutor du ska fylla �r f�ljande: Se �ven bild 2

Profile Name: H�r ska du skriva ett komih�g namn, vaaarf�r inte passagen. N�r du har anv�nt denna program ett par g�ngr s� har du kanske flera olika ftpst�llen ochd� tryckeer du p� pilen som finns i rutan och bar v�ljer passagen fr�n listan. Du f�r d� upp allt som viskriver idag.

Host Name/Address: H�r ska du skriva in namnet som du f�tt av passagen, Min �r hem1.passagen.se

Host Type: Den h�r �r det alltid b�st att ta Automatic detect d� vi inte vet vilket system passagen k�r p�. Automatic funkar alldeles utm�rkt men tar kanske n�nsecund l�ngre d� datorerna ska snacka lite med varandra innan dom k�nner varandra.

User Id: Det �r ju du. kommer du ih�g vad du valde f�r namn, titta i dina papper s� ser du. Jag har valt htmlskolan just f�r den h�r lektionen.

Password: Det st�r p� lappen du fick fr�n passagen. OM du vill att ws ska komma ih�g ditt l�senord s� kryssa i Save Pwd

N�r du har fyllt i detta s� �r det bara att klicka p� ok. eeeeeeeh gl�mde jag s�ga att du ska vara uppkopplad n�r du g�r detta?

wsb2.jpg (26869 bytes) bild 2

N�r du trycker OK s� b�rjar programmet att jobba. Titta p bild 3 s� ska vi g� igenom hur den delen funkar. L�ngst ner finns f�nstret d�r du kan se vad som h�nder. Nu g�r det nog s� fort att du inte hinner l�sa, men det g�r inget f�r det �r bara strunt han skriver. Kommer det upp en r�d text s� har programmet problem med n�t. L�s texten s� f�rst�r du nog vad f�r fel det �r.

Programmet �r uppdelat i 2 olika delar. Din sida av linjen och mottagarens sida. I det v�nstra f�nstret har du en liten utforkare som finns i windows95. och �verst har du en liten ruta som det troligenst�r f�rljande sak: C:\Program Files\WS_FTP. Programmet viar var du �r n�nstans i datorn n�r du startar. Dom filer som finns i denna map finns i stora f�nsret. Samma sak funkar det i h�gra sidan men d�r kan du bara komma �t din hemsidemap p� Passagens dator.

wsb3.jpg (69808 bytes)

N�r det har slutat jobba i nedersta f�nstret ska det st� f�ljande saker: Se bild 4

wsb4.jpg (12019 bytes) Bild 4

Det betyder att din dator har kontakt med Passagens dator. Nu ska vi leta efter din mapp. F�r att hitta den s� ska man anv�nda den gr�na pilen f�r att g� upp�t i heirakin p� din h�rddisk. F�r att g� ner�t s� dubbelklickar man p� dom mappar du ser i stora f�nstret. Om du har gjort v�r mapp under c:\ s� dubbelklicka f�rst en g�ng, s� du kommer upp i Programfiler. Det ser du att du g�r d� WS_ftp f�rsvinner i �versta rutan. Dubbelklicka en g�ng till p� pilen. Nu har du hamnat i c:\. Leta reda p� v�r mapp och dubbelklicka p� den en g�ng. Nu ska du se v�ra filer vi har jobbat med. Markera index.html (klicka en g�ng p� index.html) och leta reda p� den knappen med en pil som pekar �t mottagarf�nsret. Klicka p� knappen en g�ng. Nu ska det h�nda en masa saker. En massa saker i nedersta f�nsrret och i h�gra f�nstret. Titta i nedersta f�nstret s� ser du n�r den �r klar och d� ska du se en fil i h�gra rutan som heter index.html.

St�ng av WS_ftp och skriv in din adress du har f�tt av pasagen och titta p� din allldeles egen hemsida. Inte dumt va?

Prova att g�ra detta n�gra g�nger s� att ni blir vana. Om ni tittar p� h�gra sidan av f�nstrena s� ser ni en meny. Den h�r menyn styr ni era filer. Vill du ta bort index.html i h�gra f�nstret s� klicka en g�ng p� den och tryck p� delete s� f�rsvinner den fr�n Passagens dator. Du kan g�ra fler saker men det t�nker jag inte ta upp idag.

Jag f�r tacka f�r idag och vi syns i n�sta lektion

F�rra kapitlet  Till hemsidan    N�sta kapitel

Last time i update this page was 31 aug 1998 

Inneh�llet i denna bok p� n�tet f�r varken helt eller delvis kopieras eller lagra p� maskinl�sbart medium eller annat utan upphovsr�ttsinnehavarens skriftliga tillst�nd.
Copyright:    � Jan Bostr�m 1998          [email protected]